-
Liknande Innehåll
-
Av svewik
Hej.
För några år sedan testade jag en googlefunktion som jag inte kommer ihåg namnet på. Men det handlade om att man kunde koppla ihop stora adresstabeller med google map och få den att plotta adresserna på kartan. Senare har jag för mig att jag fick info om att tjänsten skulle upphöra, men brydde mig inte vidare om att ta reda på om den övergått i någon annan tjänst, eftersom jag då inte hade någon användning av den
Det var då då.
Funktionen finns väl fortfarande genom sparade listor, men då genom att mata in adresserna en och en.
Är det någon som sysslar med detta ?
Fusion tables hette det visst.
-
Av DanneK
Jag är säker på att detta är möjligt, bara det att jag inte är kapabel att förstå…
Skall se om jag kan beskriva vad jag är ute efter ordentligt.
Jag önskar presentera data från ett exeldokument och har en massa härliga formler som gör merparten jobbet åt mig efter att importen från den externa datan i sin tur gjorts.
Nu till problemet.
Jag skulle under summeringar och liknade i ”Presentation” vilja loopa ut resultaten som uppfyller ett visst antal villkor och lägga till det som nya rader. Det är okänt antal rader var gång, från 0-ca 150st. Antalet kolumner är kända.
Datan är samlade i en flik ”Data”
Dvs…
Jag skulle vilja få fram följande:
Rubrik | Summering1 | Summering2| Summering3| - Löst del.
Data!Dx | Data!Ex| Data!Fx| Data!Kx
x för okänd rad som uppfyller tre villkor, Datum from, Datum tom, samt ett fritextvärde, där dessa rader enl. ovan är okänt antal.
Hitintills har alla försök slutat med kaos, likt de flesta VBA försök jag gör, varvid jag inte ens har någon vettig kod att börja med. Alla tips är välkomna, och det behöver inte vara en VBA-lösning, bara jag som misstänker att det är dit jag skall vända mig.
-
Av DanneK
Det här håller på att knäcka mig fullständigt.
Får rådata i form av excellakan som exporteras från programvara.
Vill sedan sortera och lyfta ut denna data baserat på datumintervall.
Aktuella datum finns i kolumn B i nedan exempel, och jag vill summera data ifrån kolumn C.
=SUMMA.OMF(C:C;B:B;">=2019-01-01";B:B;"<2019-02-01")
Ger mig korrekta värden för Januari exempelvis.
men om jag istället försöker mig på att skriva
=SUMMA.OMF(C:C;B:B;">=F3";B:B;"<G3") när jag anger datumspannet i egna celler (F3 och G3) så får jag inget resultat alls.
Vad hände med logiken är min stilla undran :)
Har "dummat ned" allt för att testa enl. bif. bild.
Tacksam för all hjälp,
-
Av lukedaduke
Hej!
Jag är för nuvarande på praktik där vi jobbar mycket med Excel, bla. att skriva in fakturor. Såhär brukar fakturorna se ut:
Jag behöver tips om hur jag kan lägga till fakturor med samma struktur och att Excel automatiskt känner av dem och lägger in informationen i olika blad.
Jag vill gärna lära mig så om ni kan hänvisa mig till någon tråd som har svar på frågan eller vilken funktion man bör använda så skulle det uppskattas väldigt mycket!
Vänliga hälsningar
Luke
-
-
Senaste som Tittar
Inga registrerade medlemmar är inne på denna sida.
-
Senaste inlägg
-
Obesvarade ämnen
-
Nya ämnen
-
Aktuella jobb
- Senior C#-utvecklare till Hjärt-LungfondenStockholm (Län)
- Frontend-utvecklare med fokus på React till Hjärt-LungfondenStockholm (Län)
- Riksbanken söker IT-säkerhetsarkitekt och SOC-ansvarigStockholm (Län)
- Riksbanken söker testmanager med inriktning mot cybersäkerhetStockholm (Län)
- Frontend DeveloperStockholm, Stockholm , Sweden
- Senior C#-utvecklare till Hjärt-Lungfonden