Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

datum i numerisk text


GiB84

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag håller med att ett program som ska kunna välja ut födelsedag utifrån dagens datum med hjälp av java.util.calendar(). Datumet skrivs ut i icke numeriska tecken som i det här fallet är helt ointressant.

Hur får jag dagens datum i numerisk text, Några tips och tix?.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Användaren ska alltså i det här fallet skriva ett personnummer med tio siffror, programmet ska sedan ta reda på om detta personnummer stämmer överens med dagens datum. 
Jag vill att programmet ska kunna avgöra om det stämmer och kunna gratulera denna användare, hehe. 

Tack för länken jo jag har suttit med den och rullat runt som en kanin, väldigt kul iför sig men det är lätt att komma av sig.

Calendar.getInstance().getTime().toString(); är klassmetoden jag använder som med hjälp av substing() plocka ut delar av formen, men hur gör jag för att anropa dd/mm/yy eller motsvarande?! 
 

import javax.swing.*;
import java.util.*;

public class grattisdag {
  public static void main(String[] arg) {
    String s, t, u, v;
      s = Calendar.getInstance().getTime().toString();
      t = s.substring(24, 28);
      u = s.substring(0, 3);
      System.out.println(s);
      v = JOptionPane.showInputDialog("Det är en vanlig dag idag eller?\nKnappa in ditt personnummer");
      if (s.equals(v)) {
        JOptionPane.showMessageDialog(null, "Grattis!");
    } else
        JOptionPane.showMessageDialog(null, "Ditt personnummer visar att du inte fyller år idag");
      }
    }  
  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, du kan styra formatet på datumet som du får ut från Calendar så att du får ut ett datum på samma format som man skriver ett personnummer, se http://www.mkyong.com/java/java-how-to-get-current-date-time-date-and-calender/ och så substring på datumet och personnumret för att få ut bara månad + dag inför jämförelsen.

Se även https://stackoverflow.com/questions/5175728/how-to-get-the-current-date-time-in-java

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

programmet ballade ur fullständigt med formaten, det var lite överkurs, hehe.

Men substring var helt klart vinnare, det var mer manuellt arbete men resultatet var helt grymt.

Tack för hjälpen @Cecilia

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...