Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn låser sig


JoakimH79

Rekommendera Poster

Datorn låser sig när den stått oanvänd några minuter. Både tangentbord och mus slutar fungera och måste stänga av på strömbrytaren och starta om igen men händer om och om igen när jag inte rört tangentbord eller mus på några minuter. Ibland startar den om av sig självt efter den varit låst en stund. Undrade om det kan ha med något virus att göra men har gjort virussökning men inte funnit något virus. Har ni något tips på hur man kan lösa det? 

 

Med vänlig hälsning/Joakim

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder Windows 10, Lenovo. Men det kan väl knappast ha med energialternativ att göra? Har ändrat till 2 timmar innan avstängning på samtliga där, när batteridrift och nätdrift ska stängas av. Muspekaren fryser fast i skärmen och rör sig inte när man rör på musen och tangentbordet fungerar inte heller så går bara stänga av på strömbrytaren. Tycker även det brukar ta ganska lång tid innan antivirus och brandväggen startar igång när man startar datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig känns det som något hårdvaruproblem. Drivrutin eller något annat.

Ev. en Windows uppdatering som inte blivit klar och som låser systemet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet bara att det är windows 10, inte speciellt gammal heller. Köpte den i september förra året. Har inte gjort några speciella nedladdningar heller direkt. Hade inte gjort något speciellt när problemen började.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev JoakimH79:

Vet bara att det är windows 10

 

2 timmar sedan, skrev Pelle Penna:

Klicka på sök och skriv winver

...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är Windows 10 som jag skrev. Brukar oftast vara det på nya laptop. Datorn har även börjat agera lite segare ibland. Undrar om det kan bero på att jag nästan alltid har laddaren i och att den på något sätt blir överladdad? Samtidigt som den låser sig så hörs ett väldigt störande ljud från datorn som inte försvinner förrän man stänger av och startar om igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag vet svaret nu. Hade nog med att jag laddat den för mycket. Sedan jag drog ur laddaren så har det funkat som det ska och har inte låst sig något mer trots att jag gått iväg från datorn flera minuter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att du har hittat något samband, men det är ju inte meningen att datorn ska låsa sig bara för att du har laddaren i. Det ska inte heller gå att ladda för mycket. Däremot kan det ju vara något problem med den drivrutin/program som känner av och visar batteristatus. Det brukar även vara lite olika inställningar i Energiinställningar (avancerade delen) som gäller beroende på om laddaren är i eller inte.

 

Windows 10 finns i olika versioner och ska man söka på problemet är det bra att veta om du fortfarande har version 1803 eller om du har den senaste 1809, t.ex. kan det ju vara något som uppstod när 1809 installerades. Därav frågorna om version.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev JoakimH79:

Det är Windows 10 som jag skrev. Brukar oftast vara det på nya laptop.

Jo, men om en medlem vill att du ska använda kommandot winver så är det troligen för att man vill veta vilken version av Windows 10 som körs...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, så inget som blev pga 1809 i alla fall då. Är datorn helt uppdaterat, pröva med att söka efter uppdateringar?

För med en så ny dator är det lite udda att du inte har fått 1809 än.

 

Har du kollat om det på datortillverkarens supportsidor för din datormodell finns en nyare BIOS/UEFI och/eller nyare drivrutiner att installera?

Det kan ju vara ett känt problem som det nu finns åtgärdat i en ny version av något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har sökt efter uppdateringar men står att den har senaste uppdateringarna. Läste att version 1809 kom i oktober förra året men har inte uppdaterat till det ändå. Köpte datorn i september förra året. Har inte kollat på datortillverkarens sidor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad det verkar som så verkar den bara stanna när laddaren är i, har inte stannat något när den varit utdragen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

53 minuter sedan, skrev JoakimH79:

Har inte kollat på datortillverkarens sidor.

Då föreslår jag att du gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller nu på att uppdatera till den senaste versionen (1809) för att se om det kan lösa sig. För så fort jag sätter i laddaren så börjar problemen igen men när den inte är i så funkar det lustigt nog som vanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar inte gå att ladda ner den senaste versionen. Nedladdningen stängs av innan den kommit upp till 100%. Någon aning vad det kan bero på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med internetanslutningen, bra och jämn hastighet?

Går även att uppdatera via https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

 

Men det kan vara antivirusprogram som stör, eller rester av ett sånt om datorn leverades med t ex Norton eller McAfee.

 

Sen tycker jag nog att du bör börja med att kolla tillverkarens uppdateringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar inte bli några fel nu när jag uppdaterat till senaste versionen, inte än så länge i alla fall. Du menar det där ip-testet? Blev 6,74 Mbit/s nedladdning och 0,75 Mbit/s uppladdning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bra!

 

38 minuter sedan, skrev JoakimH79:

Blev 6,74 Mbit/s nedladdning och 0,75 Mbit/s uppladdning.

Vad betalar du för?

Men det är ju inte så snabbt så det kan vara en orsak till att det blev problem med nedladdningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-02-07 på 18:57, skrev JoakimH79:

Håller nu på att uppdatera till den senaste versionen (1809) för att se om det kan lösa sig. För så fort jag sätter i laddaren så börjar problemen igen men när den inte är i så funkar det lustigt nog som vanligt.

Det där förstår jag alls inte.

Har ingenting med detta att göra.

En bärbar dator som endast körs på batteriet: där kommer per automatik processorn att klocka ned sig dvs. att processorns alla kärnor kommer att köra på en lägre klockfrekvens och därmed bli något långsammare - allt för att spara ström från batteriet.

Så fort man ansluter nätsladden till vägguttaget så kommer processorn att kunna köra fullt ut, när det krävs.

Fast skulle det vara problem med nätadaptern eller datorns laddkrets, ja då måste du kontrollera detta.

 

Däremot låter det som att du i bakgrunden haft en rejäl stor nedladdning och installation: Windows 10 1809?
Vilket kan ta upp ohyggliga systemresurser, enär detta kan anses som en ny-installation av Windows 10 1803 och jag tror hellre att det är detta som spökar för dig.

 

Kom bara ihåg att du måste efteråt manuellt söka efter och köra en Windows uptade.

Start > inställningar (lilla kugghjulet) > Uppdatering och säkerhet > Windows update => Sök efter uppdateringar

Starta om datorn och repetera tills det inte finns fler uppdateringar.

Mvh :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev JoakimH79:

Har ingen aning vad jag betalar för men tror det är 8 Mbit/s.

Då låter det som att du har en normal hastighet för det abonnemanget.

 

Har allt fortsatt att fungera bra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...