Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Från HDD till SSD!


MrPeakon

Rekommendera Poster

Hej! Nu är det någon månad sen jag med hjälp av er hära byggde ihop min första dator och är väldigt sugen på att byta ut min HDD till en SSD. Men det som gör mej osäker i detta är hur man ska få över alla spel, program och OS till SSDn. Vore jätte tacksam om någon kunde förklara lite enkelt hur man ska gå till väga?! 

 

Har denna HDD: http://www.inet.se/produkt/4304004/1tb-seagate-desktop-hdd-7200rpm-64mb

 

Är sugen på denna SSD: http://www.dustinhome.se/product/5010791923/crucial-mx100-512gb-sata-ssd-mlc/

 

Mina spel och program tar just nu upp ca 292 GB därför vill jag har en SSD som rymmer 512 GB så jag inte ska fylla upp den direkt.

 

Har för övrigt också en 4 år gammal HDD som i detta läge fungerar som lagringsdisk för film och serier och tanken var att göra om min nuvarande HDD till lagringsdisk.

 

Om det är något annat som jag inte nämnt som ni vill veta så fråga bara på! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Mina spel och program tar just nu upp ca 292 GB därför vill jag har en SSD som rymmer 512 GB så jag inte ska fylla upp den direkt.

 

 

Inklusive operativsystem utgår jag från?

 

Det brukar ofta följa med ett särskilt backup & restore program som man först kör på sin gamla disk för att ta en fullständig backup till annan disk tex. en USB-disk eller annan intern disk som datat ryms på, sedan skapar man med detta program en bootbar skiva alt. ett bootbart USB-minne.

 

Därefter byte till SSD och då skall man boota upp från den nyss skapade skivan eller usb-minnet och därifrån göra en restore (återställning) av backupen til sin SSD.

 

Ibland heter det "migration software" och i vissa fall kopplar man direkt in sin SSD via medföljande USB-adapter, sedan kör migration software och kopierar över allting till SSD, stänger av datorn och och kopplar ur HDD, sedan in med SSD på samma port (helst SATA 6 port) och då skall allt fungera.

 

I denna process formateras också SSD samt skall (men inte alltid) sättas till 4K align.

 

Det brukar framgå av den medföljande manualen och programvara till SSD.

Kan vara en bra idé att först gå in på tillverkarens hemsida och se om det medföljer programvara till just den SSD man valt.

 

I annat fall se: How-to: copy HDD to SSD with correct 4k alignment

Där används gratis programmet MiniTool Partition Wizard

Jag rekommenderar nog detta alternativ faktiskt, bara för att vara 100% säker att det blir 4K alignment som förklaras djupare i kap. 4 i guiden ovan.

 

Lycka till. :thumbsup:

Och läs instruktionerna noga.

 

[Edit] Missade att Cecilia svarat, men flera vägar leder till Rom som talesättet lyder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag antar att det gäller en stationär dator (egenbyggd) så behöver man väl inte ansluta SSD via en USB-adapter eller ha en USB-disk. Det ska väl gå bra att ansluta SSD-disken internt och direkt kopiera mellan diskarna efter att ha startat datorn från det bootbara USB-minnet resp. bootbara skivan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Du kan klona hårddisken till SSD, se denna tråd: //eforum.idg.se/topic/345840-klona-windows-7-h%C3%A5rddisk-med-mjukvara/

 

Har du sett länkarna i Eforums tips-tråd: //eforum.idg.se/topic/338965-tips-ssd-och-h%C3%A5rddiskar/

 

Läste igenom lite av dom länkarna men har inte hunnit läsa allt och förstå de, känns dock som en väldigt "avancerad" process för en nybörjare...

 

Inklusive operativsystem utgår jag från?

 

Det brukar ofta följa med ett särskilt backup & restore program som man först kör på sin gamla disk för att ta en fullständig backup till annan disk tex. en USB-disk eller annan intern disk som datat ryms på, sedan skapar man med detta program en bootbar skiva alt. ett bootbart USB-minne.

 

Därefter byte till SSD och då skall man boota upp från den nyss skapade skivan eller usb-minnet och därifrån göra en restore (återställning) av backupen til sin SSD.

 

Ibland heter det "migration software" och i vissa fall kopplar man direkt in sin SSD via medföljande USB-adapter, sedan kör migration software och kopierar över allting till SSD, stänger av datorn och och kopplar ur HDD, sedan in med SSD på samma port (helst SATA 6 port) och då skall allt fungera.

 

I denna process formateras också SSD samt skall (men inte alltid) sättas till 4K align.

 

Det brukar framgå av den medföljande manualen och programvara till SSD.

Kan vara en bra idé att först gå in på tillverkarens hemsida och se om det medföljer programvara till just den SSD man valt.

 

I annat fall se: How-to: copy HDD to SSD with correct 4k alignment

Där används gratis programmet MiniTool Partition Wizard

Jag rekommenderar nog detta alternativ faktiskt, bara för att vara 100% säker att det blir 4K alignment som förklaras djupare i kap. 4 i guiden ovan.

 

Lycka till. :thumbsup:

Och läs instruktionerna noga.

 

[Edit] Missade att Cecilia svarat, men flera vägar leder till Rom som talesättet lyder.

 

Jo precis, OS är inräknat i de! Såhär räknade jag 1000-708=292 (708 är det lediga utrymmet på disken). Som jag nämde till cecilia så kändes detta som en avancerad process... Det dära med att man behöver en skiva/USB minne ska den följa med min HDD eller den nya SSDn eller måste jag gå och köpa tex en USB sticka som i detta fall minst rymmer 292GB?! Som ni märker är detta väldigt avancerade grejer!

 

Eftersom jag antar att det gäller en stationär dator (egenbyggd) så behöver man väl inte ansluta SSD via en USB-adapter eller ha en USB-disk. Det ska väl gå bra att ansluta SSD-disken internt och direkt kopiera mellan diskarna efter att ha startat datorn från det bootbara USB-minnet resp. bootbara skivan.

 

Ja precis, ett "hemmabygge". Nu vet jag inte om detta låter helt efterblivet men går det inte att koppla in SSDn medans man har HDDn inkopplad och typ "kopiera" alla program/spel och filer osv och flytta över allt på SSDn och sedan typ bara radera OS från HDDn och installera om det på SSDn efteråt, och sedan bara radera allt från HDDn?!

 

Har egentligen inte så mycket som egentligen är så jätte viktiga saker på HDDn förutom mina sparade spel på tex Rome 2 som jag gärna har kvar.

 

Tack så jätte mycket för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Inga problem att välja mellan olika alternativ, men som sagt, vill du kopiera allt på din system- HDD till din SSD och göra bootbar och säkerställa att din SSD får 4K alignment, så är nog guiden den jag länkade till bäst, om inte någon annan kommer upp med ett annat och bättre alternativ och redogör varför.

 

Acronis True Image S/W är annars det som jag använder till detta och fungerar klockrent, men då är detta ett betalprogram.

 

Valet är ditt.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga problem att välja mellan olika alternativ, men som sagt, vill du kopiera allt på din system- HDD till din SSD och göra bootbar och säkerställa att din SSD får 4K alignment, så är nog guiden den jag länkade till bäst, om inte någon annan kommer upp med ett annat och bättre alternativ och redogör varför.

 

Acronis True Image S/W är annars det som jag använder till detta och fungerar klockrent, men då är detta ett betalprogram.

 

Valet är ditt.

Mvh :)

 

Finns ju en del trådar till om detta som jag rekommenderar:

Byta hårddisk till SSD

 

Skicka över sin SSD till en ny SSD

 

 

Kommentera gärna.

Mvh

 

Jag kommer nog att följa dessa 8 enkla steg när det är dags att byta upp mej! :) Blir då förmodligen att jag investerar i en extern SATA så att man har en ifall man skulle vilja göra om detta i framtiden :) Tack för hjälpen än en gång! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej igen,
 

 

Blir då förmodligen att jag investerar i en extern SATA så att man har en ifall man skulle vilja göra om detta i framtiden

 

Varför då om jag får fråga?

 

Skulle du inte installera en SSD i din befintliga burk och få över allt nuvarande från din existerande system- HDD?

Eller har jag missuppfattat något?

 

Mvh :wacko:

 

[Edit] I övrigt skall man alltid ta backup dvs. en säkerhetskopia och denna skall göras kontinuerligt, helst mot extern disk..

Blir det mankemang, byt disk eller ssd och återställ allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Varför då om jag får fråga?

 

Skulle du inte installera en SSD i din befintliga burk och få över allt nuvarande från din existerande system- HDD?

 

Eller har jag missuppfattat något?

 

Mvh :wacko:

 

[Edit] I övrigt skall man alltid ta backup dvs. en säkerhetskopia och denna skall göras kontinuerligt, helst mot extern disk..

Blir det mankemang, byt disk eller ssd och återställ allt.

 

Jo det hade jag tänkt, om jag gör som denna person gjorde http://teknikhemmet.se/blog.php/2011/byta-till-en-ssd-utan-att-ominstallera-systemet/ var tanken, då nämner han att man kan använda en extern SATA. Men går det att använda en intern SATA-kabel också eller? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

eSATA är inte kompatibel med SATA, dvs. kablarna och portarna är olika.

 

Använder du en vanlig SATA-kabel måste du också ansluta SSD:n till en SATA-port inne i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det hade jag tänkt, om jag gör som denna person gjorde http://teknikhemmet.se/blog.php/2011/byta-till-en-ssd-utan-att-ominstallera-systemet/ var tanken, då nämner han att man kan använda en extern SATA. Men går det att använda en intern SATA-kabel också eller? 

Finns absolut ingen anledning för dig att använda dig av samma metod som den personen. Han pratar om en laptop med plats för endast en hårddisk. Du har en desktop med plats för flera hårddiskar, eller hur. Följ de råd du har fått av Flyfisherman.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eSATA är inte kompatibel med SATA, dvs. kablarna och portarna är olika.

 

Använder du en vanlig SATA-kabel måste du också ansluta SSD:n till en SATA-port inne i datorn.

 

Finns absolut ingen anledning för dig att använda dig av samma metod som den personen. Han pratar om en laptop med plats för endast en hårddisk. Du har en desktop med plats för flera hårddiskar, eller hur. Följ de råd du har fått av Flyfisherman.

 

Alltså nu är jag helt loost! Trodde att man kunde göra dom dära 8 stegen snubben nämnde i länken ovan?

 

Är inte i behov av någon backup eller något sådant, vill endast få över spel/program/windows från min HDD till en SSD. 

 

Om jag följer dessa "steg" som görs i denna länk http://us.hardware.info/reviews/4583/how-to-copy-hdd-to-ssd-with-correct-4k-alignment kommer det gå rätt till då?

 

Du nämner även i inlägg 3 att man ska "boota" från ett USB-minne eller skiva? Måste man ha en USB sticka/skiva som rymmer dom 292GB som jag har på min HDD?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså nu är jag helt loost! Trodde att man kunde göra dom dära 8 stegen snubben nämnde i länken ovan?

 

Är inte i behov av någon backup eller något sådant, vill endast få över spel/program/windows från min HDD till en SSD. 

 

Om jag följer dessa "steg" som görs i denna länk http://us.hardware.info/reviews/4583/how-to-copy-hdd-to-ssd-with-correct-4k-alignment kommer det gå rätt till då?

 

Du nämner även i inlägg 3 att man ska "boota" från ett USB-minne eller skiva? Måste man ha en USB sticka/skiva som rymmer dom 292GB som jag har på min HDD?

Du kan följa den länken. Med SSD:n kommer ett program, Acronis True Image, som du också kan använda. Du behöver ingen USB sticka. Installera SSD:n i datorn. Använd Acronis, MiniTools, EaseUS Todo Backup Free eller något annat program och klona. Inga konstigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan följa den länken. Med SSD:n kommer ett program, Acronis True Image, som du också kan använda. Du behöver ingen USB sticka. Installera SSD:n i datorn. Använd Acronis, MiniTools, EaseUS Todo Backup Free eller något annat program och klona. Inga konstigheter.

Okej, tack för svaret!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tänkte jag väcka liv i min tråd igen, beställde SSD igår och hoppas den ska dyka upp imorgon. 

 

Det jag funderar över är om det är möjligt att efter jag har kopierat allt från HDDn och flyttat över de till SSDn att tömma HDDn och börja använda den som lagringsdisk så jag kan plocka bort min gamla HDD som är lagringsdisk just nu? Och hur gör man isf?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det går bra. Du behöver inte tömma HDD:en utan det räcker med att ompartitionera och formatera den. Ompartitionering behövs för att få bort Windows dolda bootpartition och ta bort bootflaggan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det går bra. Du behöver inte tömma HDD:en utan det räcker med att ompartitionera och formatera den. Ompartitionering behövs för att få bort Windows dolda bootpartition och ta bort bootflaggan.

 

Okej, men detta gör man såklart efter allt har blivit kopierat till SSD och den börjar funka som boot disk och allt vad de heter?

 

Men då har jag en till fråga, gör man detta från "skrivbordet" typ eller via bios eller behöver man något program?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett inbyggt program i Windows som heter Diskhantering och det används till formateringar och liknande (Kontrollpanelen - Administrationsverktyg - Datorhantering).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett inbyggt program i Windows som heter Diskhantering och det används till formateringar och liknande (Kontrollpanelen - Administrationsverktyg - Datorhantering).

 

Oj så enkelt! Tack än en gång för extremt bra svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill bara tacka alla som hjälp mej med detta! Har fått SSD på plats och fått den som boot disk och allt. Har även lyckats pationera och formatera om min "nyare" HDD och allt går fantastiskt bra! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Kul och gratulerar till en ny upplevelse med en snabb SSD istället för en trött HDD.

:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...