Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bygga dator för fotoredigering


Ikatsu

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag hade tänkte bygga ihop och köpa en dator till min sambo, främst för fotoredigering.

Då tänkte jag höra om ni kanske ville agera bollplank, kanske ge mig lite råd och tips!

 

Jag ska kanske berätta vad jag/hon(sambon) är ute efter:

Som sagt så är det främst för fotoredigering, men hon spelar även lite i webbläsaren, facebook osv. men inga tyngre spel, och enligt henne själv så blir det inte heller mer än så.

 

Det som egentligen händer när hon sitter vid datorn, det är uppstart/nedstängning av operativ-system, användning av Adobe Photoshop CS3(uppgraderad version i framtiden), ViewNX 2 för bildkonvertering, Lightroom som är ett bildredigeringsprogram, Photoscape sätter ramar på bilder, och nåt mer bildredigeringsprogram.

Hon sitter väldigt mycket i webbläsaren där hon har uppe 10~20+ flikar samtidigt, facebook, blogg, admin inloggning på sin hemsida, bilduppladdnings-hemsidor m.m. Hon tycker att webbläsaren går väldigt långsamt, hennes laptop har börjat ge med sig med åren och nu kan hon inte ens spela på facebook längre så långsamt det går.

 

Vad jag har förstått så håller inte laptops lika länge som stationära datorer iomed värme och kylnings-begränsningar i laptops? det är iaf vad en golvsäljare i en elektronikbutik sa till mig. Det låter logiskt och min egna erfarenhet av stationära i jämförelse med laptops, är att de stationära håller längre, men framförallt så är det enklare att byta ut delar för att exempelvis förbättra prestandan.

 

Här har Åge N varit så trevlig och byggt ihop en dator, visserligen åt en annan person här på forumen. Men jag tror att den kan passa mig/sambon väldigt väl!

 

Här är en länk: https://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=10827

 

 

Denna kostar urpsrungligen 4620kr men med lite förändringar:

 

Chassi: Corsair Carbide 200R Midi (original fanns inte i sortiment)

Processor: Intel Core i5-4670K

DDR3 Minne: Corsair Vengeance 8gb 

Optisk Brännare/Läsare: Asus DVD Writer (original fanns inte i sortiment)

Multikortläsare: Kingston Card Reader USB 3.0

SSD/Hårddisk Primär Lagringsenhet: WD Desktop Blue 1tb

 

inget tangentbord, mus eller skärm för det har jag redan.

 

6365kr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Ikatsu,

Ser att du skapade en ny tråd, vilket är trevligt!

För bild, ljud och filmredigering är processorkraft och mycket minne att föredra. Det är de som jobbar under sådana jobb.

Säljaren på "golvet" har delvis rätt men också lite fel. En bärbar dator kan hålla länge men det gäller att välja "rätt" dator. Samtidigt är det helt korrekt att en stationär dator är lättare att uppgradera och även att kyla. En stationär dators CPU är också lite snabbare än motsvarande för en bärbar.

En bärbar dator är i de flesta fall svårare att göra rent från damm än en stationär. Kylsystemet i en bärbar "dammar igen" från insidan. Hur det kan se ut bifogar jag en bild på som jag tagit på en av mina vänners datorer. Notera att pilen pekar på ett dammlager inne i datorns kylsystem. Det går inte att komma åt från utsidan utan datorn måste plockas isär, många gånger i beståndsdelar.

Vissa datorer är det hyfsat enkelt att göra men de flesta är det ett styvt arbete. Jag brukar ägna ett par timmar åt ett sådant jobb.

En bärbar dator går inte att byta delar på för att förbättra prestandan mer än internminnet och HDD/SSD. En stationär har många möjligheter till förändringar.

När det gäller chassit, Corsair Carbide 200R Komplett Edition så finns den i Komplett sortiment men du kan inte köpa det som en enskild enhet. Den går endast att få via paketlösningen du fått.
Du kan således välja det, spara 174 kronor men också få Kompletts logga på lådan.
Den finns således i paketlösningen även om Komplett skriver "Utgått ur sortimentet" när du klickar på "Info" - länken.

Processorn är ett bra val. Att spara 70 kronor på att välja 4570 tycker inte jag är värt pengarna. Så behåll CPU-valet.

Minnesvalet är bra. Eftersom det förvalda moderkortet har 4 minneskortsplatser finns det möjligheter att montera mer minne vid senare tillfälle om så önskas. Det förvalda moderkortet uppfyller också det som du/ni behöver.

När det gäller den optiska enheten så är det samma sak med den som lådan, finns bara i paketlösningen. Behåll den och spara 129 kronor, om du inte specifikt vill ha en Asus-enhet.

Kortläsare är att föredra när minneskort från kameror skall kopieras till en dator.

Hårddisken har jag inte heller mycket att orda om. Det enda är möjligtvis tanken på att film tar mycket utrymme. För 200 kronor till kan du få 2TB Seagate Barracuda SATA 6Gb/sek 7200 RPM.
Det är visserligen 200 kronor till så välj det enbart om budgeten tillåter.

Det finns ett val du inte gjort och det är nätaggregatet. Det förvalda är ett CoolerMaster på 500W. Visserligen helt okej nätaggregat men inte 80-Plus-certifierat (även om tester visar att det kan klara ett sådant krav).
80+ -certifiering innebär att ett nätaggregats energieffektivitet är 80% eller bättre. Förlusterna i nätaggregatet (PSU = Power Supply Unit) blir mindre. Samtidigt är det lite av en kvalitetssäkring. Det ställer krav på ett nätaggregat att klara 80+ -certifiering.

Eftersom du inte skall spela spel med energikrävande grafikkort skulle du kunna välja det billigaste 80+ -certifierade nätaggregatet i paketlösningen, Corsair CX-430 som klarar en belastning på sammanlagt 430W. Det är dessutom modulärt vilket betyder att de anslutningar som inte behövs till nätaggregatet för att datorn skall fungera kan tas bort. Det blir "lite mer luft" i lådan.
Det är 74 kronor dyrare än det förvalda, visserligen.

Har du planer på ett litet mer kraftfullt grafikkort i framtiden kanske CX500W eller CX500M (M = modulärt) kan vara något att titta på. Finns inte sådana planer utan ett enklare grafikkort men ändå hyfsat bra, räcker 430W långt.

Det här är bara lite synpunkter som jag har.

Vänligast
Åge

 

 

post-118752-0-44931000-1395013473.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Åge, solklart svar som vanligt!

Jag trodde inte att komplett hade sakerna i sortimentet längre, och att det inte gick att få tag i, tyckte väl det var konstigt att delarna ändå fanns i deras rekommenderade hopbygge komplett home i05.

 

Nåväl, så fall blir det lite billigare, jag väljer den förvalda optiska enheten, men håller mig till midi-chassit för att bli av med loggan

 

När det gäller nätaggregat undrar jag om corsair CX-430 skulle låta mindre kanske, då det drar mindre ström(från 500W till 430W) och är mer energieffektivt med 80-Plus certifiering.

jag tar i vilket fall corsair CX-430, en fixare/pulare som jag är så uppskattar jag modulärt :) det blir dessutom enklare/snyggare utan massa sladdar hängandes i lådan.

 

När det gäller grafik-kort, så har väl moderkortet ett inbyggt? Jag undrar man kanske ska ha en hdmi anslutning, om det blir bättre bild på skärmen kanske? Jag vet inte om VGA har samma kvalité, eller om det blir för dyrt eller ens är värt det bara för bildredigering..

när jag funderar på det så kanske man skulle kunna kolla på film på datorn också. Haha, nu kanske vi får göra lite ändringar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte svara på om Corsair låter mindre. Att det drar mindre beror på att det inte kan leverera mer än Coolermaster. 430W är den effekt som aggregatet kan ge och inte det aggregatet drar. Det drar mer än 430W.

Om du belastar det fullt ut bör det dra ca. 540W (80% effektivitet bör bli ca. 430/0,80 = 540W resp 80+ Bronze 430/0,81 = 531W).

 

Fördelen med 80+ är att effektförlusterna i själva nätaggregatet blir lägre. Därmed blir dina kostnader för den energi som själva nätaggregatet behöver lägre än om energieffektiviteten är sämre. Se det lite som med en bil. En bil som behöver 1 liter bränsle för att köra 10 km kostar mer än en bil som behöver 0,5 liter för samma sträcka. Skall du bara förflytta dig och inget annat är det mer kostnadseffektivt att ta den mer bränsleekonomiska bilen (dålig liknelse men ändå en liknelse).

 

Du behöver inget extra grafikkort för att få HDMI-anslutningen. Den finns på moderkortet. Jag har dock inte läst om moderkortets grafikfunktion (grafikkretsen sitter i CPUn) klarar av att visa bild på både DVI och HDMI samtidigt. Det är vanligt att VGA i kombination med antingen HDMI eller DVI fungerar samtidigt. På det moderkort jag har med DVI och HDMI (som jag inte använder eftersom mitt grafikkort har DVI och jag ansluter en DVI - HDMI - adapter som tar med ljudet i HDMI-anslutningen) fungerar antingen DVI tillsammans med VGA eller HDMI tillsammans med VGA. Det fungerar inte med DVI tillsammans med HDMI.

 

Skall du ha både DVI och HDMI samtidigt skall du kanske läsa bruksanvisningen för moderkortet först för att se om funktionen stöds (om du vill ha DVI och HDMI samidigt) eller köpa ett grafikkort som stöder både HDMI och DVI samtidigt.Här bör du också kontrollera först att kortet har stöd för funktionen innan du köper.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar så hjärtligt för svar!

Jag ska nu stöka om lite i min nuvarande dator, fixa dvd brännare, formatera hddn, installera om OS och sedan låta min flickvän ta över min dator helt enkelt.

Det var hennes idé, jag tänkte inte ens tanken men jag använder knappt datorn ändå. På såvis kan jag spara lite pengar o kanske köpa en ny TV istället. Med gott samvete nu när tjejen får min dator :)

Jag visste att jag inte skulle köpa en ny dator redan innan inlägget imorse, jag fortsatte skriva för att du har så mycket nyttig information, Åge! Det är ett nöje att läsa dina inlägg, och det är imponerande hur mycket du kan om det här!

 

Vad jag vill fråga, för att hålla mig till topic litegrann, är; tror du att min dator gör skillnad från hennes nuvarande, minst sagt, supersega dator.( 1-2 minuter att öppna photoshop, klarar inte av webbläsarspel öht. Flera timmar för att konvertera bilder under 8gb sammanlagd data)

jag har en quadcore 2,4ghz processor,

4gb ram, capat av 32-bit Windows OS.

P5q3 moderkort

Radeon 7200 grafikkort, med vad jag tror är 1028mb minne

 

Lite "Newbigt" beskrivet kanske. Men jag kan inte specs i huvudet. Jag ska formatera min dator ikväll om det vill sig.

 

Vi får se hur det ter sig.

 

Jag är ny här på forumen, men efter att ha pratat med Åge så känns det som en plats jag vill vara på!

Jag gillar teknik, knep o knåp o att bygga! Inställning på de flesta här är väldigt trevlig och mogen.

Vi får se om jag kanske postar lite när jag ska köpa TV, har redan lite idéer på ny apparat!

 

Tack så jättemycket!

MvH Mikael.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack återigen för dina snälla ord, Mikael!

Så det blir ingen ny dator. ;)
Det blir en ombyggd dator.

Om din dator skulle förändra för din flickväns i jämförelse med den hon har nu är inte möjligt att svara på. Jag vet inget om din flickväns nuvarande dator mer än att den är seg och långsam. För att kunna ge svar på detta behöver jag veta vilken CPU som sitter i datorn, gärna moderkort, minne och hårddisk också.
Om grafikkortet skall vara med i jämförelsen måste även uppgifter om denna medfölja.

Om du vill göra det hyfsat enkelt för dig kan du hämta Belarc Advisor och köra programmet på båda datorerna (din egna och din flickväns).
Du hämtar Belarc Advisor här:

http://www.belarc.com/free_download.html

När du kör programmet kommer det att resultera i att din internetläsare öppnas och i den återfinns det mesta om datorn.
Här framgår det vilket moderkort som sitter i datorn, vilken CPU samt vilken typ av minne samt hur mycket (inga fabrikat anges).
Även grafikkretsen anges i den mån Belarc "känner igen den".

Vad som också avslöjas är licensnycklar för vissa program, som Windows och Office. Dessa skall du vara rädd om och inte lämna ifrån dig.

Det är svårt för mig att avgöra hur bra din dator är utifrån uppgifterna du lämnat. 4-kärnad CPU och 2.4GHz kan vara många olika modeller. Att det är en Intel med socket 775 får jag fram genom moderkortets namn.

4GB minne är lättare och det är DDR3-minnen. Återigen är det moderkortets modellnamn som hjälper mig. Vilken hastighet de håller går inte att säga.

Grafikkortet ger mig problem. Hur jag än söker på internet får jag fram att grafikkort med kretsen Radeon 7200 är kort med AGP-kontakt och inte PCIe, som moderkortet har. Dessutom är de flesta korten utrustade med 32MB minne och vissa har 64MB minne. Är du säker på att det är rätt modell på grafikkortet?

Kan du återkomma med uppgifter på din flickväns dator samt uppgift på ditt grafikkort (hittar inte uppgifter som överensstämmer med moderkortet) så kan jag jämföra dem.

Redan nu kan jag säga att din dator har några år på nacken.

Vänligast
Åge


P.S. När du kikar på ny TV så var medveten om att det inte finns några LED-apparater. LED är enbart bakgrundsbelysningen, som är utbytt från CCFL (Cold Cathode Flourence Light), d.v.s lysrör. Det finns Plasma, LCD och den senaste, OLED. LED är enbart ett försäljningsnamn. D.S.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...