Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Enkel övervakningskamera?


Mikael63

Rekommendera Poster

Tänkte skaffa en enkel övervakningskamera, för inomhusbruk.

Ska bara kunna visa aktuell status när man kopplar upp sig till den. Alltså ljud och bild. Inspelning ej nödvändig. Ska kunna skicka SMS/Push vid rörelse om man valt det. Ska kunna administreras via mobil.

Bara dagtid. Trådlöst via Wifi. Diskret, helst väggfäste.

Testade med Prisjakt:

Wifi, mobilapp, rörelsedet, wifi, 200-600 kr, valde ut några av de som slank igenom filtret

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=4527632,882465,882466,2885462,1066190,2786953,3707082,3140096,3590295,1689031

 

Men det blev ju inget enklare för det...

Ska jag bara ta den billigaste? Eller den billigaste som finns att köpa lokalt?
Vad ska jag gallra bort mer?

Jag hittade ex. inget om hur de strömförsörjs? (Alltså hos Prisjakt)

 

PC För Alla testade ett gäng kameror men det var ju just de kamerorna och inte alla i mitt segment...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är den här modellen jag såg hemma hos min bror vid ett tillfälle. Och den verkar stämma överrens ganska bra med det du söker. Hos Kjell så står det åtminstone på en del modeller att strömmen kommer från micro-usb.

 

https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/larm-sakerhet-overvakning/tv-video-overvakning/overvakningskameror/natverkskameror/d-link-dcs-932l-tradlos-overvakningskamera-p61578

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, Kjell finns nära och  de D-Link som fanns med i testet som PFA hade fick bra betyg, överlag.
Kollar mer i den vägen men tar givetvis emot fler synpunkter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev en D-Link DCS-930L till "Fyndpris", 300 kr hos Kjell. (Gissar att denna utgår och ersätts med den som har mörkerseende).

 

Men det kommer inte bli någon fler produkt från D-Link:

  1. Installationsskivan innehåller program för Windows och macOS, inte Linux.
  2. För att skapa konto hos mydlink måste man köra skivan och i slutet av installationen göra en registrering.
  3. Det ska även gå att köra samma installationsguide genom att surfa in till webbgränssnittet. Men där finns ingen guide "som på slutet" hanterar registrering.
  4. När man installerar appen i mobilen kan man göra en registrering och då skanna in kod från förpackningen. Den koden godkänns inte.
  5. Webbgränssnittet, som gick bra att nå innan meck med app och mydlink är nu inte längre åtkomligt från Linux.
  6. mydlink går nu inte längre att nå via min webbläsare.
  7. Vissa funktioner i webbgränssnittet kräver Java.

Skämmes! :thumbsdown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, kameran i sig fungerar.

D-Link tycks gå i Microsofts ledband..

 

Känner att jag, långt senare, behöver informera om att eländet lämnade tillbaka till affären..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Behöver aktivera denna tråd igen då kameran i denna tråd samt även en kamera från TP-Link returnerats pga. undermålig kvalitet/stabilitet.

Ska bara kunna visa aktuell status när man kopplar upp sig till den. Alltså ljud och bild. Inspelning ej nödvändig. Ska kunna skicka SMS/Push vid rörelse hög ljudnivå om man valt det. Ska kunna administreras via mobil.

Bara dagtid. Trådlöst via Wifi. Diskret, helst väggfäste.
Ska ha tvåvägs ljudkommunikation.

Maxpris 1000 kr.

Betalning via Klarna

Har blivit tipsad om YI Technology YI IP Dome Kamera 1080P 2 men hittar inte den där jag kan använda Klarna...

 

Tillägg:

Äh, chansade och beställde en https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3902285

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Nä, det visade sig också vara en usel kameralösning :thumbsdown:

1. Appen visar något med kyrilliska tecken vid inloggning och något går fel.

2. Appen visar något med "asiatiska" tecken om något annat går fel.

3. Supporten känner inte till hur deras kamera fungerar, de kan inte berätta vilket användarnamn & lösen som ska användas för att logga in direkt till kameran.

4. Supporten fattar fortfarande inte..

5. Kameran & appen marknadsförs som en övervakningskamera, att den ska skicka push-meddelanden vid detekterat ljud/rörelse. Detta sker bara när appen är startad i mobilen. (Här var faktiskt D-Link bättre)

6. Appen kraschar om man återgår till den efter att ha haft en annan app aktiv. 

 

Tillägg:

7. Creative fattar fortfarande inte. De rekommenderar en tredjeparts-app och då även att kontakta supporten för denna tredjeparts-app. Vilket stärker min teori att supporten inte känner till hur sin egen produkt fungerar.

(och denna "lösning" fungerar inte heller..)

 

Lärdomen blir att man kanske ska köpa ljudkort och inget annat när det gäller Creative.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börjar förstå dig....

Efter att ha fått tre uppdateringar från D-Link fungerar kameran. jag kan se vad som försiggår i rummet. MEN - när jag ska försöka ställa in det som kallas "ett tryck" dvs med ett tryck på en symbol kunna stänga av (när jag är hemma) resp sätta på (när jag är borta) skiter det sig. Jag försöker ställa in de olika alternativen men får ändå som svar att "... du har inte ställt in  ...."osv. 

Hjälp!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder du dator eller mobil för detta? Någon skillnad om du byter? Ska ju inte behövas men..

Undrar om tredjepartsappar fungerar med D-Links kameror? Jag fick tips att använda Danale. (Till min Creative då)

 

Denna (nedan) app hade en databas med 1700 olika kameror och den hittade min Creative men efterfrågar lösenord så det sket sig det med.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.alexvas.dvr

 

Skulle kunna betala en slant för att få en app med fungerande funktion men det är väl kameran i sig som är för usel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev Mikael63:

Använder du dator eller mobil för detta? Någon skillnad om du byter? Ska ju inte behövas men..

Undrar om tredjepartsappar fungerar med D-Links kameror? Jag fick tips att använda Danale. (Till min Creative då)

 

Denna (nedan) app hade en databas med 1700 olika kameror och den hittade min Creative men efterfrågar lösenord så det sket sig det med.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.alexvas.dvr

 

Skulle kunna betala en slant för att få en app med fungerande funktion men det är väl kameran i sig som är för usel.

Hur hittar jag "appen" på datorn....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev Mikael63:

Okej, när jag loggade in kom jag åt den kamera jag hade lagt till m.h.a. appen i mobilen.

Jag ska alltså kunna styra kameran från min PC?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, skrev Mikael63:

Ja, fast inte mer än vad man kan göra med appen då

Jag är glad för ditt bollplank men nu försvinner jag till i morgon....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar själv för någon att bolla med. Har plockat fram min Creative och försöker knäcka inloggningen till den för att se om annan app möjligen skulle medge att kameran blir funktionsduglig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...