Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fördröjd uppstart av PC efter byte grafikkort


Bobbymissen

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har ett bekymmer jag inte kan lösa själv.

Jag bytte nyligen grafikkort till Asus GTX 980, efter det har uppstarten av PC gått från ca 10-12 sek till ca 2-3min.

När jag startar om datorn så kommer det upp en svart skärm med ett "minus" tecken uppe i vänster hörn samt att det står B2 nere i höger hörn, detta förblir så i ca 2min i kombination med att det piper 2-3 gånger under denna tid, samma pip som uppstår vid en "normal" uppstart fast då piper det ju till bara 1 gång.

Aggregatet är på 500W, och rekommenderad effekt på grafikkort är just 500w.

 

System.

- Windows 8.1 Enterprice

Processor

- Intel® Core i5-2500 CPU @ 3,3GHz  3,3GHz

RAM-minne

- 8gb

Systemtyp

- 64bit operativsystem, x64-baserad processor

Grafikkort

- NVIDIA GeForce GTX 980 Asus

 

Finns det någon som har någon förklaring eller några tips på lösning på detta?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till Eforum,

 

Om det är problem med nätaggregatet så kan du testa enligt Mikael63s länk ovan, men 500W bör vara ok.om det klarar av att leverera tillräcklig strömstyrka på 12V linan. Tror det måste klara 30A (ampére) vid max belastning NVIDIA GeForce GTX 980.

är det ett NVIDIA GeForce GTX 980 TI så är kraven 38A

Power requirements for graphics cards

 

Det ser du på märkskylten som sitter på nätaggregatet eller så går det att söka fram specifikationerna om du talar om fabrikat och modell på nätaggregatet.

 

Om inte nätaggregatet har bara en 12V lina utan det är ett av äldre typ med flera 12V linor (varje enskild lina klarar mindre effekt), så måste man se till att mata grafikkortet från två olika 12V linor (olika kabelstammar), för om båda 12V PCI-e strömkontakterna till grafikkortet sitter på samma 12V lina (samma kabelstam från nätaggregatet) så räcker kanske inte strömförsörjningen till och det blir spänningsfall.

 

Och kontrollera följande:

Dra ur nätsladden från vägguttaget och tänk på ESD-skador (statisk elektricitet) som kan skada komponenterna. Använd ESD-handledsband som skall sitta åt rund handleden och koppla andra delen till chassit, på olackad ren metalldel tex. en skruv eller annat.

  • Sitter grafikkort riktigt intryckt i PCI-E kontakten på moderkortet och det skall sitta helt rakt?
  • PCI-E strömkontakterna till grafikkortet (2 st.), så kontrollera att dom verkligen sitter intryckta.

Om det fortfarande är problem så prova att byta tillbaks till gamla grafikkortet.

Dra ur strömsladden, använd ESD-handledsband, skifta grafikkortet.

 

Var försiktig när du skall plocka ur grafikkortet, det är en plast-flärp bak eller på sidan av PCI-E kontakten som först måste skjutas åt sidan eller så skall den tryckas ned (olika på olika kontakter och moderkort) så låsningen släpper, innan du kan lyfta ur kortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack för ert engagemang.

 

En grej som hände som kan vara värt att nämna var att när jag spelade det helt nysläppta Battlefront star wars av DICE, så hann jag spel 2-3min sen började datorn brumma rätt så högt, höll på att skita i brallan. Sen kom det upp en bild i några sekunder som var extremt lågpixlad och det stod något i stil med att datorn kommer startas om och lite annat som jag inte hann reflektera då jag var i "chock" ;) fortfarande.

Provade spelet igen efter nån dag och stängde av alla externa laster (skrivare bla.) och kunde spela utan problem

 

Dubbelkollat de sakerna du sa också, grafikort rätt insatt etc.

 

Öppnade och kollade aggregatet och kikade på märkskylten:

 

Tekniska specifikationer Allmänt Typ av enhet Nätaggregat - aktiv effektfaktorkorrigering (PFC) - intern Specifikationer ATX12V 2.2 Nätdel Inspänning AC 110-240 V Erforderlig frekvens 50/60 Hz Kontaktdetaljer för uteffekt 6 x 15-pin seriell ATA, ström
1 x ström, 6-pin PCI Express
1 x 8-stifts PCI Express-ström med löstagbar 2-stiftssektion
6 x 4 pin intern effekt
1 x 4 pin strömuttag för minimikontakt
1 x ström, 24-pin ATX med avtagbar 4-pin-del
1 x ström, 4 pin ATX12V-ingång
1 x ström, 8-stifts EPS 12 V Effektkapacitet 500 Watt Utmatningsström +3.3V - 24 A
+5V - 24 A
+12V1 - 17 A
+12V2 - 17 A
-12V - 0.8 A
+5VSB - 2.5 A 80 PLUS-certifiering 80 PLUS

 

 

 

Betyder ovanstående att den har 34A uppdelat på 2st 12v linor (2x17A), eller har den en max utström på 24A?

 

När mitt problem uppstår har jag ovan blåmarkerade pins inkopplade i grafikkortet, vilket borde vara rätt?

Hur ser man vilken 12v matning som är vilken om det finns 12v1 och 12v2?

I alla fall så provade jag att byta den ovan blåmarkerade 8pin PCI-express med löstagbar 2-stiftare till ovan rödmarkerade 8stifts-EPS 12v, då startade datorn inte ens upp, grafikkortets "strömintagslampor" lös dock, men annars helt dött...

 

Andra inkopplade laster

 

- skrivare 17W

- Skärm 34w

- Högtalare ca 5w

+ 2 x ssd oklar effektförbrukning, kan inte vara mycket?

+ 1 x hdd oklar effektförbrukning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mitt fall var det ju inte frågan om ett för klent aggregat i förhållande till vad som är anslutet.

Dock hade det väl blivit klent med åldern.

 

Min tanke var att det i ditt fall möjligen kunde vara så att ditt nätaggregat är gammalt (vilket jag ju inte vet något om, egentligen) och kanske också lite klen på grund av ålder men ändå tillräckligt kraftigt för att allt ska fungera bra. Men med ett nytt grafikkort som kanske drar lite mer gör att den sammanlagda effekten trillar över kanten för vad nätaggregatet nu orkar med.

 

 

- skrivare 17W

- Skärm 34w

- Högtalare ca 5w

 

Dessa har ju egen strömförsörjning så de kan du räkna bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte helt genomtänkt av mig när jag skrev in skrivare, skärm...hehe. Men strömmen för högtalare tas faktiskt från PC´ns USB.

 

Till saken

Kan nu utesluta nätaggregatet då jag var och köpte ett kraftigare, uppstartstiden är den samma, 2-3min : /

Aggregat: https://www.komplett.se/product/773377/datorutrustning/ntaggregat/ntaggregat/corsair-cx-750m-750w-psu#

 

Datorn verkar fungera som den ska (förutom uppstarten då), har ej stängt av sig som jag beskrev tidigare, det gjorde den bara en gång.

Nu vet jag inte vad jag ska göra, kan bara vara 3 saker kvar. RAM-minnet, processorn, eller grafikkortet i sig...eller??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag tolkat rätt det jag googlat fram angående A2 och B2 så betyder det ram-minnesplatser på moderkortet, med den erfarenheten så provade jag att plocka ur minnet som satt i b2 då startade pc´n på samma sätt med 4st pip (inkl. vanliga pipet som sker vid en vanlig uppstart) det är ca 25sek mellan första och andra pipet, 25sek mellan andra och tredje pipet, 33sek mellan tredje och fjärde pipet...direkt efter startas allt upp normalt.

Sen satte jag i det som jag plockade ut på samma plats och konstaterade att datorn inte startade upp efter dessa 4pip..så jag hoppa in i bilen och köpte 2x8gb nya ram-minnen (Corsairs Vengeance LP) stoppade in de i A2 och B2....samma sak igen...:((

 

Vet inte vad jag ska göra, svårt att hitta vad dessa pip betyder. Någon som vet???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...