Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur att automatiskt hoppa mellan poster och fält i ett underformulär?


limpan73

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har ett formulär som innehåller ett underformulär (se bild). I underformuläret fyller man i dagens datum och ett löpnummer för x antal poster i de två första fälten. Min tanke är sedan att man ställer sig i fältet för batchnummer1 (första posten), skriver in ett batchnummer och trycker enter för att hoppa ned till nästa post (samma fält). När detta är upprepat x gånger (slut på löpnummer) ska markören automatiskt hoppa till nästa fält (batchnummer2) översta posten. Någon som sitter på en fiffig kod för att åstadkomma detta?

 

//Magnus

post-52364-0-42194600-1390808640_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns även något som heter "Tabbordning" för att styra vart den hoppar när man tabbar. Öppna formuläret i Designvy och välj "Tabbordning" och gör inställning så det passar dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Tune,

Men grejen är att batchnummerna scannas in via streckkoder där en kolumn (Batchnummerfält) i taget ska fyllas på i formuläret. Man ska alltså inte behöva att tabba, utan när löpnummerna är slut ska programmet automatiskt hoppa till nästa kolumn.

Jag har ställt in så att returtangenten bytar post och inte fält i formulärets designvy. Men när den når sista posten fastnar den där.

 

//Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade att lägga in nedan makro vid händelsen Kör vid markering för fältet BatchNumber1, men då får jag felmeddelandet att underformuläret pfrmBonding inte är öppet?! Känns som jag är på rätt spår men att hänvisningen till underformuläret är fel.

post-52364-0-29959700-1390826991.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...