Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Idiotiska bildskärm eller bildskämskort!


MariaE

Rekommendera Poster

Jag har försökt starta min dator som jag har internet på sen igår kväll :-( Jag vet att det ofta är problem att starta datorn med bild när jag har använt min svart vita dator. Just därför brukar jag använda min Linuxdator ett tag innan jag byter till min internetdator. Men idag funkade inte det :-( Men efter mycket trasslande med usb-kontakter så funkade det till slut :-( 

Beror det på att jag har för högt DPI-värde ?? 

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte vad du har för problem?

 

Starta dator med bild, vad menar du?

 

Byta dator efter en stund, varför?

 

Vad gör du? Vad vill du göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag behöver ha bild eller text på min bildskärm för att kunna använda datorn eftersom jag inte har nån punkskriftsdisplay och kan punktskrift. Jag antar att du också gärna vill se en bild på datorn när du startar den eller läser du bildskärmen på punkt eller med talsyntes ?  Jag har bara en bildskärm numera och 4  datorer. Den äldsta är en pentium 200. Den näst äldsta är en pentium 400. Jag vet inte hur snabb min blåa dator är är men den är från 2004. 

 

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte vad du har för problem?

 

Starta dator med bild, vad menar du?

 

Byta dator efter en stund, varför?

 

Vad gör du? Vad vill du göra?

 

Jag har för mig att MariaE har flera datorer men bara EN bildskärm.

Hon har ingen omkopplare för att skifta dator utan gör detta manuellt genom att flytta kablage.

Gissningsvis gäller detta inte bara bildskärmskabeln utan även andra enheter som USB-tangentbord & mus osv..

Du får rätta mig om jag har fel, Maria.

 

 

Om jag har min USB-anslutna skrivare påslagen OCH har ett minneskort i dess minneskortläsare startar inte datorn upp som den ska. Jag har troligen USB som första startalternativ och minneskortet känns väl då igen som en disk, utan operativsystem på. Men jag får inget felmeddelande, bara svart skärm med blinkande markör.

 

Du Maria kanske ska kolla i BIOS om du också har USB som första alternativ och då ändra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag ska kolla detta. Dumt att ingen har tänkt på detta förr. Jag har frågat förut i detta forum. När jag hade min tjockisskärm hände det inte så ofta trots allt. Orsaken till att jag hade den kvar så länge var att jag inte trodde att det skulle passa till mina äldre datorer. Nu har jag också hittat Webbie för att kunna läsa vissa sidor som inte går  att läsa bra på annat sätt.

 

Här är första gången jag frågade om detta problem. 

//eforum.idg.se/topic/347128-strul-med-usb-kablar/

 

Jag använder samma tangentbord till mina nyare datorer och ett annat till min blå dator ibland. Nu har jag kommit på att USB-tangentbordet passar till den också men då kan jag inte ha något USB-minne i.  Dessutom funkar inte escape -tangenten utan jag måste ha en penna och trycka net  den lilla gummi-modulen med.

 

Jag vill inte bränna CD-R mm i min blå dator. Jag kanske har sönder brännaren nu när jag har Linux. Jag lagrar vissa små filer på disketter också. Datorn har en intern diskettenhet. När min Dell dator går sönder då måste jag installera Windows 98 på den blå tyvärr :-( Windows 98 kan rädda defekta disketter och köra många av mina gamla program och t.e.x. Nationalencyclopedin.  Min blå dator ska jag alltid ha kvar. När allt går sönder ska jag ta den till nåt ställe där de byter ut alla delar utom min blåa chassi.

 

Nu har jag fått flera USB-kablar. Den ska jag ha till min svart-vita dator. Jag har en extra sladd till bildskärmen också. Jag kanske ska börja använda den till min svart-vita dator? 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Dumt att ingen har tänkt på detta förr. Jag har frågat förut i detta forum.

 

Att du ibland inte får svar kan ju bero på att du i alla trådar och i nästan alla inlägg skriver en massa nonsens som inte hör till tråden på något sätt.

 

Du brukar också ignorera den hjälp du får och väljer i stället att stöka till saker & ting ytterligare.

 

Många, inklusive mig själv, orkar då inte hänga med i resonemanget och tröttnar således på att fortsätta....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bara ett generellt råd om du skiftar mellan olika datorer, till samma skärm, olika datorer, samma tangentbord.

 

Många kablar att dra i/ur. Se om du inte kan skaffa en hub där du ansluter alla USB-enheter som ska flyttas, sedan flyttar du bara en kontakt mellan datorerna.

Samma med bild-kabeln, fast en sådan hub är nog dyrare än det smakar. Kablar slits när de dras  i ur hela tiden.

 

Rådet är i slutändan, vad "kostar" alla dessa problem dig? Kanske värt att köpa en ny dator? Det tycks som det gått 15 år sedan du senast köpte en.

 

Nationalencyklopedin, på diskett? Finns på nätet annars

http://www.ne.se/

fast via abonnemang.

En gång i tiden fanns visst en CD-version, men även den är utdaterad.

Annars finns alltid Wikipedia men man ska ha en tanke på källkritik på en del man läser där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bara ett generellt råd om du skiftar mellan olika datorer, till samma skärm, olika datorer, samma tangentbord.

 

Många kablar att dra i/ur. Se om du inte kan skaffa en hub där du ansluter alla USB-enheter som ska flyttas, sedan flyttar du bara en kontakt mellan datorerna.

Samma med bild-kabeln, fast en sådan hub är nog dyrare än det smakar. Kablar slits när de dras  i ur hela tiden.

 

Rådet är i slutändan, vad "kostar" alla dessa problem dig? Kanske värt att köpa en ny dator? Det tycks som det gått 15 år sedan du senast köpte en.

 

Nationalencyklopedin, på diskett? Finns på nätet annars

http://www.ne.se/

fast via abonnemang.

En gång i tiden fanns visst en CD-version, men även den är utdaterad.

Annars finns alltid Wikipedia men man ska ha en tanke på källkritik på en del man läser där.

Nationalencyclopedin har jag på DVD-R. Passar bara till Windows 98. Jag undrar just hur många disketter det skulle bli om hela nationalencyclopedin var på disketter ??

 

Min äldsta dator är från 1999. Men inte min surfdator. Varför göra sej av med datorer som funkar ? 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att du ibland inte får svar kan ju bero på att du i alla trådar och i nästan alla inlägg skriver en massa nonsens som inte hör till tråden på något sätt.

 

Du brukar också ignorera den hjälp du får och väljer i stället att stöka till saker & ting ytterligare.

 

Många, inklusive mig själv, orkar då inte hänga med i resonemanget och tröttnar således på att fortsätta....

Jag antar att du tänker på det som jag har skrivit om i "tråden gammal dator". Jag började att skriva den i delforumet "ordet är fritt" eller vad det heter. Jag kan ju inte hjälpa att någon flyttar den till en annan del av forumet.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min äldsta dator är från 1999. Men inte min surfdator. Varför göra sej av med datorer som funkar ? 

/Maria

För att det som inte fungerar på nya oftast inte är värt att spara, för att det är ett helsike att hålla filer uppdaterade mellan datorer, jobbigt att ha en dator till ena, en till det andra.

 

Mycket enklare att ha en som fungerar.

 

Och NE borde fungera även på senare datorer. Inte testat men borde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du tänker på det som jag har skrivit om i "tråden gammal dator".

 

Nej, i stort sett alla dina trådar, tyvärr..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att det som inte fungerar på nya oftast inte är värt att spara, för att det är ett helsike att hålla filer uppdaterade mellan datorer, jobbigt att ha en dator till ena, en till det andra.  

 

 

 

Mycket enklare att ha en som fungerar.

 

Och NE borde fungera även på senare datorer. Inte testat men borde.

Men skivan passar bara för Windows 98.    Jag har massa spel som bara passar till Windows 98 också. Tyvärr kan jag inte spela PC lemmings längre för musen till min dator som jag har Windows 3.1. på gick sönder :-(  Och Windows 3.1. kommer också att vara obrukbart snart. Men jag sörjer inte. Jag har inte kopierat disketterna regelbundet.  Nu har jag så många program på engelska  så det räcker och blir över :-)

 

Windows 3.1 var den första Windows versionen jag hade när jag köpte min första dator. I skolan använde jag Windows 2.11.   Men PC lemmings skulle vara kul att kunna spela trots allt. Det är ett av de få dataspel som jag gillar. 

 

 

Jag skriver också i tråden att bevara datafiler.

//eforum.idg.se/topic/310129-att-bevara-datafiler/

Och orsaken till att jag har börjat skriva den är att jag tycker det är viktigt att bevara sina datafiler och även programfiler.

 

Brukar du slänga gamla uppslagsverk som är i bokform också ? Jag har både uppslagsverk och lexikon som är mycket gamla. 

 

Nu har jag också köpt flera USB-kablar , bildskärmskabel och USB-hub.  Men det funkade inte så bra att koppla alla USB-kablar till den och flytta till dators framsida. Dessa kablar måste sitta på baksidan åtminstone på min blå dator.  De andra USB-hubbarna som finns är nog bara för företag. Och bildskärmskabeln kan inte sitta i nån hub så därför har jag två kablar nu. Det hade jag förut ett tag men den ena gick sönder :-( 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska testa dosbox igen. Jag laddade ner det programmet en gång men fick det inte att funka. Windows 98 kan ha äkta dosläge. Just därför så kan man använda det för att rädda defekta disketter. .  Jag vet inte om det går att göra det med dosläge som finns i Windows 7 men jag ska "tillverka" en diskett med datafel för att testa detta.

/Maria

.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, i stort sett alla dina trådar, tyvärr..

Jag skulle gärna vilja veta vilka trådar du menar. Du kan väl ge några exempel. Jag antar att du är hörande. Jag forskar om hörande och jag vet att många hörande har konstiga ideér för sej. Många klagar på att jag pratar för högt t.e.x. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gärna vilja veta vilka trådar du menar. Du kan väl ge några exempel. Jag antar att du är hörande. Jag forskar om hörande och jag vet att många hörande har konstiga ideér för sej. Många klagar på att jag pratar för högt t.e.x. 

/Maria

Ett exempel är denna som börjar med problem med bildskärm eller bildskärmskort och sen skriver du om en mus som gick sönder till en dator med Windows 3.1 och att du inte kopierat disketter.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett exempel är denna som börjar med problem med bildskärm eller bildskärmskort och sen skriver du om en mus som gick sönder till en dator med Windows 3.1 och att du inte kopierat disketter.

Men orsaken till att det faktiskt blir problem med bildskärmen är att jag har flera datorer . Jag måste ju förklara varför det blir fel. Jag kan tyvärr inte använda programmet frst  och skicka in en fil för att visa vad som blir fel.

 

När jag hade scsi-enheter var ibland datateknikerna tvugna att komma hem till mej för de blev fel hela tiden. Problemet upphörde när jag fick nya drivrutiner av en annan datatekniker i en annan databutik. 

 

När jag skrev att jag inte får nån bild på bildskärmen var det en som undrade vad jag menade och då måste man  förklara det också. Jag är van att förklara självklarheter som vissa frågar om. Men nu hoppas jag att problemen är slut för nu har jag köpt en till bildskärmskabel och USB-sladdar, strömsladd och audiosladd också. Om inte audiosladden är i upptäckte jag så funkar inte bildskärmen heller :-O  Jag vet inte om detta bara gäller en del av mina datorer ?? 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gärna vilja veta vilka trådar du menar. Du kan väl ge några exempel. Jag antar att du är hörande. Jag forskar om hörande och jag vet att många hörande har konstiga ideér för sej. Många klagar på att jag pratar för högt t.e.x. 

/Maria

 

Maria - det är ingen vits att jag ger dig några exempel. Du kommer ändå inte att märka/förstå vad det är jag menar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi hoppas alla att ditt problem med bildskärm/bildskärmskort är över. Om så inte är fallet starta en ny tråd så kan nu denna betraktas som avslutad i och med dina inköp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men skivan passar bara för Windows 98.    Jag har massa spel som bara passar till Windows 98 också. Tyvärr kan jag inte spela PC lemmings längre för musen till min dator som jag har Windows 3.1. på gick sönder :-(  Och Windows 3.1. kommer också att vara obrukbart snart. Men jag sörjer inte. Jag har inte kopierat disketterna regelbundet.  Nu har jag så många program på engelska  så det räcker och blir över :-)

 

Windows 3.1 var den första Windows versionen jag hade när jag köpte min första dator. I skolan använde jag Windows 2.11.   Men PC lemmings skulle vara kul att kunna spela trots allt. Det är ett av de få dataspel som jag gillar. 

 

 

Jag skriver också i tråden att bevara datafiler.

//eforum.idg.se/topic/310129-att-bevara-datafiler/

Och orsaken till att jag har börjat skriva den är att jag tycker det är viktigt att bevara sina datafiler och även programfiler.

 

Brukar du slänga gamla uppslagsverk som är i bokform också ? Jag har både uppslagsverk och lexikon som är mycket gamla. 

 

Nu har jag också köpt flera USB-kablar , bildskärmskabel och USB-hub.  Men det funkade inte så bra att koppla alla USB-kablar till den och flytta till dators framsida. Dessa kablar måste sitta på baksidan åtminstone på min blå dator.  De andra USB-hubbarna som finns är nog bara för företag. Och bildskärmskabeln kan inte sitta i nån hub så därför har jag två kablar nu. Det hade jag förut ett tag men den ena gick sönder :-( 

/Maria

Vem är det som har markerat detta som bästa svar ? Inte jag ialla fall... Om jag har råkat göra det så var det ett misstag. Jag har aldrig markerat några svar som bästa svar...  Nu är det avmarkerat.  

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lemmings fungerar i DosBox vill jag minnas, som exempel. Under Win8 om man så vill.

 

Och finns att ladda hem, legalt, från nätet vill jag även minnas.

ja se

http://www.dosgamesarchive.com/download/lemmings/

Jag kunde inte ladda ner lemmings på den sidan. Jag blev bara skickad vidare till andra sidor som det stod lemmings på :-( Jag kunde inte ladda ner något på de sidorna heller :-( Men det kan bero på att jag inte ser alla saker på sidan därför att jag har större text ?? Detta om lemmings borde nog vara i en ny tråd ??

 

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu funkar det bra med att byta kablar mellan datorerna  sen jag köpte en till bildskärmskabel. Audiokabeln behöver jag inte flytta har jag upptäckt. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu funkar det bra med att byta kablar mellan datorerna  sen jag köpte en till bildskärmskabel. Audiokabeln behöver jag inte flytta har jag upptäckt. 

/Maria

 

Så bra, det underlättar ju för dig :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...