Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Klona Windows 7-hårddisk med mjukvara


Gitruh7

Rekommendera Poster

Jag lyckades för många år sedan klona min hårddisk med mjukvara när jag körde Windows XP. Tror jag använde Norton Ghost då.

 

Nu funderar jag på att klona 500 GB-hårddisken på den 2 år gamla Windows 7-dator jag har nu och sätta in den klonade hårddisken i datorchassit i stället för den befintliga. Med en fräsch hårddisk minskar jag risken för en krasch.

 

Jag hade tänkt pröva göra klonen med mjukvara, kanske Cobian som verkar ha en kloningsfunktion. Men är det för knepigt får jag köpa någon apparat som klonar hårddiskar. Men jag tänkte höra här om någon har några synpunkter på hur jag lämpligast går tillväga.

 

Jag har satt hårddisken i en dockningsstation och anslutit USB-kabeln till datorn. Men det räcker ju inte för att man skall kunna se hårddisken i Utforskaren, "Dator" eller motsvarande. Första steget är att initiera datorn. Och det har jag gjort. Jag valde partitionstypen MBR, det skall man tydligen göra för 500 GB-hårddiskar.

 

Men sedan blev jag fundersam om jag skulle gå vidare med "Guiden ny enkel volym". Där skall man ju välja hur många partitioner man skall ha. Och när jag tittar på min befintliga hårddisk i Diskhantering så verkar den ha tre partitioner {SYSTEM 100 MB, OS (C:) 446,66 GB NTFS och HP_RECOVERY (D:) 19 GB NTFS]. Men jag hade ju tänkt klona alla partitioner. Men det kan man kanske inte fixa med någon mjukvarulösning?

 

Eller är det så att man kan skapa de tre partitionerna och sedan klona in in respektive partition och sedan få detta att funka? Tycker spontant att storleken på partitionerna borde kunna vara en källa till problem, speciellt 446,66 GB som låter litet avrundat. För att man skall lyckas med en kloning skall ju partitionen eller disken, i alla fall vid vissa typer av kloningar, vara exakt lika stor som originalet. 

 

Och kan man verkligen gå vidare med "Guiden ny enkel volym", och göra en eller tre partitioner och tilldela hårddisken en bokstav och sedan använda kloningsprogrammet för att göra en klon av hela hårddisken, inklusive MBR? Tycker spontant att detta verkar litet konstigt. Å andra sidan verkar man behöva gå vidare med "Guiden ny enkel volym" om man vill att hårddisken skall få en bokstav, vilket i alla fall verkar krävas vid en mjukvarulösning av kloningen. Jag har inte sett någon kloningsvariant där man inte tilldelat hårddisken någon bokstav.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du ska klona en hel hårddisk med alla partitioner behöver du inte skapa några partitioner på den nya hårddisken först utan de skapas under kloningsprocessen.

 

Det är inte så att tillverkaren av den nya hårddisken har något kloningsprogram att ladda ner?

Exempel på kloningsprogram:

http://clonezilla.org/clonezilla-live.php

http://www.miray.de/products/sat.hdclone.html

http://www.paragon-software.com/home/br-free/requirements.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.

 

Har inte prövat med ovannämnda program. Innan jag eventuellt prövar har jag dock följande frågor/upplysningar:

 

1. Det gör alltså inget med ovannämnda program att hårddisken inte ens har någon bokstav? (Bokstaven tilldelas i Windows 7 i "Guiden ny enkel volym".) I alla fall i Cobian behöver programmet en hårddisk med något namn som mål för att man skall kunna göra en kloning. Finns det något annat sätt att tilldela en hårddisk en bokstav?

 

2. Gör det något att jag initierat hårddisken innan jag sätter igång och klonar? (Jag valde partitionstypen MBR, vilket bör vara samma som för den befintliga hårddisken.)

 

3. Om jag far in på en affär och köper en mojäng som gör kloner utan mjukvara, är det då någonting som kan bli sämre än om jag mixtrar med att försöka göra en klon själv? Har hört att RAID-varianten av kloning kan vara dålig för hårddisken.

 

4. Den hårddisk jag tänkt klona till är en 500 GB Western Digital. Får kanske ta mig en titt om de verkar ha något kloningsprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Alla kloningsprogram behöver beteckningarna på hårddiskarna. Annars kan det inte avgöra varifrån och vart det skall kopiera. Det är INTE den bokstav som Windows tilldelar filsystemet på partitionen vid monteringen. En disk med flera partitioner får flera bokstäver.

 

2. Måldisken skall vara tom, d.v.s. i det tillstånd som den levererade i från fabrik.

 

3. Det går inte att klona utan mjukvara. Mojängen är  en enkel dator specialicerad för kloning med behövlig mjukvara (troligtvis linux och dd). Onödigt dyrt för en enstaka kloning

 

4. Känner inte till att tillverkarna skulle ha egna kloningsprogram.

 

Observera att måldisken måste vara minst lika stor som orginaldisken.

 

Som kloningsprogram för en enstaka disk rekommenderar jag dd. Det är ett gammalt och beprövat *nix-program. Finns i alla Linuxdistributioner och kan köras från en live-CD eller USB-minne. Körs från en kommandotolk (bash). Kommandot är som enklast: dd if=orginaldisk of=måldisk. Om den nya disken har 4096 bytes sektorer så rekommenderas att lägga till bs=4096 (standardvärde är 512). Det går att göra kloningen snabbare genom att öka värdet på bs, som dock skall vara delbart med sektorstorleken.

I linux benämns diskarna /dev/sda, /dev/sdb o.s.v.. Det är extremt viktigt att kontrollera vilken disk som har vilken beteckning. Det kan göras med kommandot: ls /dev/disk/by-id. Kommandot listar diskarna (modellnamn) och deras partitioner.

 

Eftersom du initierat din måldisk så rekommenderar jag att först köra: dd if=/dev/zero of= måldisk för att tömma disken.

 

Clonezilla, som Cecilia föreslår, använder bl.a. partclone och dd för att göra kloningen. dd finns också portat till Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gratisprogrammet AOEMI Backupper fixar säkerligen detta. Jag kör det veckovis och har tidigare använt Norton Ghost m fl. liknande program. Finns även i en UEFI-version för Windows 8.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar.

 

Att med måttliga datorkunskaper få bort initieringen genom kommandon i en kommandotolk innebär sannolikt att det lätt blir fel. Det hjälper inte att formatera hårddisken om man vill få bort initieringen? Vet att det finns olika formateringar där man får bort olika mycket grejer som finns på hårddisken.

 

Om jag köper en hårdvaru-mojäng som kan klona och formatera så kanske formateringen i hårdvaruburken räcker? Eller brukar sådana formateringar inte gå tillräckligt på djupet för att ta bort initieringen?

 

En sak jag inte kunnat utläsa ur svaren ovan är hur man ser till att den nya hårddisken man vill klona till tilldelas en beteckning utan att initiera den och sedan köra "Guiden ny enkel volym". Och den nya hårddisken måste ju ha en beteckning för att man skall kunna ha den som mål för kloning med en mjukvarulösning (om jag förstått saken rätt).

 

Men om jag köper en hårdvaru-mojäng för att klona med, då behöver kanske den nya hårddisken ingen beteckning för att man skall kunna börja klona?

 

Så en annan typ av fråga: Med en NAS som man kan köra RAID II med så kan man visst göra en slags kloning. Detta är dock en annan typ av kloning än den som gör en helt exakt kopia av den gamla hårddisken. Har också sett att en del tycker att RAID:ning kan vara skadligt för hårddisken. Men att ha en burk där man komma åt backup-hårddiskar, och gamla hårddiskar utan separata kabinett (eller hårddiskdockor där hårddisken är oskyddad) tycker jag verkar praktiskt. Man löser många problem med en NAS-burk. Men det kanske ligger någonting i att RAID:ning inte är lika bra som en exakt kopia av en välskött hårddisk som defragmenterats ofta?  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag en gång för många år sen klonade en hårddisk så skrev kloningsprogrammet över den nya hårddisken utan att bry sig om att det redan fanns något där.

 

Du måste ha initierat, dvs skapat en partition, för att kunna formatera en partition. Det är bara partitioner som man kan formatera.

 

Det är skillnad på beteckning och enhetsbokstav. En beteckning är typ "Disk 2". Enhetsbokstäver tilldelas partitioner.

 

Det finns många typer av RAID: https://sv.wikipedia.org/wiki/RAID

Troligen tänker du på spegling (RAID 1).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problem kan uppstå om måldisken är GPT-partionerad och större än källdisken. Kloningen avbryts när allt är kopierat frå källdisken. Data som finns på resterande del av hårddisken blir kvar. Där finns en säkerhetskopia av den gamla partitionstabellen och den kan ge problem om orginalet blir korrupt. Kloningsprogrammet skriver över befintligt data på lika många byte, som källdisken har. Därför är det viktigt att ge korrekta beteckningar så att inte kloningen sker till eller från fel disk. Tömmning är inte absolut nödvändigt. Det som i Windows kallas för formatering (skapa filsystem) skriver endast över filtabellen. Och en riktig lågnivå formatering kan endast tillverkaren göra.

 

Windows enhetsbokstäver är monteringspunkter för filsystemet på en partition eller CD/DVD-skiva eller USB-minne. Samma partition kan tilldelas olika bokstäver vid olika tillfällen. Även i Windows går det att montera en partitions filsystem på en tom mapp. I linux monteras filsystemen alltid på en katalog (mapp). Katalogen behöver inte vara tom, men det ursprungliga innehållet är inte tillgängligt utan att det nya filsystemet avmonteras. En disks beteckning kan ändras om en disk läggs till eller tas bort eller anslutningen flyttas till en annan kontakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att klona en disk är inga konstigheter. Jag använder mig av EsaeUS Todo Backup Free. Ladda ner programmet. Anslut den nya disken. Starta programmet och välj "Disc Clone". Svårare än så är det inte. Den nya disken blir en exakt kopia av den gamla. Det fungerar också med en USB ansluten hårddisk.

 

När det är klart, stäng av datorn och plocka ur den gamla disken. Sätt i den nya disken i datorn, om du har haft den USB ansluten, och starta. Svårare än så är det inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt samma tillvägagångssätt som vertpre anger med tex Minitool Partition Wizard 8 Free. Bara att installera och köra. Går även att ha olika storlekar på diskarna. Har själv använt denna i olika versioner under årens gång. Finns flera bra program som du kan ladda ner, tex en 'Trial-version' av Acronis True Image 2014 som också är enkel att använda. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack hörni för alla svaren.

 

Jag lutar nog åt att köpa en kloningsapparat. Då kan jag klona fler hårddiskar utan att riskera att smitta ner dem med eventuella otrevligheter jag har på andra datorer.

 

Men det finns väl ett litet frågetecken kvar om jag skall hårdvaruklona. Och det är det här med partitioneringen. Måldisken har alltså redan partitioneringstypen vald (MBR) av mig och är på 500 GB. Inga partitioner har dock skapats. Källdisken är också på 500 GB och har också partitionstypen MBR. GPT-partitionering har alltså inte valts för måldisken och är rent hårdvarumässigt av samma storlek. Då bör det väl inte vara någon hake med att sätta hårddiskarna i kloningsmaskinen? Eller kan det finnas något som säger att det hade varit bättre om jag aldrig valt partitionstypen för måldisken, även om den är densamma som för källdisken? Valet av partitioneringstyp verkar uppta en liten pyttesnutt av hårddiskens utrymme, om jag inte missuppfattat något. Skulle t ex detta kunna orsaka något problem? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lutar nog åt att köpa en kloningsapparat.

Okej...

typ http://www.conrad.se/CONRAD-SATA-H%c5RDDISKKLONARE%2f-RADERARE.htm?websale8=conrad-swe&pi=986230&ci=SHOP_AREA_17145_0410134 då?

 

Då kan jag klona fler hårddiskar utan att riskera att smitta ner dem med eventuella otrevligheter jag har på andra datorer.

 

Klonar du en disk med "smitta" får du ju "smittan" även på den klonade disken. Oavsett hårdvara.

 

Om du använder fagerja's metod är risken väldigt liten att du överför "smitta" från den dator som används vid kloningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan så pass mycket att jag inser att om man klonar en hårddisk så hänger även virus, trojaner etc med till den nya hårddisken. Det man slipper är att smitta hårddiskar som tidigare inte varit i kontakt med varandra.

 

Clas Ohlson säljer kloningsapparater för typ 599 :-, duger inte dessa? Eller behöver jag Conrads apparat p g a att jag initierat hårddisken? Av tidigare svar att döma verkar folk inte tycka att man med samma storlek på hårddisken och 500 GB och MBR som partitionstyp på båda skall få några problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan undrar jag en annan sak.

 

De här mjukvarualternativen för kloning, innebär de att målhårddisken inte behöver någon enhetsbokstav från start? Utan man går liksom in i diskhantering via programmet och väljer källdisk och måldisk där?

 

Anledningen till att jag frågar detta är att jag tittat litet på kopieringsverktyget Cobian, som också har en kloningsfunktion, och där verkar i alla fall grundalternativet vara att kopiera/klona genom att ha en enhetsbokstav som källa och en annan som mål. Och så kan man ju inte göra med en oinitierad och opartitionerad hårddisk. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte hitta något om kloning i Cobian men om det kräver att målet har en enhetsbokstav så gör det nog snarare en kopia av en partition till ett nytt ställe än att det klonar en hårddisk.

 

Ska man klona en hårddisk ska det inte krävas att det finns någon målpartition(er) med enhetsbokstav(er).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte heller se att Cobian har en kloningsfunktion. I en tråd i deras forum, rekommenderas det att använda EaseUS. Cobian gör backup på filer, vad jag kan se. Det är inte samma sak.

 

Sedan undrar jag om du kan länka till apparaten hos Clas Ohlsson eller skriva vad den heter. Jag hittar inget på deras hemsida.

 

Jag kan så pass mycket att jag inser att om man klonar en hårddisk så hänger även virus, trojaner etc med till den nya hårddisken. Det man slipper är att smitta hårddiskar som tidigare inte varit i kontakt med varandra.

Jag har aldrig använt en kloningsapparat men jag antar att bägge diskarna måste kopplas till apparaten. Det blir ju samma sak som att ansluta bägge diskarna i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En disk kan inte ha någon enhetsbokstav. Endast filsystem kan ha enhetsbokstäver. Vid kloning behöver källan inte vara en fysisk enhet. Den kan även vara en fil, som är en avbild. Kloningaapparater använder ofta en avbild som finns lagrad på en server. Jag ser inget behov av att skaffa en kloningsapparat för några enstaka kloningar. För ett företag som behöver klona 100-tals diskar/år är det en annan sak. Skall måldisken vara bootbar så måste den primära bootloadern kopieras (klonas) till den med ett råskrivande program, som dd. Ett kloningsprogram måste kunna råskriva. Den primära bootloadern består av de 446 första byten i MBR. Följande 64 byte är den primära partitionstabellen och de resterande 2 byten signatur. Datat för följande steg i bootprocessen lagras i en egen partition eller i sektorerna mellan MBR och första partitionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla synpunkter.

 

Den kloningsmaskin jag tänkte på var Clas Ohlsons Freecom, art nr 38-4718. Den kostar 599 :-.

 

Sedan det där med mjukvarukloning och risk för att överföra smitta. Den nackdel jag såg jämfört med hårdvarukloning baserade sig på ett scenario där jag har en hårddisk i t ex ett externt kabinett som är anslutet till en dator och en dockningsstation med en ny, fräsch hårddisk som också är ansluten till datorn. Sedan skulle då ett program på datorn användas för att klona hårddisken i det externa kabinettet till den nya, fräscha hårddisken i dockningsstationen. Och då kan ju virus, trojaner o s v hänga med från datorn till den nya hårddisken. Klonar man med en hårdvarulösning slipper man plocka in en dator som kan smitta hårddisken i dockningsstationen. Då sätter man i stället ner hårdissken från kabinettet och hårddisken från dockningsstationen i en och samma kloningsmaskin och trycker på en knapp utan att någon dator är inblandad.

 

(Har någon någon synpunkt på om det kan vara något problem med att hårdvaruklona från en hårddisk på 500 GB med MBR-partitionering till en 500 GB-hårddisk som är initierad och där partitioneringstypen MBR är vald men där man inte gjort något mer, så är jag nyfiken på detta. Kan det innebära något problem jämfört med om jag kör en helt ren hårddisk som inte ens initierats?)  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla synpunkter.

 

Den kloningsmaskin jag tänkte på var Clas Ohlsons Freecom, art nr 38-4718. Den kostar 599 :-.

 

Sedan det där med mjukvarukloning och risk för att överföra smitta. Den nackdel jag såg jämfört med hårdvarukloning baserade sig på ett scenario där jag har en hårddisk i t ex ett externt kabinett som är anslutet till en dator och en dockningsstation med en ny, fräsch hårddisk som också är ansluten till datorn. Sedan skulle då ett program på datorn användas för att klona hårddisken i det externa kabinettet till den nya, fräscha hårddisken i dockningsstationen. Och då kan ju virus, trojaner o s v hänga med från datorn till den nya hårddisken. Klonar man med en hårdvarulösning slipper man plocka in en dator som kan smitta hårddisken i dockningsstationen. Då sätter man i stället ner hårdissken från kabinettet och hårddisken från dockningsstationen i en och samma kloningsmaskin och trycker på en knapp utan att någon dator är inblandad.

 

(Har någon någon synpunkt på om det kan vara något problem med att hårdvaruklona från en hårddisk på 500 GB med MBR-partitionering till en 500 GB-hårddisk som är initierad och där partitioneringstypen MBR är vald men där man inte gjort något mer, så är jag nyfiken på detta. Kan det innebära något problem jämfört med om jag kör en helt ren hårddisk som inte ens initierats?)  

Skulle du ha något virus, ligger det på hårddisken och då har det ingen betydelse hur du gör, eller......

 

Om disken är initierad, partiitonerad eller full med data, har ingen betydelse. Disken kommer att få samma utseende som källdisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är ju dina pengar men klonar du med ex. Clonezilla eller med dd från ex. SystemRescueCd så gör du det från en bootar cd/dvd eller USB-minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Nu skall jag berätta hur jag gjorde.

 

Jag köpte en Sandberg hårddiskkloningsapparat för strax under 500 spänn. Den funkade efter litet trixande. Fick skruva loss plast-slottsinsatsen eftersom den var felgjuten vilket innebar att hårddiskarna inte kom åt kontakterna. Sedan stöttade jag upp hårddiskarna med en konstruktion av papper och tejp. Har skrivit hur jag gjorde i tråden "Blir den här klonade hårddisken bootbar?". Men jag fick i alla fall en fungerande, bootbar hårddisk.

 

Sedan har jag prövat Todo Backup mjukvarukloning. Och det krånglar. Får felmeddelande om att sektorstorlek är felaktig. Skriver om detta i separat tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...