Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows är segt


quickfyre

Rekommendera Poster

Någon som har någon idé vad man kan göra åt Windows när det plötsligt är så segt så det går knappt att flytta ett fönster på skärmen? Det hackar hela vägen och datorn jobbar intensivt.

 

Där finns inga processer i aktivitetshanteraren som tar upp mycket CPU eller minne. Allting bara hackar och har blivit långsamt, ex en vecka sedan öppnade jag Photoshop CC på 2 sekunder, idag 30 sekunder, alla program är sega även efter en omstart av datorn. Likaså finns där knappt ett enda onödigt program i autostart, har sorterat lite och avinstallerat en del jag trodde spökande, men problemet kvarstår.

 

Någon som har någon idé?

 

Mvh Hans

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När började detta, precis när du startade upp datorn nyligen?

Har du gjort något särskilt med datorn?

Blinkar/lyser hårddisklampan nu när den verkar seg?

 

Det kan vara så att Windows håller på med någon bakgrundsprocess, tex. Windows update eller liknande.

 

Om du väntar ett längre tag, blir det någon skillnad?

Har du startat om datorn?

 

Hur ser det ut i Resursövervakaren?

I Startskärmen (fd. Metro) skriv bara rakt av prest > sökfältet kommer fram och under detta klickar du Inställningar > klicka på appen Visa systemresrursanvändining i Aktivitetshanteraren => vilka processer/program används mest (fliken CPU)?

Sedan > klicka på fliken Prestanda > längst ned på sidan en länk Öppna Resursövervakaren > fliken Översikt > klicka på varje rubriks huvudtema; Processor, Disk och Minne så dessa öppnas upp => ta en skärmbild och ladda upp i ditt nästa svar eller berätta om du där ser någon process eller diskaktivitet som verkar onormalt hög.

 

Det bästa är att du klickar på på kolumnen Processor (så den markeras) och sedan direkt på själva namnlisten så den lille pilen pekar nedåt.
Det betyder att du sortearr CPU användningen efter den process som arbetar mest med början från toppen, tar mest kraft från CPU (processorn).

Se denna tråd för exempel: http://eforum.idg.se...ost__p__1598299

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några dagar sedan.

Nej, har inte gjort något särskilt.

Tror inte jag har någon hårddisklampa.

 

Windows Update har inga aktiva uppdateringar. Det blir inga skillnader av att starta om eller stänga av och sen starta upp. 

 

Tyngsta processen är; "Systemets vänteprocess" med CPU:92, resten ligger på 1 och 0... Jag sorterar alltid alla processer i ordning med att klicka på kolumnrubrikerna.

 

Bild vet jag ej hur man bifogar här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men det där är inte Resursövervakaren som jag bad dig köra enligt instruktioner ovan.

 

Se också länken till den andra tråden så finns en bild hur du skall sortera kolumnerna och vilka fält som är intressanta.

 

 

Men en tanke; hur blir datorn om du stänger av Chrome?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ber om ursäkt.

 

Som pricken över i'et låser sig datorn med en svart skärm någon gång i timmen oxå och nätagget låter som en jet-motor i intervaller, men det kan vi ta sen...

 

Försökte ordna med en bild här.

post-59628-0-13471600-1391459747_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och det vore bra att se diskanvändningen också.

Som jag skrev:

"Kicka på varje rubriks huvudtema; Processor, Disk och Minne så dessa öppnas upp."

 

Se denna tråd inlägg #6 dvs. sortera Processor på "CPU" och Disk på "Läser".

Inte sortera på Genomsnittlig CPU som du gjort.

 

Det borde kunna ge dig lite koll på vad som körs mest intensivast och kanske låser upp datorn. Ser det bra ut är det något annat hos dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ytterligare en sak att testa:
Öppna kommandotolken genom att i Startskärmen skriva cmd > högerklicka på Kommandotolken och längst ned väljer du 'Kör som administratör' > svara Ja på frågan från UAC > skriv sfc /scannow

 

Vad har du för dator; fabrikat och modellbeteckning?

Hur gammal är datorn?

Grafikkort?

 

Det kan vara nån drivrutin som ställer till det, hur ser det ut i enhetshanteraren; några gula eller röda utropstecken eller annat?

 

T.o.m. hårddisken som kanske håller på att ge sig och då kan datorn upplevas otroligt seg i vissa lägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn är helt ny, komponenterna har jag valt i en sk konfigurator. Vanligtvis är datorn übersnabb då jag valt extremt snabba komponenter.

 

Kan tillägga att hårddisken är en SSD på ca 250 GB (130 GB ledigt), resterande komponenter vet jag inte just nu. I enhetshanteraren finns inga konflikter eller problem.

 

Edit:

Datorn är ca 2 mån gammal, problemet kom över en natt för några dagar sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja nu blev det rätt. :)

 

Dom översta 4 processerna i Disk I/O fönstret är dom som läser intensivast, och skriver en hel del också.

Jag har lite svårt för att se vad dessa heter. Lugnar dessa ned sig efter ett tag om du låter datorn vara ifred en stund?

 

Kör också Systemfilsgranskaren sfc /scannow som jag tipsade om ovan inlägg #9

Kommandot går igenom alla systemfiler och ersätter felaktiga versioner med korrekta Microsoft-versioner.

Efteråt bör man Köra Windows update - om kommandot hittat felaktigheter som åtgärdats.

 

[Edit]

Som pricken över i'et låser sig datorn med en svart skärm någon gång i timmen oxå och nätagget låter som en jet-motor i intervaller, men det kan vi ta sen...

 

Orsak och verkan...kan hänga ihop med det övriga...

Ja det vore bra om vi visste exakt vilka komponenter du har i datorn, kan underlätta för den som skall föröka hjälpa till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 sfc /scannow ligger på 80%

 

Dator är seg även om jag stänger av den och startar upp den senare. 

Funderar på att skicka tillbaka datorn till tillverkaren i morgon, är lite orolig.

 

Lade upp en ny bild på min server: http://win64.se/123.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Resultatet från sfc:

 

Verification 100% complete.

 

Windows Resource Protection found corrupt

them. Details are included in the CBS.Log

example C:\Windows\Logs\CBS\CBS.log. Note

supported in offline servicing scenarios.

 


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja sfc verkar ha hittat en massa fuffens, korrupta systemfiler och en del annat skumt med Windows systemfiler.

Lyckades den reparera alla, hann du se på skärmen vad det stod?

 

I loggfilen står att den gjort 

Repairing corrupted file xxx

på åtminstone 4 st. filer, men jag kan inte se om den lyckades med allting, eller så missade jag detta.

 

Starta sedan om datorn och kör Windows update och därefter starta om datorn igen.

Hur verkar den nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja sfc verkar ha hittat en massa fuffens, korrupta systemfiler och en del annat skumt med Windows systemfiler.

Lyckades den reparera alla, hann du se på skärmen vad det stod?

 

I loggfilen står att den gjort 

Repairing corrupted file xxx

på åtminstone 4 st. filer, men jag kan inte se om den lyckades med allting, eller så missade jag detta.

 

Starta sedan om datorn och kör Windows update och därefter starta om datorn igen.

Hur verkar den nu?

Har inte startat om datorn, ska göra det om en stund. Jag återkommer efter det med att ett förtydligande hur det har gått.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har stängt av datorn en stund och startat den och resultatet är detsamma, allting går trögt och grafiken hackar fram.

 

Jag har även provat att avinstallera dem gamla drivrutinerna (för grafikkortet) och installera om dem ingen, även testat att installera dem allra nyaste (beta), ingen skillnad.

 

"Core Temp" som mäter temperaturen på processorn har ökat från 28-30 grader till 31-37 grader.

 

sfc-programmet innan reparerade några genvägar på start-menyn kan jag tillägga, raderade dem omedelbart. Annars inga märkbara skillnader.

 

Edit:

Bara jag försöker föra muspekaren över skärmen hackar muspekaren, så trögt går vissa saker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och du har kört Windows update?

 

Ja du, har faktiskt inget att komma med just nu, förutom möjligheten att ditt Windows är korrupt och att inte sfc lyckats fixa allting.

Prova detta: Använda automatisk felsökning (Windows 8) visserligen är det från HP supportsida, men det är samma förfaringssätt.
 

Kanske någon annan har något tips om inte detta hjälper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows Update hittade inga nya uppdateringar.

Ska gå igenom felsökningstekniker mer i morgon, något fel är det.

 

Loggade även in på andra kontot (sambons konto), samma hackande där. Kan tillägga att inga modifikationer har gjorts i datorns BIOS heller.

För sakens skull avinstallerade jag stora program som ofta jobbar i bakgrunden, ex AVG och SQL Server Management Studio 2012 med tillbehör som ockuperade halva datorn, ingen skillnad.

 

Jag kommer att lösa detta problem på något sätt, skriver här senare hur det går.

 

Mvh Hans

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ber om ursäkt.

 

Som pricken över i'et låser sig datorn med en svart skärm någon gång i timmen oxå och nätagget låter som en jet-motor i intervaller, men det kan vi ta sen...

 

Försökte ordna med en bild här.

Är det nätaggregatets fläkt som låter väldigt mycket därför att den snurrar väldigt fort periodvis eller är det något annat?

 

Temperaturen på kärnorna verkar ju bra men hur är det med andra temperaturer i datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har inte jag nån aning om tekniska i datorer. Men jag undrar om det inte kanske är värt att köra några rensningsprogram för att se om du ev har oönskade program i datorn.

 

Jag har sett på andra forum där personer beskriver att datorn är seg så det knappt går att använda. Jag har även sett en som tala om att datorn tjöt. Och det som är gemensamt för dom är att dom haft så kallade PUP:s, (oönskade program). Visst nu är din dator ny och du skriver inget om det som brukar vara typiska tecken på att det finns. Men ändå kanske värt ett försök. Jag vet inte om dessa PUP:s brukar visa sig i CPU.

 

Bara en tanke och i så fall vet Cecilia vilket program som är bäst att prova med. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har inte jag nån aning om tekniska i datorer. Men jag undrar om det inte kanske är värt att köra några rensningsprogram för att se om du ev har oönskade program i datorn.

 

Jag har sett på andra forum där personer beskriver att datorn är seg så det knappt går att använda. Jag har även sett en som tala om att datorn tjöt. Och det som är gemensamt för dom är att dom haft så kallade PUP:s, (oönskade program). Visst nu är din dator ny och du skriver inget om det som brukar vara typiska tecken på att det finns. Men ändå kanske värt ett försök. Jag vet inte om dessa PUP:s brukar visa sig i CPU.

 

Bara en tanke och i så fall vet Cecilia vilket program som är bäst att prova med. 

Din tanke är god, kan tillägga att jag 3-4 dagar i veckan städar i datorn med bland annat CCleaner. Är noga med ordning och reda.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det nätaggregatets fläkt som låter väldigt mycket därför att den snurrar väldigt fort periodvis eller är det något annat?

 

Temperaturen på kärnorna verkar ju bra men hur är det med andra temperaturer i datorn?

Nätaggregatet låter som en JET-motor i perioder (förmodligen fläkten där i), alla andra temperaturer är bra enligt min veto. Nu är datorn tyst som ett barn som sover, hörs inget, men till och från.. ojoj, det låter i några timmar, sen blir det tyst igen.

 

Mvh Hans

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill kolla om det finns skadliga program i datorn som marim föreslog kan man ta en första titt med hjälp av ett program som heter DDS.

Spara DDS på Skrivbordet: http://download.bleepingcomputer.com/sUBs/dds.scr

Starta programmet genom att dubbelklicka på det.
Bocka för dds.txt och attach.txt.
Klicka på knappen Start.

När programmet är klart klicka på OK i meddelanderutan.

Mer detaljerad anvisningar på engelska finns på http://www.bleepingcomputer.com/forums/t/34773/preparation-guide-for-use-before-using-malware-removal-tools-and-requesting-help/ punkt 6. Om du har problem med att köra DDS inaktivera eller avsluta ditt antivirusprogram.

Till ditt svar bifogar du filen DSS.txt (klicka på "Använd fullständig editor" för att se hur man bifogar filer).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...