Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fritt och bra nätverksprogram


gunnar s

Rekommendera Poster

Jag har en äldre HP- NAS som slutat fungera efter Windowsuppdatering, där de enligt uppgift tagit bort programdelar i windows.

Finns det någon bra fri programvara som kan installeras i stället ?

 

Med vänlig hälsning / Gunnar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Detta är en gissning, men jag hade nyligen ett liknande problem.

 

Gå till Kontrolpanelen > Program > Aktivera eller inaktivera Windowsfunktioner.

 

En lista med en massa funktioner visas. Bläddra ner till "Stöd för SMB 1.0". 

Kryssa för båda (SMB 1.0 CIFS-klient och CIFS-server).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr Mr Andersson så var det redan ikryssat så vi får hoppas någon har andra tipps.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Ok, själv har jag inget bättre att komma med just nu. Kunde funkat :) 

Hoppas du får en lösning på ditt problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-06-14 på 08:19, skrev gunnar s:

där de enligt uppgift tagit bort programdelar i windows

Kanske OT detta men Microsoft har alltså godtyckligt plockat bort delar från den produkt du köpt?

Ungefär som att man efter ha lämnat bilen på service får tillbaks den utan sidobackspeglar...

Känner mig lyckligt lottad som inte använder Windows privat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
14 minuter sedan, skrev Mikael63:

Kanske OT detta men Microsoft har alltså godtyckligt plockat bort delar från den produkt du köpt?

Ungefär som att man efter ha lämnat bilen på service får tillbaks den utan sidobackspeglar...

Känner mig lyckligt lottad som inte använder Windows privat...

 

Man köper inte produkten utan rätten att använda den (licens). 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-06-14 på 08:19, skrev gunnar s:

Jag har en äldre HP- NAS som slutat fungera efter Windowsuppdatering, där de enligt uppgift tagit bort programdelar i windows.

Vilken Windows-uppdatering, en stor som till version 1803 eller månadens vanliga uppdatering?

Varifrån kommer uppgiften att de tagit bort delar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia,

Jag är osäker på vilken uppdatering i ordningen, bara att det stoppade efter en sådan.

 

Uppgiften om ändringar, (borttagning/ändring) som MS gjort i  Win10 kom ifrån Tech-Troopers.

Via förmånen om en gratis teknisk hjälp/år som ingår i pren av "PC för alla" fick jag kontakt med

Tech-Troopers tekniker. En tekniker slet i drygt en timme (via Team Viewer) för att få ordning på NAS-en men misslyckades och bad att få återkomma efter att ha konsulterat sina kollegor.  Efter ett par timmar återkom han och meddelade att det visat sig att MS gjort några programändringar

som kunde orsaka detta.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla vilka uppdateringar som gjorts nyligen så här:

Klicka på förstoringsglaset nere till vänster.

Skriv in: tillförlitlighet

När "Visa tillförlitlighetshistorik" kommer upp i listan ovanför så välj det.

Klicka på i:na i grafen för att få reda på vad som hänt den dagen, i huvudsak när det gäller Windows Update.

Tänk efter när NAS:en slutade att fungera och skriv här (ta en skärmbild och bifoga) vad som hände i datorn den dagen och dagarna närmast innan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia,

 

Det var dagarna för 10 maj då jag gick hjälp av min son som hade haft den tidigare ua. Tyvärr har jag inte något från de

veckorna då vi av och till kämpat med problemet. Det försa som finns (av tillförlitlighets rapp.) var från den 23 maj och innehöll 147 notiser. Jag dumpar här från den datumen om vad NAS en heter.

 

"Windows Installer reconfigured the product. Product Name: HP Data Vault 3.1 (x64). Product Version: 3.1.1.34819. Product Language: 1033. Manufacturer: Hewlett-Packard. Reconfiguration success or error status: 0."

 

Jag försökte från min notebook men den hade ingenting och kunde inte heller ansluta.

 

Med vänlig hälsning

 

Gunnar
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om problemet uppstod vid ett tillfälle (ca 10 maj) när inga Windows-uppdateringar gjordes eller hade gjorts strax innan ska man nog inte skylla på att någon Windows-uppdatering orsakade problemet.

 

Är det rätt uppfattat att problemet uppstod när NAS:en flyttades från ett ställe (lokalt nätverk, router) till ett annat (lokalt nätverk, router)?

 

På vilket sätt fungerar inte NAS:en?

Syns den i routerns lista över anslutna enheter?

 

Det borde finnas inte modellnamn på NAS:en typ X311, X510 eller X310 för att ta tre som dök upp vid en sökning på HP Data Vault.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den har gått felfritt i mitt system ungefär ett halvår innan den stannade tvärt och inte kan nås från någon enhet via

mitt lokala nätverket. Däremot kan jag logga in direkt på HP Data Vault Consolen (X311) och se vilka volymer som finns mm.

Jag kan även se och läsa filer den vägen.

 

Om jag klickar på nätverket i utforskaren så ser jag den som en Dataaenhet. 

Skärmklipp.JPG

Skärmklipp.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och vad händer när du försöker öppna enheten?

Är även Medieenheten NAS:en?

Lyser lysdioderna på NAS:en likadant som tidigare?

 

Jag kan inte hitta någon info om din NAS på sidan https://support.hp.com/se-sv/ går det bättre för dig om du skriver in serienumret?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mediaenheten öppnar bara Windows Media Player.

FAST3686 är ComHems nätanslutning.

Lysdioderna lyser som vanligt.

 

Jag kan logga in i NAS-en och se alla flikar och filer där. Det finns flera hjälpfiler i NAS men alla försök att

öppna ger bara svaret att de inte finns längre.

 

Det är anslutningen över lokala nätverket som uppenbart strular eftersom man kommer åt NAS-en via

inloggning på enheten (utan att ha nån glädje av den vägen).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia kom in med några frågor, som du ser,  så jag har inte försökt hans råd ännu.

Men det kommer om inte Cecilia hittar lösningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina frågor var ju mer tänkta som en fortsättning om inte fagerjas förslag hjälpte.

 

12 timmar sedan, skrev gunnar s:

Det är anslutningen över lokala nätverket som uppenbart strular eftersom man kommer åt NAS-en via

inloggning på enheten (utan att ha nån glädje av den vägen).

Du använder väl det lokala nätverket för att kunna logga in på enheten också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...