Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

KernelBase.dll


grer

Rekommendera Poster

Det där är de komprimerade (zip) storlekarna men efter uppackning är 6.3-versionen 0,85 MB.

 

Om du har 64-bitars Windows har du en kernelbase.dll i C:\Windows\SysWOW64 också, och jag har för mig att det är den mappen som 32-bitars program använder sig av. Det är nog bäst att du gör en noggrann sökning i C:\Windows efter att du ställt in visning av operativsystemfiler och dolda filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är de komprimerade (zip) storlekarna men efter uppackning är 6.3-versionen 0,85 MB.

 

Om du har 64-bitars Windows har du en kernelbase.dll i C:\Windows\SysWOW64 också, och jag har för mig att det är den mappen som 32-bitars program använder sig av. Det är nog bäst att du gör en noggrann sökning i C:\Windows efter att du ställt in visning av operativsystemfiler och dolda filer.

 

Den sökning du föreslog gav följande:

 

8 st KernelBase.dll         (nästan alla olika stora)
6 st KernelBase.dll.mui
 
samt de två följande långa raderna:
 
wow64_microsoft-windows-kernelbase_31bf3856ad364e35_6.3.9600.17056_none_2237d68ebcd1da10_kernelbase.dll_7f3dc5f6
 
amd64_microsoft-windows-kernelbase_31bf3856ad364e35_6.3.9600.17056_none_17e32c3c88711815_kernelbase.dll_7f3dc5f6
 

Kan man ha denna information till något? Bör jag i så fall ta reda på var alla kerelbase finns i Windows?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.mui är språkfiler.

 

Det är upp till dig om du vill testa med andra versioner av kernelbase.dll och kopiera dem till andra mappar än där de ligger, men riskfyllt är det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.mui är språkfiler.

 

Det är upp till dig om du vill testa med andra versioner av kernelbase.dll och kopiera dem till andra mappar än där de ligger, men riskfyllt är det.

 

Jo tack, jag förstår att din varning är befogad och jag vill inte riskera att hamna i ett mycket sämre läge bara för den trilskande databasen. Jag har den ju på en annan dator - men det är opraktiskt...

 

Nåväl, den utpekade dll-en lär väl ändå vara boven i dramat, eller hur. Vad kan jag göra mera för att möjligen komma till rätta med problemet? Att det har med Windows 8.1 att göra får väl betraktas som självklart, eller hur? Det funkar ju helt OK i Win 7.

 

Vad skulle du Cecilia ha gjort i det läge jag nu befinner mig? Återgå till Windows 7 - vilket jag övervägt fler än en gång...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett långskott:

Ladda hem Dependency Walker.

Installera (är bara packa upp har jag för mig)

Starta det och i det programmet välj att öppna Sveriges Befolkning 1990.exe

 

Kolla om det visas vilka beroenden som inte är uppfylld.

(obs. det bråkas nästan alltid om java och nån fil till, testa med ett program som fungerar typ notepad.exe så ser du vad som alltid visas)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl en ganska drastisk åtgärd att byta ett i övrigt(?) fungerande operativsystem "bara" för ett enda programs skull?

 

Det går ju att köra programmet i virtuell miljö med ett annat operativsystem där.

Torde inte vara några problem att köra detta under Wine i Linux som exempel.

Återkom om intresse finns kring detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett långskott:

Ladda hem Dependency Walker.

Installera (är bara packa upp har jag för mig)

Starta det och i det programmet välj att öppna Sveriges Befolkning 1990.exe

 

Kolla om det visas vilka beroenden som inte är uppfylld.

(obs. det bråkas nästan alltid om java och nån fil till, testa med ett program som fungerar typ notepad.exe så ser du vad som alltid visas)

 

Hej och tack för tipset!

 

Ditt förra inlägg här, nr 22, förstod jag inte vad jag skulle göra med - men den här gången är det bättre. Jag har kört min databas i Dependency walker och så vitt jag förstår har den hittat tre fel, saknade dll-er. Se bifogad fil. Ska jag kanske leta efter dom i den andra datorn, där det funkerar?

 

Ja, jag griper efter varje möjlighet att kunna fixa det här i Win 8.1 - om det inte går får jag skippa databasen i denna dator...

 

Kollat: Alla tre filerna finns för övrigt på flera ställen i denna dator!

post-39042-0-35858100-1403258648_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl en ganska drastisk åtgärd att byta ett i övrigt(?) fungerande operativsystem "bara" för ett enda programs skull?

 

Det går ju att köra programmet i virtuell miljö med ett annat operativsystem där.

Torde inte vara några problem att köra detta under Wine i Linux som exempel.

Återkom om intresse finns kring detta.

 

Ja tack - men jag ska envisas ett tag till med att lösa det i Win 8.1...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ditt förra inlägg här, nr 22, förstod jag inte vad jag skulle göra med

Jag hade bara kollat upp en av filerna på siten... att den var okej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåväl, den utpekade dll-en lär väl ändå vara boven i dramat, eller hur.

Nja, som har tagits upp på länkade sidor har samma typ av felutpekning av kernelbase.dll lösts med helt andra åtgärder.

 

Det är väl inte bara själva Windows som skiljer mellan datorerna utan även innehåll i registret, kanske även i andra installerade program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, som har tagits upp på länkade sidor har samma typ av felutpekning av kernelbase.dll lösts med helt andra åtgärder.

 

Det är väl inte bara själva Windows som skiljer mellan datorerna utan även innehåll i registret, kanske även i andra installerade program.

 

Hm, möjligheterna att undersöka detta är kanske lite begränsade - vad/hur skulle du göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle testa på en annan Win8 dator för att se om det fungerar okej där..

 

Ja, det vill jag prova, så snart jag kommer åt en annan Win 8 dator...

 

Men, apropå Dependency Walker: I flera dagar har jag försökt komma på hur jag ska kunna åtgärda de fel som hittats - men trots idog läsning av help-filer har jag inte hittat något bra sätt.

 

Idag ville jag göra en "kors-test" av programmet i HP-datorn med Win 7 där databasprogrammet faktiskt fungerar som det ska. Medan DW hittade fyra fel under Win 8.1 - så hittade det 21 fel och/eller varningar under Win 7. Min benägenhet att ge upp användning av databasen under Win 8.1 ökade med c:a 98%...

 

Kan en van användare av DW ge någon bra förklaring till detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt länken i  inlägg 6 så verkar det vara en portabel version av databasen.Den skall alltså inte installeras till skillnad från originalet.Det finns en portabel version hos  Pirate bay .Den uppges inte fungera i Windows 8.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt länken i  inlägg 6 så verkar det vara en portabel version av databasen.Den skall alltså inte installeras till skillnad från originalet.Det finns en portabel version hos  Pirate bay .Den uppges inte fungera i Windows 8.

 

LARSAS

 

Ja, uppenbarligen fungerar den inte utan vidare i Win 8 - men finns det något sätt att överlista databasen...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går ju att köra programmet i virtuell miljö med ett annat operativsystem där.

Torde inte vara några problem att köra detta under Wine i Linux som exempel.

 

Testade en sådan "Portable" av Sveriges befolkning 1880 i Linux och det fungerade inte.

Prövade då att i Linuxmiljö installera Sveriges befolkning 1980 och den fungerade utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade en sådan "Portable" av Sveriges befolkning 1880 i Linux och det fungerade inte.

Prövade då att i Linuxmiljö installera Sveriges befolkning 1980 och den fungerade utmärkt.

 

Jag har fyra av Sveriges befolkning som fungerar i Win 8: 1890, 1900, 1970 och 1980. Det är bara 1990 som krånglar - så jag får väl köpa en original-skiva istället - om den fungerar i Win 8 - vilket man inte vet förrän efteråt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara 1990 som krånglar - så jag får väl köpa en original-skiva istället

När jag skulle testa dessa typer av program i Linuxmiljö skaffade jag dem från stället som LARSAS tipsade om.

Den som fanns som portable verkade "någon" ha "skapat" och var alltså ingen portable-version av utgivaren av programmet. Den fungerade alltså inte i Linuxmiljön.

Om den program som du har också är en sådan "skapad" portable som är fultankad så kan ju orsaken ligga just där....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag skulle testa dessa typer av program i Linuxmiljö skaffade jag dem från stället som LARSAS tipsade om.

Den som fanns som portable verkade "någon" ha "skapat" och var alltså ingen portable-version av utgivaren av programmet. Den fungerade alltså inte i Linuxmiljön.

Om den program som du har också är en sådan "skapad" portable som är fultankad så kan ju orsaken ligga just där....

 

Jo, jag tror att det ligger till på just det sättet du nämner - så det är nog lika bra att sluta felsöka, det kommer nog inte att hjälpa ändå...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...