Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

W 10. Sen funkar inte wifi.


malu66

Rekommendera Poster

Har startat om både routern och givetvis datorn men själva knappen för wifi på tangentbordet vill inte lysa grönt (när man trycker på den).

 

Gick in i inställningar under wifi/trådlös nätverksanslutning och den spak/knapp som finns där går inte att flytta till höger, dvs "på".

 

Har provat diverse diagnostik men svaret blir oftast till slut att jag ska sätta på knappen på tangentbordet!!! :mellow:

 

Säkert något enkelt fel jag inte kan klura ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du skicka resultatet av netsh wlan show interfaces och netsh wlan show drivers från kommandotolken? Det låter som om datorn saknar drivrutiner eller har WiFi avstängt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Vad har du för dator: fabrikat och modell?

 

Hur ser det ut i enhetshanteraren, finns någon gul eller röd symbol vid någon enhet som indikerar att det är problem eller att drivrutin saknas för den enheten?

I "Sök" nere till vänster så skriver du enhets > i listan som kommer upp klickar du på Enhetshanteraren.

 

Gå in på datortillverkarens supportsida för just din modell och leta reda på nya drivrutiner för Windows 10 och saknas det drivrutiner för Windows 10 så prova med drivrutiner från Windows 8.1 - särkilt då drivrutin för Wifi.

Starta om datorn efter installation.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En HP Pavilion G6.

Har redan försökt med installera en drivrutin från den listan som då kommer i Enhetshanteraren (senaste datum på drivrutinen var april 2015).

 

Men ok, jag tar en titt på HPs hemsida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklicka i kommandotolken och välj markera. Håll ner vänster musknapp och dra över texten. Tryck enter. Nu är texten kopierad. Prova HP:s drivrutiner först, kommandona kan visa om WiFi-kretsen är blockerad av antingen Windows eller hårdvaran och vilken drivrutin som används.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får ett resultat från netsh wlan show drivers, men den går ju inte att kopiera!

Eller är problemet att du inte kan klistra in i forumet?

I så fall kan du behöva klicka på knappen längst till vänster i översta raden i svarsrutan förstl

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gick in på Hps svenska hemsida och laddade ner drivrutiner (för windows 8 ). Men tyvärr

vill laptopen inte veta av nån wifi. Kanske var det ett misstag att gå över till w10, men tycker det är kul att hänga med när det kommer något nytt.

Funderar på om det ändå inte är någon knapp någonstans som är avslagen. Har kollat internetalternativ osv, men hittar inget, allt fungerar "korrekt".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[...] Funderar på om det ändå inte är någon knapp någonstans som är avslagen. [...]

Kör netsh wlan show interfaces och netsh wlan show drivers så vet vi om det är en fysisk knapp, knapp i Windows eller drivrutinsproblem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Interface name: Trådlös nätverksanslutning

 

Driver : Broadcom 4313 802.11b/g/n

Vendor : Broadcom

Provider : Broadcom

Date : 2010-09-01

Version : 5.60.350.23

INF file : C:\WINDOWS\INF\oem31.inf

Files : 5 total

C:\WINDOWS\system32\DRIVERS\BCMWL664.SYS

C:\WINDOWS\system32\bcmihvsrv64.dll

C:\WINDOWS\system32\bcmihvui64.dll

C:\WINDOWS\system32\DRIVERS\vwifibus.sys

C:\WINDOWS\system32\bcmwlcoi.dll

Type : Native Wi-Fi Driver

Radio types supported : 802.11n 802.11g 802.11b

FIPS 140-2 mode supported : Yes

802.11w Management Frame Protection supported : No

Hosted network supported : Yes

Authentication and cipher supported in infrastructure mode:

Open None

Open WEP

WPA2-Enterprise TKIP

WPA2-Personal TKIP

WPA2-Enterprise CCMP

WPA2-Personal CCMP

WPA2-Enterprise Vendor defined

WPA2-Enterprise Vendor defined

Vendor defined Vendor defined

Vendor defined Vendor defined

Vendor defined TKIP

Vendor defined CCMP

WPA-Enterprise TKIP

WPA-Personal TKIP

WPA-Enterprise CCMP

WPA-Personal CCMP

Authentication and cipher supported in ad-hoc mode:

WPA2-Personal CCMP

Open None

Open WEP

IHV service present : Yes

IHV adapter OUI : [00 10 18], type: [00]

IHV extensibility DLL path: C:\WINDOWS\System32\bcmihvsrv64.dll

IHV UI extensibility ClSID: {aaa6dee9-31b9-4f18-ab39-82ef9b06eb73}

IHV diagnostics CLSID : {00000000-0000-0000-0000-000000000000}

Wireless Display Supported: No (Graphics Driver: No, Wi-Fi Driver: No)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

~

 

There is 1 interface on the system:

 

    Name                   : Trådlös nätverksanslutning

    Description            : Broadcom 4313 802.11b/g/n

    GUID                   : 0ddf0483-214f-460c-ac42-519bfadb1924

    Physical address       : 40:2c:f4:0e:f1:b5

    State                  : disconnected

    Radio status           : Hardware Off

                             Software On

 

    Hosted network status  : Not started

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste ett tips som gick ut på att man skulle trycka på wifi-knappen när man bootar upp.. går ju att testa...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Radio status           : Hardware Off

                                    Software On

 

Det är en fysisk knapp på datorn då som inte är på...

 

Driver : Broadcom 4313 802.11b/g/n

Date : 2010-09-01

Version : 5.60.350.23

 

Men drivrutinen är 5 år gammal, testa någon av dessa för Windows 8.1 om det inte finns någon nyare på HP:s webbsida:

http://ftp.hp.com/pub/softpaq/sp63001-63500/sp63453.exe

http://ftp.hp.com/pub/softpaq/sp63501-64000/sp63736.exe

 

Och om inget annat fungerar, leta upp WiFi-kortet i enhetshanteraren, högerklicka och avinstallera drivrutinen. Starta sedan om datorn och låt Windows Update hitta den igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste ett tips som gick ut på att man skulle trycka på wifi-knappen när man bootar upp.. går ju att testa...

 

Datorn skrek rätt ut. Hemskt!

 

 

Har testat dina förslag Busan, men tyvärr verkar inget fungera. Det verkar inte gå att avinstallera drivern genom högerklick, så jag provade olika alternativ där, startade om och testade. Noll. Ska kolla på Hps sida igen, igår fanns inga drivers för w 10 som jag kunde hitta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag nog testat allt för idag och inget funkar. Datorn är "bara" 4 år gammal och svagt av Hp att inte ha drivrutiner inför w10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyckades du avinstallera drivrutinen? Annars finns avinstallera under högerklick, egenskaper, fliken drivrutin också. HP verkar bara leverera drivrutiner till Windows 10 via Windows Update, så det verkar som att få bort den gamla och låta datorn hitta en ny är det bästa alternativet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat av avinstallera drivrutiner hit och dit och kört updaten, men just nu verkar det inte finnas något för mig. Ser på Hps hemsida att en blänkare om w10 drivrutiner har kommit upp nu. Kanske är det bara vänta och se.

Tack för hjälpen alla!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har startat om både routern och givetvis datorn men själva knappen för wifi på tangentbordet vill inte lysa grönt (när man trycker på den).

 

Gick in i inställningar under wifi/trådlös nätverksanslutning och den spak/knapp som finns där går inte att flytta till höger, dvs "på".

 

Har provat diverse diagnostik men svaret blir oftast till slut att jag ska sätta på knappen på tangentbordet!!! :mellow:

 

Säkert något enkelt fel jag inte kan klura ut.

Knappen som man stänger av Wifi med är ju ofta en av F tangenterna ,ibland mäste man hålla ned Fntangenten samtidigt för att det skall fungera

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en speciell wifi-knapp som lyser grönt när den är "på", rött när den är "av".

Det har jag också, Det är en av funktionstangenterna. Men för att ändra måste man

också trycka ner Fn tangenten.

 

Men det behövs alltså inte på din dator.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag hade w7 gick wifi igång av sig självt efter en ca 4-5 min efter boot. Annars kunde man givetvis trycka på

F12 -tangenten. Fn-tangenten hade ingen effekt på min laptop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag hade w7 gick wifi igång av sig självt efter en ca 4-5 min efter boot. Annars kunde man givetvis trycka på

F12 -tangenten. Fn-tangenten hade ingen effekt på min laptop.

Ja då är det klarlagt. Det fungerar precis som hos fruns dator också en HP men en G62-113so

 

Varför går inte flygläge att inaktivera kan man fråga sig. Försökt googla på problemet?

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte detta med om att behöva använda Fn, eller ej, en inställning?

Fungerar andra kommandon, som öka sänka volym som det ska?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...