Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppgradering från win7 till win10. INGET händer.


Pegee

Rekommendera Poster

Hej alla. Har nu fått meddelande att min uppgradering är klar att köras.

Tryckte glad i hågen på "Nu kör vi"-knappen. Fick upp nedanstående

bild. Sen hände inget mer. Den har stått så i 24 timmar, och på den tiden

borde väl något ha hänt. Vad gör jag?

 

 

post-9107-0-52236600-1439862990_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inget hänt än skulle jag nog försöka stoppa den och hoppas på att datorn fungerar än. Borde göra det, borde gå att rulla bakåt.

 

Sedan kanske istället ladda hem ISO med Win10 och bränna ut på DVD, eller lägga på USB-minne och uppgradera den vägen istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och avinstallera ditt antivirusprogram innan du börjar med uppgraderingen.

Se till att du har aktiveringsnyckeln tillreds när du sedan skall installera det igen och du kan ju börja med att ladda hem installationsfilen till en annan disk eller USB-sticka.

 

Anledningen är att antivirusprogrammet kan ställa till bekymmer (och det finns det många exempel på) eftersom en uppgradering av Windows ändrar så mycket i operativsystemets filer vilket inte alltid gillas av detta.

 

Dessutom bör du koppla ifrån/stänga av alla externa enheter tex. skrivare/skanner så det inte blir något onödigt strul med drivrutinerna till dessa.

Efteråt kopplar/sätter du på in dessa igen.

 

Så här gjorde jag:Smärtfri uppgradering från Windows 7 Ultimate

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope!  Antivirus borta. Ingen som helst yttre utrustning är ansluten,

utom trådlös mus och tangentbord.

Så många program som möjligt är avstängda.

Resultatet är fortfarande detsamma -- ingenting.

 

Och visst kan jag göra en ren installation. Men Jag drar mig för det med tanke

på allt merarbete det för med sig i form av återställning av alla program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja ren installation till Windows 10 kräver en separat licensnyckel som inte behövs vid uppgradering från tidigare operativsystems utgåva tex. Windows 7.

 

Däremot att bränna ut iso-filen till DVD och köra uppgraderingen via DVD-skiva som Monshi föreslår är precis så som jag gjort, se länken i mitt föregående inlägg hur detta måste utföras. Du skall altså inte boota från skivan.

 

Men för att lyckas med uppgraderingen måste du få Windows att starta upp som det var innan dvs. med Windows 7

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får uppenbarligen gå vägen via ett USB-minne i stället. När jag går in på Microsofts sida för att ladda ner win10 får jag valet

"windows 10" eller "windows 10 N". Skillnaden på dessa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 10 N saknar i huvudsak olika mediaspelare, avsaknad att kunna skapa spellistor och Skype. Det gäller även i webbläsaren. Det är en sk. EU-version.

 

Vill man ha den saknade funktionaliteten så måste man installera ett 3:e partsprogram själv och Skype är ju bara att ladda hem ändå.

 

Från MSDN

Windows 10 N includes the same functionality as Windows 10, except that it does not include certain media related technologies (Windows Media Player, Camera, Music, Movies & TV) and does not include the Skype app.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får uppenbarligen gå vägen via ett USB-minne i stället. När jag går in på Microsofts sida för att ladda ner win10 får jag valet

"windows 10" eller "windows 10 N". Skillnaden på dessa?

Man måste välja det som matchar ens nuvarande Windows-installation.

N-versioner kan bara uppgraderas till N-version och icke-N till icke-N.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 10 är nu installerat och fungerar klanderfritt.

Installation via ett USB-minne gjorde susen. Tack för hjälpen

 

 

post-9107-0-43946700-1440061035_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...