Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Smärtfri uppgradering från Windows 7 Ultimate


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Ja själva Windows 10 uppgraderingen tog c:a 25 min på min stationära med väldigt mycket program installerat och fungerade klockrent. :D

 

Men jag gjorde uppgraderingen från en DVD-skiva med Windows 10 Pro dit jag hade hämtat och bränt ut iso-filen.

Obs. Att Windows 7 var i gång och inifrån detta startade jag utforskaren och körde Windows 10 setup från DVD - det går inte att boota från DVD/USB-sticka om man skall göra uppgradering - då blir det nyinstallation som rensar allt och kräver separat aktiveringsnyckel.

 

Fast lite förberedelser gjorde jag för att öka chanserna att allt skulle fungera så bra som möjligt.

 

1. Körde Windows update

2. Gick igenom alla program och avinstallerade en del som jag aldrig använder, samt avinstallerade också några som var väldigt gamla. Rensade bort lite skrivbordsgenvägar också.

2. Kontrollerade om det fanns uppdateringar till resterande program inkl.nån gammal drivrutin uppdaterade jag också.

3. Körde inbyggda Diskrensning

4. Startade om datorn

5. Tog backup med Acronis True Image 2015

6. Avinstallerade antivirusprogrammen: Norton Internet Security (där valde jag att spara alla inställningar, karantäner etc.), samt MBAM

7. Omstart av Windows 7

 

8.1 Alla externa enheter avstängda tex.skrivare/skanner etc.

8.2  In med Windows 10 Pro skivan och körde installationen och såg till att välja konfigurera inställningar under slutfasen (går att göra sedan också) och stängde av bl.a Wi-Fi Sense

9. Körde Windows update och omstart.

10. Installerade Norton Internet Security och då fanns redan gamla inställningarna kvar, licens och mina specialinställningar.

11. Omstart

12. Installerade ny Windows 10 grafikdrivrutin från AMD (alt. för dom som har nVidia eller Intel grafik) annars ser man till att ta den senaste för det senaste operativsystemet om inte Windows 10 drivrutin finns för just ens dator.

13. Omstart.

14. Skapade återställningspunkt

15. Hämtade och installerade nya Windows 10 drivrutiner till mitt moderkort från tillverkarens supportsida, med otaliga omstarter och detta tog tid.

16. Till slut när jag provat nästan allting: program, skrivare/skanner etc. så använde jag diskrensningsverktyget och plockade bort allt onödigt tex. tidigare Windows-installationer, installationsloggar, installationsfiler, Windows update rensning, Tempfiler, papperskorg och alla återställningspunkter utom senaste. Det frigjorde c:a 32GB från min SSD.

 

Det roliga var att innan jag påbörjade uppgraderingen hade jag också rensat med Diskrensning och efteråt när allt var klart så hade jag c:a 14GB mer fritt utrymme på systemdisken (C:) än innan.

Återstår att ta en ny fullständig backup.

:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är lockande att köra, men lite feg kanske man är, så jag väntar nog ett tag till.

Jo, jag har backup på alla system, använder också Acronis, lägger allt på extern nas naturligtvis, men ändå, nej jag väntar ett tag till. Men den dagen, så vet jag, det är ju bara att följa din fina "guide", så fixar det sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, nja guide men det var så jag gjorde och tänkte att jag kunde delge mig av detta.

På min stationära så har jag så mycket viktigt och en hel del jobbiga programsvits-installationer framför mig och enskilda programkonfigurationer jag satt upp, om något skulle gå åt pipsvängen, så där vill jag inte riskera något i onödan bara för att jag varit lat och inte orkat ta tex. backup innan och kolla igenom vissa saker.

 

Sedan har jag läst om andras problem och följt råden på Eforum bl.a. särskilt det där om att antivirusprogram ibland kan ställa till med bekymmer om det blir för djupa ändringar i operativsystemet, så bäst att avinstallera allt sådant innan.

 

Även Microsoft verktyget MediaCreationTool har tydligen inte varit helt 100 att göra uppgraderingen direkt ifrån samt i vissa lägen tidsödande (men jag använde det för att hämta hem iso-filen). Därför valde jag DVD-R modellen och det var mycket smidigt, men jag hade säkert också kunnat montera iso-filen i virtuell DVD-rom och kört direkt(?) för jag har ju PowerISO.

 

Men med Windows 10 finns en finess att kunna högerklicka på iso-filer och montera och då skapas en virtuell DVD-enhet med ny bokstav.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har också rätt mycket på stationära som jag definitivt inte vill bli av med, så ordentliga backuper är viktigt, men det mesta ligger ändå på två olika nasar, har precis köpt helt ny nas, och kopplat in, dock inte helt färdigkonfigurerad ännu, några tilläggsprogram till som ska installeras och ställas in, detta måste igång helt så jag kan göra sista backuperna innan man kan migrera uppåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upstartstiden på just denna dator med SSD, där jag har en hel del saker på Asus Z97 Deluxe moderkortet som körs igång automatiskt bla. Wifi, Blue-tooth, Asus AI Suite III för att nämna några är i princip exakt samma som innan med Windows 7 Ultimate.

 

Kallstart tills Windows ljudet spelar när skrivbordet dyker upp: 40 sek. (c:a 10 sek av detta är att ta sig igenom POST etc. innan Windows börjar laddas).

Klicka "Starta om"  tills Windows ljudet spelar när skrivbordet dyker upp: 27 sek.

 

Men en stor skillnad: På Windows 7 så var det fortfarande en hel del saker kvar som laddades in i bakgrunden, även om man kunde börja använda datorn, på Windows 10 är i princip allt klart.

Så visst går det snabbare totalt sett med Windows 10 än med Windows 7.

 

Och jag kör också Gadgets på Windows 10 hehe :D

Jag vet att dessa togs bort fr.om. Windows 8 pga. säkerhetshål, men jag har inte haft några bekymmer och jag tycker mig behöva dessa, särskilt för att ha koll på temperaturer och belastning av CPU och GPU när jag spelar tex. eller gör annat krävande.

Gadget plattformen tas också bort helt vid uppgradering från 7 > 10 men det finns lösning på allt... 8GadgetPack men som sagt, gadgetar utgör en säkerhetsrisk som man skall vara medveten om.

 

Fast Vectorklockan är ingen gadget, så den fungerar oavsett.

På min högra sekundära bildskärm

post-73434-0-81903400-1439499063_thumb.png

 

Så jag känner knappt av nån skillnad utseendemässigt mellan dom båda Windows versionerna.

Startmenyn använde jag ju knappt innan på Windows 7, i varje fall var det sällan, men jag gillar skarpt den nya startmenyn i mitt tycke den bästa på något Windows, särskilt högerklicksmenyn.

Så allt sammantaget gillar jag 10:an mycket bättre än alla tidigare Windows utgåvor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan har jag läst om andras problem och följt råden på Eforum bl.a. särskilt det där om att antivirusprogram ibland kan ställa till med bekymmer om det blir för djupa ändringar i operativsystemet, så bäst att avinstallera allt sådant innan.

 

Ja, om man inte avinstallerar Norton i förväg kan det bli så här:

 

 

Blinkande skärm efter uppdatering till Windows 10

Efter jag har gjort uppdateringen till w10 så blinkar min skärm. Datorn jobbar. Fläkten går på hög varv. 

Den blinkar sen stannar den upp och börjar igen.

 

http://answers.microsoft.com/sv-se/windows/forum/windows_10-update/blinkande-sk%C3%A4rm-efter-uppdatering-till/b7ae288a-a2a1-427e-bcd2-713a8c11f52a

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Ja själva Windows 10 uppgraderingen tog c:a 25 min på min stationära med väldigt mycket program installerat och fungerade klockrent. :D

 

Men jag gjorde uppgraderingen från en DVD-skiva med Windows 10 Pro dit jag hade hämtat och bränt ut iso-filen.

Obs. Att Windows 7 var i gång och inifrån detta startade jag utforskaren och körde Windows 10 setup från DVD - det går inte att boota från DVD/USB-sticka om man skall göra uppgradering - då blir det nyinstallation som rensar allt och kräver separat aktiveringsnyckel.

 

Fast lite förberedelser gjorde jag för att öka chanserna att allt skulle fungera så bra som möjligt.

 

1. Körde Windows update

2. Gick igenom alla program och avinstallerade en del som jag aldrig använder, samt avinstallerade också några som var väldigt gamla. Rensade bort lite skrivbordsgenvägar också.

2. Kontrollerade om det fanns uppdateringar till resterande program inkl.nån gammal drivrutin uppdaterade jag också.

3. Körde inbyggda Diskrensning

4. Startade om datorn

5. Tog backup med Acronis True Image 2015

6. Avinstallerade antivirusprogrammen: Norton Internet Security (där valde jag att spara alla inställningar, karantäner etc.), samt MBAM

7. Omstart av Windows 7

 

8.1 Alla externa enheter avstängda tex.skrivare/skanner etc.

8.2  In med Windows 10 Pro skivan och körde installationen och såg till att välja konfigurera inställningar under slutfasen (går att göra sedan också) och stängde av bl.a Wi-Fi Sense

9. Körde Windows update och omstart.

10. Installerade Norton Internet Security och då fanns redan gamla inställningarna kvar, licens och mina specialinställningar.

11. Omstart

12. Installerade ny Windows 10 grafikdrivrutin från AMD (alt. för dom som har nVidia eller Intel grafik) annars ser man till att ta den senaste för det senaste operativsystemet om inte Windows 10 drivrutin finns för just ens dator.

13. Omstart.

14. Skapade återställningspunkt

15. Hämtade och installerade nya Windows 10 drivrutiner till mitt moderkort från tillverkarens supportsida, med otaliga omstarter och detta tog tid.

16. Till slut när jag provat nästan allting: program, skrivare/skanner etc. så använde jag diskrensningsverktyget och plockade bort allt onödigt tex. tidigare Windows-installationer, installationsloggar, installationsfiler, Windows update rensning, Tempfiler, papperskorg och alla återställningspunkter utom senaste. Det frigjorde c:a 32GB från min SSD.

 

Det roliga var att innan jag påbörjade uppgraderingen hade jag också rensat med Diskrensning och efteråt när allt var klart så hade jag c:a 14GB mer fritt utrymme på systemdisken (C:) än innan.

Återstår att ta en ny fullständig backup.

:thumbsup:

Hej!

 

Läste att det inte var för sent att uppgradera från Windows 7 till Windows 10, så jag plockade fram min gamla laptop med Windows 7 Home och hämtade - efter att ta backupat allt och i stort sett gjort det du gjorde (rensat osv) - Windows 10 från Microsoft. Windows 10-assistenten skannade igenom min dator och tyckte den kunde godkännas för installation, så jag lät installationen gå igång. Min laptop har varit seg, inte för att det varit några problem, utan för att den gått några år utan att jag har rensat den nämnvärt eller installerat om operativet. Tänkte, när jag nu vant mig vid W10, att jag gott kunde lägga in 10:an på min gamla laptop också. Kanske skulle den bli snabbare när jag efter ett par dagar rensat Windows.old.

Installationen genomfördes, det tog tid. När jag så kom in såg jag att grafiken såg helkonstig ut - ungefär som när man ser sin skärm först efter uppdatering av grafikkortsdrivrutinerna. Tänkte det går väl att fixa. Men det gjorde det inte. Tittade i Enhetshanteraren och såg ett utropstecken på grafikkortet. Klickade på uppdatera drivrutin på båda sätten, men svaret blev att Windows har bedömt att jag har den bästa drivrutinen. Ändå fick jag felmeddelande efter en stund. Gick till AMD och sökte upp det som skulle vara min drivis. Men den fanns inte. Tog hem ett slags program där som sökte efter drivrutin, men det hittade inget. Sådär ville jag inte att skärmen skulle se ut, så jag backade till Windows 7 igen. Då sökte den efter en drivrutin för grafikkortet, men kunde inte installera den (Windows Update).

Är detta ett vanligt förekommande problem? Bifogar specifikationer på min gamla laptop.

 

K Olagus

HP PAVILION dv7.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

 

Din grafik ATI Mobility Radeon HD 5650 för Windows Windows XP, Windows Vista and Windows 7 finns att hämta här: http://www.amd-drivers.com/download-MobilityHD5650-mobility-driver-for-Windows7-64bit.html

Men eftersom datorn är gammal så är dom senaste drivrutinerna från 2009 ver. 8.68 och finns tyvärr inte för Windows 8 eller Windows 10.

 

Dessutom har den väl kanske också Intel grafik inbyggd processorn?

 

Men det är en HP Pavilion dv7-4196eo Entertainment Notebook och kanske finns drivrutinerna på deras sida kom jag på, men sajten var långsam...

Välj om du har 32 eller 64 bitars Windows med Change till höger på sidan: https://support.hp.com/us-en/drivers/selfservice/hp-pavilion-dv7-4100-entertainment-notebook-pc-series/4247665/model/4344427

Tyvärr endast för Windows 7 men  AMD (ATI) versionen 8.77 var nyare från 2010

Samt för Intels grafik ver. 8.15 från 2011

Så prova att installera båda och starta om datorn.

 

Sedan kan det finnas nyare Intel grafikdrivrutin hos Intel:

Intel® Driver Update Utility

 

[Edit] Fast nu efter lite mer sökande så fann jag detta hos AMD Legacy drivers och med stöd för både Windows 7/8/10 32 och 64 bitars:

http://support.amd.com/en-us/download/desktop/legacy?product=legacy3&os=Windows+10+-+64

Bla. AMD Radeon™ HD 5000 (including M variant) Series Graphics, där M står för Mobility liksom det du har.

Där kan du lika gärna ta Crimson Edition 16.2.1 Beta som är från 2016 och större chans att det också fungerar med Windows 10.

 

Men det är ingen garanti att det kommer att fungera, isåfall måste du ladda hem grafikdrivrutinerna från HP som jag länkade till ovan och ev. kan även dessa fungera också med Windows 10?

 

Och möjligen måste Windows vara aktiverad för att Windows update skall fungera, där bl.a drivrutiner också kan komma från.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Det borde fungera. Men sista gången jag uppdaterade nu, så tog det någon dag innan grafikkortsdrivutinen ramlade in ordentligt, fast den inte gick att uppdatera. Märkligt

Detta var på en Acer med AMD Mobility Radeon 5470HD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Din grafik ATI Mobility Radeon HD 5650 för Windows Windows XP, Windows Vista and Windows 7 finns att hämta här: http://www.amd-drivers.com/download-MobilityHD5650-mobility-driver-for-Windows7-64bit.html

Men eftersom datorn är gammal så är dom senaste drivrutinerna från 2009 ver. 8.68 och finns tyvärr inte för Windows 8 eller Windows 10.

 

Dessutom har den väl kanske också Intel grafik inbyggd processorn?

 

Men det är en HP Pavilion dv7-4196eo Entertainment Notebook och kanske finns drivrutinerna på deras sida kom jag på, men sajten var långsam...

Välj om du har 32 eller 64 bitars Windows med Change till höger på sidan: https://support.hp.com/us-en/drivers/selfservice/hp-pavilion-dv7-4100-entertainment-notebook-pc-series/4247665/model/4344427

Tyvärr endast för Windows 7 men  AMD (ATI) versionen 8.77 var nyare från 2010

Samt för Intels grafik ver. 8.15 från 2011

Så prova att installera båda och starta om datorn.

 

Sedan kan det finnas nyare Intel grafikdrivrutin hos Intel:

Intel® Driver Update Utility

 

[Edit] Fast nu efter lite mer sökande så fann jag detta hos AMD Legacy drivers och med stöd för både Windows 7/8/10 32 och 64 bitars:

http://support.amd.com/en-us/download/desktop/legacy?product=legacy3&os=Windows+10+-+64

Bla. AMD Radeon™ HD 5000 (including M variant) Series Graphics, där M står för Mobility liksom det du har.

Där kan du lika gärna ta Crimson Edition 16.2.1 Beta som är från 2016 och större chans att det också fungerar med Windows 10.

 

Men det är ingen garanti att det kommer att fungera, isåfall måste du ladda hem grafikdrivrutinerna från HP som jag länkade till ovan och ev. kan även dessa fungera också med Windows 10?

 

Och möjligen måste Windows vara aktiverad för att Windows update skall fungera, där bl.a drivrutiner också kan komma från.

Får återkomma när jag testat de olika möjligheterna. Tack för tips!

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja gör det och annars får vi finna en annan lösning, kanske av andra medlemmar på forumet.

:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Din grafik ATI Mobility Radeon HD 5650 för Windows Windows XP, Windows Vista and Windows 7 finns att hämta här: http://www.amd-drivers.com/download-MobilityHD5650-mobility-driver-for-Windows7-64bit.html

Men eftersom datorn är gammal så är dom senaste drivrutinerna från 2009 ver. 8.68 och finns tyvärr inte för Windows 8 eller Windows 10.

 

Dessutom har den väl kanske också Intel grafik inbyggd processorn?

 

Men det är en HP Pavilion dv7-4196eo Entertainment Notebook och kanske finns drivrutinerna på deras sida kom jag på, men sajten var långsam...

Välj om du har 32 eller 64 bitars Windows med Change till höger på sidan: https://support.hp.com/us-en/drivers/selfservice/hp-pavilion-dv7-4100-entertainment-notebook-pc-series/4247665/model/4344427

Tyvärr endast för Windows 7 men  AMD (ATI) versionen 8.77 var nyare från 2010

Samt för Intels grafik ver. 8.15 från 2011

Så prova att installera båda och starta om datorn.

 

Sedan kan det finnas nyare Intel grafikdrivrutin hos Intel:

Intel® Driver Update Utility

 

[Edit] Fast nu efter lite mer sökande så fann jag detta hos AMD Legacy drivers och med stöd för både Windows 7/8/10 32 och 64 bitars:

http://support.amd.com/en-us/download/desktop/legacy?product=legacy3&os=Windows+10+-+64

Bla. AMD Radeon™ HD 5000 (including M variant) Series Graphics, där M står för Mobility liksom det du har.

Där kan du lika gärna ta Crimson Edition 16.2.1 Beta som är från 2016 och större chans att det också fungerar med Windows 10.

 

Men det är ingen garanti att det kommer att fungera, isåfall måste du ladda hem grafikdrivrutinerna från HP som jag länkade till ovan och ev. kan även dessa fungera också med Windows 10?

 

Och möjligen måste Windows vara aktiverad för att Windows update skall fungera, där bl.a drivrutiner också kan komma från.

Hej igen!

 

Har nu försökt alla alternativen, utom Intel som ju inte riktigt hade med saken att göra. Först AMD som hittade mycket att uppdatera, men kunde inte slutföra uppdateringarna. En obegriplig logg. Avinstallerade AMD.

Sen HP. Hämtade den första drivrutinen först, den andra och lite nyare gick inte att hämta. Så jag grep mig an den första, med samma resultat - fastän rörigare. Kunde inte installera uppdateringarna. Obegriplig logg. Och grafiken blev lika hopplös som efter det att jag hade tagit in W10 för en tid sen. Blev dessutom muspekarproblem! Bekant? Ja, jag har en fråga ute om det också. Skulle det kunna vara så att Windows Update har skickat ut något som stör muspekaren? De kan ju inte heller installera den grafikdrivrutinen som de aviserar.

Vidare har jag försökt ta hem WSUS offline, men inte heller det lyckas jag med.

Mycket spök på en gång!

 

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Cecilia unpinned this ämne

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...