Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Att bevara datafiler


Maria E

Rekommendera Poster

Jag har märkt att en del inte tror på vad jag skriver. Men många saker skriver jag av egen erfarenhet. Jag har datafiler kvar från 1991. Om man lagrar filer på DVD-RW-skivor och CD-RW-skivor så blir de känsliga för solljus och annan UV-strålning och magnetism. Så på dessa skivor ska man bara lagra data tillfälligt.

 

Om man lagrar data på CD-R eller DVD-R-skivor så ska man kolla dessa varje år. CD-check kan laddas ner på denna sida

http://www.elpros.si/CDCheck

 

Blir det fler än ett fel så ska man kopiera över filerna på ny skiva. Ett fel blir det på de flesta.

 

Om man har råkat glömma en CD-RW eller DVD-RW-skiva i en kall bil så ska man så snabbt som möjligt kopiera över filerna till en ny skiva. Om man har datafiler på disketter och får datafel på dem så bör man leta upp en dator med windows 98. Själv så kommer jag att ha windows 98 kvar. Då stoppar man in disketten i diskettenheter och försöker läsa den i DOS-läge. När det står Datafel kan inte läsa igonoera fortsätt avbryt så trycker man på ignore.

 

Jo sant! jag har räddat många disketter på detta vis. Backupprogrammet som jag använder är arj, zip winzip och winrar. Arj och pkzip har funnits sen 1991.

/Maria

 

 

[inlägget ändrat 2006-02-23 08:49:08 av Maria E]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wesslan_support

Mycket bra inlägg i debatten.

 

Kan definitivt hålla med dig om det du skriver. Så länge du har en dator som fungerar med win98 så är det ju lönt, men sen då? köpa en annan dator med win98 eller?

 

Själv har jag också datafiler från tidigt 90-tal (gamla skolarbeten) . För att inte tala om de fina gamla hederliga originalspelen till C64:an som jag vägrar att göra mig av med (om ingen skulle bjuda mig ett bra belopp för att sälja dem till vederbörande).

 

//ww

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på hur man formaterar dem antar jag ? I Min dator som jag har Windows 98 hos mamma i den datorn kan jag också ha Windows XP men jag har faktiskt inte provat om Windows 98 funkar i denna dator.

 

Men antar att denna dator skulle kunna formataras som en fat32 partition ?? Om inte så kanske det bara skulle vara nån liten ändring som man måste göra ?

 

Windows 3.1 går i alla fall att installera på datorn som jag har hos mamma och det är en pentium 400 som jag just nu har Windows 98 i. Nu är den formaterad som en fat32 partition men först hade jag fat16 på den när jag hade Windows 3.1 installerad ett tag.

 

En annan knasig sak som kanske skulle kunna hända fler än mej. Om ni råkar stoppa in disketter i kylskåpet så går de oftast att rädda. Man kopierar hela disketten i Windows eller dosläge till hårddisken. Sen kan man bränna ner filerna på cd-skivor. Att försöka kopiera disketten till en ny diskett funkar oftast inte varför har jag ingen aning om. Ett tips använd inte glassbrukar och andra udda burkar till disketter.

/Maria

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wesslan_support

 

Jag lade in mina filer på min hårddisk och har sparat dem där, gör backuper lite då och då på alla mina filer så de finns kvar även om windows kraschar.

 

Har alltid dem på en separat hårddisk. (vilken kan vara enkel då hårddiskar av mindre storlek finns att få tag på till en billig slant). Kör min separata hårddisk som en extern via ett eget-inköpt flyttbart chassi.

 

//ww

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddiskar sparar jag inte mina datafiler på. Jag har läst här i PC-support att om en extern hårddisk kraschar så märker man inte det förren det är alldeles för sent. Om denna hårddisk kraschar när jag startar datorn då stå står det non system disk error eller liknande felmeddelanden och då stänger jag av den. Nu har det aldrig hänt mej för jag har haft en lånedator de första åren och med min första dator som jag köpte fick jag hårddisken utbytt. Till slut så blev det fel på kontrollerkortet och då gick det inte att använda diskettenheten för att kopera över några filer men det gjorde inget för jag hade gjort backup på alla filer när detta hände. Hade jag lämnat in datorn till rätt person så hade jag kunnat använda den än idag. Men datateknikerna visste inte hur man gjorde när kontrollerkortet hade gått sönder om det nu var själva kortet, det har jag inte fått något svar på av de som jobbar med dataräddning. Men naturligtvis så går kortet också sönder. Men när det gällde min dator så hade det bara flatkabeln och några ykablar behövts bytas ut. Fast det gäller att veta hur man ska koppla ihop dem annars kan det börja brinna läste jag i en bok. Nu hade jag tur jag hade gjort backup på alla datafiler och jag fick en ny dator sen. Hdd health som kollar hårddiskens status kan laddas ner på denna sida http://www.panterasoft.com/ När hårddisken börjar snurra långsammare (spin up time) så är hårddisken på väg att krascha. Gör backup. 

Här är en bra sida där man kan kolla vilken status hårdisken och även andra saker i datorn har.

http://www.liutilities.com/products/campaigns/plib/rbplib/lr/

Förlåt jag glömde att tilllägga en viktig sak. Jag har ännu inte provat dessa program för jag håller på att göra backup på min dator gör det ni också innan ni provar såna program som kolar hårddisken status mm. Dessa kanske inte är kompatibla med eran config till datorn.

 /Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Lysrörslampor inte bra för

DVD-RW-skivor och CD-rw

 

Jag vet inte om ni känner

till det ,men lysrörslampor

innehåller

UV-ljus började jag misstänka, när

jag fick svårt att läsa vissa

DVD-RW-skivor och CD-RW-skivor.

En del av er borde dock veta det :-)

Skivorna

som var svårkopierade kopierade jag i

Dos-läge då gick det bättre. Jag

märkte att det hade blivit nåt fel när jag testade dem med CD-check och det

tog flera

timmar :-( Här laddar ni ner

CD-check

http://www.elpros.si/CDCheck. Jag

upptäckte en annan bra sak med

DOS-läge också det är att man kan

ta bort en

massa filer som man inte behöver

utan att anstänga datorn för

mycket. De

flesta filer som laddas ner från

internet när man ska spara en sida

är

faktiskt onödiga. Jag sitter ofta

och tittar på hårddisklampan när

jag

raderar filer och irriterar mej på

att den blinkar så mycket :-(

Dessutom så

låter det.

/Mvh Maria

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Om ni ser att hårddisklampan blinkar mycket så kolla hur varm hårddisken är. Hdd-health ger detta felmeddeande då

men detta får man kolla själv ibland.

 

Hard drive temperature is 50 °C. This temperature is not critical but it is time to think about additional cooler for your hard drive.

Hard drive temperature is 50 °C. It is a critical temperature. Your hard drive can crash.

 

Jag stängde av datorn nästan direkt när jag hade kopierat detta meddelande från urklipp. Denna temperatur kan förståss vara olika mellan olika hårddiskar.

 

Ibland så stängs min dator av tack vare att jag har ändrat i setupen efter en datatidning men tyvärr så vet jag inte hur jag ska förklara för andra i ord hur man gör denna ändring.

 

OBS! Pilla inte i setupen om ni inte vet hur man ska göra!!

 

Om ni råkar komma in i setupen av misstag så tryck esc eller funktiondtangenterna F1 eller någon annan av dessa. Ibland kan det vara ctrl tangenten också. Då brukar det komma fram en meny som talar om hur man kommer vidare ur detta. Spara inga ändringar !!

 

Jag lyckades hjälpa pappa ur denna situation en gång utan att jag visste hur setup-programmet till hans dator så ut.

/Maria

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

DVD-R och DVD+R-skivor kan i sämsta fall bara lagras i två år. :-(

 

Jag kollade just en skiva som jag hade filer på från 2004. Denna skiva har kanske varit utsatt mycket för UV-stålning så det är alltså inte bara DVD-RW och DVD+RW-skivor som är känsliga för sånt.

 

Nu har jag en vanlig skrivbordslampa över datorn.

 

Lysrören som finns i taket påverkar nog inte skivorna ?

 

Men kolla alla skivor med CD-check varje år.

 

Det är bara det att det blir några stycken efter några år.

 

Jag har filer kvar sen 1990.

/Maria

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-04-11 13:41:02 av Maria E]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Glöm inte att uppdatera era registerfiler och databasfiler. Spara dessa filer på disketter eller CD-skivor och lägg dem så ni hittar dem. Gör en kopia av den uppdaterade filen och lägg disketten eller CD-skivan så ni vet var den finns när det är dags att uppdatera filen igen. Glöm inte att kolla att disketten eller CD-skivan med filen är i läsbart skick...

 

Jag önskar själv att jag hade gjort så...

Jag brukar inte uppdatera så många filer...

 

Om ni har bytt ut CD/DVD-RW-brännaren och inte alla skivor går att läsa i den nya så prova dessa skivor i en annan CD/DVD-brännare. Köp helst en brännare av det märket som ni har flest CD och DVD-R mm.

 

 

/Maria

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-05-15 19:28:54 av Maria E]

[inlägget ändrat 2007-06-01 21:04:43 av Maria E]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Ta bort kommandot Recover från datorn så att ingen använder det av misstag.

Detta kommando återställer inte filer från hårddisken.

detta kommando är värre än format c:  :-(

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Programmet CDcheck har bytt hemsida http://www.kvipu.com/CDCheck/ Jag vill också tillägga att Video-DVD som man bränner själv tål inte så mycket kyla. Enligt CD-check så blir det fel på skivorna. Hur många fel det kan bli vet jag inte innan de inte går att läsa i DVD-video-brännaren eller i datorn. Tänk på att alltid slutbehandla , slutföra, finalize session eller vad det kallas beroende på vilket program ni använder .

 När ni köper en ny DVD-video-brännare nån gång i framtiden så kanske inte alla skivor går att läsa om ni inte har slutbehandlat, slutfört, finalize session, så att den kan läsas i datorn också. När ni köper en ny se till att köpa en DVD-video-brännare som kan läsa skivorna d.v.s. att den kan läsa samma format som ni har bränt de flesta skrivirna i d.v.s. + eller - format. Kanske är ganska logiskt men om man skulle få en DVD-video-brännare så kanske man inte tänker på att säga till om detta. Men det borde ju gå att få byta den i så fall. Nu har jag just kopierat en DVD-R. Den är bränd 041101. När jag kollade den första gången så var det 8 fel på den. När jag kollade den andra gången vilket jag gjorde några dagar efter så var det 488 fel. Nu har jag kopierat skivan. Tur att det gick att göra det. Vad lär vi oss av detta?. Jo att CD, DVD-R mm förstörs av att läsas för många gånger i datorn. Det är laserljus som gör att skivorna kan läsas och det förstör också skivorna så småning om. Om man har en lampa med lysrör ovanför datorn så förstörs de ännu fortare... Uv-ljus förstör troligen också skivorna. Jag är inte 00 % säker längre om det verkligen är UV-ljus också som förstör skivorna. Om man ofta söker efter filer på CD-skivan mm så förstörs den fortare. Då läser datorn hela tiden på skivan . Jag har kollat. Och DVD-RW som jag har lagrat filer på en gång de ska jag bara lagra filer på tillfälligt nästa gång. Dessa skivor ska jag skriva USB på d.v.s jag ska använda med som 'USB-minne' dvs bara använda att flytta datafiler med inte spara filer på. Men visst jag har filer på DVD-RW sen år 2004 men de har jag inte använt så mycket så de kan läsas. Om ni råkar glömma en skiva i en kall bil så kan den oftast läsas men det blir ett antal fel på den. Om ni fortsätter att använda skivan som 'vanligt' och läser filer och söker filer så går den till slut inte att läsa alls efter några veckor för då har det blivit alldeles för många fel. Här laddar ni ner CD-check http://www.kvipu.com/CDCheck/

Här kan ni sakta ner processorn. Då blir inte datorn så varm och då kan man förhoppningsvist spela de gamla spelen i datorn som knappt går att spela i snabba datorer. Glöm inte att göra backup på alla datafiler innan ni testar detta program!

http://www.geocities.com/kulhain/

Glöm inte bort dosläge. Doxbox fick jag dock inte att funka.

/Mvh Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Se till att kolla vilken hastighet skivorna är gjorda för. Bränn inte DVD-RW mm i högre hastighet än vad de är gjorda för. Det har jag gjort :-( Det är därför jag får så många fel på skivorna som jag presenterar här. Jag har inte tänkt på att ändra brännhastigheten... Hur länge DVD-RW eller DVD-R mm håller om man inte har lysrörslampa ovanför datorn eller bränner skivor på fel hastighet är det ingen som vet ännu. Men kolla de skivor som ni använder mycket varje månad. Bränn inte skivor på allt för hög hastighet även om de skulle vara gjorda för det. Jag bränner aldrig skivor fortare än 4 x. Lägg inte skivorna på köksbordet t.e.x. Solen kan skina in genom fönstret och har de legat där länge eller en kort stund då och då så är de snart förstörda :-( Nu vet jag äntligen hur man ska göra men det blir nog inte billigt... Man lämnar helt enkelt in skivorna till ett ställe där de laminerar skivorna. OBS! Gör en kopia av skivan som ni tänker lämna in för laminering ifall skivan skulle komma på avvägar. Posten kan ju dela ut brevet med skivan till nån annan... Själv så får jag mycket post som är till andra. Man får vara lite brevbärare själv ibland. När skivorna är laminerade så är de inte känsliga för UV-ljus. Men det blir lätt repor på dem eller hack om man har otur och tappar en skiva på golvet... Det kan ju ligga nåt skräp där. Jag har fått en musikskiva förstörd på detta vis. Men det var ju bara att köpa en ny skiva i affären. Men man kan inte köpa en ny skiva i affären med de senaste semesterbilderna... Här finns det mer att läsa om arkivbeständninghet när det gäller cd mm http://www.statensarkiv.se/default.aspx?id=5758&refid=5759#Digitala Här kan ni beställa en laminator för cd och DVD http://www.nlesystems.com/_e/Primera/product/AccentDiscLaminator/Accent_Disc_Laminator.htm /Maria

Va bra det gick att redigera inlägg nu även om man man har skrivit en kommentar efter.  

Det är även laserljus som förstör skivorna. Alltså om ni ska se en film eller kort  som ni har bränt på DVD så kopiera över allt till hårddisken. Skivan kanske inte är läsbar efter att ni har sett på korten eller filmen. Alltså ju längre ni läser skivan i datorn eller freestyle ju fortare blir den förstörd. Om ni läser skivan några minuter per månad så håller den i flera år.

När det gäller ljudfiler så verkar det som om de ena timmen funkar jättebra i freestyle för att sen inte funka alls.

Jag kollade en ljudcd som jag hade engelska filer på. BBC learning English har MP3 filer att ladda ner gratis. När jag hade lyssnat på dem några timma under några veckor så var skivan tom enligt isobuster. www.isoburster.com När ni använder isobuster och ska återställa filer hoppa över sanera UDF-data då.  

Det är samma laser styrka som läser alla skivor har jag tagit reda på Laser klass 1.

[inlägget ändrat 2007-12-24 21:12:33 av Maria E] [inlägget ändrat 2007-12-29 17:30:02 av Maria E] [inlägget ändrat 2008-01-02 15:28:57 av Maria E]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Använd inte Windows XP:s cd-bränningsprogram. Sessionen stängs inte och CD och DVD som ni har bränt blir känsliga för uv-ljus. CD och DVD ska inte användas som en hårddisk där man kan dra och släppa filer. Jag har också använt packet CD formatter en gång i tiden då fick jag samma problem att skivorna blev känsliga för uv-ljus. Använd inte en lysrörslampa över datorn och på andra ställen där ni har cd-r mm. Jag har tagit bort alla lysrörslampor för säkerhets skull.  /Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

När ni har bytt ut hårddisken ett antal gånger och samtidigt tagit bort allt damm så blir det ofta fel på moderkortet.

 

Man får ofta något liknande meddelande då

 

Memory Size Error - Run Setup

configuration error - Run Setup

Floppy Disk Cntrlr error or no cntrlr present

Diskette Drives or Types Mismatch error

Error initalizing

Real time clock Error -Run setup

Press F1 KEY to continue or Ctrl-Alt-Esc for Setup

 

Om jag just vid detta tillfälle tryckte F1 så stod det DISK BOOT FAILURE

INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER.

 

Just då hade jag ingen systemdiskett utan jag stängde bara av datorn. Sen letade jag fram  papperet där jag hade skrivit av setupen till datorn   Jag skulle nog ha haft en systemdiskett just då...

Jag vet inte om det hade hjälpt med en systemdiskett då. Jag tror inte det. Jag hade windows 98 på den datorn och jag hade gjort backup på alla datafiler.

 

Om ni har viktiga filer kvar lämna in datorn till en som jobbar med dataräddning.

De i vanliga databutiker kan oftast inte göra någonting åt det. I värsta fall gör de det bara värre.

Datakillarna i databutiken som jag lämnade in min dator till sa bara att det var fel på moderkortet och det kunde de inte göra någonting åt.

/Maria

 

 

Hoppas det blev ordning på detta inlägg nu. Men det vet jag ju inte förren jag har postat det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Ni som bränner cd-r eller cd-rw kolla att sessionen blir stängd. Den blir inte det alla gånger...

Om inte sessionen stängs så är skivorna känsliga för UV-ljus och blir snabbt förstörda.

Om ni byter cd-r eller cd-rw fabrikat eller brännare så kolla detta extra noga.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...
  • 1 year later...

637774_thumb.jpg637721_thumb.jpg

<span style="font-family:arial, helvetica, sans-serif;">http://www.expressen.se/prylar/1.1472290/du-kan-forlora-alla-dina-minnen?standAlone=true&viewstyle=print<br/></span><p><span style="font-family:arial, helvetica, sans-serif;">Denna artikel hör definitivt till detta område att bevara datafiler. Nu har jag bytt webbläsare hoppas det blir bättre nu. -serif;">/Maria<br/></span>

 

Den sidan verkar inte funka längre. ....

Tur att man bevarar sina datafiler då....

Hoppas filen funkar annars får jag lägga in den som dokument direkt.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Hej Denna sida funkar fortfarande. Skivor som ni verkligen vill spara ska lagras på Arkiv DVD eller CD. Delkin devices säljer såna. Finns att köpa på fotobutiker. Gör inte heller för avancerade saker med datorn när ni är trötta men att skriva detta var lagom ansträngande just nu. Nu ska jag sova lite till.

Dessa skivor tål det mesta men kör inte över dem med stolen t.e.x. Om ni är kladdiga om händerna och tar i skivan så skölj av skivan med vatten. Om ni inte gör det blir det en fläck som kan påverka skivan. Jag är inte säker. Jag tog bara och kopierade över till en ny skiva. När jag gjorde det så använde jag inte CD och DVD brännings programmets kopieringsfunktion. Jag kopierade till en mapp på hårddisken. Annars hade det nog syns ett fel på skivan.

 

OBS det finns olika arkiv DVD med matt och blank yta. Bestäm vilken ni vill använda men använd helst inte båda sorterna. Om ni kopierar en skiva med blank och matt yta så måste ni i så fall tänka på att kopiera över allt till hårddisken innan ni kopierar skivan. Om ni använder DVD och CD-programmets koperingsfunktion och kopierar skivorna så blir det fel på båda skivorna !! Detta fel syns tyvärr inte med cd-check.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Hej Denna sida funkar fortfarande. Skivor som ni verkligen vill spara ska lagras på Arkiv DVD eller CD. Delkin devices säljer såna. Finns att köpa på fotobutiker. Gör inte heller för avancerade saker med datorn när ni är trötta men att skriva detta var lagom ansträngande just nu. Nu ska jag sova lite till.

Dessa skivor tål det mesta men kör inte över dem med stolen t.e.x. Om ni är kladdiga om händerna och tar i skivan så skölj av skivan med vatten. Om ni inte gör det blir det en fläck som kan påverka skivan. Jag är inte säker. Jag tog bara och kopierade över till en ny skiva. När jag gjorde det så använde jag inte CD och DVD brännings programmets kopieringsfunktion. Jag kopierade till en mapp på hårddisken. Annars hade det nog syns ett fel på skivan.

 

OBS det finns olika arkiv DVD med matt och blank yta. Bestäm vilken ni vill använda men använd helst inte båda sorterna. Om ni kopierar en skiva med blank och matt yta så måste ni i så fall tänka på att kopiera över allt till hårddisken innan ni kopierar skivan. Om ni använder DVD och CD-programmets koperingsfunktion och kopierar skivorna så blir det fel på båda skivorna !! Detta fel syns tyvärr inte med cd-check.

/Maria

Här är bra tips om man har glömt att spara i word. Detta hände mej de första åren jag höll på med datorer. Jag började med word 1.1 år 1990.

https://www.flashback.org/t1185514

 

Här är ett annat tips som gäller office dokument. 

 

http://office.microsoft.com/sv-se/word-help/spara-och-aterstall-office-filer-automatiskt-HP010140729.aspx

 

Om ni läser på min facebooksida så kan ni få veta hur man ska göra med fysiskt defekta cd och DVD. Jag skrev det här en gång men det var några som tyckte att det var fel :-( Jag var nog inte tillräktigt tydlig i min förklaring.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Nu hoppas jag att det går att bifoga filer i detta delforum också. Det verkar bara funka i testhöran. Där har jag bifogat en fil om hur man ska göra om man får datafel på disketter. Man måste ha Windows 98 då för att det ska funka. Man måste ibland ta ut disketten och sätta i den igen. Nej verkar inte funka att bifoga filer i detta delforum . Jag trodde att det skulle funka efter att man hade skrivit ett inlägg och sen redigerat det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt fungerar det inte att bifoga en fil för dig, vad gör du och vad händer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kommer inte upp någon meny när jag skriver inlägget som heter bifoga filer eller nåt liknande. Det kommer däremot upp en meny om detta när jag skriver i delforumet "testhörnan". Jag har skickat in en bild där hur man gör för att rädda disketter med datafel. Man kanske måste ha en dator med intern diskett station också om man nu inte lyckas få usb-diskettenheten att funka under Windows 98.

Man också ha en drivrutin för att det ska funka under Windows 98 tror jag. Men USB-musen som jag köpte den funkar tydligen utan drivrutiner på datorn som jag har Windows 98 på. Datorer slutar aldrig att förvåna mej.

 

Rättat lite skrivfel "typing mistakes." Det finns inget bra ord för det på svenska. :-(

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska filen komma med nu har jag minskat storleken på texten i detta forum så nu ser jag alla menyer.Nu kommer filen med tror jag. Jag ska använda fullständig editor.

/Maria

 

post-120863-0-65659900-1399475814_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...