Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bygga hemsida


Dag Erlandsson

Rekommendera Poster

Det enklaste blir nog att hitta ett webbhotell med WordPress och sen se om det finns en färdig mall som kommer nära den layout du vill ha. Då behöver du inte  göra mycket själv förutom att leta efter mall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson
8 timmar sedan, skrev .M:

Det enklaste blir nog att hitta ett webbhotell med WordPress och sen se om det finns en färdig mall som kommer nära den layout du vill ha. Då behöver du inte  göra mycket själv förutom att leta efter mall.

Måste då fråga, har nu ett namn via godaddy.com. Skall man därifrån (finns flera optioner) sätta igång sidan, en av optionerna är just Wordpress - 90:-/månad eller skall man gå direkt via Wordpress? Om så är fallet hur implementerar jag då domännamnet där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får välja själv om du vill ha din site hos godaddy eller någon annanstans. Om du hittar något billigare så borde det fungera minst lika bra. Hos andra leverantörer så brukar dom ha dokumentation om hur du kopplar ett domännamn till tjänsten, och godaddy kan hantera det. Så du kan ha kvar ditt namn hos godaddy, men själva tjänsten hos någon annan om du vill.

 

Jag har exempelvis mina domännamn hos loopia, men mina tjänster som webb och e-post hos ett antal andra leverantörer. Och det helt enkelt för att det blev billigare så än att samla allt hos loopia. Så du får titta runt lite på priser och se om det matchar din budget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson
10 minuter sedan, skrev .M:

Du får välja själv om du vill ha din site hos godaddy eller någon annanstans. Om du hittar något billigare så borde det fungera minst lika bra. Hos andra leverantörer så brukar dom ha dokumentation om hur du kopplar ett domännamn till tjänsten, och godaddy kan hantera det. Så du kan ha kvar ditt namn hos godaddy, men själva tjänsten hos någon annan om du vill.

 

Jag har exempelvis mina domännamn hos loopia, men mina tjänster som webb och e-post hos ett antal andra leverantörer. Och det helt enkelt för att det blev billigare så än att samla allt hos loopia. Så du får titta runt lite på priser och se om det matchar din budget.

 

Tack. Men Bif. Se bilder, är då optionerna inkluderar en hosting? 

E2C12DBD-147C-44EF-B440-47475EE24F37.jpeg

D4B9D296-E569-40D0-8DA7-A92D1F236B4F.jpeg

ECA28FA6-CE2C-4A07-9565-CF72E79032DF.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som ungefär det du är ute efter. Fast innan du gör något så borde du söka runt efter wordpress theme för att se om det finns något färdigt som matchar det du är ute efter.

 

Behöver du också butik? Jag tror det finns plugins till wordpress som fixar sånt, dom är jag dock väldigt obekanta med. Men annars så verkar det finnas hos godaddy.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allra enklast är Wordpress. Du behöver ett webhotel och ett domän-namn,
webhotellet måste erbjuda wordpress och de erbjuder domän-namn som du väljer typ .se, .com, .net och liknande, .se domän kostar ca 150 kr/år och ett bra webhotel ca 260 kr/år

om du har en mindre hemsida. Det fina med wordpress är att det är enkelt att installera, typ One click installation och sedan är du igång ... 

Det många mallar i wordpress som matchar din sida, men ska du ha webshop så blir det lite dyrare än ovanstående ... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson
9 minuter sedan, skrev tfhdesign:

Allra enklast är Wordpress. Du behöver ett webhotel och ett domän-namn,
webhotellet måste erbjuda wordpress och de erbjuder domän-namn som du väljer typ .se, .com, .net och liknande, .se domän kostar ca 150 kr/år och ett bra webhotel ca 260 kr/år

om du har en mindre hemsida. Det fina med wordpress är att det är enkelt att installera, typ One click installation och sedan är du igång ... 

Domännamn har jag skaffat på Godaddy. Ser ut som om det går att implementera därifrån? Se bilder. Men jag skall kolla om det finns ett lämpligt Theme någonstans 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson
16 minuter sedan, skrev .M:

Det ser ut som ungefär det du är ute efter. Fast innan du gör något så borde du söka runt efter wordpress theme för att se om det finns något färdigt som matchar det du är ute efter.

 

Behöver du också butik? Jag tror det finns plugins till wordpress som fixar sånt, dom är jag dock väldigt obekanta med. Men annars så verkar det finnas hos godaddy.

Vad tror du om detta?

https://www.google.se/amp/s/colorlib.com/wp/jewelry-wordpress-themes/amp/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej - det finns många gratis themes men ska du ha en webshop bör du köpa någon som passar wordpress, de är mer anpassningsbara ... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, skrev Dag Erlandsson:

Om jag vill ha denna 

https://themes.laborator.co/aurum/jewelry/

 

Så skall jag då ta den exempelvis - mitt reggade namnet - och se vilka webbhotell lösningar som är prisvärda. Förslag?

Snygg display, smycken, klockor etc framhävs och blir blickpunkt för besökaren, övrigt på sidan är nedtonat och svart text som är lätt att läsa ...

Hur många artiklar kommer din sida att, några hundra eller tusentals? Wordpress är lite begränsad där ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, skrev tfhdesign:

Snygg display, smycken, klockor etc framhävs och blir blickpunkt för besökaren, övrigt på sidan är nedtonat och svart text som är lätt att läsa ...

Hur många artiklar kommer din sida att, några hundra eller tusentals? Wordpress är lite begränsad där ...

 

Kolla här https://www.inc.com/bill-carmody/top-seven-ecommerce-platforms-in-2018.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson
12 minuter sedan, skrev tfhdesign:

Snygg display, smycken, klockor etc framhävs och blir blickpunkt för besökaren, övrigt på sidan är nedtonat och svart text som är lätt att läsa ...

Hur många artiklar kommer din sida att, några hundra eller tusentals? Wordpress är lite begränsad där ...

Kul! Några hundra artiklar ca. / Men  om man nu har Theme och namn som slutar på com. Kan du ge ett förslag på webbhotell eller kan det vara smidigast att gå via godaddy? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev Dag Erlandsson:

Kul! Några hundra artiklar ca. / Men  om man nu har Theme och namn som slutar på com. Kan du ge ett förslag på webbhotell eller kan det vara smidigast att gå via godaddy? 

De är enklast att gå via godaddy när du bokar hotell där samtidigt. Bara om du har redan har ett domännamn så kan du flytta det till ett nytt webbhotell ... men namnet går inte att ändra så det måste passa nya hemsidan ... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev tfhdesign:

De är enklast att gå via godaddy när du bokar hotell där samtidigt. Bara om du har redan har ett domännamn så kan du flytta det till ett nytt webbhotell ... men namnet går inte att ändra så det måste passa nya hemsidan ... 

 

https://sv.unoeuro.com/domains/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson
8 minuter sedan, skrev tfhdesign:

De är enklast att gå via godaddy när du bokar hotell där samtidigt. Bara om du har redan har ett domännamn så kan du flytta det till ett nytt webbhotell ... men namnet går inte att ändra så det måste passa nya hemsidan ... 

Då gör jag det ? men när du skriver att namnet inte går att byta - hur menar du då? Namnet är ett .com namn och det skall vara namnet. Eller måste namnet anpassas på något sätt? Ursäkta dumma frågor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
Alexander Sandvik

Hejsan!  Troligtvis är wordpress lättast att skapa en schysst hemsida om du inte har kunskaper inom programmering osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...