Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan jag koppla min skrivare till modemet och använda den i nätverket?


SverkerG

Rekommendera Poster

Jag har en något lite äldre skrivare, nämligen en Brother 2030 som ansluts till datorn med usb. 

Jag fick nyligen ett nytt modem av min internet leverantör, nämligen ett technicolor tg799tsvn v2. På det fanns det två st usb portar. 

 

Nu är min fråga, kan jag koppla skrivaren till modemet så att andra datorer i nätverket hittar och skriva ut på den? Eller är det köpa nytt som gäller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 61
  • Skapad
  • Senaste svar

Det står inget om skrivarserver här men det kan vara värt ett försök att prova och installera den som nätverksskrivare.

Får inte länken att fungera.

 

Jag har dock provat att ansluta den till modemet, men jag hittar den sedan ingenstans. Antar att det är någon slags inställning i modemet eller så som behöver fixas till men som jag inte får till. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara att du ska välja i någon inställning för USB om du ska koppla in skrivare, usb-modem, extern hårddisk eller något annat.

 

Så här är genvägen utskriven: http://www.technicolor.com/en/solutions-services/connected-home/modems-gateways/xdsl-modems-gateways/tg799vac-xtream men jag har hittar ingen bruksanvisning där???

 

 

 

Jag har dock provat att ansluta den till modemet, men jag hittar den sedan ingenstans. 

Det är ingen garanti för att det inte skulle fungera. Mina datorer hittar inte skrivaren som är kopplad till min NAS utan jag får skriva in sökvägen för hand. Sen fungerar det. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara att du ska välja i någon inställning för USB om du ska koppla in skrivare, usb-modem, extern hårddisk eller något annat.

 

Så här är genvägen utskriven: http://www.technicolor.com/en/solutions-services/connected-home/modems-gateways/xdsl-modems-gateways/tg799vac-xtream men jag har hittar ingen bruksanvisning där???

 

Det är ingen garanti för att det inte skulle fungera. Mina datorer hittar inte skrivaren som är kopplad till min NAS utan jag får skriva in sökvägen för hand. Sen fungerar det. 

Men vad är det för sökväg jag ska skriva in? Och var? 

Är inte superhaj på det här med nätverk och så. 

 

Hittade bara denne snabb guide tyvärr https://www.comhem.se/blob/43678/2/snabbguide-technicolor-data.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är min fråga, kan jag koppla skrivaren till modemet så att andra datorer i nätverket hittar och skriva ut på den?

 

Nej!

USB-portarna är enbart till för "masslagringsenheter"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och dessa usb-portar är oftast inte aktiverade heller, i alla fall inte om man får denna gateway via Telia, som då lägger in sin egen firmware i den.

 

Men om skrivaren är utrustad med en parallellport, så kan du använda en printerserver till den, då kan den köras i nätverket som egen enhet.

En extra kostnad tyvärr, men en möjlighet ändå.

Om den inte har denna port, så är det nog inget hopp tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man inte har lust att köpa en printserver för ca 1000 kr får man ansluta skrivaren till en av datorerna och sen dela ut den i nätverket. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, så om jag köper en printerserver så kan jag använda min skrivare utan att datorn måste vara påslagen eller? 

 

Vad menas med att printern måste ha en parallellport? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se till att den printerserver du köper stödjer den port (USB eller parallellport) du har på skrivaren.

 

Med en sådan behöver du inte ha någon annan skrivare igång, förutom den dator du skriver ut ifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se till att den printerserver du köper stödjer den port (USB eller parallellport) du har på skrivaren.

 

Med en sådan behöver du inte ha någon annan skrivare igång, förutom den dator du skriver ut ifrån.

Aha... så enkelt alltså... och vad ska jag kolla efter för specifikationer så att jag vet usb på printerserver stödjer den på skrivaren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tanken fanns ju att ansluta skrivaren via USB till routern (men detta funkar inte) varför det förmodligen är med USB skrivaren ansluts.

Därför är i princip "USB" den enda spec. man behöver kolla.

OM printservern kan anslutas via kabel till nätverket. Annars måste man kolla efter en som även hanterar detta trådlöst.

 

Själv har jag två printservrar som dessutom fungerar som switch.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tanken fanns ju att ansluta skrivaren via USB till routern (men detta funkar inte) varför det förmodligen är med USB skrivaren ansluts.

Därför är i princip "USB" den enda spec. man behöver kolla.

OM printservern kan anslutas via kabel till nätverket. Annars måste man kolla efter en som även hanterar detta trådlöst.

 

Själv har jag två printservrar som dessutom fungerar som switch.

Hmm, var hittar jag sådan specifikation? eller är det lättare kanske att köpa en som kan köras trådlöst på en gång? Vad är skillnaden prismässigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om länkarna fungerar så ska här visas printserver med USB och utan trådlöst:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s163256319&o=produkt_pris_inkmoms#rparams=l=s163256358

 

Här med USB och med trådlöst:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s163256319&o=produkt_pris_inkmoms#rparams=l=s163256389

 

Jag skulle nog försöka välja fabrikat som är (av mig) kända, som ex.

TP-Link

D-Link

Netgear

 

Edit: korrigerat länk för trådlösa. Fanns en som saknade Ethernet-port i tidigare länk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om länkarna fungerar så ska här visas printserver med USB och utan trådlöst:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s163256319&o=produkt_pris_inkmoms#rparams=l=s163256358

 

Här med USB och med trådlöst:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s163256319&o=produkt_pris_inkmoms#rparams=l=s163256389

 

Jag skulle nog försöka välja fabrikat som är (av mig) kända, som ex.

TP-Link

D-Link

Netgear

 

Edit: korrigerat länk för trådlösa. Fanns en som saknade Ethernet-port i tidigare länk.

Hmm, printserver för en femhundring, då kan jag i princip köpa en nätverkskrivare istället. Så det finns ingen annan eller billigare lösning med andra ord?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, printserver för en femhundring, då kan jag i princip köpa en nätverkskrivare istället. Så det finns ingen annan eller billigare lösning med andra ord?

Som redan påpekats - låt en av datorerna dela ut skrivaren. Visst - den datorn måste då vara igång men det måste ju å andra sidan en printserver vara...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr finns det nog inga genvägar i detta fall, eftersom din skrivare tydligen bara har USB.

Tråkigt om den för övrigt fungerar utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som redan påpekats - låt en av datorerna dela ut skrivaren. Visst - den datorn måste då vara igång men det måste ju å andra sidan en printserver vara...

 

Hmmm, skulle ju kunna vara en lösning... Kruxet är bara att datorn ska flyttas in i dotterns rum och skrivaren får inte riktigt plats där. Tänkte då om man på nåt enkelt sätt kunde få ut den i nätverket, men det blir nog till att köpa en ny, lite trist och onödigt då den fungerar klockrent. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr finns det nog inga genvägar i detta fall, eftersom din skrivare tydligen bara har USB.

Tråkigt om den för övrigt fungerar utmärkt.

Trist, eftersom det är just det den gör... dvs fungerar klockrent. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, en fullt fungerande svartvit laser brukar vara guld värda, kanske kan vara idé ändå att satsa slantarna och investera i en printserver ändå, för den lär nog hålla i flera år till, finns nog toner att köpa också i flera år till, så det kan nog löna sig att offra sig en gång i alla fall, så kan du/ni fortsätta att ha glädje av den :thumbsup: .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina två används inte. Jag skulle kunna leta reda på dem, kolla att de fungerar, och så kan du köpa en billigt.. ?

 

Linksys PSU4

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...