Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ibland tar det en hel evighet att kopiera filer...


MariaE

Rekommendera Poster

Ibland tar det en hel evighet att kopiera filer  till Blu-ray-r. Problemet var att det blev två Blu-ray bränningsprogram som startade.... Men det går att fortsätta att lägga till nya filer ialla fall. Det funkade inte med DVD-R-skivorna när jag var tvungen att starta om datorn. De blev skrivskyddade... Men nu funkar det att lägga till fler filer. Men varför startade båda programmen? CDXPBurner funkar tydligen inte till Blu-ray skivor...

 

Bränningsprogrammet som följer med kan inte bränna blu-ray skivor :-O Men det funkar att bränna Blu-ray-rw med Windows CD-bränningsprogram Jag gav upp med att försöka fylla den skivan idag... Men jag kan fortsätta en annan dag. Skivan blev inte stängd. Det finns roligare saker att göra med datorn... De "första" bilderna som heter "copy files" hör til andra filer...

/Maria

 

post-120863-0-09685200-1433447151_thumb.jpg

post-120863-0-55409300-1433447186_thumb.jpg

post-120863-0-88516700-1433447937_thumb.jpg

post-120863-0-49525300-1433447995_thumb.jpg

post-120863-0-71426500-1433448039_thumb.jpg

post-120863-0-22122400-1433448069_thumb.jpg

post-120863-0-94482200-1433448092_thumb.jpg

post-120863-0-79761200-1433448130_thumb.jpg

post-120863-0-83911200-1433448180_thumb.jpg

post-120863-0-93795200-1433448208_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det tar tid att skriva till optiska media. Det är ju ändå nästan 6 GB du ska föra över.

 

Min rekommendation är enkel, skaffa externa hårddiskar. De är snabbare (om du har modern dator med USB3 framförallt).

Eller NAS via nätverket. Snabbare och enklare backuper. Säkrare dessutom.

 

Fast att få dig att byta spår är som att få en präst att svära i kyrkan. Inte det lättaste.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och snälla MariaE, säg nu inte att en hårddisk lätt kan gå sönder eller hamna på golvet för det är bara struntprat. Se alla fördelar istället som faktiskt finns med externa hårddiskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och snälla MariaE, säg nu inte att en hårddisk lätt kan gå sönder eller hamna på golvet för det är bara struntprat. Se alla fördelar istället som faktiskt finns med externa hårddiskar.

Du som är så noga med att man ska hålla sej till trådens ämne... Jag kanske måste ha ett annat Blu-raybränningsprogram...  När en extarn hårddiskgår sönder måste jag lämna in den på dataräddning. Skivorna kan jag kolla själv. Jag har beställt bättre Blu-ray-skivor också. De behöver jag inte kolla alls... 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det tar tid att skriva till optiska media. Det är ju ändå nästan 6 GB du ska föra över.

 

Min rekommendation är enkel, skaffa externa hårddiskar. De är snabbare (om du har modern dator med USB3 framförallt).

Eller NAS via nätverket. Snabbare och enklare backuper. Säkrare dessutom.

 

Fast att få dig att byta spår är som att få en präst att svära i kyrkan. Inte det lättaste.

En annan risk med såna media är att efter några år byter de programvara i dem eller nåt annat och då riskerar man att förlora filer till fel media. Jag höll på att förlora filer till fel media när jag tappade bort en sladd till en bandstation som jag hade för kanske 15 år sen. Dessa sladdar fanns bara att köpa i USA . De var olagliga att sälja i Sverige. När jag kollade på mina första CD-R som jag brände då upptäcke jag att jag hade de flesta datafiler. Jag hade mitt favorit program norton commander och kix också på dessa skivor. Men Cicero som jag hade på engelska förlorade jag tyvärr. Men jag sörjer inte över det nu men det var en av de första program förutom Windows 3.1. som jag hade på engelska då. 

 

Dessutom verkar det som om man inte kan tejpa fast såna hårddiskar vid datorn eller på nåt annat. De ska ju stå på höjden. Det gäller iallfall på de bilder som jag har sett på såna diskar.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alltid ett problem med att spara data i en evighet inför framtiden. Standarder ändras, filformat och program går ur tiden.

Därav att man måste hålla sig ajour på hur det ser ut, att inte hålla fast vid format som är på väg bort.

 

Om du nu är så himla rädd för att tappa hårddisken i golvet, köp en som går att ansluta trådlöst via nätverket. Göm den längst in i garderoben, på vinden, spika fast den på väggen.. whatever.

 

Eller, du verkar ha tiden, fortsätt med dina kopieringar till CD, DVD och bluray.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CDBurnerXP funkar visst med Blu-Ray!

 

"CDBurnerXP is a free application to burn CDs and DVDs, including Blu-Ray and HD-DVDs." https://cdburnerxp.se/help/

Jaså? I så fall måste jag nog installera om programmet när jag har Blu-ray-brännaren ansluten... Just nu funkar det inte... Då kan jag göra en jätte iso-fil. Då tar det nog inte så lång tid. Jag får inte glömma att skriva upp vad iso-filen heter och radera den sen så det inte blir en till skiva av samma filer. Jag ska ju ändå lagra dessa filer på bättre skivor sen. Jag vill inte scanna in samma kort eller spela in samma film från DVD-R eller VHS-band en andra eller tredje gång. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MariaE, med all respekt för din envishet med olika skivor som du använder för att spara info på.

 

Om du lägger ihop dina kostnader för alla skivor du har bränt och bränt fel, under senaste åren, inklusive dom brännare du varit tvungen att köpa, så hade du kunnat köpa en eller flera externa hårddiskar med mångdubbel lagringskapacitet, och du hade sluppit allt krångel och fel du haft under nämnda tid.

 

Du har ju precis köpt en ny blueray-brännare och nya passande skivor, men direkt har du fått fel, och olika moment fungerar inte. Men det är dina pengar du slösar bort, men jag förstår inte varför man ska slänga bort pengar i onödan, jag skulle inte ha råd med detta. Tycker bara det är så onödigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan risk med såna media är att efter några år byter de programvara i dem eller nåt annat och då riskerar man att förlora filer till fel media. Jag höll på att förlora filer till fel media när jag tappade bort en sladd till en bandstation som jag hade för kanske 15 år sen. Dessa sladdar fanns bara att köpa i USA . De var olagliga att sälja i Sverige. När jag kollade på mina första CD-R som jag brände då upptäcke jag att jag hade de flesta datafiler. Jag hade mitt favorit program norton commander och kix också på dessa skivor. Men Cicero som jag hade på engelska förlorade jag tyvärr. Men jag sörjer inte över det nu men det var en av de första program förutom Windows 3.1. som jag hade på engelska då. 

 

Dessutom verkar det som om man inte kan tejpa fast såna hårddiskar vid datorn eller på nåt annat. De ska ju stå på höjden. Det gäller iallfall på de bilder som jag har sett på såna diskar.

/Maria

Men hallo??!! Driver du med oss?? Vilka belägg har du Maria att du gång på gång anser att en hårddisk är så känslig att den går sönder så ofta, att det ofta blir fel på filer fram och tillbaka, att en modern hårddisk inte går att lita på??

Varför är en hårddisk det populäraste, säkraste, vanligaste sättet att lagra information på, att samtliga NASAR ute i världen, som finns i oändliga nätverk, innehåller just hårddiskar??

 

Varför är externa hårddiskar så oerhört populära och effektiva, och säljer mycket bra.

Varför är backup på cd/dvd/blueray-skivor på tillbakagång, baserat på försäljning??

 

Det har ingenting med att göra att dom kan ramla ner på golvet och gå sönder, eller att filer ofta blir svåra att läsa, eller att man alltid måste lämna in dom på filräddning, eller något annat konstigt som du brukar säga.

Nu är jag riktigt ute OFF TOPIC, men jag bara undrar igen, DRIVER DU MED OSS när du hela tiden tjatar om hur dålig och opålitlig en normal hårddisk är idag??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MariaE, med all respekt för din envishet med olika skivor som du använder för att spara info på.

 

Om du lägger ihop dina kostnader för alla skivor du har bränt och bränt fel, under senaste åren, inklusive dom brännare du varit tvungen att köpa, så hade du kunnat köpa en eller flera externa hårddiskar med mångdubbel lagringskapacitet, och du hade sluppit allt krångel och fel du haft under nämnda tid.

 

Du har ju precis köpt en ny blueray-brännare och nya passande skivor, men direkt har du fått fel, och olika moment fungerar inte. Men det är dina pengar du slösar bort, men jag förstår inte varför man ska slänga bort pengar i onödan, jag skulle inte ha råd med detta. Tycker bara det är så onödigt.

Man gör alltid fel i början så är det bara. Jag har inte fått något problem med de arkiv-skivor som jag har bränt utom en. Jag tog i skivan när jag nyss hade använt handkräm.Jag tog och brände en ny skiva med dessa filer.  Det blev en fläck på skivan som inte försvann när jag sköljde av den med vatten. Jag har fått problem med några skivor som jag skulle till bränna  men nu har jag lärt mej av mina misstag Det var för många fönster som jag hade öppna när jag skulle bränna en arkiv-DVD-R så det blev fel.  När jag startade om datorn var skivan skrivskyddad.

 

Ska jag dra fram en extern hårddisk till videon varje gång jag vill se en av mina videofilmer som jag inte har på arkiv-DVD eller arkiv -blu-ray ännu? Det verkar bara dumt. Dessutom vet man inte när en extern hårddisk går sönder.

 

Jag behöver köpa mer Big Pack-glass. Jag måste ha burkarna till att lägga mina skivor i annars försvinner de. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det tar tid att skriva till optiska media. Det är ju ändå nästan 6 GB du ska föra över.

 

Min rekommendation är enkel, skaffa externa hårddiskar. De är snabbare (om du har modern dator med USB3 framförallt).

Eller NAS via nätverket. Snabbare och enklare backuper. Säkrare dessutom.

 

Fast att få dig att byta spår är som att få en präst att svära i kyrkan. Inte det lättaste.

Jag vill inte dra fram en extern hårddisk till videon varje gång jag ska se mina filmer som jag inte har på arkiv-DVD ännu. En Nas har jag ingen användning för alls eftersom jag inte har något nätverk. Alla mina datorer är fristående datorer. Det skulle nog inte funkar att koppla ihop  alla mina datorer till ett nätverk  skulle jag tro eftersom jag har olika operativsystem på dem. En av datorerna som jag har Windows 7 på går inte ens att ha internet på för tillfället.  Uppkopplingen är begränsad blir det bara om jag sätter i internetkabeln eller något liknande på engelska... Och min Windows 98 dator får inte koplas till Linuxdatorn. Jag får inte ens koppla kablarna direkt till mina Linuxdator när jag har använt Windows 98 datorn. Windows 98 ska jag alltid ha kvar . Jag har program som inte funkar med högre versioner eller under Wine i Linux. Datorn som jag har Windows 3.1. på kan inte koppas till något nätverk alls. Den datorn kan inte ens använda USB-enheter.

 

Jag hoppas att det finns några i detta forum som förstår vad jag har skrivit nu eftersom jag har skrivit om alla mina datorer i detta inlägg... Men när det handlar om nätverk så gäller det ju att koppla ihop flera datorer. Jag har internet till två av dem.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man gör alltid fel i början så är det bara. Jag har inte fått något problem med de arkiv-skivor som jag har bränt utom en. Jag tog i skivan när jag nyss hade använt handkräm.Jag tog och brände en ny skiva med dessa filer.  Det blev en fläck på skivan som inte försvann när jag sköljde av den med vatten. Jag har fått problem med några skivor som jag skulle till bränna  men nu har jag lärt mej av mina misstag Det var för många fönster som jag hade öppna när jag skulle bränna en arkiv-DVD-R så det blev fel.  När jag startade om datorn var skivan skrivskyddad.

 

Ska jag dra fram en extern hårddisk till videon varje gång jag vill se en av mina videofilmer som jag inte har på arkiv-DVD eller arkiv -blu-ray ännu? Det verkar bara dumt. Dessutom vet man inte när en extern hårddisk går sönder.

 

Jag behöver köpa mer Big Pack-glass. Jag måste ha burkarna till att lägga mina skivor i annars försvinner de. 

/Maria

 

 

Man gör alltid fel i början så är det bara.

 

Så många fel du verkar fått under senaste tiden, verkar det inte bara vara "fel i början".

 

 

Jag har inte fått något problem med de arkiv-skivor som jag har bränt utom en. Jag tog i skivan när jag nyss hade använt handkräm.Jag tog och brände en ny skiva med dessa filer.  Det blev en fläck på skivan som inte försvann när jag sköljde av den med vatten.

 

Sådant går ju att fixa lätt.

 

 

Jag har fått problem med några skivor som jag skulle till bränna  men nu har jag lärt mej av mina misstag Det var för många fönster som jag hade öppna när jag skulle bränna en arkiv-DVD-R så det blev fel.  När jag startade om datorn var skivan skrivskyddad.

 

Så bra att du då äntligen har lärt dig hur man ska göra, men efter det man läst av din alla inlägg, så verkar det vara ganska många skivor du förstört.

 

 

 

Ska jag dra fram en extern hårddisk till videon varje gång jag vill se en av mina videofilmer som jag inte har på arkiv-DVD eller arkiv -blu-ray ännu? Det verkar bara dumt. Dessutom vet man inte när en extern hårddisk går sönder.

 

 

Du drar inte fram en extern hårddisk, den har du alltid liggande vid din tv, så är problemet löst, eller ännu bättre, om du har en nyare modern tv med usb-uttag, då lägger du över dom filmer du har till dina favoriter på ett usb-minne, som då alltid sitter i tv´n, inga problem, får plats med många vhs-filmer på en hårddisk eller på ett usbminne, och fortfarande, en hårddisk håller i många år, speciellt om den bara ligger still bredvid t.ex en tv. Så var finns det problem egentligen?

 

 

Jag behöver köpa mer Big Pack-glass. Jag måste ha burkarna till att lägga mina skivor i annars försvinner de.

 

Är det något fel på dom förpackningar som skivorna ligger i när du köper dom, eller köper du dina en och en?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte dra fram en extern hårddisk till videon varje gång jag ska se mina filmer som jag inte har på arkiv-DVD ännu. En Nas har jag ingen användning för alls eftersom jag inte har något nätverk. Alla mina datorer är fristående datorer. Det skulle nog inte funkar att koppla ihop  alla mina datorer till ett nätverk  skulle jag tro eftersom jag har olika operativsystem på dem. En av datorerna som jag har Windows 7 på går inte ens att ha internet på för tillfället.  Uppkopplingen är begränsad blir det bara om jag sätter i internetkabeln eller något liknande på engelska... Och min Windows 98 dator får inte koplas till Linuxdatorn. Jag får inte ens koppla kablarna direkt till mina Linuxdator när jag har använt Windows 98 datorn. Windows 98 ska jag alltid ha kvar . Jag har program som inte funkar med högre versioner eller under Wine i Linux. Datorn som jag har Windows 3.1. på kan inte koppas till något nätverk alls. Den datorn kan inte ens använda USB-enheter.

 

Jag hoppas att det finns några i detta forum som förstår vad jag har skrivit nu eftersom jag har skrivit om alla mina datorer i detta inlägg... Men när det handlar om nätverk så gäller det ju att koppla ihop flera datorer. Jag har internet till två av dem.

/Maria

 

 

En Nas har jag ingen användning för alls eftersom jag inte har något nätverk

 

En extern hårddisk är i princip en enkel Nas, även om man inte har allt i ett nätverk.

 

 

 

Det skulle nog inte funkar att koppla ihop  alla mina datorer till ett nätverk  skulle jag tro eftersom jag har olika operativsystem på dem.

 

Spelar ingen roll vilka operativ man ha, går oftast bra att koppla ihop.

 

 

Och min Windows 98 dator får inte koplas till Linuxdatorn. Jag får inte ens koppla kablarna direkt till mina Linuxdator när jag har använt Windows 98 datorn.

 

Det är ju ett val du själv har gjort i så fall.

 

 

Datorn som jag har Windows 3.1. på kan inte koppas till något nätverk alls.

 

Jodå det går, men kanske är lite krångligare att få att fungera.

 

Nu är vi igen lite OT, men vill bara förklara lite att det mesta går att koppla in på ett lokalt eget nätverk. Men valet är ju ditt, vill du inte av anledningar, så är det så.

Men du skulle för övrigt ändå tjäna tid och pengar på att använda en extern hårddisk istället för att "krångla och böka" med alla dina olika skivor och flyttningar fram och tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så många fel du verkar fått under senaste tiden, verkar det inte bara vara "fel i början".

 

 

Sådant går ju att fixa lätt.

 

Så bra att du då äntligen har lärt dig hur man ska göra, men efter det man läst av din alla inlägg, så verkar det vara ganska många skivor du förstört.

 

 

Du drar inte fram en extern hårddisk, den har du alltid liggande vid din tv, så är problemet löst, eller ännu bättre, om du har en nyare modern tv med usb-uttag, då lägger du över dom filmer du har till dina favoriter på ett usb-minne, som då alltid sitter i tv´n, inga problem, får plats med många vhs-filmer på en hårddisk eller på ett usbminne, och fortfarande, en hårddisk håller i många år, speciellt om den bara ligger still bredvid t.ex en tv. Så var finns det problem egentligen?

 

Är det något fel på dom förpackningar som skivorna ligger i när du köper dom, eller köper du dina en och en?

Nu är jag inte så bra på multicitat .... Det verkar visst som om jag skulle behöva köpa två externa hårddiskar i så fall. En som jag har vid datorn och en som jag har vid TV. Risken finns att man sparkar till en extern hårddisk som ligger på golvet vid TV när jag ska öppna min altandörr...  Felet med förpackningarna till skivorna är att  de går sönder efter ett tag. Dessutom köper jag inte alla skivor i förpackningar.  Blu-ray skivorna har jag köpt i en-pack. Det fanns inte flerpack av dessa skivor i affären. Eftersom jag har hållit på med skivor ganska länge så är det en del som har blivit förstörda eller oläsliga... Vanliga skivor håller inte hur länge som helst. Därför köper jag bättre skivor till filer som jag vill ha kvar. Jag har en del CD-RW som jag ska kopiera över till större skivor också så att det inte blir så många skivor...

Mina första CD-R  som jag har kvar är från 2001. Några av dessa skivor har jag inte använt så mycket därför går de att läsa fortfarande. De som jag började bränna år 2009 har blivit förstörda...

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En extern hårddisk är i princip en enkel Nas, även om man inte har allt i ett nätverk.

 

 

Spelar ingen roll vilka operativ man ha, går oftast bra att koppla ihop.

 

Det är ju ett val du själv har gjort i så fall.

 

 

Jodå det går, men kanske är lite krångligare att få att fungera.

 

Nu är vi igen lite OT, men vill bara förklara lite att det mesta går att koppla in på ett lokalt eget nätverk. Men valet är ju ditt, vill du inte av anledningar, så är det så.

Men du skulle för övrigt ändå tjäna tid och pengar på att använda en extern hårddisk istället för att "krångla och böka" med alla dina olika skivor och flyttningar fram och tillbaka.

Om jag försöker använda Linuxdatorn direkt efter att jag har använt min Windows 98 datorn så startar inte datorn som den ska. Då kommer datorn i ett grub-läge som inte går att starta Linux med. Det misstaget har jag gjort tidigare så jag vet.  :thumbsdown:

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alltid ett problem med att spara data i en evighet inför framtiden. Standarder ändras, filformat och program går ur tiden.

Därav att man måste hålla sig ajour på hur det ser ut, att inte hålla fast vid format som är på väg bort.

 

Om du nu är så himla rädd för att tappa hårddisken i golvet, köp en som går att ansluta trådlöst via nätverket. Göm den längst in i garderoben, på vinden, spika fast den på väggen.. whatever.

 

Eller, du verkar ha tiden, fortsätt med dina kopieringar till CD, DVD och bluray.

Om man sparar sina filer på arkiv-DVD-R och Blu-ray arkiv-skivor så har man filerna krav. Vinyl skivor håller länge de också men Vinyl-DVD-R måste beställas på nätet. Jag tror att det gäller Blu-ray vinyl skivor också?

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst har du filerna och skivorna kvar men vad gör du om 5-10 år när dina läsare har gått sönder och det inte går att köpa nya.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst har du filerna och skivorna kvar men vad gör du om 5-10 år när dina läsare har gått sönder och det inte går att köpa nya.

Det kommer alltid att finnas läsare till dessa skivor. Blu-ray-spelaren som jag köpte nu kan läsa alla sorts skivor. Och om inte några av mina filer går att läsa i de spelare som jag har så kan skivorna alltid läsas med Isobuster och där kan man kopiera isofilen till hårddisken och kopiera filerna till nya skivor. Om inte några skivor skulle gå att läsa som jag har bra filmer på eller kort t.e.x då kan man alltid lämna in dem för dataräddning. Men Isobuster kan läsa de flesta skivor fast det tar tid ibland om de är dåliga som vanliga CD-R/RW och DVD-R/RW kommer att bli så småning om. De kanske förstörs av luftens syre också... Guld-skivor gör inte det. De flesta av mina skivor ligger förvarade lufttätt. 

 

En del av mina arkiv-DVD-R som jag har film på går inte att läsa i min DVD-video-brännare men då kopierar jag bara över filerna till en DVD-RW och skriver från arkiv-DVD-R på den

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag försöker använda Linuxdatorn direkt efter att jag har använt min Windows 98 datorn så startar inte datorn som den ska. Då kommer datorn i ett grub-läge som inte går att starta Linux med. Det misstaget har jag gjort tidigare så jag vet.  :thumbsdown:

/Maria

Men det har nog inte med att kunna koppla ihop i nätverk att göra, utan beror troligen mer på dom enskilda datorerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det har nog inte med att kunna koppla ihop i nätverk att göra, utan beror troligen mer på dom enskilda datorerna.

Jo visst gör det det. Det är därför jag inte vill försöka göra en sån sak. Det räcker med att det blev fel med den andra modulen som jag köpte splitter nånting. Nu kommer jag inte ihåg vad den hette...

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...