Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Outlook glömmer (gmails) lösenord


Avicii

Rekommendera Poster

Nu har Google börjat tramsa igen med att jag hela tiden måste spara lösenordet och logga in. Poppar upp flera gånger i timmen. Jag har varit inne i inställningarna som jag tidigare skrev om och gjort samma val, dvs aktiverat "mindre säkra appar". Men nu hjälper inte detta.

 

Någon som har ett tips?

 

post-9397-0-94986500-1468333894_thumb.png

 

Det märkliga är att detta bara gäller ett av mina flera GMail konton.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför pop? Använd IMAP! Vilket mail-program använder du?

 

Iofs kanske inte däri problemet med lösenord ligger.

För mig finns inget annat mail program än Outlook. Och det är fortfarande samma fullversion av Professional Plus 2013 som jag tidigare skrev.

POP fungerar med mina andra mailleverantörer och har alltid fungerat med GMail fram till nu.

Vad har Googlet hittat på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IMAP har fördelen att det du gör på en enhet återspeglas på alla enheter du läser epost på. Dator, surfplatta, i epostprogram, på webben.

Gmail är byggt för IMAP, för att ha kvar eposten på servern. Med POP raderas vanligen mejlen när de laddas ned till datorn.

 

Och nog inte Google/gmail som hittat på något nu, felet ligger nog i Outlook.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gmail är byggt för IMAP, för att ha kvar eposten på servern. Med POP raderas vanligen mejlen när de laddas ned till datorn.

Det går att ställa in i GMail att POP mail inte ska raderas.

 

I ena länken hade 26 people funnit ett svar som hjälp mest. testade det: Go to 'Start -> Control Panel -> User Accounts -> Manage Your Credentials -> Look under Generic Credentials'. Generic Credentials ser jag inte hos mig.

Har tagit bort GMail kontot och lagt in på nytt, men det är samma fel.

Senast igår skickade jag mail från GMail kontot, så något har hänt sedan dess.

 

Tills vidare låter jag GMail kontot vara borta från Outlook.

 

Tack för era ansträngningar att hjälpa till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att ställa in i GMail att POP mail inte ska raderas.

 

Ja jo, givetvis. Men jag lovar dig, IMAP är bättre. Ifall du haft IMAP du skulle jag rekommenderat dig att radera kontot helt i Outlook, radera post-filen för kontot, allt. Och registrerat om det. För då hade jag vetat att du inte förlorat något för allt hade laddats ned igen.

 

Men logga in på gmail-kontot via webben och kolla att det ser bra ut och aktivera tvåstegsverifikation på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jo, givetvis. Men jag lovar dig, IMAP är bättre. Ifall du haft IMAP du skulle jag rekommenderat dig att radera kontot helt i Outlook, radera post-filen för kontot, allt. Och registrerat om det. För då hade jag vetat att du inte förlorat något för allt hade laddats ned igen.

 

Men logga in på gmail-kontot via webben och kolla att det ser bra ut och aktivera tvåstegsverifikation på det.

Nåja, det är bra att få ner mejlen helt och hållet så man kan göra en backup på dem så man är säker på att de inte är borta om ens konto hackas.

 

Aktiverar man tvåstegsverifiering behöver man väl också skapa ett applösenord (eller vad nu Gmail kallar det) som ska skrivas in i Outlook i stället för det tidigare lösenordet, skulle jag tro.

 

 

I ena länken hade 26 people funnit ett svar som hjälp mest. testade det: Go to 'Start -> Control Panel -> User Accounts -> Manage Your Credentials -> Look under Generic Credentials'. Generic Credentials ser jag inte hos mig.

Har tagit bort GMail kontot och lagt in på nytt, men det är samma fel.

Senast igår skickade jag mail från GMail kontot, så något har hänt sedan dess.

 

Tills vidare låter jag GMail kontot vara borta från Outlook.

 

Tack för era ansträngningar att hjälpa till!

Finns det något Outlook-lösenord där under någon rubrik?

 

Ingen orsak :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, tvåstegsinloggning, vilken jag starkt rekommenderar, då har man ett unikt lösenord för varje app/program man vill ska få logga in. Då kan du senare gå in på Google och ta bort de enheter, exempelvis, som inte längre ska få logga in.

 

Mycket smidigt och högre säkerhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det något Outlook-lösenord där under någon rubrik?

Inget Outlook-lösenord finns där under någon rubrik.

 

Ja, tvåstegsinloggning, vilken jag starkt rekommenderar, då har man ett unikt lösenord för varje app/program man vill ska få logga in. Då kan du senare gå in på Google och ta bort de enheter, exempelvis, som inte längre ska få logga in.

Tvåsregsinloggning har jag inte aktiverat, men det behövs inte för att kunna se och ta bort enheter som inte får logga in längre. Det ser jag nu och tar bort ej aktuella enheter.

 

Det går att ta emot GMail, men inte skicka från Outlook.

Jag använder Windows-brandväggen med avancerad säkerhet och allt är då som standard blockerat. Har skapat egna regler för utgående trafik och då lagt till de program som jag tillåter för utgående trafik. Testade att stänga av brandväggen, men det gick i alla fall inte att skicka GMail.

 

IMAP ska få en chans, men hur konfigurera?

Server för utgående e-post?

Den utgående servern (SMTP) kräver autentisering, ibockat eller ej?

Utgående server (SMTP), kryptering eller ej?

Om ja, SSL eller TSL?

Utgående server (SMTP) port?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Imap

Ingående:

imap.googlemail.com, port 993, ssl/tls

 

utgående (samma som förut troligen)

smtp.googlemail.com, port 465. ssl/tls

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Imap

Ingående:

imap.googlemail.com, port 993, ssl/tls

 

utgående (samma som förut troligen)

smtp.googlemail.com, port 465. ssl/tls

Nästan rätt. Utgående port ska vara 587.

Då funkar IMAP, men då blir nästa problem. Det går inte att byta mapp så att mailen hamnar i min inkorg, skickat, borttaget osv. Utan med IMAP skapar kontona egna inkorgar, skickat, borttaget osv. Så arbetar inte jag.

 

Men skam den som ger sig.

 

Nu har jag fått GMail med POP att fungera.

Som utgående server har jag alltid haft min ISP:s SMTP.

Nu valde jag smtp.gmail.com, autentisering Ja, TLS och port 587.

Fram till och med 11 juli fungerade det min ISP:s SMTP, men från och med 12 juli fungerade det inte.

Lutar åt att Google ändrat något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog din ISP som ändrat, det är många som inte forwardar mail som inte kommer från avsändare inom samma domän.

 

men kul att det fungerar för dig. Imap är en spegling av vad du har på servern därav att den skapar mappar.

Ivartfall Thunderbird kan sammanställa alla/önskade inkorgar i en inkorg om man vill jobba så.

Outlook vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog din ISP som ändrat, det är många som inte forwardar mail som inte kommer från avsändare inom samma domän.

 

Ivartfall Thunderbird kan sammanställa alla/önskade inkorgar i en inkorg om man vill jobba så.

Outlook vet jag inte.

Har inte varit något problem med min ISP att skicka GMail under de mer än 15 år jag haft båda. Jag har några andra maildomäner som jag också använder min ISP:s SMTP för utgående mail. Det fungerar fortfarande, men inte Googles GMail från och med igår.

 

Thunderbird är ingenting som jag känner till.

Outlook, som är en av komponenterna i mitt 2013 Office Professional Plus, har inget problem med att låta alla POP3 mailkonton (13 st) gå till samma inkorg.

 

Min arbetsgivare, som har ca 45000 användare, kommer att gå över till Office 365 vilket 99% av användarna får. Själv kommer jag begära Outlook klienten till min dator.

Något annat än Outlook har jag inte haft sedan jag blev datoriserad år 2000.

 

Med det sagt, så lär alla som läser detta inse att föreslå något annat än Outlook är utsiktslöst. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...