Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte ta bort filer på den externa hårddisken


Aja

Rekommendera Poster

Jag har tidigare använt Cobian backup för att göra backup en gång i veckan på en extern hårddisk. Nu har jag skaffat en ny dator med Windows 10 och ska skapa backuprutiner för den. Jag har förstått att Win 10, liksom Win 8, använder Filhistorik för ändamålet.

 

Jag vill skapa utrymme på den externa hårddisken genom att ta bort tidigare sparade incrementella backupper. De går dock inte att få bort. När jag klickar på egenskaper så står de som skrivskyddade. Jag tar bort skrivskyddet och begär att det tas bort på alla undermappar och filer och då startar en process som inte leder till att skrivskyddet tas bort.

 

Hur ska jag kunna rensa denna externa hårddisk med alla backupper som förefaller skrivskyddade och där skrivskyddet inte går att ta bort? Jag vill helst inte formatera om disken då jag har en del annat där som jag vill spara.

 

F.ö. är jag tacksam för tips på bra backup-rutiner och ev. program som gör det bättre än Windows.

 

MVH

Gunilla Brattberg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Cobian backup fungerar alldeles utmärkt på windows 10. Har inte hittat något annat program för backupper som fungerar lika bra.

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer nog att det är ett Windows problem men när jag klickar på din länk och tar fram egenskaper på mapp eller fil så finns ingen flik säkerhet. De flikar som finns är Delning, Tidigare versioner och Anpassa. Det är under Egenskaper jag gått in och hittat att mapparna är skrivskyddade. När jag bockat bort skrivskyddet och väljer att det ska gälla alla filerna i mappen så startar en process och när den är klar är skrivskyddet kvar.

/Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kanske jag fortsätter med Cobian, men för att göra det behöver jag rensa bort tidigare backupper från annan dator gjorda med Cobian och det är just detta som är det aktuella problemet.

/Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du i Utforskaren högerklickat direkt på den externa hårddisken för att kolla efter en Säkerhetsflik i dess Egenskaper?

 

Är du inloggad med ett administratörskonto?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen flik Säkerhet när jag klickar på egenskaper.

 

Mitt konto är det enda kontot som finns i datorn. När jag går in på Inställningar>konton och tar fram mitt konto står det Administratör under e-postadressen. Men det kanske ändå inte är ett administratörskonto. Hur kollar jag det i Windows 10?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det ett administratörskonto.

 

Finns det en säkerhetsflik i Egenskaper för Dokument-mappen eller någon av dina andra "egna" mappar resp. för Windows-mappen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant!

 

Det finns säkerhetsflikar på mappar på övriga diskar, dock inte på denna externa WD-disk. Beror det på att den är extern?

/Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är ett skydd som är inbyggt i filsystemet NTFS. Det gamla filsystemet FAT har inte säkerhetsfinesser men om den externa var FAT-formaterad skulle du nog inte ha problem med att radera filer: Men för säkerhets skull kolla i programmet Diskhantering vad det står om den externa disken, om du tycker det är svårt att tyda så gör en skärmbild (PrintScreen, Skärmklippverktyget) och ladda upp så får vi andra se hur det ser ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har rätt. Där står att den aktuella disken har FAT32.

 

Jag googlade på diskhantering och hittade ett program som heter DiskBoss. Där står att man ska kunna ta bort filer. Kan det möjligen vara en möjlighet eller fyller jag bara datorn med ett skräpprogram?

 

Eller ska jag helt enkelt formatera om disken till NTFS och starta på nytt? Hur gör jag i så fall det?

 

/Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DiskBoss känner jag inte till men väl LockHunter. Går att testa..

 

Ja, visst går det att kopiera undan det man vill ha kvar och sedan formatera. NTFS ger fördelen att man kan spara filer större än 4 GB.

Formatering går att göra i Diskhantering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har formaterat om hårddisken till NTFS.

 

Såvitt jag förstår kan man bara styra filhistorik till ett ställe och vill man ha kopior på två olika hårddiskar med lite olika innehåll så får man använda filhistorik på den ena och t.ex. Cobian backup på den andra. Är det rätt uppfattat?

 

/Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som en bra plan :)

Filhistorik är låst till en plats.

Du kan iofs spegla historiken till annan plats men nog bättre med separat cobian.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ställt in Cobian att köra backup på en extern den externa hårddisken. Det ska nog funka nu.

 

Därefter har jag valt en av de två interna diskarna för att köra Filhistorik (Windows 10) på. När jag klickar på "Kör nu" får jag besked om att jag ska återansluta enheten. När jag försöker lägga till enheten igen får jag besked "Det går inte att lägga till nätverksplatsen. Försök med en annan plats."

 

Hur kan det bli så när det handlar om en intern hårddisk?

/Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag går in på Välj enhet för Filhistorik och där väljer jag den aktuella hårddisken och klickar på Lägg till nätverksplats. Därefter väljer jag en mapp och klickar på Välj mapp och då kommer det upp en ruta "Det går inte att lägga till nätverksplatsen. Försök med en annan plats".

 

/Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag går in på Välj enhet för Filhistorik och där väljer jag den aktuella hårddisken och klickar på Lägg till nätverksplats. Därefter väljer jag en mapp och klickar på Välj mapp och då kommer det upp en ruta "Det går inte att lägga till nätverksplatsen. Försök med en annan plats".

 

/Gunilla

Har du kontrollerat att  Filhistorik är aktiverat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står Inaktivera på knappen under rutan så då måste den väl vara aktiverad.

 

Under Lokal Disk (F) står det

Okänt fel

 

Och klickar jag på Kör nu står det

Återanslut enheten

 

Och över rutan står det

Filhistorik känner inte igen den här enheten. Välj en annan enhet.

 

/Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då är den på.

 

Jag har inte uppgraderat till Windows 10 ännu så jag vet inte vilka alternativ som finns, men en intern hårddisk i din dator är ingen nätverksplats, därför kan du inte välja nätverksplats, när du vill lägga till enheten. Finns det inga andra val när man vill lägga till en enhet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag går in på Välj enhet för Filhistorik och där väljer jag den aktuella hårddisken och klickar på Lägg till nätverksplats. Därefter väljer jag en mapp och klickar på Välj mapp och då kommer det upp en ruta "Det går inte att lägga till nätverksplatsen. Försök med en annan plats".

 

/Gunilla

Du skall inte lägga till nätverksenhet utan klicka i stället på Ok längst ner.

 

Prova att ansluta externa hårddisken till datorns USB 2 uttag. USB 3 uttag är blå invändigt

 

Har hårddisken USB 3 uttag och den analuts till ett USB 3 uttag på datorn med en kabel som ej uppfyller kraven så blir det problem. Det händer även att USB 2 enheter fungerar sämre nät de ansluts till USB 3 uttag.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...