Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Klockan hoppar fram 5-10 min efter inloggning


Flyfisherman

Rekommendera Poster

  • I bios går klockan korrekt.
  • Så fort skrivbordet laddats går klockan rätt, men efter nån sekund kan jag se att klockan hoppar fram mellan 5-10 min. det kan skilja gång till gång.
  • Omstart av datorn så går klockan korrekt igen, men efter nån sekund kan jag se att klockan hoppar fram mellan 5-10 min. det kan skilja gång till gång.
  • Stänger av datorn och in i BIOS så går klockan korrekt igen.
  • Startar om i felsäkert läge så går klockan rätt.
  • När klockan i Windows visar fel tid, så kan kan jag stänga av datorn, ingen ström till datorn och datorn varit helt strömlös över dan, så fort jag startar den och kollar i Bios så går klockan rätt, startar Windows och några sek. efter att skrivbordet laddats så hoppar den fram 5-10 min. det kan skilja gång till gång.

Nånting triggar detta märkliga och frustrerande beteende, men inte lyckats luska ut vad.

 

Windows Time har jag testat att sätta till automatisk start (stod på manuell) men ingen skillnad så jag ändrade tillbaka: https://www.organicweb.com.au/20209/general-technology/windows10-time/

 

Även testat att ställa om Windows tidsserver till andra varianter, men det gör varken till eller från, dock så kan jag där manuellt uppdatera tid så går klockan rätt sedan - tills nästa omstart.

:wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

'Windows Time service' ändrat från manuell till automatisk start, hade jag redan testat enligt länk i mitt första inlägg.

Men jag provade igen och denna gången lämnade jag den på automatisk - ingen skillnad.

Förresten hur är den hos er?

 

Cmos batteriet på moderkortet kan det inte vara fel på heller.

Och jag får ju fel tidsangivelse på vissa dokument, fenomenet började nog för några veckor sedan svårt att säga exakt.

Blir brydd helt enkelt. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

'Windows Time service' ändrat från manuell till automatisk start, hade jag redan testat enligt länk i mitt första inlägg.

Men jag provade igen och denna gången lämnade jag den på automatisk - ingen skillnad.

Förresten hur är den hos er?

 

Cmos batteriet på moderkortet kan det inte vara fel på heller.

Och jag får ju fel tidsangivelse på vissa dokument, fenomenet började nog för några veckor sedan svårt att säga exakt.

Blir brydd helt enkelt. :(

Hej!

 

Fanns ju i och för sig mer förslag i sista inlägget på Microsoft-sidan, dvs samma som på slutet av Mikael64:s länk, alltså att det har med Linux att göra. Om det nu gäller i just den dator du har problem med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ej Linux på denna, endast som virtuella maskiner i VMware Player.

Alltså bara Windows 10, men eftersom något orsakar detta och som sagt tidigare fungerar i felsäkert läge samt också i vanliga Windows nån sekund efter att skrivbordet laddats så lär det vara nån tjänst eller process som autostartas förmodar jag.

 

Ev. Vmware Workstation Player som uppdaterades till ver. 12.5 för några veckor sedan och skulle kunna sammanfalla med detta.

Den har ju 4-tjänster som kör igång även om inte Playern är startad.

post-73434-0-17349700-1476455625_thumb.png

Får testa att avinstallera denna (eller sätta om tjänsterna till manuell) och se om det kan vara det som är boven i dramat?

Även om jag har svårt att förstå vad dessa skulle kunna orsaka som har med klockan i Windows att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så detta är inte tillämpbart?

 

Solution advised was: Flash your UEFI and reset CMOS on standby power. Since I knew I was already on a recent version UEFI, just resetting CMOS on standby worked for me. Everything works now without a problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Testade att inaktivera dom fyra tjänsterna från VMware enligt inlägg #6 - ingen skillnad.

 

2. Har senaste Bios ver. 2903 på mitt Asus Z-97 Deluxe moderkort och tror inte på att ladda Bios defaults, men jag har återställt bios inställningarna i alla fall - ingen skillnad.

Sedan fick jag ställa tillbaks alla dessa specialinställningar jag hade som det var innan.

Tur att man kan spara en OC-profil som enkelt kan laddas in, fast vissa inställningar måste man ändå ändra tillbaks manuellt fast där har jag gjort skärmklipp med [F12] till usb-sticka direkt från min UEFI-Bios. Puuh många inställningar jag ändrat på där...

 

3. Öppnade aktivitetshanteraren, fliken autostart och inaktiverade 13 st. kvarvarande program i den listan (övriga har jag inaktiverat sedan lång tid tillbaka) - ingen skillnad.

post-73434-0-62019600-1476505677_thumb.png

 

Felet kvarstår. Hur skumt som helst, se inlägg #1 det måste vara nån tjänst eller process i Windows som ställer till med detta....?

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur blir det om du stänger av alla tjänster som inte är från Microsoft och alla autostartande program?

Då är det nästan som felsäkert läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är väl det som är kvar, men med tanke på alla dessa tjänster där vissa blir jobbiga att särskilja från Microsoft så lär det ta en del tid.

Samt vissa (ej MS) har jag sedan tidigare antingen satt som manuell eller helt inaktiverat som jag inte behöver ha autostartade för att optimera mitt Windows samt en del andra är per default inaktiverade eller satta som manuella och utlöses av programmet och hur skall jag hålla reda på detta? Det är 282 rader

 

Ta skärmblider och även kanske skapa en systemåterställningspunkt?

Fast jag såg att det gick att exportera ut allting i Tjänster som text, eller CSV eller tabb-separerad textfil och med tabb-separerad kunde jag enkelt importera i Excel. Kommaseparerad fungerar inte bra, då det är text som också innehåller komma.

 

Men detta orkar jag inte hålla på med på en lördag. Det får bli nån annan vecka för det kommer som sagt att ta ofantlig och med alla omstarter ovanpå detta.

Ps. jag bifogar den excelfilen ifall nån kanske direkt ser nåt skumt och den går ju att sortera om, liksom det går att sortera i programmet Tjänster.

 

Tjänster.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett långskott, testa att logga in med annat konto, typ gästkonto eller upprätta annat testkonto, och se vad som händer?

Loggar du in som admin eller vanligt konto?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inaktivera tjänster gör du i Systemkonfiguration (msconfig) och där finns det en liten ruta för att dölja alla Microsoft-tjänster. Skriv upp eller ta skärmbild på hur det ser ut innan du börjar om det finns tjänster som saknar en bock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett långskott, testa att logga in med annat konto, typ gästkonto eller upprätta annat testkonto, och se vad som händer?

Loggar du in som admin eller vanligt konto?

Bra! Jag gillar långskott - tyvärr: har nu testat precis alla varianter av konton: Admin med lokalt konto, Admin med MS-konto, skapat nya konton (som gäst och med eller utan admin rättigheter) - ingen skillnad :unsure:

 

 

Inaktivera tjänster gör du i Systemkonfiguration (msconfig) och där finns det en liten ruta för att dölja alla Microsoft-tjänster. Skriv upp eller ta skärmbild på hur det ser ut innan du börjar om det finns tjänster som saknar en bock.

Ok. Då får jag testa detta nästa gång.

 Tack så länge. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inaktivera tjänster gör du i Systemkonfiguration (msconfig) och där finns det en liten ruta för att dölja alla Microsoft-tjänster. Skriv upp eller ta skärmbild på hur det ser ut innan du börjar om det finns tjänster som saknar en bock.

Nix. tyvärr. Jag inaktiverade precis alla tjänster och bockat i precis som du sa - ingen skillnad.

 

Då återstår drivrutiner väl då?

Bara det blir en hel del arbete...bortåt hundra kanske bara där...och det går heller inte att bara stänga av en drivrutin, för då kanske datorn bara stannar?

Huga...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man inte har problem i felsäkert läge men i normalt läge med alla Microsoft-tjänster och autostartande program avstängda så är nog skillnaden mellan de två fallen några Microsoft-tjänster och de flesta drivrutiner, samt många schemalagda händelser.

 

Men det är riktigt att man får vara försiktig när man inaktiverar enheter i Enhetshanteraren, men att t ex inaktivera Nortons drivrutin(er), skrivarens och annat som är anslutets drivrutiner ska ju gå bra. Man får slå på visning av dolda enheter för att t ex se Nortons.

 

Gå igenom schemalagda aktiviteter och se om du kan hitta något startas av inloggning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte läst innehållet i övriga länkar här men jag hittade en tråd där detta fel berodde på att det - tydligen - fanns någon systemmjukvara i hårddiskarna som hade nåt ang. "internet time".

Först tänkte jag att det inte kunde vara det felet eftersom det då väl borde bli fel även i felsäkert läge. Men det är väl så att denna mjukvara är beroende av någon tjänst för att kunna påverka systemklockan så....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp äntligen löst!

 

Jag talar om hur och detta kan vara bra att göra för den som stöter på patrull i nåt annat svårt läge.

Jag gjorde en Windows reparation via Windows uppgradering och detta måste göras med Windows igång.

 

Windows 10 Pro och kan inte säga hur det fungerar med Windows 10 Home, men antagligen lika.

 

1. Backup samt skrivare/skanner och andra externa enheter urkopplade eller avstängda.

2. Högerklickade på Norton antivurus-ikonen och avaktiverade Auto-protect permanent.

3. Hämtade och körde Microsoft verktyget 'Media Creation Tool' https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

4. Valde 'Skapa installationsmedia för en annan dator'

post-73434-0-26654400-1476617337_thumb.png

 

5. Klicka nästa, annars om man bockar ur rutan för att välja annan utgåva för en annan dator, så måste man se till att det blir samma språk, utgåva och antal bitar, annars fungerar det inte.

post-73434-0-99134900-1476617483_thumb.png

 

6. Jag valde ISO-fil, men det skall också fungera att direkt montera på en USB-sticka

post-73434-0-05514400-1476617601_thumb.png

 

7. Valde plats i lämplig mapp på en av mina diskar där Iso-filen lagras och vänta tills nedladdningen är klar och iso-filen skapats.

8. Öppna den mappen i Utforskaren, högerklicka och montera skivavbildningen (iso.filen)

 

9. Monterade Iso-filen som virtuell enhet med PowerIso, annars kan man också bränna ut den på DVD-RW, DVD-R eller använda annat lämpligt program för att montera iso-filen som en virtuell enhet. Det är alltså en skivavbild.

post-73434-0-58665600-1476618310_thumb.png

 

  • Windows 10 har inbyggt stöd för att montera iso-filer och då kan man bara högerklicka på iso-filen och välja 'Öppna med' > 'Utforskaren' alt. dubbelklicka på iso-filen.

post-73434-0-27378500-1476618741_thumb.png

 

10. Öppna 'Den här datorn' eller Utforskaren så ser man att en ny virtuell DVD-enhet dyker upp, i det här fallet heter skivan (N:) ESD-ISO UDF

post-73434-0-40955900-1476618968_thumb.png

 

11. Dubbelklicka på den nya enheten så öppnas filerna på den virtuella skivan - eller om man bränt ut en DVD-skiva.

Och därefter högerklicka på Setup.exe och välj 'Kör som administratör'

post-73434-0-13185300-1476619351_thumb.png

 

12. Välj 'Ladda ned och installera uppdateringar'

post-73434-0-47946000-1476619485_thumb.png

 

13. Läs och ev. acceptera licensvillkoren > installationsprogrammet kontrollerar diskutrymme samt om utgåvan är kompatibel med hårdvaran > sedan i nästa meny väljer man att behålla personliga filer och appar.

 

post-73434-0-82681400-1476621171_thumb.png

 

Datorn kommer att startas om flera gånger, för i praktiken blir det som en komplett Windows 10 installation - med den skillnaden att alla ens installerade program, drivrutiner, appar och personliga filer blir kvar.

 

14. Högerklickade på Norton antivurus-ikonen och aktiverade Auto-protect igen.
15. Startade om datorn några gånger och kontrollerade att inga Windows uppdateringar fanns kvar och att allt fungerar.

16. I 'den här datorn' eller om man öppnar utforskaren så kan man kontrollera att den virtuella enheten är utmatad, annars bara högerklicka och välj 'mata ut'

post-73434-0-64904400-1476620147_thumb.png

 

17. Körde diskrensningsverktyget: Start > skriv disk > högerklicka på Diskrensning och välj 'Kör som administratör' > bocka i lämpliga rutor tex. temp inkl. 'Windows update rensning', Loggfiler för Windows-uppgradering'  samt 'Tidigare Windows installationer' och detta sparade in många GB hos mig.

 

post-73434-0-42424600-1476621940_thumb.png

post-73434-0-02316700-1476621941.png

 

18. Ny backup.

:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...