Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mathias G

Rekommendera Poster

Vilket är bäst att använda som lösenords hanterare? 

 

Last Pass eller 1Passoword?

 

/Mathias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cybertears

Jag har ingen erfarenhet av 1password men Lastpass använder jag flitigt och är väldigt nöjd med den. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig är det tvärt om, kör 1Password, men har ingen erfarenhet av Lastpass, är helt nöjd med 1Password.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller Lastpass och annat som lagrar information i "molnet", dvs servrar ute på internet, ska man tänka på att det innebär en risk för att servern hackas och information kommer i orätta händer.
http://www.businessinsider.com/security-expert-describes-lastpass-vulnerabilities-posted-to-pastebin-in-2013-2015-6
 
Eller att informationen sprids till NSA eller andra liknande organisationer: https://foliovision.com/2013/11/lastpass-nsa-security

Five Best Password Managers
1Password vs Lastpass vs KeePass (vs Dashlane vs eWallet vs PasswordBox vs my1login vs Sticky Password)
How safe are password managers like LastPass?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Intressant tråd och särskilt det där om att Lastpass och annat som lagrar information i "molnet" - finns ju inte på kartan att jag ens skulle fundera på att jag skulle lagra sådant på en moln-server.

Varför?

 

Måste tyvärr fråga en gång till: varför skulle man vilja att sina egna viktiga lösenord lagras hos någon annan än sig själv?

Var är säkerheten i detta frågar jag?

I synnerhet som nästan alla stora  moln-servrar ligger i USA, känns det vettigt?

Nä huga, det måste finnas bättre alternativ att göra detta lokalt. Ja kanske som Cecilia ger tips på ovan.

 

Eller för den delen, alla ens viktiga data skall ligga på en server i USA eller i Kina, Taiwan (Asus med flera), Sydostasien och Sydkorea (Samsung med flera bl.a)?

Ehh? Alltså dessa företag erbjuder gratis (nåja en sanning med modifikation) lagring i molnet vid köp av deras produkter...

 

Vanliga backuper: där finns numera alternativ med svenska moln-servrar (vissa har tagit fasta på detta), men även där föredrar jag att ha detta lokalt och inte hos någon annan. Mer eller mindre en principsak.

Mvh :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har under många år använt NortonIdentity Safe Password Monitor och tycker denna fungerar bra. Sparar dock inte de allra viktigaste lösenorden för bank, kreditkort etc. /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...