Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

KernelBase.dll


grer

Rekommendera Poster

"Out of memory", säger min Asus laptop med Windows 8.1 via en popup när jag försöker starta Sveriges befolkning 1990. Det är allt jag får veta... I min tidigare HP laptop med Windows 7 fungerade programmet utmärkt.

 

System-loggfilen indikerar fel på KernelBase.dll. Vad göra? Eftersom det funkade i Win 7 överväger jag att byta KernelBase.dll till den som finns i Win 7. Vad ska man tro om det - kommer det att funka i Win 8.1 ? Någon som har liknande erfarenheter?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är troligen väldigt olämpligt att byta ut en fil i Windows-kärnan till en äldre version som är avsedd för en annan kärna.

 

Har du försökt köra programmet "Sveriges befolkning 1990" i kompatibilitetsläge (högerklicka på programmet - Egenskaper - Kompatibilitet)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Är troligen väldigt olämpligt att byta ut en fil i Windows-kärnan till en äldre version som är avsedd för en annan kärna.

..//..

Ja det är inte bara olämpligt, det kommer att medföra att ditt operativsystem inte längre vill vara med.

Cecilia har helt rätt i detta.

 

"Out of memory"

 

 

Här finns en del tips och förklaringar runt detta speciella felmeddelande.

 

Den första, även om det inte står Windows 8 specifikt är värd att beakta

http://support.microsoft.com/kb/126962

 

Resten är för Windows 8 och 8.1

https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=out+of+memory+windows+8.1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är troligen väldigt olämpligt att byta ut en fil i Windows-kärnan till en äldre version som är avsedd för en annan kärna.

 

Har du försökt köra programmet "Sveriges befolkning 1990" i kompatibilitetsläge (högerklicka på programmet - Egenskaper - Kompatibilitet)?

 

Nja, att byta dll var kanske ingen bra idé... men varken som administratör eller kompatibilitetsläge hjälper. Det senare svarar "inkompatibelt program identifierat" - men lika fullt säger utgivaren att det ska funka även på win 8.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Ett av problemen tror jag beror på att du INTE installerat programvaran till c:\program!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett av problemen tror jag beror på att du INTE installerat programvaran till c:\program!

 

Prg, en databas, är inte installerat i egentlig mening utan kan ligga var som helst och startas via en länk. Mappen innehåller endast en av vardera .exe, .dat och .txt. Resten ska förmodligen hämtas från System32.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ett av problemen tror jag beror på att du INTE installerat programvaran till c:\program!

Efter att ha snabbkollat i loggfilen så håller jag med WinGuider;

Det hela "verkar" rätt så enkelt:

 

1. Gå in i Kotrollpanelen > Program > Avinstallera "Sveriges Befolkning 1990.exe"

2. Starta om datorn.

3. Kör Windows Update och om frågan att du skall starta om datorn så gör detta.

4. Installera om programvaran på standardplatsen som Windows föreslår.

5. Starta om datorn och prova nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha snabbkollat i loggfilen så håller jag med WinGuider;

Det hela "verkar" rätt så enkelt:

 

1. Gå in i Kotrollpanelen > Program > Avinstallera "Sveriges Befolkning 1990.exe"

2. Starta om datorn.

3. Kör Windows Update och om frågan att du skall starta om datorn så gör detta.

4. Installera om programvaran på standardplatsen som Windows föreslår.

5. Starta om datorn och prova nu.

 

Nja, var vänlig se svaret här ovan till WinGuider.se om installation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ursäkta, men jag hänger inte riktigt med.

 

Felmeddelandet i loggen tyder på att "Sveriges Befolkning 1990.exe" anropar Kernelbase.dll och att det är något som är korrupt med den datafilen som skall läsas in?

 

Felet uppstod i programmet med namn: Sveriges Befolkning 1990.exe, version 1.0.1.0, tidsstämpel 0x2a425e19
, felet uppstod i modulen med namn: KERNELBASE.dll

 

Men då skulle väl själva programmet gett dig någon felvarning eller Error?

 

Har du provat med det jag skrev i inlägg #9?

Annars gör detta och återkom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ursäkta, men jag hänger inte riktigt med.

 

Felmeddelandet i loggen tyder på att "Sveriges Befolkning 1990.exe" anropar Kernelbase.dll och att det är något som är korrupt med den datafilen som skall läsas in?

 

Men då skulle väl själva programmet gett dig någon felvarning eller Error?

 

Har du provat med det jag skrev i inlägg #9?

Annars gör detta och återkom.

Flyfisherman:

Min gissning är att grer menar att programmet inte har ett installationsprogram utan att det är typ en zip-fil som man själv extraherar till godtycklig mapp och därmed finns inget att avinstallera i Kontrollpanelen - Program.

 

grer:

Men det är värt att pröva med en mapp inuti C:\Program i stället för i C:\, eftersom de två mapparna har olika säkerhetsinställningar, och även pröva med en mapp som ligger på skrivbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta, men jag hänger inte riktigt med.

 

Felmeddelandet i loggen tyder på att "Sveriges Befolkning 1990.exe" anropar Kernelbase.dll och att det är något som är korrupt med den datafilen som skall läsas in?

 

Men då skulle väl själva programmet gett dig någon felvarning eller Error?

 

Har du provat med det jag skrev i inlägg #9?

Annars gör detta och återkom.

 

Jag är ledsen men det finns inget att avinstallera - sannolikt beroende på att prog inte är installerat i vanlig ordning - det finns ingen setup... Man ska bara lägga prog på lämplig plats, gärna C:/ samt klicka på exe-filen eller sätta upp en länk för start.

 

KernelBase.dll återfinns i System32 och vad som möjligen hämtas mer därifrån känner jag inte till - den enda indikation jag fått är om att KernelBase.dll ska vara felaktig...

 

Jag har aldrig gillat Windows 8 och numera gör jag det ännu mindre - och jag anser att felet ligger i Win 8 - det aktuella programmet funkar ju i en HP med Windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman:

Min gissning är att grer menar att programmet inte har ett installationsprogram utan att det är typ en zip-fil som man själv extraherar till godtycklig mapp och därmed finns inget att avinstallera i Kontrollpanelen - Program.

 

grer:

Men det är värt att pröva med en mapp inuti C:\Program i stället för i C:\, eftersom de två mapparna har olika säkerhetsinställningar, och även pröva med en mapp som ligger på skrivbordet.

 

Ja, nu har jag provat i en mapp C:/Program och på skrivbordet - båda med samma nedslående resultat som tidigare: Out of memory.

 

Vad kan det finnas för väsentliga skillnader i detta avseende mellan Win 7 och Win 8?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman:

Min gissning är att grer menar att programmet inte har ett installationsprogram utan att det är typ en zip-fil som man själv extraherar till godtycklig mapp och därmed finns inget att avinstallera i Kontrollpanelen - Program.

 

grer:

Men det är värt att pröva med en mapp inuti C:\Program i stället för i C:\, eftersom de två mapparna har olika säkerhetsinställningar, och även pröva med en mapp som ligger på skrivbordet.

 

En annan sak: Kan man prova med en annan/tidigare version av KernelBase.dll avsedd att gå i Win 8 ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om kraschen inträffar i kernelbase.dll kan det lika gärna bero på att funktionen i den filen anropas på ett felaktigt sätt, t ex ett sätt som inte är kompatibelt med den senaste versionen av filen eller att inställningar som de inblandade filerna läser innehåller felaktigheter.

Det som Flyfishermans första länk visar är att det t ex kan bero på skador i användarprofilen i Windows, tangentbordsinställningar mm, dvs långt ifrån att ändra kernelbase.dll till en tidigare version. Således pröva om felet uppstår i ett annat användarkonto.

Eller som detta:

 

Finally, I set the .exe file properties to "Run as Administrator" and wallah - everything runs great!

Har du prövat med att högerklicka på befolkningsprogrammet och välja "Kör som adminstratör"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om kraschen inträffar i kernelbase.dll kan det lika gärna bero på att funktionen i den filen anropas på ett felaktigt sätt, t ex ett sätt som inte är kompatibelt med den senaste versionen av filen eller att inställningar som de inblandade filerna läser innehåller felaktigheter.

 

Det som Flyfishermans första länk visar är att det t ex kan bero på skador i användarprofilen i Windows, tangentbordsinställningar mm, dvs långt ifrån att ändra kernelbase.dll till en tidigare version. Således pröva om felet uppstår i ett annat användarkonto.

 

Eller som detta:

Har du prövat med att högerklicka på befolkningsprogrammet och välja "Kör som adminstratör"?

 

Well, jag har skapat ett nytt användarkonto och startat prg därifrån - både med och utan admin-egenskaper - men resultatet är detsamma "Out of memory"!

 

Kan man alls finna tidigare versioner av KernelBase.dll - så är jag i stånd att prova?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

http://www.dll-files.com/dllindex/dll-files.shtml?kernelbase

 

Men innan du laddar ned, så vore det bra om någon tex. Cecilia först kollar att sajten är ok.

 

Dessutom att du själv kontrollerar vilken version det är på ditt system

Denna heter:

  • Version: 6.1.7601.18229 32bit

 

Mvh

 

[Edit] Kör först Systemfilsgranskaren som Administratör.

http://support.microsoft.com/kb/929833/sv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Version 6.1 är för Windows 7. Det ska vara 6.2 för Windows 8.

 

Kan det betyda att 6.3 är för Win 8.1 ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.dll-files.com/dllindex/dll-files.shtml?kernelbase

 

Men innan du laddar ned, så vore det bra om någon tex. Cecilia först kollar att sajten är ok.

 

Dessutom att du själv kontrollerar vilken version det är på ditt system

Denna heter:

  • Version: 6.1.7601.18229 32bit

 

Mvh

 

[Edit] Kör först Systemfilsgranskaren som Administratör.

http://support.microsoft.com/kb/929833/sv

 

Jag har kört Systemfilsgranskaren och här är resultatet i sfcdetails.txt. Den innehåller fyra felaktiga filer markerade med *** att söka på. Behöver jag göra något åt dessa? De ser inte ut att ha något med dll-en att göra, eller hur...

sfcdetails.txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Version 6.1 är för Windows 7. Det ska vara 6.2 för Windows 8.

 

Apropå att byta version på dll.filen:

 

Jag har hittat ett alternativ på web-platsen enligt nedan:

 

 
File version File language Filesize
6.3.9600.17055 32bit English - United States 0.46 Mb
 
6.2.9200.16864 32bit English - United States 0.41 Mb
 
6.1.7601.18229 32bit English - United States 0.15 Mb
 
6.2.9200.16384 32bit English - United States 0.36 Mb
 
6.1.7600.16385 32bit English - United States 0.15 Mb
 
Det konstiga är bara att medan min
Original från Win 8.1
KernelBase.dll
Fil- och produktversion: 6.3.9600.17055

är på 1.06MB - så är samma filversion här ovan på 0.46 Mb

 

Hur ska man tolka det, undras?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...