Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ibland tar det en hel evighet att kopiera filer...


MariaE

Rekommendera Poster

Tipsar om att ett billigare alternativ finns http://www.clasohlson.com/se/CD-R,-80-min/Pr326340000

Såna använder jag också. Men dessa skivor lagrar ju väldigt lite. Men de skivorna håller inte i evighet. De kommer nog att oxidera om man inte förvarar dem lufttätt. Det finns LP-CD-R också. Frågan är vilka som håller längst av dessa skivor. De skivorna oxiderar inte.   Jag köpte en Blu-ray brännare för att försöka minska antalet skivor som jag har. Jag har många vanliga CD-R och CD-RW som jag ska kopiera till större skivor och slänga bort några av de små skivorna. Det blir så många annars.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såna använder jag också. Men dessa skivor lagrar ju väldigt lite. Men de skivorna håller inte i evighet. De kommer nog att oxidera om man inte förvarar dem lufttätt. Det finns LP-CD-R också. Frågan är vilka som håller längst av dessa skivor. De skivorna oxiderar inte.   Jag köpte en Blu-ray brännare för att försöka minska antalet skivor som jag har. Jag har många vanliga CD-R och CD-RW som jag ska kopiera till större skivor och slänga bort några av de små skivorna. Det blir så många annars.

/Maria

50 GB gratis lagring här https://mega.nz/# slipp kostnader och bekymmer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 GB gratis lagring här https://mega.nz/# slipp kostnader och bekymmer!

Men, det går ju inte, då lagrar man ju på hårddiskar som ju lätt kan gå sönder, nä bättre med skivor, dom kanske har det också ;) ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men, det går ju inte, då lagrar man ju på hårddiskar som ju lätt kan gå sönder, nä bättre med skivor, dom kanske har det också ;) ?

På såna ställen har de ju flera hårddiskar och alla går ju inte sönder samtidigt. De jobbar säkert i skift också för att kolla när en hårddisk går sönder och byter ut den. Men om flera servar kraschar samtidigt kan man ju förlora datafiler.

 

Jag lagrar email på google t.e.x. Jag lagrar också email på sverige.nu. Jag har en del på yahoo också. Men när det gäller andra filer vil jag ha dem på skivor. Bara jobbigt att ladda upp flera gigabyte på nätet. Jag vet inte ens om det funkar att ladda upp . En tretinnars videofilm  ryms på en DVD-R. Jag har många filmer . Det blir en hel del att ladda upp i så fall...

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta reda på fakta innan du påstår något, det missar du ganska ofta.

 

http://www.clasohlson.com/se/LP-CD-R-skiva,-Verbatim-Vinyl/38-5615

Jag ska kolla om Claes Ohlsson har såna. LP CD-R fanns iallafall inte när jag var där sist...  Jag handlar skivor i butik. LP CD-R och dessa skivor är inte samma sorts skivor... Detta är LP CD-R inte samma som Claes Ohlsson har nu. De hade det förut. http://www.skivtryck.se/lpcd-r.html

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast kanske ska vända lite på det jag säger. Är det som så att det inte bara är data, filer, som MariaE bränner ut utan kanske även filmer då finns det ju en liten poäng med att bränna optiska medier.

 

Även om det är lite bakvänt det med då de flesta moderna TV-apparater, BD-spelare och annat tekniskt idag kan spela upp video strömmat från nätverket eller från anslutet media som USB-minne eller hårddisk.

 

CD/CD/Bluray är i mina ögon i samma position som floppydisken var i för några år sedan. Färre och färre datorer levererar med optisk läsare och än färre med brännare.

Bland bärbara datorer på Prisjakt är det fler som saknar optisk läsare, 1811, än som har, 1415 av 3300. Finns inte info om alla datorer, därav att det saknas några. Bland de som har, ytterst få som har BD.

 

 

idag är det, i ordning, nog molnet, externa/portabla hårddiskar och USB-minnen som gäller om man exempelvis ska flytta data mellan platser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast kanske ska vända lite på det jag säger. Är det som så att det inte bara är data, filer, som MariaE bränner ut utan kanske även filmer då finns det ju en liten poäng med att bränna optiska medier.

 

Även om det är lite bakvänt det med då de flesta moderna TV-apparater, BD-spelare och annat tekniskt idag kan spela upp video strömmat från nätverket eller från anslutet media som USB-minne eller hårddisk.

 

CD/CD/Bluray är i mina ögon i samma position som floppydisken var i för några år sedan. Färre och färre datorer levererar med optisk läsare och än färre med brännare.

Bland bärbara datorer på Prisjakt är det fler som saknar optisk läsare, 1811, än som har, 1415 av 3300. Finns inte info om alla datorer, därav att det saknas några. Bland de som har, ytterst få som har BD.

 

 

idag är det, i ordning, nog molnet, externa/portabla hårddiskar och USB-minnen som gäller om man exempelvis ska flytta data mellan platser.

Om jag ska flytta datafiler till nån annan dator eller annat ställe t.e.x. om jag ska ha papperkopior av några kort använder jag ett USB-minne. Men de flesta kort har jag idag på skivor. Men jag har en del kort kvar som jag ska scanna in. Det är dumt att jag tidigare har bränt kort på vanliga CD-R och DVD-R de går ju inte att använda till nya kort igen... Men det var innan jag upptäckte att de fanns bättre skivor. Skickar email med bra kort gör jag till vissa av mina släktingar och annat.  Videoregistret som jag började skriva en gång i tiden har jag lagrat på Gmail t.e.x. det behöver uppdateras lite nu och då. Men först använde jag en CD-RW till mitt videoregister. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...