Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med File Explorer


Graylingman

Rekommendera Poster

Jag har fått problem med utforskaren, file explorer. Jag öppnar den genom att högerklicka Windowsikonen längst ner till vänster och välja File Explorer. Fönstret öppnas då men stängs omedelbart igen. Om jag öppnar en valfri mapp som ligger på skrivbordet får jag upp File manager som vanligt. Vad kan jag göra? Operativsystemet är alltså Windows 10 Pro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara bra att börja med att köra Systemfilsgranskaren SFC:

Man kan börja med att köra SFC i normalt läge och bara starta datorn i felsäkert läge om SFC hittar något som den inte kan reparera.

 

Berätta sen om det hjälpte eller om du behöver fler tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör du med engelskt operativsystem eftersom du skriver File Explorer? Utforskaren hos mig använder jag dagligen så den finns inte bara i Start utan även i Aktivitetsfältet.

1988508484_UtforskarenbredvidPaint.png.c70ee171e0006ba10cacb66b907e0622.png

Jag föreslår att du också placerar din Utforskare där.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde SFC i felsäkert läge, med följande resultat:

 

Windows Rescue Protection did not find any integrity violations.

 

Medan jag fortfarande var kvar i felsäkert läge testade jag att öppna File Explorer, (ja, jag kör engelsk Windows 10) och det gick bra.

Jag startade om datorn och försökte starta File Explorer med högerklick på Windowsknappen, men felet kvarstår. Fönstret öppnas, men stängs omedelbart. Alla andra alternativ jag får upp vid högerklicket funkar normalt.

 

Fortfarande är det så att om jag högerklickar på en mapp på skrivbordet så öppnas mappen i File Explorer och där och då funkar allt normalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

https://support.4it.com.au/article/file-explorer-opens-closes-immediately-windows-10-due-quick-access/

 

Skulle det inte fungera så se Jon Coles kommentar February 17, 2017 at 7:48 am
 « This article indirectly helped me. Since the problem is that File Explorer closes immediately, one can’t get to the toolbar at the top of File Explorer to change options.


The solution for me was to go to Control Panel and search for “File Explorer.” I then clicked on “File Explorer Options.” On the General tab I changed “Open File Explorer to” from Quick Access to This PC. Explorer then worked. »

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det! Att peka om så att File Explorer i stället öppnar This PC verkar ha löst problemet. I alla fall efter att jag rensade Quick access. 

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...