Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kamera kopplas ifrån varje natt - normalt?


Mikael63

Rekommendera Poster

Har haft och har problem med min internetuppkoppling.

Möjligen kan detta, till viss del, vara relaterat till åska då symptomen började ungefär samtidigt som åskan dödade en gateway och en dator (annan tråd).

(Eh, helt skilda ställen, bara för att klargöra)

Symtomen började med ständiga frånkopplingar av såväl internetanslutningar som anslutna enheter i LAN,et. När uppkopplingen fanns erhölls hastigheter på ca en fjärdedel av normalt.

Fick en ny gateway (med gammal mjukvara) och hastigheten ökade till det dubbla dvs. hälften av det normala.

En ny felanmälan, eller jag hann inte ens göra anmälan klar förrän det på skärmen stod "Vi behöver skicka en tekniker!" (Telia)

Senaste budet är att felet ska vara åtgärdat 10/8 kl.15

 

Trådrubriken??

Jo. Jag har en övervakningskamera (eller det är kanske att ta i, jag tittar till hundarna då & då) och varje natt, ca 03:34, får jag information att kameran kopplats ifrån. (vet inte när tidsstämplingen sker, om det är den tid när kameran åter hade kontakt och skickade meddelandet eller den tid när anslutningen försvann.

Det i sig gör inget men jag undrar om det är (bara) kameran eller gatewayen och om även detta är ett fel som bör inkluderas i felanmälan?

Tillägg 180820. Låter tråden vara vid liv. Har konstaterat att felet inte hängde samman med åska/gateway men problemet kvarstår.

Oftast, av någon anledning tappas kontakten ca 3:30 men ibland även annan tid.

Om kontakten tappas för att sedan återkomma direkt spelar det ju ingen större roll men i natt var det stopp igen och fortfarande borta vid ca 6:30. Finns alltså inte med i LAN.

Funderar på att helt enkelt åberopa garanti men finns något trix att fixa detta? Det vore smidigare...

 

Om jag kikar i gatewayens gränssnitt så står där nu, dvs 20:00

DLS

Aktiv tid:0 dagar, 7:45:50

Internet

Aktiv tid:    1 dag, 16:23:32

 

Ingen av dessa tider tycker jag stämmer då det borde vara ca 0 dagar 17:25:00 från när kameran kopplade ifrån.

 

:unsure:

 

Tillägg: För kameran står: DHCP-lånetid:    Oändlig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt upp en dator som kör en ping mot lämplig server varannan minut eller så, kontrollerar sin uppkoppling, kanske laddar hem data från en server för att kolla hastighet.

Det undersök var felet finns genom att få en till kontrollpunkt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan konstatera att eforum fungerar ganska bra ändå..

Sedan min trådstart har inte kameran kopplats från.

Men jag ska fixa loggning ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi får väl se vad som händer inatt. Idag har en tekniker utsänd av Telia varit här och mätt hastigheten som var låg i huset men inte vid luftledningen.

Gemensamt hittade vi en gömd åskskadad skarv*) men det hjälpte inte att fixa den då det måste finnas ytterligare en skarv, som vi inte kommer åt.

Blev ny kabel från luftledning och in till telejacket invid gatewayen.

 

*) Inte fågel. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Nej, kan nog inte skylla på varken ISP eller gateway.

Min kamera har betett sig knepigt nu ikväll, med allt annat nätverk okej.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...