Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan jag koppla min skrivare till modemet och använda den i nätverket?


SverkerG

Rekommendera Poster

  • Svars 61
  • Skapad
  • Senaste svar

Mina två används inte. Jag skulle kunna leta reda på dem, kolla att de fungerar, och så kan du köpa en billigt.. ?

 

Linksys PSU4

Pratar vi printserver eller nätverksskrivare? 

Spelar iofs ingen roll! Tack för erbjudet! Vore riktigt juste! Hittar du dem så är jag intresserad. Skicka gärna pm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu hittat printerserver Linksys PSU4 med originalkartong, cd, nätagg, kablage mm.

Har inte testat den nu men den fungerade fram tills dess att den blev överflödig (nätverksskrivare).

Om du skickar din adress så ska jag se om jag kan få iväg detta som ett brev.

Funkar den till belåtenhet kan du väl sätta in låt säga 200 kr på mitt bankkonto (PM,ar om det) och funkar den inget bra skickar du tillbaka den till mig.

Okey?

 

PS. den fungerar om inte annat bra som en switch...

 

post-52940-0-65809900-1393173157_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget intresse längre?

 ABSOLUT!!! 

 

Har varit sjuk och legat däckad. Men jag är absolut intresserad! 

Upplägget låter jättebra. 

 

Jag skickar pm med min adress. Hoppas du har den kvar fortfarande dock

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inlämnat hos postombud 2014-03-03 19:51

 

Troligen går väl detta iväg först i morgon...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inlämnat hos postombud 2014-03-03 19:51

 

Troligen går väl detta iväg först i morgon...

Mottaget idag (5/3-14). Nu ska jag bara försöka koppla in och få det att fungera. Jag återkommer när/om jag lyckas med det :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra! Ta tid på dig du.. tänk på att printerservern inte är fabrikskonfigurerad nu..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Då återställer jag den till det och försöker få den att funka. Hinner inte nu i veckan, men ska försöka få tid i helgen till det. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra! Ta tid på dig du.. tänk på att printerservern inte är fabrikskonfigurerad nu..

Har nu testat och får den verkligen inte att fungera, tyvärr :(

Jag fattade först inte varför då jag har resetat den och allt. Gjorde då lite sökningar på nätet och hittade denna sida: http://kb.linksys.com/Linksys/ukp.aspx?pid=80&app=vw&vw=1&login=1&json=1&docid=dba68a387bf946789b30a92e51e62cf7_16800.xml

 

Jag har en Brother HL-2530 och den finns inte med över listan på kompatibla skrivare och min finns inte med. Så om du inte har en skrivare som är med på listan som ligger och skräpar så är jag nog så illa tvungen att köpa en ny trots allt. 

 

Eller har jag gjort nåt fel? Nåt jag har missat? 

Om inte så skicka din adress i ett pm så skickar jag tillbaks den. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte läst på och minns inte vilka steg jag gjorde men för en HP-skrivare (på jobbet) var man tvungen att installera den lokalt först, ansluten direkt via USB.

Då först installerades drivers osv och allt funkar.

Så långt torde väl du också kommit, eller haft sedan tidigare?

 

Printerservern måste få en ip-adress tillhörande det LAN du har din dator på.

Det kan vara bra att ha en fast ip på denna, eller åtminstone en reserverad adress.

Har du koll på/fixat detta?

 

Sedan har jag inte 100 koll på W7 men i XP så skulle man lägga till en lokal skrivare (logiskt va?) och då manuellt ange, eller eg. lägga till vilken port som skrivaren är ansluten till.

I detta fall blir det, om jag minns rätt (sitter med Linux nu) en Standard TCP port och som namn anger man bara den ip-adress printerservern fått. Sedan får man välja och lägga till skrivaren manuellt och eftersom man lagt till den via USB tidigare bör den finnas att välja i listan och då tas de drivers som redan finns med.

 

Man ska inte behöva Linksys-skivan/programmet för att lägga till skrivare men möjligen för att sätta rätt ip-adress.

 

Testa lite mer!

Jag ska ju ha en till, någonstans, och skulle kunna sparka fram den och kolla mer men...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som möjligen inte kommer att fungera är sådana statusuppdateringar om slut bläck/toner, papperstrassel osv.

Jag ser att min skrivare, som jag haft ansluten till en sådan, inte heller finns med i listan..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte läst på och minns inte vilka steg jag gjorde men för en HP-skrivare (på jobbet) var man tvungen att installera den lokalt först, ansluten direkt via USB.

Då först installerades drivers osv och allt funkar.

Så långt torde väl du också kommit, eller haft sedan tidigare?

 

Printerservern måste få en ip-adress tillhörande det LAN du har din dator på.

Det kan vara bra att ha en fast ip på denna, eller åtminstone en reserverad adress.

Har du koll på/fixat detta?

 

Sedan har jag inte 100 koll på W7 men i XP så skulle man lägga till en lokal skrivare (logiskt va?) och då manuellt ange, eller eg. lägga till vilken port som skrivaren är ansluten till.

I detta fall blir det, om jag minns rätt (sitter med Linux nu) en Standard TCP port och som namn anger man bara den ip-adress printerservern fått. Sedan får man välja och lägga till skrivaren manuellt och eftersom man lagt till den via USB tidigare bör den finnas att välja i listan och då tas de drivers som redan finns med.

 

Man ska inte behöva Linksys-skivan/programmet för att lägga till skrivare men möjligen för att sätta rätt ip-adress. 

 

Testa lite mer!

Jag ska ju ha en till, någonstans, och skulle kunna sparka fram den och kolla mer men...

 

Eftersom jag inte vet hur man bryter upp texten i citatet så får jag svara styckevis här istället. 

 

Jo, datorn har jag anslutit tidigare till datorn och installerat, så alla drivrutiner m.m. skall finnas installerad på datorn. 

 

Njae, det där har jag nog ingen vidare koll på tyvärr. Hade väl hoppats att det var det den skulle hitta automatiskt med skivan. Men så enkelt kan det ju inte vara. Särskilt inte med tanke på att jag har windows... suck...

 

Ok, så om jag förstått dig rätt så är första steget att lägga till en lokal skrivare eller rättare sagt ange vilken port skrivaren är ansluten till. Men den kommer ju att kopplas loss från datorn och anslutas till printservern. Dessutom är den ju kopplad med usb, så hur anger man port då??? Låter inte särskilt vettigt, men det är ju windows vi har att göra med här... Men är det min skrivare jag ska lägga till som lokal skrivare eller är det printservern? Är verkligen inget vidare haj på detta. 

 

Men hur får jag reda på vilken ip-adress printservern har fått? 

 

Kan ta tid detta, men vore super om det gick att få det att funka!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat länken i inlägg #26 ?

 

Hade glömt den... Ska kika mer på den i veckan. Tack för påminnelsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha... nu då... nu har jag följt alla steg enl denna sida http://kb.linksys.com/Linksys/ukp.aspx?pid=80&app=vw&vw=1&login=1&json=1&docid=1da99b59a04c4bad97b05f96f5ca2769_4126.xml har även delat ut skrivaren i nätverket. Men den skriver inte ut, inte ens testsidan skrivs ut, och den hittas inte i nätverket...

 

Enda förklaringen jag kan ange måste vara att vid ett skede när programmet windows ber mig att ange vilken skrivare jag vill ange så finns alla skrivare med utom Brother HL-2035. Jag har då angett att jag har HL-2030. Då säger wndows att befintliga drivrutiner finns och jag rekommenderas att behålla dessa. Är det det som är felet? Annars har jag ingen aning om vad det kan vara. Jag har även startat om datorn. Men inget händer. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du fixat detta med IP-adressen?

Går det att pinga, och få svar?

 

 

Step 5:
When the Add Standard TCP/IP Printer Port Wizard window appears, enter the PrintServer IP address in the Printer Name or IP Address field.  Click Next afterwards.

NOTE:  In this example, we used “192.168.1.78” as the PrintServer IP address.  The Port Name field automatically takes the same IP address entered in the Printer Name or IP Address field.  Make sure the first three octets of the IP Address are in range with the computer's IP Address.  For more instructions on how to check your computer's IP Address, click here.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Enda förklaringen jag kan ange måste vara att vid ett skede när programmet windows ber mig att ange vilken skrivare jag vill ange så finns alla skrivare med utom Brother HL-2035. Jag har då angett att jag har HL-2030. Då säger wndows att befintliga drivrutiner finns och jag rekommenderas att behålla dessa. Är det det som är felet?

 

Symtomen borde då, om det inte skulle fungera med så pass "nära" drivers, bli att skrivaren påbörjar utskriften, lampor blinkar men antingen kommer inget papper eller så kommer det papper med skräptecken på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laso: Nej, tack för tipset. Skall kolla det.

 

Mikael63: Nej har inte provat att Pinga. Men tack för tipset ska kolla det också. 

Tycker också att nåt borde hända i alla fall. Men ska prova dessa åtgärder. 

Återkommer när jag provat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hur går det?

Har lite dåligt samvete då jag inte har gjort så mycket mer åt det. Men ska göra det i helgen tänkte jag. Har varit en hektisk vecka. Men mitt samvete plågar mig lite över att jag inte tagit tag i det ordentligt, men ska som sagt ägna lite tid i helgen åt det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lite dåligt samvete då jag inte har gjort så mycket mer åt det. Men ska göra det i helgen tänkte jag. Har varit en hektisk vecka. Men mitt samvete plågar mig lite över att jag inte tagit tag i det ordentligt, men ska som sagt ägna lite tid i helgen åt det.

 

Ah.. det är lugnt för min del, bara du inte gett upp totalt..

 

Och som jag väl redan skrivit - försök få kontakt med själva printerservern innan du testar skrivare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nejdå, inte än i alla fall. Jag hör av mig när/om jag ger upp totalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du gått igenom/testat denna instruktion ?

Har nu precis provat detta. Men jag får inte ut någon testsida. Visserligen skriver skrivaren ut, men bara ett blankt papper. Så jag får ingen ip-adress

 

Frågan är vad jag ska göra då...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...