Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hitta "rätt" dubblett


george1965

Rekommendera Poster

george1965

Hej,

 

Jag har ett problem jag kört fast med, hoppas att någon kan förklara hur jag kan komma runt detta.

 

En lista enligt bifogat exempel består av ett antal artiklar / artikelkoder; ABC-555, ABC-556 o.s.v.

För varje artikelkod finns ett antal s/n.

 

Jag behöver för varje s/n hitta den högsta artikelkoden - önskvärt är att kunna skapa en ny lista där detta åskådliggörs.

 

Exempel:

För s/n 1001 är högsta artikelkod ABC-555.

För s/n 1002 är det ABC-558.

För s/n 1003 är det ABC-557 o.s.v.

 

Tacksam för hjälp kring detta då det är rätt många s/n som ska lokaliseras.

 

Vänligen,

George

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är, som du märkt, ett inte helt lätt problem. Om det bara varit siffror hade jag lätt lagt upp en formel åt dig med med bokstäver med i det hela blir det mer komplext.

Kommer därmed med en motfråga:

 

Är det bara de tre siffrorna på slutet som styr vilken som är störst? 

Är det alltid tre siffror på slutet?

Isåfall enklaste är att del på tal och bokstavsdel och leta efter största i en kolumn där bara talen står.

 

Finns några olika sätt:

En matrisformel

Pivottabell

Eller databasformeln DMAX. Dmax är enklaste formeln, men där måste du skriva upp alla unika varukoder på rätt sätt för att det ska fungera.

Matrisformeln ungefär samma förutsättning

 

Fast i sig är nog matrisformeln den du behöver då du där kan få fram radnummer med lite trix och då hämta hela strängen med en formeln, inte bara se de tre sista siffrorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

george1965

Det där är, som du märkt, ett inte helt lätt problem. Om det bara varit siffror hade jag lätt lagt upp en formel åt dig med med bokstäver med i det hela blir det mer komplext.

Kommer därmed med en motfråga:

 

Är det bara de tre siffrorna på slutet som styr vilken som är störst? 

Är det alltid tre siffror på slutet?

Isåfall enklaste är att del på tal och bokstavsdel och leta efter största i en kolumn där bara talen står.

 

Finns några olika sätt:

En matrisformel

Pivottabell

Eller databasformeln DMAX. Dmax är enklaste formeln, men där måste du skriva upp alla unika varukoder på rätt sätt för att det ska fungera.

Matrisformeln ungefär samma förutsättning

 

Fast i sig är nog matrisformeln den du behöver då du där kan få fram radnummer med lite trix och då hämta hela strängen med en formeln, inte bara se de tre sista siffrorna.

 

Hej,

 

Tack för förslagen.

Kompletterande information är att det inte finns någon logik i de siffror som beskriver den "högsta" artikelkoden.

Mitt exempel är endast en illustration. I verkligheten är det Bokstav samt 10 slumpmässiga siffror utan egentlig logik.

Det är relativt fåtal olika artikelkoder men en stor mängd s/n.

 

Med vänlig hälsning

George

post-67187-0-48152800-1457033454.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmh, och i det formatet, den uppställningen...

Men om vi antar att du sorterat dina artikelnummer i stigande ordning så kan vi göra det relativt enkelt.

 

Eller ja, typ enkelt.

Om "få" artikelnummer skulle jag bygga det som såhär:

Skriv in ditt S/N i kolumn A

börja med att skriva en passa-sats i en kolumn så långt bort som du behöver för att till vänster om den fylla på med fler PASSA, en för varje Artikel.

I första cellen, säg i kolumn N, skriva

=OM(O5="";OM(ÄRFEL(PASSA($A5;G1:G22;0));"";KOLUMN(G1));-1)

Ja, det blir inte riktigt så men se hur denna fungerar.

Du har ditt S/N i A5, dina data i B:G, rad 1 till 22.

Kopiera denna till vänster några kolumner, se att du får fram ett positivt värde som den kolumn ditt S/N finns i.

Ta fram detta med MAX och hämta artikeln med INDEX.

Något i stil med detta tror jag är enklaste.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

george1965

God morgon,

 

Tack!

Din formel har jag fått att fungera bra i mitt exempel, 

nu visas ett positivt värde som motsvarar det kolumnnummer där jag kan hitta den högsta artikelkoden.

Tyvärr är jag rökt i de två senare stegen, kan du förklara mer om hur ska jag använda MAX och INDEX?

 

Mvh

George

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Max över värden för att få ditt kolumn-nummer till en cell där INDEX kan användas för att hämta den rubrik, den artikel du säkert vill veta att det är.

 

Alternativt kan iofs den tidigare formeln fås att direkt skriva ut artikelkoden men enklare att dela upp det i steg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...