Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Filhistorik har slutat fungera


maccaddam

Rekommendera Poster

"Filhistorik har slutat fungera" när jag försöker återställa filer, Jag har bytt dator men båda är Windows 10. Filhistoriken hittar rätt hårddisk, filerna poppar upp men programmet stängs ner "Ett problem gjorde att programmet slutade fungera..."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slutade det att fungera i samband med den stora Anniversary Update eller vid något annat tillfälle?

Fungerar det att lagra filer?

 

Dyker det upp något i Loggboken samtidigt som felmeddelandet kommer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittar ingen information som klargör om det skall vara möjligt att automatiskt flytta filhistorikens filer till en ny dator. Kanske någon vet?

 

Öppnar man utforskaren med backupdisken ansluten så man ser filhistorikens filer går det väl att manuellt flytta över dessa till nya datorn. Knöligt men är kanske enda möjligheten.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Loggboken: Ett ovanligt tillstånd påträffades under sökningen efter ändringar i användarbibliotek och säkerhetskopieringen av ändrade filer för konfigurationen C:\Users\stiga\AppData\Local\Microsoft\Windows\FileHistory\Configuration\Config

 

Jag har ju bytt dator och hårddisken på den gamla hade pajat totalt. Jag trodde att filhistoriken skulle vara ett utmärkt sätt att återställa filerna till min nya hårddisk.

 

Det går att kopiera filerna rakt av från Filhistoriken men filnamnet har ändrats till till exempel filnamn (2015_08_22 20_19_05 UTC).jpg vilket inte alltid är bra. (Jag förmodar att det är datum och klockslag när filen kopierades av filhistoriken som visas i filnamnet.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Ett problem gjorde att programmet slutade fungera..."

Ta och kör Guide - SystemFileChecker (SFC) i felsäkert läge på Windows

 

Det skall gå att använda Windows inbyggda Filhistorik för att skapa en backup och återskapa från en annan intern eller extern hårddisk.

Verktyget är gratis och medföljer alla Windows versioner fr.o.m Windows 8

Här är en guide: http://www.howtogeek.com/74623/how-to-use-the-new-file-history-feature-in-windows-8/

 

Särskilt avsnittet

To start backing up to a different drive, use the “Stop using drive” button. This allows you to stop backing up to your current drive and start backing up to a new one. The backups won’t be deleted, but Windows can only be configured to back up to one drive at once.

 

Men det finns naturligtvis begränsningar vad det klarar och ett 3:e parts verktyg är i nästan alla sammanhang bättre som tex. Acronis Backup & Restore -  Acronis True Image heter det numera

Fast har du detta Microsoft Windows verktyg "Filhistorik " till hands och extra diskutrymme på annan disk så skall nu naturligtvis använda detta så skyndsamt som möjligt.

 

Fungerar det nu?

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att kopiera filerna rakt av från Filhistoriken men filnamnet har ändrats till till exempel filnamn (2015_08_22 20_19_05 UTC).jpg vilket inte alltid är bra. (Jag förmodar att det är datum och klockslag när filen kopierades av filhistoriken som visas i filnamnet.)

Jag testade med ett par filer att kopiera manuellt med samma erfarenhet .Efter det ursprungliga namnet läggs kopieringsdatumet till. Det går ju att radera men roligare kan man ju ha.

 

Det är konstigt att man inte hittar någon manual hur det är tänkt att fungera med filhistorik till annan dator.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade med ett par filer att kopiera manuellt med samma erfarenhet .Efter det ursprungliga namnet läggs kopieringsdatumet till. Det går ju att radera men roligare kan man ju ha.

 

Det är konstigt att man inte hittar någon manual hur det är tänkt att fungera med filhistorik till annan dator.

 

LARSAS

Ja det håller jag med om!

Att man måste vända sig till en annan sajt  för instruktioner som tex. den jag länkade till ovan och dessutom på engelska, är för bedrövligt.

Verktyget är visserligen gratis och medföljer Windows 8/10 och dessutom något man propagerat för, men varför då inte ha en guide som är lätt att hitta på Microsofts sidor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört sfc/scannow. Fungerar fortfarande inte och snannow hittar inget fel. 

 

Märkligt att Microsoft inte kan skapa ett vettigt backup-program. Redan på DOS-tiden skickade dom med olika icke kompatibla backupprogram när det kom en ny DOS-version. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gratis backup-verktyg tex.

34 Free Backup Software Tools Reviews of the Best Free Backup Software for Windows

 

Men jag förstår frustrationen, man vill att allt skall fungera naturligtvis.

Börja med att ta backup med något av verktygen ovan, det är första steget.

 

Sedan kanske fundera på att reparera Windows 10?

Se här för instruktioner: inlägg #19 //eforum.idg.se/topic/352695-klockan-hoppar-fram-5-10-min-efter-inloggning/?p=1681042

Mvh ;)

 

[Edit] Bytt länk strax ovan. Denna instruktion är mer detaljerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gratis backup-verktyg tex.

34 Free Backup Software Tools Reviews of the Best Free Backup Software for Windows

 

Men jag förstår frustrationen, man vill att allt skall fungera naturligtvis.

Börja med att ta backup med något av verktygen ovan, det är första steget.

 

Sedan kanske fundera på att reparera Windows 10?

Se här för instruktioner: inlägg #19 //eforum.idg.se/topic/352695-klockan-hoppar-fram-5-10-min-efter-inloggning/?p=1681042

Mvh ;)

 

[Edit] Bytt länk strax ovan. Denna instruktion är mer detaljerad.

Jodå, jag använder Cobian Backup till en annan enhet, men jag trodde att Microsoft Filhistorik skulle vara ett enkelt sätt att återställa filerna till en ny hårddisk. Bilder och video har jag laddat upp till Flickr så att utvalda släktingar kan titta på dom när dom vill.

 

Det verkar dumt att behöva reparera Windows efter att ha använt det i två dagar :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, jag använder Cobian Backup till en annan enhet, men jag trodde att Microsoft Filhistorik skulle vara ett enkelt sätt att återställa filerna till en ny hårddisk. Bilder och video har jag laddat upp till Flickr så att utvalda släktingar kan titta på dom när dom vill.

 

Det verkar dumt att behöva reparera Windows efter att ha använt det i två dagar :-)

Ok. Ja bara du känns nöjd.

 

Jag håller med om att behöva reparera Windows inte är första steget man vill ta, å andra sidan inget man behöver vara orolig för heller.

Men visst finns det risker med allting och därför skall man börja med att skapa backup och därefter antingen avinstallera eller avaktivera sitt antivirusprogram innan man påbörjar detta - viktigt.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag provade just att föra över en del filer från filhistoriken för en W10 dator till en annan W10 dator. Konfigurerade filhistoriken till externa hårddisken , sen fungerade det utan problem. Det är alltså möjligt.

 

Filhistoriken kan ju blivit korrupt när den gjorts på den skadade datorn. Felet behöver ju inte bero på nya datorn.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...