Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Slippa inloggning


essin
 Share

Go to solution Solved by essin,

Rekommendera Poster

Jag måste logga in till Windows , efter uppdatering till W10 1903.Innan behövde jag inte det.Hur kommer jag tillbaks, för att slippa logga jn varje gång jag startar Windows ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt upp så att du loggar in med en pin-kod, det är enkelt och det är säkert.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte fått version 1903 än,  men om du har den @Monshi, kan du väl berätta om det går att logga in med ett lokalt användarkonto + lösenord i den. Föredrar personligen lösenord framför pin-kod.

 

Kan @essin inte logga in med sin microsoftkonto-e-postadress och därefter byta den till ett lokalt konto?

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste givetvis först logga in på datorn med det konto du har där. Om det är en epostadress med lösenord så måste du göra det. När du väl är inloggad kan du

1: Ställa in en pin-kod som är lokal för denna dator.

2: Ställa om kontot till ett lokalt konto. Kanske det då går att hoppa över inloggning?

3: Kanske det är som så att du redan har ett lokalt konto utöver ett MS-konto,  att du får upp inloggningsruta med din MS-användare? Byt då, finns en liten knapp för att logga in som annan användare.

 

Om du ett MS-konto kopplat till datorn rekommenderar MS att du använder pin-kod eller fingeravtryck om det finns på din dator.  Fördelen med pin-kod kontra lösenord för MS-konto är att pin-koden är unik för denna dator.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev essin:

Jag måste logga in till Windows , efter uppdatering till W10 1903.Innan behövde jag inte det.Hur kommer jag tillbaks, för att slippa logga jn varje gång jag startar Windows ?

 

Kanske finns det tillfällen då lösenord inte ens behöver skapas för användare i Windows. Men för att slippa ange lösenordet när man har fysisk access till datorn brukar det gå att ställa in så att inloggningsskärmen hoppas över. Inloggningen - lösenordet - finns där ändå, för fjärråtkomst (då sådan är möjlig). Tror inte det här har ändrats för 1903 (fast inte alls säker), bara att inloggningsskärmen aktiverades igen vid uppdateringen.


How-To Geek skriver att det endast fungerar för lokala konton. Ser ingen kommentar om det hos TechJunkie, men jag har inte lusläst texten.


Det var väl inte så att du ändrade från lokalt till Microsoft-konto i samband med uppdateringen? Fast då kommer också en mejladress med i bilden, så det hade du rimligtvis varit medveten om.


https://www.howtogeek.com/402283/how-to-remove-your-windows-password/

https://www.techjunkie.com/skip-windows-10-login-screen/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev essin:

Tack för tips. Får köra med pin-kod nu.

Tänk på att PIN-koden inte ersätter lösenordet. Det är ett komplement. Jag har fått hjälpa många att nollställa lösenordet efter de har glömt det efter lång tids användning av bara PIN. 

Plötsligt en dag frågar Windows efter lösenordet. 

 

Med lokalt konto kan du hoppa över lösenord. 

Redigerad av polken
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lasse "newbie" Johansson

Jag har v1809 nu och har funderat på att påbörja nedtankningen och installationen av v1903 men det måste väl helt kunna stänga av all form av inloggning både med pinkod och lösenord. Eller?

 

Ingen annan har tillgång till datorn så varför börja krångla med pinkod och lösenord? Med v1809 är det bara att starta datorn och sedan är det bara att "tuta och köra" efter några sekunder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Lasse "newbie" Johansson:

Jag har v1809 nu och har funderat på att påbörja nedtankningen och installationen av v1903 men det måste väl helt kunna stänga av all form av inloggning både med pinkod och lösenord. Eller?

 

Ingen annan har tillgång till datorn så varför börja krångla med pinkod och lösenord? Med v1809 är det bara att starta datorn och sedan är det bara att "tuta och köra" efter några sekunder.

1903 fungerar likadant som 1809. Hoppa över Microsoftkonto så kan du använda ditt vanliga lokala konto utan lösenord. 

 

MS kommer försöka få dig att skapa ett MS-konto men det går att hoppa över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lasse "newbie" Johansson
4 timmar sedan, skrev polken:

1903 fungerar likadant som 1809. Hoppa över Microsoftkonto så kan du använda ditt vanliga lokala konto utan lösenord. 

 

MS kommer försöka få dig att skapa ett MS-konto men det går att hoppa över.

Menar du emailkonto hos HoTMail, LIVE och HOME så angav jag något av dessa emailkonton när jag installerade Win 10 på denna dator för ett par år sedan. Men naturligtvis ska jag inte behöva ange lösenord till något av dessa mailkonton bara för att starta Win 10 v1903.

 

Däremot - kanske en gång var tredje månad MÅSTE jag ange lösenordet redan idag bara för att kunna starta v1809 och det är ju klart irriterande. Ska kanske tillägga att det är "inga viktiga" mailkonton för mig utan jag har bara registrerat dom för inloggningsuppgifter till några olika forum. Internetbank och andra viktiga inloggningsuppgifter kör jag via GMAIL eller YAHOO.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Lasse "newbie" Johansson:

Menar du emailkonto hos HoTMail, LIVE och HOME så angav jag något av dessa emailkonton när jag installerade Win 10 på denna dator för ett par år sedan. Men naturligtvis ska jag inte behöva ange lösenord till något av dessa mailkonton bara för att starta Win 10 v1903.

 

Däremot - kanske en gång var tredje månad MÅSTE jag ange lösenordet redan idag bara för att kunna starta v1809 och det är ju klart irriterande. Ska kanske tillägga att det är "inga viktiga" mailkonton för mig utan jag har bara registrerat dom för inloggningsuppgifter till några olika forum. Internetbank och andra viktiga inloggningsuppgifter kör jag via GMAIL eller YAHOO.

Nu blandar du ihop mailkonto med Microsoftkonto. Inte så konstigt när det är som det är. Ett Microsoftkonto kan ha vilken mailadress som helst som användarnamn. 

 

I datorn kan du logga in med ett lokalt konto, Microsoftkonto, skolkonto eller arbetsplatskonto. 

Lokalt konto är det enda utan koppling till en mailadress. Det är också det enda du kan använda utan krav på lösenord. 

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-07-16 på 20:43, skrev polken:

Med lokalt konto kan du hoppa över lösenord. 

 

På 2019-07-17 på 08:24, skrev polken:

Hoppa över Microsoftkonto så kan du använda ditt vanliga lokala konto utan lösenord. 

 

På 2019-07-17 på 16:26, skrev polken:

Lokalt konto är det enda utan koppling till en mailadress. Det är också det enda du kan använda utan krav på lösenord.

 

Hur menar du? Du får gärna förtydliga. Kan man helt ta bort ett lösenord ifall man angivit ett, eller skapa lokala användarkonton utan att behöva ange ett lösenord? Eller handlar det om att hoppa över inloggningsskärmen? Se mitt senaste inlägg, och de länkade artiklarna.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev ChristerE:

 

 

 

 1. Kan man helt ta bort ett lösenord ifall man angivit ett,

2. skapa lokala användarkonton utan att behöva ange ett lösenord? 
 

1. Ja, om det är ett lokalt konto. 

2. Ja. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lasse "newbie" Johansson
På 2019-07-17 på 16:26, skrev polken:

Nu blandar du ihop mailkonto med Microsoftkonto. Inte så konstigt när det är som det är. Ett Microsoftkonto kan ha vilken mailadress som helst som användarnamn. 

 

 

 

Jag misstänkte att det inte var mailkontona HoTMaiL, LIVE och HOME du åsyftade. Men då är det klartgjort...

 

På 2019-07-17 på 16:26, skrev polken:

I datorn kan du logga in med ett lokalt konto, Microsoftkonto, skolkonto eller arbetsplatskonto. 

Lokalt konto är det enda utan koppling till en mailadress. Det är också det enda du kan använda utan krav på lösenord. 

 

 

 

...men då kommer min fråga... måste man över huvud taget "logga" in med något konto (PW) överhuvudtaget. Kan man inte bara stänga av "logga in" funktionen? Jag har full förståelse för att arbetsplatser, skolor m fl måste ha den funktionen. Samt en och annan svensson som lever under mindre önskvärda relationer med sin partner  ?   men för oss som inte är i behov av att starta datorn med ett PW måste väl den funktionen gå att stänga av i v1903?

Använder inget PW i min v1809!  

Redigerad av Lasse "newbie" Johansson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-07-16 på 12:34, skrev essin:

Tack för tips. Får köra med pin-kod nu.

Har det gått bra, essin?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Både ja och nej. Nu får jag upp ett meddelande om att jag inte har någon internetuppkoppling. Trycker då på OK, och internetuppkopplingen är OK.

Vet inte vad det kommer sig att det blivit så.Inte gjort några ändringar på inställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är datorn ansluten till internet?

Något i den kedjan som inte är igång direkt du sätter på datorn?

 

Är det ett Microsoft-konto (mejladress) eller lokalt konto (klassiskt med namn) som du har?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå igenom guiden på https://www.tenforums.com/tutorials/3539-sign-user-account-automatically-windows-10-startup.html Option One för att se att det verkligen är rätt inställt för automatisk inloggning. Dock om datorn blir stulen så innebär det att vem som helst kommer in i datorn med full tillgång till allt.

 

Tillägg: Här är en tråd om felmeddelande som liknar ditt vid PIN-användningen: https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-security/problem-with-windows-10-pin-login/a56e27d7-2103-4bc5-9f98-52eb6f5e8177

 

Redigerad av Cecilia
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inloggningen är väl ok. Går ju bra med pinkod."Problemet" är ju att jag inte har internetuppkoppling förrän jag har tryckt på OK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat på länken?

Det stod något om att datorn var offline vilket ju är samma sak som ingen internetanslutning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Cecilia:

 Dock om datorn blir stulen så innebär det att vem som helst kommer in i datorn med full tillgång till allt.

 

Lösenord är väldigt begränsat skydd om datorn blir stulen. Om inte disken är krypterad kommer man åt nästan all data från den på någon minut utan specialprogram eller verktyg. 

Lösenord är dock bättre än inget. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev polken:

Lösenord är väldigt begränsat skydd om datorn blir stulen. Om inte disken är krypterad kommer man åt nästan all data från den på någon minut utan specialprogram eller verktyg. 

Lösenord är dock bättre än inget. 

 

Ja visserligen, men man kommer t ex inte åt filer som ligger i Microsofts moln (mejl, OneDrive) lika lätt när man inte är inloggad på Microsoft-kontot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...