Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta nätverkskort


kiwi01
 Share

Rekommendera Poster

Går det att byta nätverkskort i en stationär dator om man vill ha en högre standard? 

Mitt kort är Dell Wireless 1705 802.11b/g/n (2,4GHZ)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

57 minuter sedan, skrev kiwi01:

Mitt kort är Dell Wireless 1705 802.11b/g/n (2,4GHZ)

Det där är ett trådlöst nätverkskort som klarar standarden 802.11n och därmed bör det klara en bit över 100 Mb/s om omständigheterna är bra för övrigt.

 

Vilken hastighet har du behov av?

 

Förutom att stoppa in ett nätverkskort i datorn kan man ha ett som är USB-anslutet och det har fördelen med att man då kan få antennen en bra bit bort från datorn och därmed få bättre signalförhållanden än bakom datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, skrev Cecilia:

Det där är ett trådlöst nätverkskort som klarar standarden 802.11n och därmed bör det klara en bit över 100 Mb/s om omständigheterna är bra för övrigt.

 

Vilken hastighet har du behov av?

 

Förutom att stoppa in ett nätverkskort i datorn kan man ha ett som är USB-anslutet och det har fördelen med att man då kan få antennen en bra bit bort från datorn och därmed få bättre signalförhållanden än bakom datorn.

De externa antenner man ansluter till interna nätverkskort är ofta längre än de små inbyggda i Usb-stickor. Med en antennkabel är det heller inga problem att placera antennen en bit från datorn. 

Har man bara USB 2.0 kan även det vara begränsande jämfört med PCI-anslutning i datorn. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, skrev polken:

Har man bara USB 2.0 kan även det vara begränsande jämfört med PCI-anslutning i datorn. 

Fast USB 2.0 ska väl klara flera hundra Mb/s?

 

Men det vore ju bra om kiwi01 berättade lite om kraven.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har i en tidigare tråd berättat att jag inte kom upp i den hastighet som jag betalar för, 150mbit/s. Långt därifrån. Comhem lyckades inte hjälpa mig med det. 
Av en händelse fick jag kontakt med en person som gjorde vissa inställningar så att jag faktisk kom upp i en hastighet tom 150-160 enligt Bredbandskollen, men endast med kabel mellan modemet och datorn. Helst hade jag sluppit kabeln eftersom jag tidigare hade kört via wifi. 
För ett par veckor sedan städade jag min dator med Ccleaner enda gången och städade tydligen bort tidigare gjorda inställningen eftersom hastigheten sjönk till 50-60 enligt mätning. Efter att jag avinstallerade Ccleaner, blev den lite bättre, för det mesta runt 77.

Jag kan möjligen tänka mig att nöja mig med 100, men då vill jag ju komma upp i den hastigheten, det räcker inte med 77.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är 77 Mb/s med nätverkskabel eller trådlöst?

 

Vad finns på vägen mellan routern och datorn, t ex vad för sorts väggar, antal, är antennen bakom datorn sett från routern osv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, skrev Cecilia:

Är 77 Mb/s med nätverkskabel eller trådlöst?

 

Vad finns på vägen mellan routern och datorn, t ex vad för sorts väggar, antal, är antennen bakom datorn sett från routern osv?

Jag kör bara med kabel. Det finns ingenting mellan datorn och routern, det är 1,5 m eters avstånd. Antenn?  Finns inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade en engelskspråkig manual till min dator där man beskriver hur man tar ut nätverkskortet och ersätter med annat. Verkar ganska "enkelt" - men definitivt en överkurs för mig med allt vad det innebär, koppla ut allt, öppna datorn osv. Dessutom framgår det inte om det fungerar att byta till "bättre" eller om man bara kan sätta tillbaka samma eller likadant. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, skrev Cecilia:

Men nätverkskortet du skrev om är för trådlöst. Vad får du för hastighet med det?

 

35 Mbit/s

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev kiwi01:

Dell Wireless 1705

Torde vara ganska enkelt att byta, om man googlar och kollar bilder, men eftersom det ska klara "n", 150 Mbps, är det ju inte säkert att ett annat medför bättre resultat.

 

Nätverkskortet för trådanslutning (kabel) kan vara ett som är integrerat i moderkortet.

Då är det enklare att sätta dit ett "extra" kort, så som @Amandus skrev.

https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/natverk/tradburet-natverk/natverkskort/gigabit-natverkskort-pci-p68522

 

Vad heter datorn? Eller bättre: Vilken service-tag har du?

 

Det finns ju även nätverkskort för USB och kabelanslutning.

https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/natverk/tradburet-natverk/natverkskort/luxorparts-gigabit-natverkskort-usb-3-0-svart-p69087

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du vrida datorn tillfälligt så att dess baksida är närmast routern och mäta på nytt vad du får för hastighet med Bredbandskollen (med nätverkskabeln utdragen så att det trådlösa nätet används)?

Även andra vinklar på datorn är bra för att se var antennen fungerar bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

56 minuter sedan, skrev kiwi01:

Jag kör bara med kabel.

Det kan vara stor skillnad på kabel och kabel.

Det kan vara dålig kontakt mellan ledare och stift, i båda ändar, det kan vara dålig kontakt mellan stiften i kabelns kontakter och uttag i dator/router. Kabeln kan vara klämd/böjd så att dess överföringshastighet påverkas negativt.

 

https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/kabelinstallation/natverkskabeln

Redigerad av Mikael63
länk
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Kan du vrida datorn tillfälligt så att dess baksida är närmast routern och mäta på nytt vad du får för hastighet med Bredbandskollen (med nätverkskabeln utdragen så att det trådlösa nätet används)?

Även andra vinklar på datorn är bra för att se var antennen fungerar bäst.

Med datorns baksida mot routern blir det ännu sämre, bara 33

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Det kan vara stor skillnad på kabel och kabel.

Det kan vara dålig kontakt mellan ledare och stift, i båda ändar, det kan vara dålig kontakt mellan stiften i kabelns kontakter och uttag i dator/router. Kabeln kan vara klämd/böjd så att dess överföringshastighet påverkas negativt.

 

https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/kabelinstallation/natverkskabeln

 

Det är INTE fel på kablarna, samtliga kablar är splitternya originalkablar. Allt sitter på plats precis som det ska. 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fy sjutton vad jag är trött på alla dessa kablar kors och tvärs, mellan datorn och modemet, mellan modemet och väggen, mellan modemet och telefonen, mellan modemet och tv:n , och så alla elkablar till det.

Äntligen fattar jag vitsen med fiber.

 

Ha en trevlig fredag! ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev kiwi01:

Äntligen fattar jag vitsen med fiber.

Fast.. fibern slutar vanligen(?) en bit före "modemet" så resten av kablaget kvarstår ju..

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Mikael63:

Fast.. fibern slutar vanligen(?) en bit före "modemet" så resten av kablaget kvarstår ju..

 

Jaha.... jag trodde att "fiber" bara var ett litet skåp på hallväggen och inget mera behövs, utom ev  elkablarna då. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev kiwi01:

 

Jaha.... jag trodde att "fiber" bara var ett litet skåp på hallväggen och inget mera behövs, utom ev  elkablarna då. 

 

Kjell & Company bjuder på en rätt omfattande kunskapsbank - "Hur funkar det?" - med bra förklaringar.

 

Här om det aktuella "Bredband via fiber".
https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/internet/internetanslutningar#bredband-via-fiber

 

Och här hittas diverse om det lokala nätverket, se menyn till vänster.
https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/lokala-natverk/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hos mig med fiber 100Mbit/s ned och 10Mbit/s upp så kan jag direkt säga att alla mina fast anslutna maskiner ligger inom 95% hastighet.

 

Förutom mina trådlösa enheter som dels har en avsevärt högre svarstid men även klarar endast 30-40Mbit/sek.

Dvs. Wifi även om det använder fiber utåt sedan klarar endast av c:a 30-40% av den hastighet som en direktuppkoppling gör.

 

Så jag tror inte att det är några större problem hos dig -. mer än att du kör på WIfi och detta i sin tur inte klarar av dom rejält högre överföringshastigheterna som direkt- fiberanslutning innebär.

Och detta är väl mer eller mindre normalt väl?

Överföring via trådlöst brukar i regel ge minst, ända upp till 3 ggr. svarstid och alltid ett max om c:a halva överföringshastigheten gentemot direkt inkoppling via nätverkskortens kontakter.

Moderna routrar som klarar av 2,4GHz samt 5 GHz banden simultant kan visserligen göra att överföringshastigheten ökar rejält - och så även svarstiderna och då endast om det inte finns hinder i vägen: såsom en vägg: tex. betong eller gipsvägg.

 

Tex. spelar jag aldrig spel via wfii pga. dom rejält högre svarstiderna.

Överföringshastigheterna för mig kommer i andra hand, svarstiderna mot servern först.

 

Har du inget behov av höga nedladdnings- hastigheter så skulle jag råda dig till att på denna gamla maskin låta det vara som det är.

Det är inte garanterat att du kommer att klara av mer än några procent (wifi) mer än vad du i dag har vid byte och installation av ett nytt nätverkskort och att kunna anse att konstnaden uppväger den lilla ev. vinsten du gör.

Det handlar om resten av hårdvaran också.


Rätta mig gärna om jag har fel.

Mvh :)

 

Ps.

Tex. just nu mot mätserver i Sundsvall via fast uppkoppling har jag svarstid c:a 12ms.

Via wifi mot samma mätserver direkt efteråt får jag svarstid om c:a 190ms.

Har Bahnhof som ISP.

 

Redigerad av Flyfisherman
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

Hos mig med fiber 100Mbit/s ned och 10Mbit/s upp så kan jag direkt säga att alla mina fast anslutna maskiner ligger inom 95% hastighet.

 

Förutom mina trådlösa enheter som dels har en avsevärt högre svarstid men även klarar endast 30-40Mbit/sek.

Dvs. Wifi även om det använder fiber utåt sedan klarar endast av c:a 30-40% av den hastighet som en direktuppkoppling gör.

 

Så jag tror inte att det är några större problem hos dig -. mer än att du kör på WIfi och detta i sin tur inte klarar av dom rejält högre överföringshastigheterna som direkt- fiberanslutning innebär.

Och detta är väl mer eller mindre normalt väl?

Överföring via trådlöst brukar i regel ge minst, ända upp till 3 ggr. svarstid och alltid ett max om c:a halva överföringshastigheten gentemot direkt inkoppling via nätverkskortens kontakter.

Moderna routrar som klarar av 2,4GHz samt 5 GHz banden simultant kan visserligen göra att överföringshastigheten ökar rejält - och så även svarstiderna och då endast om det inte finns hinder i vägen: såsom en vägg: tex. betong eller gipsvägg.

 

Tex. spelar jag aldrig spel via wfii pga. dom rejält högre svarstiderna.

Överföringshastigheterna för mig kommer i andra hand, svarstiderna mot servern först.

 

Har du inget behov av höga nedladdnings- hastigheter så skulle jag råda dig till att på denna gamla maskin låta det vara som det är.

Det är inte garanterat att du kommer att klara av mer än några procent (wifi) mer än vad du i dag har vid byte och installation av ett nytt nätverkskort och att kunna anse att konstnaden uppväger den lilla ev. vinsten du gör.

Det handlar om resten av hårdvaran också.


Rätta mig gärna om jag har fel.

Mvh :)

 

Ps.

Tex. just nu mot mätserver i Sundsvall via fast uppkoppling har jag svarstid c:a 12ms.

Via wifi mot samma mätserver direkt efteråt får jag svarstid om c:a 190ms.

Har Bahnhof som ISP.

 

 

Ja, men jag kör ju inte wifi utan har kabel mellan datorn och routern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du har frågat om att byta ett nätverkskort som inte är för kabel utan för trådlöst nätverk. Men Mikael63 länkade till produkter för nätverkskort med kabelanslutning.

 

Det vore ju bra att veta vad för nätverkskort för Ethernet/kabelanslutning du har så att det går att kolla att det klarar max 100 Mb/s.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Men du har frågat om att byta ett nätverkskort som inte är för kabel utan för trådlöst nätverk. Men Mikael63 länkade till produkter för nätverkskort med kabelanslutning.

 

Det vore ju bra att veta vad för nätverkskort för Ethernet/kabelanslutning du har så att det går att kolla att det klarar max 100 Mb/s.

 

Det är Realtek PC1e GbE Family Control.

 

Så vill jag bara förtydliga att jag givetvis vill köra genom WiFi men tvingas använda kabel pga för låg kapacitet.

Redigerad av kiwi01
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

52 minuter sedan, skrev kiwi01:

Det är Realtek PC1e GbE Family Control.

Det kortet i sig ska klara av 1 Gb/s = 1000 Mb/s.

 

Finns det någon märkning på kabeln som går mellan datorn och routern som börjar med Cat?

Det bör vara Cat 5e eller Cat 6 för att få mer än 100 Mb/s.

Citat

Networking and sharing Center> Change adapter settings> [double click]*the connection you want to use*>Properties> configure> [click advanced tab]> *in the scroll menu choose "speed and duplex" > change the value to 1Gbp/s full duplex

https://forums.tomshardware.com/threads/realtek-pcie-gbe-family-controller-stuck-at-100-mbps.2327938/

 

Citat

I have now disabled "green Ethernet" and "energy efficient" settings in advanced settings on the card and it seems to have made the trick 

https://www.dell.com/community/Inspiron-Desktops/Realtek-PCIe-GBE-Family-Controller/td-p/6078630

Även inlägget av Tesla på den sidan innehåller bra tips.

 

53 minuter sedan, skrev kiwi01:

Så vill jag bara förtydliga att jag givetvis vill köra genom WiFi men tvingas använda kabel pga för låg kapacitet.

Men vad gör du som kräver mer än 35 Mb/s?

Det ska räcka ju för att strömma högupplöst video med marginal. Bara så att det egentligen inte är något annat som är problemet i grunden.

 

När man mäter med Bredbandskollen är det viktigt att inget annat, som annan dator, mobil och teve, använder internetanslutningen medan mätningen pågår. Se även http://www.bredbandskollen.se/blog/2019/03/20/https-www-goto10-se-om-goto-10-2/ och http://www.bredbandskollen.se/hjalp/ punkt 1 och 5.

 

Jag har 200/200 Mb/s internetanslutning men just nu fick jag ungefär 50/50 Mbit/s mätt mot Bredbandskollen, men det är ju inget jag kommer att försöka ändra utan det räcker ju till bra med god marginal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...