Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

gmail, Thunderbird och VPN


Gigabyte
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har gmail-adresser som jag använder med Thunderbird med POP och mindre säkra appar inställt. Det har fungerat bra men när jag aktiverar VPN så fungerar det inte. Det kommer upp varningsrutor där det står: Sändning av lösenordet misslyckades. E-postservern pop.gmail.com svarade: Web login required

Jag har provat att logga in till gmail via webben men problemet med Thunderbird kvarstår när VPN är aktiverad. Finns det någon inställning eller något annat att göra för att lösa problemet?

 

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gmail läser av att det din vanliga plats, när du använder VPN så visar din ett annat ip-nummer från ett annat land eller plats, servern kollar platsen mot IP-numret, när det visar en annan geografisk plats så spärrar Gmail hämtning, har själv haft samma problem tidigare, förr så låstes kontot så man var tvungen att avblockera det

 

HANS

Redigerad av Hanse
felstavat
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fungerar med Thunderbird och inga varningsmeddelanden när jag stänger av VPN. Finns det något att göra för att få det att fungera med VPN?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du loggar in på webben, som du uppmanas, kanske gmail kan lära sig?

Annars se om du kan sätta undantag i ditt VPN, att vissa adresser inte ska gå genom det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har pausat enhetsinformation och platshistorik i google konto samt raderat all historik. Det borde inte finnas några tidigare platser för google att jämföra med för att kunna blockera inloggning? Men jag kan prova att logga in via webben några fler gånger för att se om det blir någon skillnad.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, Vad säger GDPR om det när man pausat alla logginställningar och raderat all historik? Men om man använder VPN tillräckligt länge så kanske VPN servern blir den vanliga platsen? Problemet är då att det går att välja olika servrar över hela världen i VPN programmet. 

Redigerad av Gigabyte
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, det borde fungera om du får en IP-address som alltid är på samma plats i världen.

 

Lite osäker på exakt hur Googles kontroll fungerar ska sägas. Du kan begära ut alla data Google har om dig om du vill.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, den står inställd på ett annat land. Jag har lärt mig att Bahnhof inte är så säker som de utger sig för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Monshi:

ja, det borde fungera om du får en IP-address som alltid är på samma plats i världen.

 

Lite osäker på exakt hur Googles kontroll fungerar ska sägas. Du kan begära ut alla data Google har om dig om du vill.

 

Jag tror inte det finns något IP-nummer som kan vara samma i hela världen, vad jag vet så alla nummer tilldelade olika operatörer runt om i världen, och p.gr. av brist på IP-nummer så håller dom flesta hårt i  sina tilldelade nummerserier

 

HANS

Redigerad av Hanse
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Om det skulle vara så att jag alltid är tvingad att tala om för google var jag loggar in någonstans så kommer jag med stor sannolikhet att dumpa gmail. Men jag hoppas att det finns någon lösning för att slippa det. För mina andra E-posttjänster fungerar det bra med Thunderbird via VPN. Det kanske är så att google är ett större säkerhetshot än eventuella hackare?

Redigerad av Gigabyte
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det beror att Google vill skydda oss från att bli hackade från andra delar  av världen, men jag stänger av mitt mail när jag använder VPN, så det stör mig inte

 

HANS

Redigerad av Hanse
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, gmail är en gratistjänst som skannar informationen i mailen och skapar statistik. Förmodligen vill de även ha en geografisk koppling till informationen. Jag använder inte gmail för något som innehåller för mycket personlig information. Dessutom så använder jag pop så att inga mail lämnas kvar på gmail server. (Jag har ställt in så att det inte lämnas några mail varken i skickat eller i inkorgen hos gmail.)

 

Hur gör du för att stänga av E-posten?

Redigerad av Gigabyte
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder Office Outlook som bas för mina mail, så jag hämtar via Gmail via Outlook,

Outlook och Hotmail har inget problem med VPN, men jag kör dom samtidigt därför ingen 

hämtning när jag använder VPN

 

HANS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, Videoklippet i denna länk visar att det är bra att använda VPN hela tiden för att inte bli loggad. Det är dock mycket viktigt att välja rätt VPN-leverantör. Själv så undviker jag VPN-tjänster med koppling till personer som har ett yrkesmässigt intresse av att ta del av andra människors information.

https://www.sweclockers.com/artikel/25755-sa-fungerar-vpn-med-f-secure-freedome

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu testat mer med VPN och blev då tvingad av Google att byta lösenord på två gmailadresser på grund av misstänkt aktivitet (pga vpn). Dessutom kom det upp ett meddelande om misstänkt aktivitet i google konto. Där fanns det ett val under säkerhetshändelser om att klicka OK på att det var jag som som hade använt platsen där VPN-servern ligger. Efter dessa åtgärder så fungerar det med Thunderbird via VPN. Detta innebär att Google alltid vet vilken server jag använder även för all annan internettrafik (inte bara för gmail.) Jag kan inte heller byta VPN-server utan att ange det i google konto om gmail via thunderbird/vpn ska fungera. Om någon vet någon inställning eller något annat sätt för att undvika denna positionering så är jag mycket intresserad. 

 

PS Under dessa tester med vpn har jag mottagit mer än 20 mail om misstänkt aktivitet från gmail.

 

 

Redigerad av Gigabyte
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderar på om det skulle gå att använda två olika vpn-program i samma dator och använda den ena för enbart google/gmail trafik? Skulle det gå att styra google/gmail till enbart den ena VPN-tjänsten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Gigabyte:

Om någon vet någon inställning eller något annat sätt för att undvika denna positionering så är jag mycket intresserad. 

Du skulle kunna skicka alla mejl i Gmail vidare till en mejladress hos din internet-leverantör eller någon annan leverantör som inte använder positionering som ett sätt att skydda kontot från hackare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte helt insatt i alla termer rörande VPN men visst borde det finnas klienter som klarar av att sortera ut så att inte epost går över VPN? Säg via IP eller kanske via port då epost går över egna protokoll och portar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bästa vore om det gick att använda olika VPN-servrar för gmail och för annan trafik. Då kunde man "lura" Google. Men det kanske är svårt att separera trafiken som går till/från Thunderbird? Jag vill definitivt använda VPN för alla andra eposttjänster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Du skulle kunna skicka alla mejl i Gmail vidare till en mejladress hos din internet-leverantör eller någon annan leverantör som inte använder positionering som ett sätt att skydda kontot från hackare.

Det var ett bra tips. Det ska jag testa. Kanske till en E-postadress som jag inte använder till något annat.

Visst är det konstigt att de kan blockera gmail-kontot trots att platshistorik och enhetsinformation är pausad och raderad? Hur kan de veta att det är en ny plats när jag använder VPN om de gamla platserna är raderade? Jag har pausat/raderat dem för att förbättra integriteten och inte bli loggad!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, skrev Gigabyte:

Jag har pausat/raderat dem för att förbättra integriteten och inte bli loggad!

Om det är viktigt ska man inte använda Googles tjänster.

Redigerad av Cecilia
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt. Jag har i åratal använt VPN och har aldrig stött på det problemet. Har använt Thunderbird/gmail ofta. nu kör jag med Mailspring och testade att gå via VPN i London och Ryssland och det var inga problem med Gmail och epostprogrammet (både i Windows och Linux). Jag har aldrig stängt av några platstjänster (mig veterligen) Antar att du gjort som jag och låtit Thunderbird fixa alla inställningar till Gmail så att du bara behövt ange applösenordet och emailadressen? Eller har du själv skrivit in POP-servrarna osv?

Vet inte om det har någon betydelse, men vilken VPN använder du? Jag kör med PrivateVPN just nu, men det har fungerat med Anonine, Surfshark och NordVPN också.
Apropå din fråga om att använda olika VPN så går det, men jag har inte hittat nånstans där man anger att ett specifikt program ska använda en VPN och ett annat en annan VPN. När du väl kopplar upp dig mot en VPN så gör du det med alla program så att säga.
Kolla alla inställningar i VPN-programmet (antar att du kör Windows) och se ifall något som kan relateras till detta kan vara i- eller avbockat.

Och som Cecilia säger så har man inte mycket integritet om man använder Gmail öht.
Själv håller jag på och sanera bort Gmail så jag har den mest som skräppostkonto. Har dock inte kommit på alla ställen där jag använt mailadressen till något viktigt, men vartefter jag får mail från sånt så byter jag till den betalvariant jag använder idag.



 

Redigerad av Pentti H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst om flera som har haft motsvarande problem. Jag gissar att det är fler än jag som har fått frågan av Google att godkänna att de har använt en server på en viss plats. Jag har testat med två olika VPN med samma resultat. Jag ha kollat att alla inställningar stämmer i Google-konto, Thunderbird och VPN. Möjligen kan det annars påverkas av att jag skickar via en annan E-posttjänst och endast tar emot mailen via gmail för att de inte ska hamna i mappen skickat hos gmail. Jag kommer sannolikt att dumpa gmail. Det är gratis men man betalar med sin integritet.

 

När det gäller att välja VPN så är min prioritet att välja någon som jag har mer förtroende för än för internetleverantören. Tyvärr har jag inte hittat någon i Sverige. Jag ska också testa att ställa in random VPN-server. Dvs att den hela tiden växlar server slumpvis.

gmail - blockerad.jpg

Redigerad av Gigabyte
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...