Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte associera program med filtyp.


christer51

Rekommendera Poster

Hej på Er!

 

Nu har det blivit strul på datorn igen. Jag har väl städat den för noggrant antar jag!? Nåväl.. jag kan inte öppna bildfiler (jpg, jpeg m.fl.) med Foton längre och jag kan inte öppna nfo-filer heller, då startar system information, som ju inte kan öppna den filtypen.

 

Jag har öppnat Kontrollpanelen och försökt att ändra  så att Notepad öppnar nfo-filer och ..Ja det går en gång men sedan är det samma sak igen. När jag försöker ändra i kontrollpanelen så blir jag hänvisad till App Store som inte startar!! Va, man kan ju bli tokig!!

 

När det gäller Bildfiler så är det rätt valt.. Foton ska öppna jpg, jpeg, jpe,jxr och allt vad de heter men det fungerar inte.. Appen startar inte, kommer det upp på en liten ruta.

 

Vad kan jag göra här? Det kanske är fler filer som har fel association, vad vet jag!?

 

Hjälp behövs. Tack på förhand!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog inte ditt fel utan det är appen Foton som har uppdaterats. Jag kunde inte heller använda den för att titta på mina bilder så då tog jag fram Windows Fotovisare i stället (den finns redan i din dator) och gjorde den till standardprogram för att visa mina bilder. Den fungerar lika bra som den gjorde förr i tiden när jag använde den under Windows 7.

 

För att hitta Windows Fotovisare se instruktionerna här

https://www.enkelteknik.se/anvand-fotovisaren-fran-windows-7-och-8-i-windows-10

Vägen i enkelteknik stämmer dock inte riktigt med hur det är hos mig. Min väg går så här:

Start> Inställningar > Appar och funktioner > Standardappar

 

Så här ser det numera ut hos mig när jag högerklickar på en bild för att välja vilket program jag vill öppna med

556891996_Bildppnamed.png.d62d9bd40f8c78856d401203b0a6a2b7.png

 

P.S. När det gäller .nfo-filer så kan man väl öppna dem direkt i Anteckningar, Microsoft Notepad, eller någon annan textredigerare. Den enda .nfo-fil jag har, mig veterligt, är just System Information så jag har ingen sådan fil att prova högerklicka på och öppna. https://fileinfo.com/extension/nfo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Foton fungerar hos mej.

Man kan ju testa att reparera den:

Högerklick Foton i programlistan--Mer--Appinställningar-- Återställ

Där kan den repareras och om det ej hjälper återställas.

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Trodde att jag postat ett meddelande men det försvann visst i cyberrymden. Hursomhelst så har det fixat sig..nästan allt,för nfo-filen går det inte att byta från System Information File till Notpad men det är försumbart.

Jag googlade och hittade en video på YouTube (Bild) som visade vad jag skulle göra för att återställa Cachen. Det fungerade tydligen nu kan jag använda Foton och Groove music som vanligt.

 

Tack för era svar och på återhörande, för jag har ett problem till men det tillhör en annan kategori.

 

// Krille

Reset Cache.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, skrev christer51:

jag kan inte öppna nfo-filer heller, då startar system information, som ju inte kan öppna den filtypen.

Systeminformation-programmet sparar sina filer som .nfo och kan öppna dem sen igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...