Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sortera ut rader baserat på specifika krav


ultraotto

Rekommendera Poster

Hej!

Jag försöker ta fram en lista där man kan ta ut viss information med hjälp av specifika krav.

I detta exempel så har jag en databas med kandidater och deras utbildningar. (utbildning 1-3),

 

Finns 3 olika moment:

1. En databas med kandidater och deras utbildningar. (här för jag in kandidater, deras uppgifter och utbildningar)

2. En funktion där jag ställer specifika krav (här skapar jag ett projekt som ställer vissa krav)

3. Här ska en ny lista med matchande kandidater skapas (detta för att snyggt och enkelt kunna presentera rätt kandidater)

jag vill altså att när jag skriver in kraven på utbildningar så ska en ny lista skapas med kandidater som matchar kraven.

 

Jätte svårt att förklara sånt här som vanligt men jag bifogade upplägget. Exempel utsortering.xls 

Jag kommer själv att ha ett blad för "databas med konsulter" och ett för "nytt projekt med matchande kandidater"

 

 

Har testat med, letaupp, letarad, förskjuta, passa på- men inget av detta har för mig fungerat.

 

Hoppas ni förstår mig och att någon snäll själ där ute kan säga om det ens är möjligt eller inte :)

 

Ha det bäst!

/Tobias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spontant känns detta som ett fall för verktyget Avancerat filter .

 

Vanliga förfaringssättet är att ställa upp detta filter (villkorsområdet) på några rader ovanför tabellen.

Börja med att skriv in exakt de rubriker på de kolumner du vill filtrera på.

I rätt kolumn skriv in det krav du har. Om har OCH krav, att både utbildning 1 och 2 ska genomförts, skriv dem på samma rad.

Har du ELLER krav, att antingen utbildning 1 eller 2 ska ha genomförts skriv på olika rader.

 

Starta sedan verktyget avancerat filter, markera din tabell, markera ditt villkorsområde, ange om du vill kopiera till annan plats eller filtrera i tabellen.

 

Visst, det går att hantera via formler men det blir inte helt "rättfram" kan man nog säga.

 

Det ovan går att automatisera med listrutor och lite VBA-kod.

 

Alternativt, filtrera med autofilter direkt i din tabell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för ett snabbt svar.

 

Testat lite (Excel 2003)

 

Får det inte att fungera, den sorterar ändå ut alla rader som jag har information på även om den inte matchar kraven i "utbildningar"

 

Lägger upp filen så som jag har testat den sist. som jag förstår det skall alltså utbildningarna ligga under samma rad om man vill ha krav på att alla utbildningar måste finnas med. (ej samma cell)

 

Finns det något sätt som gör att den automatiskt uppdaterar listan med matchande kandidater om jag ändrar i kraven?

Exempel utsortering.xls

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...eller en Pivottabell typ den i exempelfilen.

 

Nu har du tyvärr en ganska gammal variant på excel, hoppas filen fungerar ändå. Problemet med att uppdatera dataområdet sker inte med automatik. Du modifierar kraven höger om Utb1, Utb2 och Utb 3.

 

Exempel utsortering_pivot.xls

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vad länge sen man höll på med mer än funktionen summa känns det som...

 

Tune! tack för exemplet, har glömt bort allt som har med pivottabeller att göra så jag ska försöka sätta mig ner och gå igenom grunderna först så jag kommer in i det igen.

 

 

Monshi! Hemskt gärna, bra att få se hur det fungerar också så kan jag själv se vilken av dom jag får att fungera först :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast visa, du har allt i ditt blad redan. Det är bara viktigt att allt stämmer.

 

Radera tabellen längst ned i bladet, dvs dina resultat.

Kontrollera att rubriker och allt stämmer, är lika i villkorsområdet (D22:F23) och databasen (A7:F12)

Ta upp verktyget avancerat filter, i Excel 2003 finns det.. i en meny... (Data?)

Ange målcell, en tom cell.

Kör.

Det är allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket Monshi, fick det att fungera.

 

Tune, jag ska försöka hinna med att hinna med Pivottabeller under morgondagen förhoppningsvis. Återkommer med resultat.

Men tack så länge iaf:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...