Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Chrome har tappat "ansiktet"


Pelle Penna
 Share

Go to solution Solved by Pelle Penna,

Rekommendera Poster

Pelle Penna

Har under en tid använt Chrome bakgrunder för att piffa upp webbläsaren lite. Det är inte Teman utan det har funnits ett litet kugghjul nere i höger hörn och där kan man ställa in olika bakgrundsbilder till webbläsaren. Igår försvann detta och jag ser inget kugghjul heller längre i den vita bakgrunden. Dessutom fanns det ett antal genvägar mitt på skärmen till olika webbsidor (ungefär som Operas snabbstart) . Tror att det var  8 eller 10 st. Dessa finns inte heller.

Är det någon mer som råkat ur för detta och ev. har någon förklaring och hjälp. Jag vill gärna ha tillbaka detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Jag får låta det bero. Har avinstallerat och startat om och installerat en äldre version, MEN den uppdaterade sig direkt till sista versionen. Kollade i min laptop och där hade jag en äldre version som då uppdaterades till sista versionen, MEN där är det ok och precis som förut.

Nu ramlar det dock in en massa Win10 uppdateringar och vi får se om det är någon av dessa som ställer till det för mig. Återkommer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Nu är laptopen uppdaterad och allt är ok i denna, men i min stationära där strular Chrome och är och ser inte ut som den jag hade. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har bara en stationär dator och där försvann kugghjulet och dess anpassningsmöjligheter i och med uppdateringen. Jag antar att du inte hann med punkt 7. Turn off Google Chrome automatic updates i How To Downgrade Google Chrome Browser-instruktionen.

 

Jag hittar ingen anpassningsmöjlighet i Chrome-menyn, vilket inte betyder att det inte finns där. Om man loggar in på sitt Google-konto och skrollar ner till Avancerat så ser man alla anpassningsmöjligheter. Det har jag inte gjort än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-03-15 på 10:14, skrev Pelle Penna:

ungefär som Operas snabbstart

 

Vivaldi browser är ett slags mellanting mellan Opera och Chrome och är väl bl.a. utvecklad för att vara anpassningsbar.

Citat

Your browser matters.
Take control with Vivaldi.

We live in our browsers. Choose one that has the features you need, a style that fits and values you can stand by.

 https://vivaldi.com/

 

Lite OT har jag nyligen installerat ett tillägg i Chromuim som tar bort "snabbstart" ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Pelle Penna

Genvägarna mitt på skärmen till olika webbsidor- samma finns i Firefox där de kallas för Top Sites - har inte försvunnit för mig i Google Chrome. Det borde jag kanske ha påpekat. Det är bara kugghjulet som försvunnit. Eftersom jag inte har anpassat hemsidan med hjälp av det lider jag inte själv av dess försvinnande.

 

Om man hovrar över en genväg dyker det upp ett kryss i högerhörnet. Det kan man klicka på för att ta bort den genvägen.

729672718_Chromestartsida.png.a4df2b3a985d212d0221453c70496a6f.png

Genom ett klick på Google-genvägen längst till vänster dök Logga in (på ditt Google-konto) upp, vilket jag nu har gjort. Men nej, jag hittar ingen inställning för att få tillbaka kugghjulet, dvs möjlighet att anpassa startsidan. När jag googlat på problemet har jag inte heller hittat någon som klagat på det försvunna kugghjulet (på något av de språk jag kan). Se om du hittar något användbart här

https://winaero.com/blog/google-chrome-73-dark-mode-pwa-and-more/

Att installera tillägget New Tab Reloaded kanske är en idé för att få tillbaka genvägarna

https://chrome.google.com/webstore/detail/new-tab-reloaded/jliilhbdldnjbdbpajaakhpjpahnopbn

 

 

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem Får också ett X i höger hörn

Kan inte lägga till är borta 

Måste kunnas åtgärdas av google

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

God måndag.

Har inte suttit vid datorn på  hela helgen. Nu är det måndag och vad har hänt?

I fredags så avinstallerade jag Chrome. Startade om, Körde Ccleaner och installerade om. Problemet kvarstår. Edge och Opera fungerar och förmodligen Vivaldi också som jag inte har kvar. 

Eftersom jag är inloggad på Google när jag startar Chrome så ska ju min profil dyka upp högst upp till höger och det gör den delvis,. dvs. bredvid de tre prickarna med inställningsmeny så finns min kontoprofil, MEN så ska det också sedan dyka upp min profilbild strax under och bredvid den undre profilbilden ska det finnas en grå fyrkant som består av ett antal punkter och när man klickar där så dyker det upp ett antal olika googleikoner. Den fyrkanten syns inte, men den finns kvar om man hittar den och går att klicka på och då kommer dessa ikoner fram. 

Glömde berätta att jag gjorde en återställning av Windows10 det sista jag gjorde i fredags, men valde då att behålla filer. 

Problemet är kvar och nu kommer jag att blåsa datorn helt i nästa skede. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, skrev Pelle Penna:

Problemet är kvar och nu kommer jag att blåsa datorn helt i nästa skede. 

 

Är inte det en lite väl drastisk åtgärd när problemet består i att "Googles appar" inte visas i en (1) webbläsare? :unsure:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-03-17 på 13:33, skrev rainerg:

Jag har samma problem Får också ett X i höger hörn

Kan inte lägga till är borta 

Måste kunnas åtgärdas av google

Ett X i höger hörn får man helt normalt om man hovrar över ikonen, vilket jag skrev ovanför min skärmbild:

 

På 2019-03-16 på 13:59, skrev mbgtmari:

Om man hovrar över en genväg dyker det upp ett kryss i högerhörnet. Det kan man klicka på för att ta bort den genvägen.

Det är alltså inget problem. Pelle Pennas problem är att genvägsikonerna är försvunna så ni har inte samma problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Nu är det gjort. Fick tillbaka en del funktioner men inte bakgrunden på Chrome. Det är märkligt då jag har samma version av Chrome i laptopen och där fungerar det. 

Nåja. Kan byta standardwebbläsaren till Opera och förutom en massa ominstallationsjobb så är det i alla fall en nystart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var de funktioner du fick tillbaka genvägsikonerna? Med att du inte kan ändra bakgrunden menar du då kugghjulet och dess funktion, dvs "Anpassa den här sidan",  för den funktionen försvann för mig också i och med den senaste uppdateringen. Jag har inte använt den men har självklart sett den. (Firefox har också ett kugghjul med den funktionen och i Firefox är kugghjulet kvar.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna
7 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Var de funktioner du fick tillbaka genvägsikonerna? Med att du inte kan ändra bakgrunden menar du då kugghjulet och dess funktion, dvs "Anpassa den här sidan",  för den funktionen försvann för mig också i och med den senaste uppdateringen. Jag har inte använt den men har självklart sett den. (Firefox har också ett kugghjul med den funktionen och i Firefox är kugghjulet kvar.)

Ja jag menar som du säger, men ändå finns kugghjulet kvar på Chrome i laptopen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser man på. Nu har Google Chrome gett oss kugghjulet tillbaka och även möjligheten att lägga till nya genvägar, om den hade försvunnit. 

925716054_Chromekugghjuletkomtillbaka.thumb.png.fed09d8fe1327378800fe0d5b5b7390d.png

Hoppas du inte blåste din stationära dator, som du skrev att du skulle göra, Pelle Penna.
 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna
20 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Ser man på. Nu har Google Chrome gett oss kugghjulet tillbaka och även möjligheten att lägga till nya genvägar, om den hade försvunnit. 

925716054_Chromekugghjuletkomtillbaka.thumb.png.fed09d8fe1327378800fe0d5b5b7390d.png

Hoppas du inte blåste din stationära dator, som du skrev att du skulle göra, Pelle Penna.
 

Så dax nu. Jo jag blåste hårddisken och det blev ju ingen skillnad. Sedan efter ett par dagar så blev även Chrome i laptopen likadant så det ingen nytta någonstans, förutom att jag nu har en nyinstallerad dator. 

Det som blev extra spännande var att det inte gick att installera Windows på hårddisken då den var GPT-formaterad och installtionsprogrammet kunde inte hantera detta, MEN TACK GOOGLE. Det finns en dolt funktion i installationsprocessen om man håller ned shift+F10 och då dök det upp verktyg där det gick att formatera om disken och sedan inga problem.

Det enda problem som jag har nu är OneDrive som man har gjort om och som spökar en del. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna
1 minut sedan, skrev Pelle Penna:

Så dax nu. Jo jag blåste hårddisken och det blev ju ingen skillnad. Sedan efter ett par dagar så blev även Chrome i laptopen likadant så det ingen nytta någonstans, förutom att jag nu har en nyinstallerad dator. 

Det som blev extra spännande var att det inte gick att installera Windows på hårddisken då den var GPT-formaterad och installtionsprogrammet kunde inte hantera detta, MEN TACK GOOGLE. Det finns en dolt funktion i installationsprocessen om man håller ned shift+F10 och då dök det upp verktyg där det gick att formatera om disken och sedan inga problem.

Det enda problem som jag har nu är OneDrive som man har gjort om och som spökar en del. 

Jag har inget kugghjul. Kollade nu efter att ha läst ditt inlägg och kollade uppdatering av Chrome och det kom en uppdatering, men inget KUGGHJUL :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Litet tålamod bara så kommer nog kugghjulet (Anpassa den här sidan) till ditt Google Chrome också.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
Pelle Penna
På 2019-03-23 på 09:37, skrev mbgtmari:

Litet tålamod bara så kommer nog kugghjulet (Anpassa den här sidan) till ditt Google Chrome också.

Du känner väl till  uttrycket "datastress" Det ska ju bara fungera :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Så. Nu är Chrome återställt. Fråga mig inte hur, MEN följande hände.

Jag började med att avinstallera Chrome och återinstallera. INGEN SKILLNAD

Upptäcker att webbläsaren Opera (som jag också använder mycket) är SEEEG. Så har den betett sig tidigare genom åren vid några korta tillfällen. Edge fungerar bra. Chrome känns också lite seg. Den var inte lika direkt efter ominstallationen utan det känns som att detta inträffade senare, men jag har inte riktigt koll.

 

Kommer mig för att avaktivera mitt Trend Antivirus och vips så fungerar Opera blixtsnabbt. Testar ett antal gånger.

Provar att avinstallera Malewarebytes som jag också har kört parallellt med Trend i flera år och har fungerat bra ihop.

Ingen skillnad.

Avinstallerar Trend och kör Adwcleaner som  hittar ett tre filer som programmet föreslår att jag ska ta bort och jag gör så. 

Känner bara igen den som tillhör Applian Technologies.

PUP.Optional.FLVMPlayer         HKLM\Software\Wow6432Node\Applian Technologies
PUP.Optional.Legacy             HKLM\Software\Wow6432Node\Classes\AppID\OverlayIcon.DLL
PUP.Optional.Legacy             HKLM\SOFTWARE\Classes\AppID\OverlayIcon.DLL
PUP.Optional.Legacy             HKLM\Software\Wow6432Node\Classes\CLSID\{8BF0126F-A5B7-4720-ABB2-2414A0AF5474}

 

Omstart och koll.

Opera fungerar klockrent.

Chrome ser likadan ut ända tills jag öppnar en ny flik. DÅ kommer mitt gamla kära Chrome fram med min bakgrundsbild och kugghjulet.

Ställer in Chrome att starta i NY FLIK och allt är frid och fröjd just nu.( Chrome har tidigare också startat i NY FLIK-läget och vad som hände för ett par veckor sedan är ett mysterium).

Nu kör jag med Windows inbyggda antivirus och Malewarebytes. Synd eftersom jag nyss betalat ett års förlängning av Trend och som jag har haft i minst tre år.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Pelle Penna:

Synd eftersom jag nyss betalat ett års förlängning av Trend och som jag har haft i minst tre år.

Men du gjorde två åtgärder och nu när du har tagit bort det olämpliga tillägget (https://applian.com/flvplayer/) kanske datorn fungerar bra med Trend.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Ja men den hade jag förut. Det ingår i Replay media catcher

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag vet inte om de andra raderna har med det tillägget att göra eller om det är något helt annat.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...