Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Krävs ominstallation av alla program ?


Kalle Dator1

Rekommendera Poster

Kalle Dator1

Hej !

 

Jag är tämligen säker på att vid en uppgradering, typ den som det tjatas om i det oändliga - att uppgradera till Windows 10 - i mitt fall från 7:an, krävs att man därefter på nytt installerar alla andra program, som man nu använder under Windows.

 

Nu har ju ett slutdatum bestämts sedan länge, nämligen den 29 juli, dit det inte är så värst långt !

 

Jag sitter med ett projekt som jag skulle vilja göra klart på min dator, innan jag (ev.) uppgraderar. Annars är jag 100 på att det blir någon typ av komplikationer med nyinstallationer av dessa program, som kanske inte ens fungerar under 10:an, och då sitter jag där med lång näsa.

 

Är inte ens säker på om installationsskivorna till dem längre fungerar, då det har gått avsevärd tid sedan de användes...

 

Alternativet är väl att skippa Windows 10, och gladeligen fortsätta med Windows 7, om det nu ska bli svindyrt göra en uppgradering någon tidpunkt efter 29 juli.

 

Tidigare kunde man ladda hem en installationsskiva för Windows10, som kunde användas vid ett valfritt tillfälle. Finns den inte längre att tillgå - eller blir det ändå samma sak att den inte heller gäller kostnadsfritt efter 29 juli ?

 

På tal om....

Jag sökte förgäves efter sajten AlltOmWindows. Men den tycks ha upphört (är parkerad hos Loopia !)

 

M v h

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte heller uppgraderat från Windows 7 men sidan AlltomWindows finns visst kvar

http://www.alltomwindows.se/

 

"Tidigare kunde man ladda hem en installationsskiva för Windows10, som kunde användas vid ett valfritt tillfälle. Finns den inte längre att tillgå - eller blir det ändå samma sak att den inte heller gäller kostnadsfritt efter 29 juli ?" Svaret på denna fråga måste vara "ja, det kommer att kosta".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag uppgraderade för ca. två veckor sedan och har inte haft några som helst problem sedan dess. Alla program fungerar som tidigare förutom två, där det krävdes en uppdatering till en nyare version.

 

Så i mitt fall har uppgraderingen från Win 7 till Win 10 inte inneburit några problem. Du ska nog inte titta för mycket på de som har problem med Win 10. Det finns minst lika många som har problem med Win 7, om man ska gå efter vad som skrivs på olika forum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

De flesta program brukar finnas kvar efter uppgradering. Däremot om man gör en reparation så försvinner ett flertal och som då måste installeras om.

I övrigt så vet inte jag heller något om den kommande hanteringen annat än att man blir tvungen att köpa en licens för ca 1000:-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill kunna använda Windows 10 i den datorn vid ett senare tillfälle så skulle du kunna köpa en ny hårddisk som du stoppar in i datorn tillfälligt, i stället för den nuvarande, installerar Windows 10 på den disken och skriver in datorns produktnyckel för Windows 7 så Windows 10 blir aktiverad. Därmed kommer den datorn att bli godkänd för Windows 10 även vid en installation av Windows 10 efter den 29 juli.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du funderat på om du verkligen behöver Windows10?

Personligen tycker jag, som inte spelar på datorn, att Windows 10 inte tillför något, snarare tvärtom och Windows 7 kommer supportas längre än din dator håller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Tack Cecilia - och övriga - för relevanta svar på en relevant fråga !

Den springande punkten är likafullt om jag måste installera om mina program efter uppdateringen till Windows 10 !

De kanske blir kvar, som Pelle Penna antyder, men är de därmed i kördugligt skick ?

Ja har inte några positiva erfarenheter av system-uppgradering, då det för det mesta tjorvar till sig på något sätt.

Den senaste bravaden var en uppgradering på en äldre laptop, som jag ville väcka nytt liv i.
Det visade sig att datorns grafik-drivrutin var utdaterad, så alla tecken och figurer blev utdragna horisontellt. Nya drivrutiner fanns helt enkelt inte att få tag på, så jag fick rulla tillbaka till Windows7.

Programmen fick jag naturligtvis installera om - inte bara en gång utan även efter tillbakarullningen. Alla fungerade heller inte direkt efter ominstallationen ! Och inte ens operativsystemet blev sig riktigt likt efteråt.

Laptopen var - som sagt - gammal, så jag offrade den och skaffade en ny - med Windows10 ! Därför har jag tämligen väl bekantat mig med 10:an !

 

Jag kan nog hålla med NoWin om att den inte tillför mycket, i alla händelser inte för min egen del.
Snarare har den tillfört en mängd - i mitt tycke - onödiga "appar" som bara pockar på uppmärksamhet och irrelevant pyssel - antagligen modernt och anpassat till allt övrigt ska-bara ha-grejer på den digitala marknaden !

En kär vän - i form av patiensen Harpan - försvann också i och med 10:an, och ersattes av något halvdant mästerverk till patiens, 'Solitaire Collection'....

Nej - egentligen behöver jag inte alls 10:an, så jag ångar nog på med min 7:a, så får jag se framöver hur det hela utvecklar sig och jag gör färdigt mitt projekt i lugn och ro...

Men det är ett väldigt tjat med denna Windows10-blaffa, som ständigt dyker upp, och som jag tror att jag avböjer !

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkla svaret, nej det måste du inte. En uppgradering innebär inte en ominstallation.

 

 

Windows 10 fungerar bra för de flesta, direkt efter uppgradering, men, som alltid, det är inte fel att göra en helt ren installation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Enkla svaret, nej det måste du inte. En uppgradering innebär inte en ominstallation.

 

 

Windows 10 fungerar bra för de flesta, direkt efter uppgradering, men, som alltid, det är inte fel att göra en helt ren installation.

Som sagt - min fråga gällde hur det förhåller sig med de övriga installerade programmen, som är installerade under operativsystemet Windows7, när man faktiskt byter operativsystem till Windows10 !

 

Jag är helt på det klara med att man inte ominstallerar själva Windows, utan uppgraderar detsamma. Men Windows10 har inte "anammat" applikationerna som Windows7 ägde ! !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att bli av med påminnelser om Windows 10 (fast de kommer väl troligen att försvinna ändå om några veckor när det inte längre går att uppgradera gratis) finns det några program som blockerar påminnelserna, t ex detta

http://blog.ultimateoutsider.com/2015/08/using-gwx-stopper-to-permanently-remove.html

Denna åtgärd har räckt för mig:

Högerklicka på Aktivitetsfältet -> Egenskaper -> Anpassa -> GWX Skaffa Windows10 Välj Dölj ikon och meddelanden

 

Din huvudfråga är svår att svara på, även för dem som uppgraderat till Windows 10. Windows 7 har ju så många program. Man måste nog ha testat alla de gamla programmen i sitt Windows 10 för att veta att de fortfarande fungerar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt - min fråga gällde hur det förhåller sig med de övriga installerade programmen, som är installerade under operativsystemet Windows7, när man faktiskt byter operativsystem till Windows10 !

 

Jag är helt på det klara med att man inte ominstallerar själva Windows, utan uppgraderar detsamma. Men Windows10 har inte "anammat" applikationerna som Windows7 ägde ! !

Okej, i exakta ord.

De program du har på datorn under Windows 7 kommer finnas kvar efter en uppdatering.

 

med reservation för att något program kanske inte fungerar/måste uppdateras för att  under Windows 10

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte göra en programinventering och sedan söka på vart och ett av programmen om de är kompatibla med W10 ?

 

Exempel:

post-71662-0-74774700-1468419045_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har installerat Windows 10, "ren" på många datorer idag och inte haft några problem med det.

En av mina bekanta använder Adobe Photoshop Elements 7, en gammal version. Detta program skall inte fungera i Windows 10. När jag installerade det i Windows 10 fick jag inga problem med att få programmet att fungera.

Det är endast några få program som jag stött på som inte gått att installera och köra i Windows 10.

 

Jag har Windows 10 i 4 av mina datorer idag. Det är endast den äldsta datorn som det inte går att få nya drivrutiner till hårdvaran. Allt fungerar med Windows 10s standarddrivrutiner så datorn gör att köra.

Under min kommande semester skall jag se om jag kan hitta lite nyare drivrutiner än de som finns idag till den datorn.

De övriga 3 datorerna fungerar fint med Windows 10.

 

Ett förslag till dig är att du klonar din disk där du har Windows 7 på idag till en annan disk.

Byt ut din nuvarande disk mot den klonade och uppdatera den till Windows 10.

Skulle du få problem med program, drivrutiner med mera och ångrar dig, byt tillbaka till din originaldisk och kör datorn som vanligt.

 

Du behöver inte bekymra dig om att återställning till Windows 7 inte går bra, ominstallation av program måste göras samt allt annat som du upplever som problematiskt.

Har du ingen disk som du kan använda för kloning så kostar en ny disk inte särskilt mycket. Du kan alltid använda den disken som extradisk till din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Jag har installerat Windows 10, "ren" på många datorer idag och inte haft några problem med det.

En av mina bekanta använder Adobe Photoshop Elements 7, en gammal version. Detta program skall inte fungera i Windows 10. När jag installerade det i Windows 10 fick jag inga problem med att få programmet att fungera.

Det är endast några få program som jag stött på som inte gått att installera och köra i Windows 10.

 

Jag har Windows 10 i 4 av mina datorer idag. Det är endast den äldsta datorn som det inte går att få nya drivrutiner till hårdvaran. Allt fungerar med Windows 10s standarddrivrutiner så datorn gör att köra.

Under min kommande semester skall jag se om jag kan hitta lite nyare drivrutiner än de som finns idag till den datorn.

De övriga 3 datorerna fungerar fint med Windows 10.

 

Ett förslag till dig är att du klonar din disk där du har Windows 7 på idag till en annan disk.

Byt ut din nuvarande disk mot den klonade och uppdatera den till Windows 10.

Skulle du få problem med program, drivrutiner med mera och ångrar dig, byt tillbaka till din originaldisk och kör datorn som vanligt.

 

Du behöver inte bekymra dig om att återställning till Windows 7 inte går bra, ominstallation av program måste göras samt allt annat som du upplever som problematiskt.

Har du ingen disk som du kan använda för kloning så kostar en ny disk inte särskilt mycket. Du kan alltid använda den disken som extradisk till din dator.

En intressant lösning, väl värd att testa !

 

En fråga, som jag kanske kan hitta svar på i någon av trådarna, men ställer nu direkt:

 

Kan man klona sin systemdisk till en usb-ansluten disk, för att sedan köra den som systemdisk i stället för den vanliga inbyggda, d v s man byter diskbeteckning (t ex E:\ blir = C:\) i administrationshanteringen ? ?

Detta för att slippa plocka isär datorn och riva i ett trångt utrymme !

 

Måste alltid systemdisken heta C:\ ?

 

Jag hittar ganska bra till administrativ diskhantering i Windows 7, men i 10:an har jag ingen motsvarande erfarenhet !

Föreställer mig att den har blivit mer tillkrånglad ! (?)

 

(Kloningsprogram ?)

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En intressant lösning, väl värd att testa !

 

En fråga, som jag kanske kan hitta svar på i någon av trådarna, men ställer nu direkt:

 

Kan man klona sin systemdisk till en usb-ansluten disk, för att sedan köra den som systemdisk i stället för den vanliga inbyggda, d v s man byter diskbeteckning (t ex E:\ blir = C:\) i administrationshanteringen ? ?

Detta för att slippa plocka isär datorn och riva i ett trångt utrymme !

 

Måste alltid systemdisken heta C:\ ?

 

Jag hittar ganska bra till administrativ diskhantering i Windows 7, men i 10:an har jag ingen motsvarande erfarenhet !

Föreställer mig att den har blivit mer tillkrånglad ! (?)

 

(Kloningsprogram ?)

 

/Kalle

 

Windows 7 går inte att köra från en USB ansluten disk. Hur det är med Win 10 är jag inte säker på.

 

Klona inte utan gör en fullständig backup med t.ex. EaseUS Todo Backup och lägg på en USB disk. Den kan du sedan använda för att återställa om du får problem med Win 10. Så har jag gjort, men jag har som sagt inga problem Win 10.

 

Diskhantering är likadan i Win 10 som i Win 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan koppla in den disk du skall klona till via USB. Windows 7 har inte stöd för att köras via USB, vilket kan fungera med Windows 10.

Du måste därmed koppla in disken internt i datorn för att kunna köra disken som operativdisk.

 

Att ändra enhetsbeteckningen på operativdisken från C:\ till en annan enhet vill jag avråda från. Att systemdisken är C:\ är så inarbetat att en ändring av denna enhetsbeteckning kan innebära att Windows inte startar eller att du får problem med stabilitet och start av program.

 

Ändrar du enhetsbeteckningen av operativdisken, när alla program du använder är installerade, måste du ändra sökvägen för start av programmen då sökvägen vid installationen är C:\.

 

Kloningsprogram som är kostnadsfri är t.ex. MiniTools Partition Wizard och kan hämtas här:

 

http://www.minitool.com/partition-manager/partition-wizard-home.html

 

Du kan också använda dig av det enklare programmet MiniTools Drive Copy, som i princip enbart innehåller diskkopieringsfunktion och partitionskopieringsfunktion. Precis som ovannämnda är det kostnadsfritt:

 

http://www.minitool.com/free-tools/minitool-drivecopy.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Okej, i exakta ord.

De program du har på datorn under Windows 7 kommer finnas kvar efter en uppdatering.

 

med reservation för att något program kanske inte fungerar/måste uppdateras för att  under Windows 10

Med risk för att verka tjatig:

 

Jag har aldrig betvivlat att programmen kommer finnas kvar efter en systemuppgradering från Windows7 till Windows10.

Men andemeningen i min fråga är, om programmen - även om de är fullt körbara, installerade även i Windows10-miljö - direkt går att köra efter uppgraderingen, eller om de dessförinnan allmänt måste ominstalleras under det nya operativsystemet !

Detta var vad min farhåga handlade om, eftersom jag är osäker på om mina respektive installationsprogram ens går att använda efter ett antal år - även om de skulle vara möjliga installera under Windows10.

 

Hoppas att jag därmed har rett ut eventuella missförstånd, då jag inte tycker att jag kunde uttrycka mig klarare än så här !

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med risk för att verka tjatig:

 

Jag har aldrig betvivlat att programmen kommer finnas kvar efter en systemuppgradering från Windows7 till Windows10.

Men andemeningen i min fråga är, om programmen - även om de är fullt körbara, installerade även i Windows10-miljö - direkt går att köra efter uppgraderingen, eller om de dessförinnan allmänt måste ominstalleras under det nya operativsystemet !

Detta var vad min farhåga handlade om, eftersom jag är osäker på om mina respektive installationsprogram ens går att använda efter ett antal år - även om de skulle vara möjliga installera under Windows10.

 

Hoppas att jag därmed har rett ut eventuella missförstånd, då jag inte tycker att jag kunde uttrycka mig klarare än så här !

 

/Kalle

 

Som jag tidigare redan har nämnt, fungerade mina program direkt efter uppgradering. T.o.m. min Creative webkamera med drivrutiner från 2007 fungerar utmärkt. 

 

Mer än så kan jag inte säga. Vad är det för program som du tror inte kommer att fungera vid en uppgradering?

 

I vilket fall, riskerar du ingenting om du först gör en backup på det du nu har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Som jag tidigare redan har nämnt, fungerade mina program direkt efter uppgradering. T.o.m. min Creative webkamera med drivrutiner från 2007 fungerar utmärkt. 

 

Mer än så kan jag inte säga. Vad är det för program som du tror inte kommer att fungera vid en uppgradering?

 

I vilket fall, riskerar du ingenting om du först gör en backup på det du nu har.

Gott att höra ! Grattis till dig !

 

Jag har precis motsatt erfarenhet, sedan jag gjorde en uppgradering på min laptop - omnämnt i början av tråden !

 

Inte ett program var direkt körbart efter uppgraderingen Förutom då Windows egna hjälpprogram, så jag fick ominstallera dem alla i den nya miljön !

 

Tyvärr - som jag också nämnde - misslyckades detta ändå, eftersom datorns grafik-drivrutiner var utdaterade, relativt det nya operativsystemet, och inte gick att uppdatera, vilket resulterade i horisontellt avlånga tecken, ikoner och bilder.

 

Detta är anledningen till min grundfråga....

 

Nu tänker jag skaffa en ny hårddisk, klona den från befintlig och därefter använda den för uppdatering, enligt tips ovan. Sedan får jag se om jag har samma tur som du, eller samma otur som senast !

Men då blir det skonsammare att återgå !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gott att höra ! Grattis till dig !

 

Jag har precis motsatt erfarenhet, sedan jag gjorde en uppgradering på min laptop - omnämnt i början av tråden !

 

Inte ett program var direkt körbart efter uppgraderingen Förutom då Windows egna hjälpprogram, så jag fick ominstallera dem alla i den nya miljön !

 

Tyvärr - som jag också nämnde - misslyckades detta ändå, eftersom datorns grafik-drivrutiner var utdaterade, relativt det nya operativsystemet, och inte gick att uppdatera, vilket resulterade i horisontellt avlånga tecken, ikoner och bilder.

 

Detta är anledningen till min grundfråga....

 

Nu tänker jag skaffa en ny hårddisk, klona den från befintlig och därefter använda den för uppdatering, enligt tips ovan. Sedan får jag se om jag har samma tur som du, eller samma otur som senast !

Men då blir det skonsammare att återgå !

 

Vet inte hur jag ska tolka ditt inlägg, med alla utropstecken. Du har ställt en fråga och jag har svarat på den, baserat på mina erfarenheter. Har du nu andra erfarenheter av Windows 10, finns det ingen anledning att bli aggressiv eller ironisk för den skull.

 

Jag hoppas att det fungerar bättre för dig den här gången. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Vet inte hur jag ska tolka ditt inlägg, med alla utropstecken. Du har ställt en fråga och jag har svarat på den, baserat på mina erfarenheter. Har du nu andra erfarenheter av Windows 10, finns det ingen anledning att bli aggressiv eller ironisk för den skull.

 

Jag hoppas att det fungerar bättre för dig den här gången. 

 

vertpre

 

Tack för svar....

 

Jag ber om ursäkt för alla utropstecken, och även om du nu uppfattade mitt svar som ironiskt och aggressivt, vilket inte alls var min mening...

 

Du har svarat på mina frågor med raka besked, men i andra fall har jag tröttnat på att bara få höra att programmen blir kvar efter uppgraderingen, men inte om de då fortfarande är direkt körbara fastän detta var frågan....

 

Därför hoppfullt höra från dig att detta är din erfarenhet, vilket ger mig lite tillförsikt inför en förestående uppgradering....

 

Jag delar din förhoppning om bättre tur denna gång...

 

Ha nu en trevlig helg..

 

(Inga utropstecken)

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag började själv med att göra en uppgradering och behövde inte installera om ett ända program.

 

Råkade ut för ett par problem ändå i samband med uppgraderingen, den ena var att det inte fanns optimerade grafikdrivrutiner till mitt gamla grafikkort, det andra var problem med att Startknappen slutade fungera var och varannan dag vilket vilket till slut medförde att jag gjorde en Clean-install vilket innebär att man får installera om allt från början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...