Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

gmail, Thunderbird och VPN


Gigabyte
 Share

Rekommendera Poster

Här hittade jag lagar som kan vara bra att känna till:

 

Brottsbalken

I 4 kap. 8 § Brottsbalken (1962:700) anges:

"Den som olovligen bereder sig tillgång till ett meddelande, som ett post- eller telebefordringsföretag förmedlar som postförsändelse eller telemeddelande döms för brytande av post- eller telehemlighet till böter eller fängelse i högst två år".

I 4 kap. 9 § Brottsbalken (1962:700) anges vidare:

"Den som, utan att fall är för handen som i 8 § sägs, olovligen bryter brev eller telegram eller eljest bereder sig tillgång till något som förvaras förseglat eller under lås eller eljest tillslutet, dömes för intrång i förvar till böter eller fängelse i högst två år."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att säkerhetsvarna är numera en rutin för Google. Jag har varken Gmail eller VPN men jag har ett Googlekonto som jag kopplat till min Yahoo Mail-adress. Så fort jag gjort något när jag varit inloggad på Google-kontot, t ex kollat mina inställningar i det eller gillat något på Youtube, får jag en säkerhetsvarning till Yahoo Mailadressen. Den här varningen fick jag den 6 augusti när jag gillat en video.

91535161_Googleskerhetsvarning.png.8cd13732176ed3b3bfbbf35f9326b92a.png

Då "kontrollerade jag aktiviteten", dvs loggade in på Google-kontot och bekräftade att det var jag, som var den som loggat in på mitt konto, loggade ut från Google-kontot och fortsatte läsa resten av mina mejl i Yahoo.

 

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, då är jag inte ensam. Men när man blir överöst av varningsmail så tröttnar man. Speciellt när jag akivt valt i inställningar att inte bli loggad. Lite speciellt att du får varningsmail pga Youtube eftersom det numera ägs av Google. Känn dig registrerad och analyserad av Google. Hoppas du inte gillade något känsligt i Youtube. Då kan det senare i livet stå i SVT/Aftonbladet vilka likes du har gjort...………….  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, skrev Gigabyte:

Jag gissar att det är fler än jag som har fått frågan av Google att godkänna att de har använt en server på en viss plats.

Med all säkerhet eftersom det är helt normalt att Google och Microsoft försöker skydda konton från att hackas på det sättet.

 

13 timmar sedan, skrev Gigabyte:

När det gäller att välja VPN så är min prioritet att välja någon som jag har mer förtroende för än för internetleverantören.

Var noga för det har förekommit (förekommer?) VPN-tjänster med säkerhetsproblem, som sparat info etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brottsbalken är inte relevant eftersom du har godkänt vad Google gör i samband med att du skapade kontot och fortsatt använda det, det är då inte längre olovligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Cecilia:

Brottsbalken är inte relevant eftersom du har godkänt vad Google gör i samband med att du skapade kontot och fortsatt använda det, det är då inte längre olovligen.

Men förhoppningsvis bara gmail och inte andra internetoperarörer och webbhotell? (Såvida man inte gjort misstaget att samla alla sina eposttjänster hos Google.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Cecilia:

Med all säkerhet eftersom det är helt normalt att Google och Microsoft försöker skydda konton från att hackas på det sättet.

Då får man välja mellan Google som kan göra nästan vad de vill med informationen och alla andra osäkra eposttjänster hos Internetoperatörer och webbhotell som inte använder positionering. 

 

Tillagt: nästan

Redigerad av Gigabyte
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Cecilia:

Var noga för det har förekommit (förekommer?) VPN-tjänster med säkerhetsproblem, som sparat info etc.

Gäller även Internetoperatörer och att någon skriver att de inte loggar informationen behöver inte betyda att de inte gör det i alla fall. Vidare kan man fundera på vilka loggar och säkerhetsrisker det är med Internetsäkerhetsprogram som Norton med flera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Gigabyte:

Men förhoppningsvis bara gmail och inte andra internetoperarörer och webbhotell? (Såvida man inte gjort misstaget att samla alla sina eposttjänster hos Google.)

 

Jag har i alla fall inte hört talas om att internetoperatörer eller webbhotell har upptäckts med att läsa innehållet i mejlet. De har ju inte heller någon nytta av det eftersom de inte lever på riktad reklam som Google. Sen i Googles fall är det ju huvudsakligen maskinell läsning för att fånga upp vad för reklam som kan vara relevant, skapa kalenderhändelser mm och för kanske 10 år sen blev det ramaskri (och avskedande) när det visade sig att en i den lilla grupp anställda hos Google som hade behörighet att läsa mejl för felsökning, återtagande av konton etc missbrukade det till att läsa flickvännens (eller något liknande) mejl.

 

Ang VPN så var Hola i blåsvädret för fyra år sen:

https://en.wikipedia.org/wiki/Hola_(VPN)#Criticism

https://www.idg.se/2.1085/1.629271/hola-ar-varre-sakerhetshot-an-man-trott--kan-starta-program-pa-din-dator

Och allmänt: https://m3.idg.se/2.1022/1.674469/saker-vpn-android

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Cecilia:

Jag har i alla fall inte hört talas om att internetoperatörer eller webbhotell har upptäckts med att läsa innehållet i mejlet. De har ju inte heller någon nytta av det eftersom de inte lever på riktad reklam som Google. Sen i Googles fall är det ju huvudsakligen maskinell läsning för att fånga upp vad för reklam som kan vara relevant, skapa kalenderhändelser mm och för kanske 10 år sen blev det ramaskri (och avskedande) när det visade sig att en i den lilla grupp anställda hos Google som hade behörighet att läsa mejl för felsökning, återtagande av konton etc missbrukade det till att läsa flickvännens (eller något liknande) mejl.

Tror du verkligen att dina mejl och personuppgifter är säkra hos en Internetleverantör? Jag hade Tele2 tidigare och hade problem med att mejl hamnade i skräpkorgen och ringde då supporten några gånger. Varje gång så frågade de om de kunde titta på mejlen för att kunna åtgärda problemet. De olika personerna på supporten kunde därefter omedelbart läsa innehållet i mejlen. Om de vill läsa mejlen så gör de det. De behöver bara hitta på någon lämplig ursäkt. Vidare så är jag helt övertygad om att om de vill logga några valda personer så kan de göra det och dölja att de gör det tex med förkonfigurerad radering om det skulle bli någon form av inspektion. (Jag gissar dessutom att de flesta inspektionerna är kända i förväg.) Men jag håller med om att de endast gör det om de har någon form av motiv. Jag har själv personliga erfarenheter som jag inte tänker gå in på här. De incidenter som är hos Internetleverantörer gör de givetvis allt de kan för att dölja just för att de skulle bli ett ramaskri och försämrad lönsamhet om det kom ut. Om man laddar hem eposten till sin egen dator och inte lämnar kvar någon kopia på servern så kan de i alla fall inte kopiera/läsa hundratals mejl i efterhand.

Redigerad av Gigabyte
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt meddelande. Jag har som sagt loggat in från två olika länder. Även när jag varit utomlands på riktigt så att säga och använt VPN. Men ändå inte fått såna meddelanden.
Nu säger ju Google att man kan få detta meddelande, så jag får väl tro dig :) Lustigt är varför det då bara drabbar vissa?

"

The "web login required error" means that Gmail 

  • Does not recognize your password, or
  • You are signing from a new location or device or
  • You have enabled 2-Step Verification for your account. You need to generate an Application-specific password for MailtoX or use OAuth for login in instead. See Generating an application password when 2-Step verification is enabled in Gmail
  • Google detects your login as suspicious. It could be because you are login in from a different country."
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...