Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Diagram i Excel


Pegee
 Share

Rekommendera Poster

Jag har ett diagram som visar årsvis värden månad för månad i Excel. Kommande månader är
givetvis värdet noll. Går det att släcka kurvan för noll-värden i stället för att som nu dyker
kurvan till noll och fortsätter i diagrammets noll-linje.
Det är den blå kurvan jag skulle vilja släcka när den inte har något värde.

ael.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej tyvärr, den föreslagna metoden fungerar inte. Jag har prövat med
olika kombinationer av avstånd, noll och koppla utan resultat.
Så nya ideer mottas tacksamt!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder Excel 2013, så det är en äldre version, kanske inte helt up to date?
Här kommer en bild med lite mer info, som kanske säger mer.
Den blå linjen är alltså månadsvärden som jag fyller i all eftersom. Värdet för
kommande månader är alltså "Ej i fylld cell"!

ael.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var inga problem med dina figurer. Dom betedde sig precis som du tänkt. Jag kan importera
dina diagram och i läge Aktivera redigering visas dom precis som du sagt.

Men jag får det inte att fungera. Till yttermera visso så om jag skriver in =SAKNAS() så havererar
alla andra beräkningar. Jag använder värdet för varje månad på andra ställen.All kurvor utom
den blå försvinner helt! Jag räknar ut medelvärdet löpande varje månad genom att summera alla
månader (horisontellt) och sedan dividera med antalet månader som innehåller ett värde.
Dvs värdet för januari blir 4199 delat med 3. Skriver jag in =SAKNAS() så havererar alla
beräkningar, max, min, medel i stället!!
 

Jag ger upp! Jag får nog leva med diagrammet som det ser ut. Men tack all input i frågan!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-02-02 13:12, skrev Pegee:

Jag har ett diagram som visar årsvis värden månad för månad i Excel.

Kan ett stapeldiagram fungera lika bra, eller kanske bättre? Diagrammet visar värden avseende månader, tillför linjerna mellan dessa värden/punkter något?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder diagrammet för att hålla koll på min elförbrukning. Jag har därför linjer för

max, min, medel och aktuell förbrukning (röd, grön, streckad och blå respektive).
Ett stapeldiagram har inte den möjligheten att tydligt visa relationer mellan olika värden.
Det är möjligt att man skulle kunna använda staplade stapeldiagram eller någon
annan av de varianter Excel erbjuder, men jag tyckte att detta var tydligast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...