Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 8.1 Update 1


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Okej, så det är själva aktiveringen som misslyckas om jag förstår det rätt. Det var ju tråkigt att det inte fungerar för dig.

Ja, det här gäller inte enbart mig. Det gäller alla som köpt Windows 8.0 och vill hoppa över steget med att uppdatera till 8.1 genom att installera 8.1 direkt.

Enda sättet att aktivera är att ringa Microsoft och be om en aktiveringskod varje gång man installerar om Windows 8. Detta så klart om man inte går den långa vägen.

 

Jag är således inte ensam om detta och det är tråkigt att det inte fungerar för någon.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det här gäller inte enbart mig. Det gäller alla som köpt Windows 8.0 och vill hoppa över steget med att uppdatera till 8.1 genom att installera 8.1 direkt.

Enda sättet att aktivera är att ringa Microsoft och be om en aktiveringskod varje gång man installerar om Windows 8. Detta så klart om man inte går den långa vägen.

 

Jag är således inte ensam om detta och det är tråkigt att det inte fungerar för någon.

 

Åge

Okej, jag bara läser vad andra har skrivit t ex:

 

Another advantage of having a Win 8.1 ISO is that you can clean install Windows 8.1 with a generic Win 8.1 key and then activate it after installation with your own Win 8 retail key. I just tried it under Bootcamp, and it worked fine.

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1656898

och kommentarerna på http://winsupersite.com/windows-8/windows-81-tip-download-windows-81-iso-windows-8-product-key

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår det, Cecilia.

Trots att jag själv följt ett antal av dessa förslag (finns hur många sidor som helst på nätet om detta) fungerar det inte.

Installerar jag Windows 8.1 med en generisk nyckel och sedan vill aktivera den med min licensnyckel för Windows 8.0 måste jag ringa Microsoft för att få en aktiveringskod. Då fungerar det. Men att ringa Microsoft varje gång jag installerar om för att aktivera Windows 8 är inte något jag har lust med.

 

I den första av dina länkar (liksom på många andra sidor på internet) står det som jag själv påstått i tidigare inlägg, det går inte att hämta ISO-filen med en generisk licensnyckel.

 

Citat från din länk: http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1656898

 

"One more thing, don't try to use the Win 8.1 generic key to directly download Win 8.1 ISO and it won't work; you'll end up getting an error message with something like "check your Internet connection". You have to start with downloading Win 8 ISO, then cancel it and switch to downloading 8.1 ISO twice as explained in the post. Also this trick doesn't work for OEM key, only for retail (upgrade) key"

 

Ovanstående gäller även en generisk licensnyckel för Windows 8.0. Det fungerar enbart med s.k. retail-licensnycklar.

Jag har hämtat båda ISO-filerna med min Windows 8.0 retail-licens.

 

Jag har suttit med min särbos bärbara dator först, innan jag köpte en Retail-licens till min stationära dator, för att lösa samma sak med hennes Windows 8.0-version. Jag har ägnat mer än 40 timmar på att försöka med alla de tips som finns på nätet för att kunna installera Windows 8.1 direkt och aktivera med licensnyckeln för Windows 8.0.

 

Jag har dessutom pratat med tekniker hos Microsoft om detta. De beklagar men enda sättet att uppgradera från Windows 8.0 till 8.1 är att installera 8.0 och uppdatera via Windows Store. Alternativet är att ringa Microsoft och få en aktiveringskod för licensen.

 

Jag har också frågat en av dessa tekniker om jag kan få byta min Windows 8.0-licens mot en för 8.1. Byte gör de inte men jag är välkommen att köpa en licens för Windows 8.1.

 

Eftersom jag aldrig lyckades med min särbos dator köpte jag en retail-licens för Windows 8.0. Med hjälp av den har jag hämtat ISO-filerna för både 8.0 och 8.1, som skrivet ovan. Därmed har jag original-ISO från Microsoft för båda versionerna och har ägnat många timmar åt att försöka aktivera min Windows 8.0-licens i en 8.1-installation utan att lyckas.

Jag har följt många av de tips som jag hittat på nätet (vissa har använt sig av s.k. "crack" vilka jag avstått från) utan att få det att fungera.

Däremot får jag upp en ruta där jag kan ringa Microsoft och få en kod som jag kan skriva in i ett antal rutfält för att aktivera licensen.

 

Det går inte att uppdatera Windows 8.0 till Windows 8.1 genom att köra Windows 8.1-installation medan Windows 8.0 körs. Windows 7 kan repareras på detta sätt om det inte fungerar så bra. Windows 7 kan också uppdateras till en annan version genom att köra en Windows 7-installation medan Windows 7 körs (licensnyckel krävs i slutet på installationen). Det går inte med Windows 8.0 för så snart Windows 8.1 startas kräver den en licensnyckel för att gå vidare till installationen. Min befintliga Windows 8.0-licens accepteras inte, trots att Windows 8.0 har aktiverats (har testat också utan att först ha aktiverat Windows 8.0 med samma resultat). Trots att det är kostnadsfritt att uppdatera till Windows 8.1 fungerar det inte på detta sätt. Det fungerar enbart via Store.

 

Vad jag däremot lyckats med är att slippa uppdatera Windows 8.0 med alla de uppdateringar som finns innan en uppdatering till Windows 8.1 kan genomföras. Jag har lyckats med att installera enbart 1 av alla de drygt 100 uppdateringar för att få Windows 8.1 att installeras som uppdatering via Store.

 

Du får hemskt gärna försöka själv med detta. Hittar du en lösning som gör att ett samtal till Microsoft inte behövs får du mer än gärna publicera den här.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej,

Mycket bra tips Åge! Låter bra att slippa uppdatera alla 8.0 innan man går till 8.1! Ska utnyttja den möjligheten på dotterns dator. Stort tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, ja precis! :)

Jag har sparat länken till tråden så ifall jag behöver göra en ominstallation till 8 och sen vidare till 8.1 så ska jag följa din rättade guide! Stort tack!

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!  :)

 

Hoppas att du noterat att jag korrigerat den.

Angav en uppdatering som i enstaka fall behövs som komplettering med den egentliga, om det skulle visa sig att uppdateringen ändå inte aktiverar Windows 8.1 - uppdateringen via AppAstore.

Det har inte skett för mig ännu.

 

Vänligast

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...