Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nyfiken på Linux?


Mikael63
 Share

Rekommendera Poster

Nyfiken på Linux och vill testa olika på ett enkelt sätt?

Det kan man göra här:

https://distrotest.net/?module=systems&action=list

Tänk på att man i det läget inte kan kolla prestandan eller hårdvarustöd utan mer "look n' feel".

 

När man fattat mera tycke för någon kan man pröva "lite mer skarpt" i en virtuell maskin (guider finns här på forumet) eller bara via en sk. Live-dist. som körs direkt från USB eller DVD. (Här kan man kontrollera hårdvarustödet, till viss del)

 

För många att välja?

På https://www.distrowatch.com/search.php kan man filtrera fram lite mer.

 

Man kan ju börja att filtrera fram de som är lämpliga för nybörjare.

image.png.9823cf4faee507e0ba785825c0f67688.png

 

Resultatet rangordnas baserad på popularitet (men går att ändra) och populariteten kan ju vara en måttstock på hur bra systemet är och hur man bör kunna räkna med att få hjälp av andra användare.

 

"Old computers" kan ju vara ett annat kriterium om man kombinerar nyfikenheten med att sparka liv i en gammal trött dator.

Då får man tänka på att det här med "look n' feel" kanske inte blir optimal i stället.

 

Fyll gärna på med funderingar om olika alternativ i denna tråd!

 

Tillägg: Det är inte bara Linux-distributioner som återfinns i listan. Där finns även ReactOS

https://sv.wikipedia.org/wiki/ReactOS

 

  • Gilla 5
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Mikael63 nålade detta ämne
  • 4 veckor senare...

Hej Mikael

Jag kör Linux Mint i en Laptop och en "old" stationär Fujitsu Amilo 1500 och det fungerar utmärkt för mina behov (BTW Amilon har aldrig varit så stabilt som nu) sen har jag en nyare Laptop med Windows 10 Preview  som fungerar "sådär"!....

nu har jag köpt en ny SSD disk till Win Datorn och kör Mint i den och..fan vilken positiv skillnad, jag lägger nog ner Windows helt , för ett tag iaf..få ser hur det går

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag ångrar inte att jag skippade Windows när jag bytte dator.

Särskilt när man läser om vad alla dessa Windowsuppdateringar ställer till med och vilken tid det tar för dessa.

En del tycks ju ta längre tid än vad det tar att installera Mint från grunden (på två datorer) och lägga till alla program..

 

Jag får nog av Windows på jobbet men har några virtuella Windowsmaskiner för att kunna "labba" lite.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Hej

Håller på att testa Makulu Linux Lin Doz x64 2020-03-31, utseende är så "äkligt" likt Windows 10, har Cinnamon desktop.

Hittils har det rullat på fint, har inte stött på några alvariga problem....återkommer med mera info.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, skrev vohubbe:

Hej

Håller på att testa Makulu Linux Lin Doz x64 2020-03-31, utseende är så "äkligt" likt Windows 10, har Cinnamon desktop.

Hittils har det rullat på fint, har inte stött på några alvariga problem....återkommer med mera info.

Nja, mycket mek med denna...en del fick jag inte att funka som jag vill , har lagt ner denna ver. 

Nu testar jag LMDE 4 “Debbie” ser lovande ut...

 

 

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, Debbie ska funka bra. Dock krångligare (fler steg) installation än "vanliga" Mint om man ska installera vid sidan om befintligt OS.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, skrev Mikael63:

Ja, Debbie ska funka bra. Dock krångligare (fler steg) installation än "vanliga" Mint om man ska installera vid sidan om befintligt OS.

 

änsålänge går det bra med instalationer (vid sidan om) får inte in nyare Firefox än...jobba på de'...

Redigerad av vohubbe
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev vohubbe:

änsålänge går det bra med instalationer (vid sidan om) får inte in nyare Firefox än...jobba på de'...

Ahh, tillbaka till Mint, finns inget bättre för mej, stabilt, pålitligt, (lite boring) men man ska var nöjd med ett fungerande system....

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev vohubbe:

Nu testar jag LMDE 4 “Debbie” ser lovande ut...

Körde den under fem dagar till vardagliga sysslor på en äldre dator. Skulle nog kunna leva med den. Den konkurrerar väl med "vanliga" Mint. ?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev vohubbe:

(lite boring)

Ja, jag brukar då och då byta tema.

Men varför, egentligen? Jo för att det går. Men så inser man att datorn ju används till annat än att sitta och glo på tjusiga fönsterramar...

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, skrev Thirteen:

Körde den under fem dagar till vardagliga sysslor på en äldre dator. Skulle nog kunna leva med den. Den konkurrerar väl med "vanliga" Mint.

Enda skillnaden mellan Linux Mint DE och "vanliga" Linux Mint är väl att DE bygger på Debian som grund, medan "vanliga" Mint bygger på Ubuntu. Sedan kanske det kan skilja i vilken version man får av de program som ingår. Jag ser dem inte som konkurrenter till varandra utan mer att de kompletterar varandra beroende på vad man vill ha som grund för den valda distributionen.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LMDE är stabilare och resurssnålare men ställer lite högre krav på användaren då allt inte är lika enkelt att fixa.

Ett bra exempel på detta: I LM 19.x hittas nätverksskrivare automatiskt och läggs till.

I LMDE "måste" man lägga till dessa manuellt, känna till deras IP-adress. Men inte svårare än så.

 

LMDE utvecklas parallellt med LM eftersom man i framtiden kanske ser sig tvingande att lämna Ubuntu på grund av Ubuntus (ev.) kommande strategi.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, skrev Automan:

Enda skillnaden mellan Linux Mint DE och "vanliga" Linux Mint är väl att DE bygger på Debian som grund, medan "vanliga" Mint bygger på Ubuntu. Sedan kanske det kan skilja i vilken version man får av de program som ingår. Jag ser dem inte som konkurrenter till varandra utan mer att de kompletterar varandra beroende på vad man vill ha som grund för den valda distributionen.

Mikael63 sammanfattar det bra.

Kanske är det lite mer renlärigt att köra LMDE? 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

LMDE är stabilare och resurssnålare men ställer lite högre krav på användaren då allt inte är lika enkelt att fixa.

Ett bra exempel på detta: I LM 19.x hittas nätverksskrivare automatiskt och läggs till.

I LMDE "måste" man lägga till dessa manuellt, känna till deras IP-adress. Men inte svårare än så.

 

LMDE utvecklas parallellt med LM eftersom man i framtiden kanske ser sig tvingande att lämna Ubuntu på grund av Ubuntus (ev.) kommande strategi.

Ja, det var just nätverksskrivare och mitt  Asus USB ac53 nätverkskort som det blev problem med, nätkortet fick jag inte att funkar alls.....så gräset är inte alltid grönare på andra sidan...Mint gäller här, tills vidare  ??

Redigerad av vohubbe
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev vohubbe:

nätverkskort

Ja, just nätverkskort kan det bli bekymmer med, trådlösa alltså.

En del kort, eller chipset, lirar inte alls, medan en del (de flesta) fungerar rakt av.

 

  

1 timme sedan, skrev vohubbe:

grönare

;) Mintgrönare!

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, skrev Mikael63:

Ja, just nätverkskort kan det bli bekymmer med, trådlösa alltså.

En del kort, eller chipset, lirar inte alls, medan en del (de flesta) fungerar rakt av.

 

  

;) Mintgrönare!

 

 

Brukar använda denna guid för nätverkskortet i mint, funkar klockrent, men är problem med kernel 5.3 och uppåt

 

Re: Getting an Asus usb ac53-nano wireless adapter to work

  •  

Post by JeremyB » Tue Oct 17, 2017 11:09 pm

Download https://github.com/jeremyb31/rtl8822bu/ ... master.zip and copy it to the Linux Mint desktop. Then right click the file and choose extract here
Then in terminal

Code: Select all

cd Desktop/rtl8822bu-master

Code: Select all

make

Code: Select all

sudo make install
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Postad (redigerade)

Jubuntu.

hej nån som har erfarenhet av Lububtu 20.04, tänkte testa på min

"Lekdator"....

 

Denna ver var inte bra, massor med bootproblem och hängningar, ska testa ver 19.10...

 

Ja ja, nu har jag testat även Lubuntu 19.10..men mitt omdömme är ändå INTE BRA, när sådana enkla saker  som omstart och stäng av inte fungerar...nej inget för mej.

Redigerad av vohubbe
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev vohubbe:

Jubuntu.

hej nån som har erfarenhet av Lububtu 20.04, tänkte testa på min

"Lekdator"....

 

Denna ver var inte bra, massor med bootproblem och hängningar, ska testa ver 19.10...

 

Ja ja, nu har jag testat även Lubuntu 19.10..men mitt omdömme är ändå INTE BRA, när sådana enkla saker  som omstart och stäng av inte fungerar...nej inget för mej.

Kom aldrig heller så bra överens med Lubuntu för nåt år sedan.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gräset är inte (mint)grönare på andra sidan staketet!

:rolleyes:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-05-13 på 10:15, skrev vohubbe:

Ja ja, nu har jag testat även Lubuntu 19.10..men mitt omdömme är ändå INTE BRA, när sådana enkla saker  som omstart och stäng av inte fungerar...nej inget för mej.

Jag brukar köra LTS utgåvorna, mest för att jag antar de är mer stabila, då de ska supportas under en längre tid. Har kört 18.04 och den fungerade enligt förväntan. 20.04 har jag inte testat ännu, men ska nog göra det när jag får tid och möjlighet till detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
På 2020-05-13 på 22:07, skrev Mikael63:

Gräset är inte (mint)grönare på andra sidan staketet!

:rolleyes:

Hej Mikael

du har så jävla rätt i detta, har testat många olika distar, men kommer alltid tillbaka till Mint, enl mej det bästa som finns, om man kommer från många års windows användning...

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har testat ett gäng distar ett par dagar nu, tänkt för NAS, men landade åter med Mint, då med LMDE.

MEN! LMDE (m.fl?) kan inte dela ut en disk som är monterad under /media/

Inte utan meck åtminstone.

 

Så nu testar jag åter openmediavault. Fattade inte först att man skulle köra den från en annan dator :blush:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nehejdå!

Det blev LM 19.3 till slut.

Att dela ut en hel disk går bra med verktyget system-config-samba.

 

Eller blev - detta var bara ett test om jag skulle råka köpa mig en Raspberry Pi 4. :rolleyes:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
På 2020-05-22 på 20:36, skrev vohubbe:

Hej Mikael

du har så jävla rätt i detta, har testat många olika distar, men kommer alltid tillbaka till Mint, enl mej det bästa som finns, om man kommer från många års windows användning...

 

Hej, nu har jag kört "Ubuntu cinnamon (remix) 20.04 i en vecka, och jag börja gillar det, mycket är likt Mint, men det behövs lite "mek" här och där men jag gillar denna mer och mer....javist Mint är stabil och rullar på utan några större probs, men känns lite "boring" ibland...jag lär mig mer och mer av Ubuntu..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ubuntu drar i väg åt "fel" håll enligt Mint-teamet. Det är därför man håller LMDE vid liv om man behöver bryta helt med Ubuntu och gå direkt på Debian.

Jag kan hålla med om att Mint är "boring". Det finns ju "färdiga" teman att hämta och installera men det är inte så stor variation på dessa och det är ofta inte ett "helt" tema. Ett tema i Mint består av fönsterramar, ikoner, kontroller, muspekare samt skrivbord och oftast är det tema man hämtar bara "skrivbord". Muspekare kan jag köpa att det är standard men de övriga vill jag ska hänga ihop.

Cinnamox har några snygga teman som hänger ihop förutom muspekare och ikoner. Ikoner kan man dock alltid matcha med de som finns sedan tidigare.

I juletid brukar jag byta till Cinnamox-Rosso-Cursa ;)

https://cinnamon-spices.linuxmint.com/themes/view/Cinnamox-Rosso-Cursa

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...