Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte ta bort filer på den externa hårddisken


Aja

Rekommendera Poster

Den enhet jag har valt är en hårddisk inuti datorn. Jag använder inte extern hårddisk via USB. Går det inte att skapa filhistorik på en intern hårddisk?

/Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den enhet jag har valt är en hårddisk inuti datorn. Jag använder inte extern hårddisk via USB. Går det inte att skapa filhistorik på en intern hårddisk?

/Gunilla

Det kanske går, men du skall inte lägga till nätversenhet.

 

Inställning--Uppdatering och säkerhet--säkerhetskopiering är en annan väg för att konfigurera Filhistorik.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har uppfattat att Filhistorik och Säkerhetskopiering är olika saker. En säkerhetskopiering kan man ställa in när den ska köras. Filhistoriken sparar såvitt jag förstår äldre versioner av filer, dvs. när jag reviderar ett dokument och sparar det på nytt så finns den gamla versionen kvar via filhistoriken. Är detta en missuppfattning?

 

/Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filhistorik sparar filer, ändringar så ofta du önskar och sparar dem så länge du anger i tid eller utrymmesbegränsning.

 

post-8996-0-93932600-1441781562_thumb.png

 

såhär ser det ut för mig, 192.. är den externa disk som backup sker till, Oldie en enhet i datorn som jag skulle kunna nyttja.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad har du på F:?

 

vad är det för disk? Om du inaktiverar filhistorik, vad får du för val då? Du kan inte ändra enhet medan filhistorik är aktivt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har uppfattat att Filhistorik och Säkerhetskopiering är olika saker. En säkerhetskopiering kan man ställa in när den ska köras. Filhistoriken sparar såvitt jag förstår äldre versioner av filer, dvs. när jag reviderar ett dokument och sparar det på nytt så finns den gamla versionen kvar via filhistoriken. Är detta en missuppfattning?

 

/Gunilla

Jag har uppfattat att Filhistorik och Säkerhetskopiering är olika saker. En säkerhetskopiering kan man ställa in när den ska köras. Filhistoriken sparar såvitt jag förstår äldre versioner av filer, dvs. när jag reviderar ett dokument och sparar det på nytt så finns den gamla versionen kvar via filhistoriken. Är detta en missuppfattning?

 

/Gunilla

Att gå via inställning leder också till filhistorik .som MS där kallar säkerhetskopiering. Troligen för att förvirra.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det finns två olika poster i kontrollpanelen, en filhistorik som är för dina filer och en säkerhetskopiera och återställ (win 7) som, jag antar, är för systemet. eller är det en rest från Win7, innan filhistorik?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det finns två olika poster i kontrollpanelen, en filhistorik som är för dina filer och en säkerhetskopiera och återställ (win 7) som, jag antar, är för systemet. eller är det en rest från Win7, innan filhistorik?

Det är möjligt att det är så i kontrollpanelen.

 

Windows 10 innehåller även en app som kallas Inställningar och i den kallas Filhistorik för alternativ säkerhetskopiering.I allla fall drar jag den slutsatsen när jag ser på dess inställningar.

 

post-57552-0-22146000-1441800742_thumb.png

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, detta är verkligen förvirrande. Jag har ägnat timmar åt att försöka lista ut hur alla olika möjligheter att säkerhetskopiera/spara filhistorik som erbjuds i Windows 10 skiljer sig åt utan att bli klokare.

/Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan lika väl använda inställningar för att konfigurera och aktivera filhistorik. Man kan alternativt komma dit genom att under sök skriva :Inställningar för filhistorik.

 

Problemet kan bero på hårddisken. Antingen är den inte rätt konfigurerad eller det kan vara glapp i anslutningskablarna, det är inte helt ovanligt.

 

Finns också en möjlighet att hårddisken är defekt.

 

Ett skärmklipp av Diskhantering kan vara värdefullt.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lutar också åt att det är något fel på hårddisken men diskhanteringen visar att den är felfri, se bifogad bild. Jag har ställt frågan till Inet som byggt datorn men ännu inte fått något svar.

 

/Gunilla

 

 

post-69408-0-39765500-1441875459_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lutar också åt att det är något fel på hårddisken men diskhanteringen visar att den är felfri, se bifogad bild. Jag har ställt frågan till Inet som byggt datorn men ännu inte fått något svar.

 

/Gunilla

Ja det ser normalt ut i diskhanteringen.

 

Man ju testa lite med att manuellt kopiera filer till och från F disken vidare kan man se hur det fungerar med D disken som enhet för filhistoriken. Enhet går ju att byta.

 

Det finns dessutom testprogram för att testa disken.

 

Man kan lossa och sätta tillbaks diskens anslutningarett par ggr för att ev. få bättre kontakt.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...