Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 8.1 Update 1


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Själva 8.1 har ju krånglat för många, så det kan vara utmärkt att även ta det lite lugnt även med update för 8.1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Absolut och man bör ju även se till att alla andra uppdateringar via Windows Update är gjorda innan.

 

Bäst är att vänta som sagt, åtminstone till efter tisdag och då köra Windows update.

Microsoft släpper ju alltid uppdateringar 2:a tisdagen varje månad (oftast sen svensk tid), men det framgår ännu inte när denna Windows 8.1 Update 1 officiellt kommer att släppas.

 

Och väntar man lite, så kommer det tids nog fram om det är problem även med denna när tillräckligt många användare installerat den och som möjligen åtgärdas med ny Windows Update igen...

Kritiska uppdateringar brukar släppas så fort dessa är klara.

Den eviga valsen med Windows update. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Ja, Microsoft försöker blidka sina kunder, så mycket som möjligt, men kommer ändå att bygga vidare med 8:an, på flera sätt framöver, hur nästa version kommer se ut, efter 8.1 vet vi inte så mycket om ännu, även om vissa spekulationer redan finns ute.

Dom kommer dock inte att låta oss få tillbaka Startknappen som vi har idag i Windows 7 och bakåt, det har dom ju ändå avslöjat, den tiden är förbi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen erfarenhet av Windows 8, men lär bli tvungen att installera på en av mina gamla Windows XP datorer.

Kan jag installera Windows 8.1 Update direkt, eller måste jag först installera 8 sedan 8.1 och slutligen 8.1 Update?

Klarar en 1 GB RAM dator 8:an?

 

Ser att det skiljer på storlekarna.

8 är på 3.16 GB

8.1 är 3.56 GB

8.1 Update är på 3.66 GB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen erfarenhet av Windows 8, men lär bli tvungen att installera på en av mina gamla Windows XP datorer.

Kan jag installera Windows 8.1 Update direkt, eller måste jag först installera 8 sedan 8.1 och slutligen 8.1 Update?

Klarar en 1 GB RAM dator 8:an?

 

Ser att det skiljer på storlekarna.

8 är på 3.16 GB

8.1 är 3.56 GB

8.1 Update är på 3.66 GB

Finns det en särskild ISO-fil för Windows 8.1 inklusive "Update"?

I så fall går det väl bra att installera med den direkt.

 

Det går i alla fall med ISO-filen för Windows 8.1. Det är inte nödvändigt att först installera Windows 8 för att få in 8.1.

 

Däremot kan det vara drivrutinsproblem med Windows 8.1 (med eller utan Update) i gamla XP-datorer.

 

Systemkrav för 8.x: http://windows.microsoft.com/en-us/windows-8/system-requirements

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det en särskild ISO-fil för Windows 8.1 inklusive "Update"?

 

Systemkrav för 8.x: http://windows.microsoft.com/en-us/windows-8/system-requirements

Ja, det finns. Jag har både 32- och 64-bit.

 

Om de systemkraven stämmer, så kanske jag kan installera 8.1 Update på mitt första datorbygge från 2002:

36 GB hårddisk (Raptor 10000 Rpm)

1 GB RDRAM (Rambus)

Pentium 4 3GHz.

Hoppas övrig hårdvara hänger med.

Blir en 32-bit installation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Det här gör en sannerligen lite brydd över Microsoft avsikter. ;)

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.555888?utm_source=dmdelivery&utm_medium=email&utm_content=D%C3%A4rf%C3%B6r%20ska%20du%20installera%20Win&utm_campaign=PFA%20Express%202014-04-11%209%3A26%3A54

 

Windows 8.1 Update, den första stora uppdateringen för operativsystemet sedan Windows 8.1. Till skillnad från tidigare uppdateringar uppger Microsoft att användarna måste installera uppdateringen innan den 13 maj för att kunna ta del av framtida säkerhetsuppdateringar.

 
– Installerar du inte den här uppdateringen kommer du inte att kunna installera buggfixar eller säkerhetsuppdateringar med start från maj, skriver Microsoft i ett blogginlägg.
 
Det betyder att du måste uppdatera Windows 8.1 till den senaste uppdateringen för att ta del av de uppdateringar som släpps nästa ”patch-tisdag” den 13 maj, redan om fem veckor.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Missade att processorn måste ha stöd för NX eller för att tala Intel språk XD (eXecute Disable), vilket min gamla CPU inte har.

Då jag bootade från skivan så dök bara den blå Windows 8 flaggan upp och efter 30-45 sekunder startade datorn om.

Blir ett 32-bit Windows 7 istället på den PCn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Missade att processorn måste ha stöd för NX eller för att tala Intel språk XD (eXecute Disable), vilket min gamla CPU inte har.

Då jag bootade från skivan så dök bara den blå Windows 8 flaggan upp och efter 30-45 sekunder startade datorn om.

Blir ett 32-bit Windows 7 istället på den PCn.

Ok.

 

Det är ju som Linux Mint som skall ha PAE stöd i professorn...

Därav att jag håller mig till Linux Mint 13.....

Men jag kollar, kanske det är så bra som folk säger... ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ok. Ja har nu uppdaterat till Windows 8.1 Update och visst finns det en del skillnader, men inga som jag personligen tycker verkar vara något att hetsa upp sig över...

 

Högerklick på startknappen ger dessa numera:

post-73434-0-12124500-1397439829_thumb.png

 

 

I själva Windows systemet går det inte att se att denna finns installerad:

post-73434-0-24895700-1397440233_thumb.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 8.1 with Update (multiple editions) (x64) storlek 3902 MB
eller
Windows 8.1 Enterprise with Update (x64) storlek 3753 MB
eller
Windows 8.1 Enterprise N with Update (x64) storlek 3590 MB

Vad står N för?
Vilken version ska jag ta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ang. mitt senaste inlägg #15 ovan där inte mycket skett med den beryktade Startmenyn (som visas på bild) som det pratades om innan att det skulle ske en hel del förändringar med, dessa har senarelagts verkar det som, men ingenting är hugget i sten...

 

NordicHardware: Startmenyn återkommer till Windows i ny uppdatering i augusti

 

[Edit] Och förresten så saknar jag den heller inte särskilt som den sett ut i Windows XP/Vista/7, nåt måste väl ändå ske och det tycker jag det har gjort. T.ex. sökfunktionerna efter program, appar och funktioner i Windows 8/8.1 inkl. hur man kan organisera sina program och appar i Windows 8.1

 

Men visst är Windows 8.1 Update (KB2919355 inkl. info om uppdateringen) lite bättre för dom med PC med mus och inte har surfplatta, men knappt jag lagt märke till några upphetsande saker som sagt. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

För oss som har Windows 8.0 från början och gör en ominstallation för att därefter uppdatera till 8.1 måste vi nu hålla "tungan rätt i mun".

Om valet "Installera inga uppdateringar" inte markeras vid uppdatering till 8.1 kommer Update 1 automatiskt att installeras.

Jag testade detta igår kväll och kunde konstatera att Update 1 blev installerad vid uppdateringen till 8.1.

 

Jag tycker fortfarande att det är mycket dåligt av Microsoft att inte erbjuda oss med 8.0 en separat fil att uppdatera till 8.1.

Vid varje ominstallation måste vi med 8.0 gå via AppStore och hämta en 6,7GB stor nedladdning för att uppdatera till 8.1.

 

Jag har provat att spara mappen med nedladdningen i för att installera 8.1. Det fungerar enbart på den dator som filerna hämtats till. De tester jag gjort gör att det skapas felmeddelanden om jag använder de nedladdade filerna på en annan dator som jag hjälper användaren med en ominstallation.

 

För de som inte har en snabb internetuppkoppling tar det en evig tid att ominstallera om man skall ha 8.1. Jag har 100Mb/sek ned och det tar ca. 35 minuter innan alla filer är hämtade.

Själva installationen tar sedan 45 minuter då datorn startar om i omgångar.

 

Igår kväll gjorde jag en ominstallation och det tog 2 timmar och 20 minuter innan min bärbara var klar. Då är det enbart Windows 8 och uppdatering till Windows 8.1 som är gjord. Min bärbara har en Intel Core i7 så den är förhållandevis snabb.

För er information kan jag meddela att jag inte installerar mer än 1 uppdatering till Windows 8.0 innan jag ger mig på uppdatering till 8.1. Det krävs enbart 1 uppdatering för Windows 8.0 för att uppdateringen till Windows 8.1 öppnas i AppStore.

 

Hur mycket längre tid det skulle ta om alla uppdateringar för Windows 8.0 också skulle installeras vet jag inte. Det rör sig om fler än 100 uppdateringar.

 

Hade jag kunnat få Windows 8.1 som installationsfil där jag kan använda min licensnyckel för installationen hade det gått på 35-40 minuter.

Inte nog med det, jag skulle kunna göra som jag gör med min Windows 7-installation, integrera alla uppdateringar i install.wim-filen direkt.

Nu går det inte eftersom min licensnyckel enbart accepteras av Windows 8.0 trots att jag får installera 8.1 utan extra kostnad.

 

Att nu läsa att Update 1 fortfarande ställer till problem innebär att de som installerar om sina datorer bör se till att avmarkera installation av uppdateringar.

Efter ominstallationen kan man själv välja vilka uppdateringar man önskar om man gör valet "Installera inga uppdateringar automatiskt" vid installationen. Då kan man välja bort Update 1 om man önskar.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker fortfarande att det är mycket dåligt av Microsoft att inte erbjuda oss med 8.0 en separat fil att uppdatera till 8.1.

Vid varje ominstallation måste vi med 8.0 gå via AppStore och hämta en 6,7GB stor nedladdning för att uppdatera till 8.1.

Vet du om att för många går det att hämta ISO-filen för 8.1 på sidan http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/upgrade-product-key-only genom att använda en generisk installationsnyckel för Windows 8.1 (sen måste man aktivera med sin vanliga 8-nyckel)?

http://forums.mydigitallife.info/threads/51362-Win-8-1-Pro-Clean-Install-Activation-with-Win-8-OEM-key

http://www.eightforums.com/installation-setup/44723-reset-win-8-1-update-1-win-8-upgrade-product-key-iso.html särskilt inlägg 3 och 7

https://superuser.com/questions/697253/clean-install-windows-8-1-or-windows-8-from-oem-key

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat detta med bortåt 30 olika generiska licensnycklar utan att lyckas. Det går inte hur jag än gör.

Vad jag gjort är att jag köpt en Retail-version av Windows 8 och med den licensnyckeln hämtat ISO-filerna. En butik hade extrapris på Windows 8.0 som jag slog till på. 500 sek är ett okej pris även om det nu råkar vara 8.0.

 

Med hjälp av den licensnyckeln har jag hämtat både 8.0 och 8.1 som ISO från den sidan du länkar till.

Tyvärr kan jag inte använda min nyköpta licensnyckel för 8.0 för att installera 8.1. Det går utmärkt att använda en generisk nyckel vid installationen men det är omöjligt att aktivera Windows 8.1 med min 8.0-licens.

 

En OEM-nyckel fungerar inte alls i detta fallet. Den har jag i min bärbara dator.

 

Vad jag förstår är det enda jag kan göra är att installera Windows 8.1 med generisk nyckel och ringa Microsoft för att få en aktiveringskod för min Windows 8.0-licens och göra detta varje gång jag installerar om datorn.

 

Omständlig procedur måste jag säga.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat detta med bortåt 30 olika generiska licensnycklar utan att lyckas. Det går inte hur jag än gör.

Vad jag gjort är att jag köpt en Retail-version av Windows 8 och med den licensnyckeln hämtat ISO-filerna. En butik hade extrapris på Windows 8.0 som jag slog till på. 500 sek är ett okej pris även om det nu råkar vara 8.0.

 

Med hjälp av den licensnyckeln har jag hämtat både 8.0 och 8.1 som ISO från den sidan du länkar till.

Tyvärr kan jag inte använda min nyköpta licensnyckel för 8.0 för att installera 8.1. Det går utmärkt att använda en generisk nyckel vid installationen men det är omöjligt att aktivera Windows 8.1 med min 8.0-licens.

 

En OEM-nyckel fungerar inte alls i detta fallet. Den har jag i min bärbara dator.

 

Vad jag förstår är det enda jag kan göra är att installera Windows 8.1 med generisk nyckel och ringa Microsoft för att få en aktiveringskod för min Windows 8.0-licens och göra detta varje gång jag installerar om datorn.

 

Omständlig procedur måste jag säga.

 

Åge

Okej, så det är själva aktiveringen som misslyckas om jag förstår det rätt. Det var ju tråkigt att det inte fungerar för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...