Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skype och webbkamera?


kalh

Rekommendera Poster

E-forum!

Grattis till ett bra jobb med nya ”Looken”, sjyst jobbat typ!

Men det verkar tungt? Just nu i alla fall...

Jag tänkte fylla på med några rader i tråden, men det vill sig inte... laddar, laddar

Smittad av Skype kanske? Skämt åsido.

Jag skulle också bifoga en bildfil, hittade inget "Bläddra"...

Måste läsa på förmodar jag... Använd fullständig editor?

Tack för nu. Får komma tillbaka.

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 67
  • Skapad
  • Senaste svar

Ja, Eforum är periodvis väldigt seg efter uppdateringen. Det är väl en av de saker de kommer att arbeta med under veckan som kommer.

 

Bifogar bilder och andra filer gör man på samma sätt som tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Det här har hänt sen senast...

I Skype står det hos mig:

Använd port 18452 för inkommande anslutningar.

I bockat är Använd port 80 och 443 som ett alternativ till inkommande anslutningar.

I Windows 8 har min bror och jag tittat i kommandotolken på lista över ”Active Connections”.

Det gjorde vi under tiden som vi ”skypade”…

Där finns under

Proto Foreign Address State

TCP 0.0.0.0:80 0.0.0.0.:0 LISTENING

TCP 0.0.0.0:443 0.0.0.0.:0 LISTENING

TCP 0.0.0.0:18452 0.0.0.0.0 LISTENING

Sedan…

UDP 0.0.0.0.443 se bilaga. *) här står det inget…

UDP 0.0.0.0:18452 se bilaga. *) här står det inget…

Här skall det vara en bilaga…

Hittar inte "Bläddra" för att lägga till bilagan... Jag får prova att lägga till den separat!? *) Jag vet inte vad dessa tecken betyder som står där?

Sedan är det inga fler 18452, 80 och 443 portar I listan.

För andra portar står det; ESTABLISHED, SYN¬_SENT, TIME_WAIT, CLOSE_WAIT

Jag har sedan ”loggat in” Gatewayen…

Men där finner jag ingen lista över portar…

Bara en talar om Port Mappings Internet.

Med rubrikerna: Status - Outside Address & Port – Inside Address & Port – Protokoll – Creator

Här finns det bara två rader med ” gröna bockar” och sifferkombinationer.

Siffrorna är samma på varje rad, under Outside och Inside…

Protokoll är UDP och Creator är UPNP…

Jag är undrande över varför… jag i ”Hemmanätverk”- enheter där jag är ansluten till Ethport 1 (Ethernet) står som ”Unknown-XX-XX-XX-XX-XX-XX.

Jag har dessutom en Unknown listad bland de trådlösa… Jag antar att det kan vara en avknoppad anslutning från en av de Gateway som har gått i retur… Jag skall kolla i mina noteringar.

Vad har gjort sen… satt in min bärbara med Windows 7 i stället för PC’n med Windows 8 och anslutit med nätkabeln. Mest för att se om det något ”fel” i PC’n med Windows 8. Resultat med Skype =GUL stapel = Nu heter det att hastigheten är bra, men stäng av fildelning och vissa program… först och främst så har jag inaktiverat fildelning i mitt Hemmanätverk som inte heller har skapats. Sedan har jag inga fildelningsprogram mig veterligt installerade. För jag delar inte filer med någon och har inga andra program igång heller när Skype är igång! (Förutom Norton 360, men det går ju i bakgrunden)

Om det sedan är något/några program som installerats av datortillverkaren som ligger och jobbar i bakgrunden och skall känna av att datorn fungerar som det är tänkt, mm. Om de finns och är att betrakta som fildelningsprogram, vet inte jag. De syns inte heller i program i Aktivitetshanteraren.

När jag har Skype igång och tittar i Aktivitetshanteraren så är det bara Skype i programlistan, en del processer och liten CPU- användning…

Provade även en att göra mig en ny Skypeadress… Det hjälpte inte heller = GUL stapel,

Märkligt är det!

Hoppas att detta fungerar...

Redigrar och provar att lägga bilden här...Nej den går inte att klistra in

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilder kan inte klistras in nu heller utan man klickar på "Använd fullständig editor" eller på "Svara". På den nya sidan kan man ladda upp filer.

 

Har du tagit bort bocken framför "Tillåt endast direktanslutningar..." i Skype-inställningarna?

 

Ett videosamtal bör gå som UDP (och inte TCP) i första hand. Standardkommandon för att titta på anslutningar på portnivå brukar vara dåliga på att visa information om UDP-anslutningar.

 

I din router verkar "Port Mappings" handla om att öppna portar. Tydligen har ett program i datorn via UPNP öppnat portar och skickat dem. Vad är det för portar på de två raderna?

Stämmer "Inside address" överens med IP-adressen för den dator som då senaste körde Skype med videosamtal?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Å’tack Cecilia!

Märkligt? Jag tyckte att senaste tråden inte laddades in, och sedan blev det tomt i skrivfältet…

För Inside Address & Port.

På den första raden står det 192.168.1.66:65383

Och på den andra står det 192.168.1.64:50023

I inställningarna på Skype har jag alltid haft ibockat ”Tillåt endast direkta anslutningar till dina kontakter.post-17391-0-38767200-1378153264_thumb.jpg

Tecknen som ser ut ungefär så här *:* se ovan.

Dessa finns för port 443 och 18452.

 

Nu börjar det att bli FÖR mycket...

Är det bara för att Microsoft tagit över Skype?

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Ingen orsak :)

 

Portarna i routern är ju inte de som Skype använder så det är tydligen något annat program som lagt till dem, t ex något online spel.

 

Pröva med att tat bort bocken framför "Tillåt endast direktanslutningar..." i Skype-inställningarna för att se om det blir någon skillnad.

Pröva med att i routerns "Port Mappings" lägga till en rad för port 18452 och med "Inside Address" satt till din dators IP-adress, samt protokoll satt till både TCP och UDP (om det inte går att välja båda gör en rad för TCP och en för UDP).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Onlinespel? Jag spelar gärna Mahjong i Windows 8, tycks höra ihop med X-box?

Om det är onlinespel som går att starta i och med att jag har loggat in på datorn?

Idag är det tomt under Port Mappings Internet… och dessutom är det tomt i Spel & Programdelning.

På Telias eget forum ser jag att många har problem med TG789 och TG799… några skriver om att en del funktioner är gömda så att ingen skall komma åt dem. Det skrivs en del om IPv6 aktiverat eller inte…

Jag har hittat användarhandboken till TG799vn 2… i den finner jag inte en rad om portar…

Jag skall också prova med att bort bocken vid ”Tillåt endast direktanslutningar..”

Nu börjar detta bli för mycket bara… så det blir en paus nu.

Tack Cecilia för ditt tålamod! :thumbsup:

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Online-spel var ett exempel, men det kan ju ha varit något annat program i datorn likaväl. Nu senast hade tydligen ingen dator, surfplattta, mobil startat något som använde uPnP för att öppna en port.

 

Ingen orsak :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Det blev en kort paus... svårt att släppa taget om tråden.

Provade med att ringa vår support, men blev hänvisad till att kontakta deras premiumsupport eller beställa hem en tekniker. Telefonsupporten hade inga kunskaper om inställningar för portar, mm. Det var bättre förr, brukar det heta, då var de mera tekniskt kunniga.

Är väl "enklare" att installera och konfigurera utrustning idag...

Det här med fildelning och ev. program som på något vis "sänker oss" i Skype... Molntjänster hur fungerar de? De är installerade, men tar bara "kraft" när de används? Jag har bara Dropbox.

Jag lägger till några klipp, men två är gjorda från print screen och sedan skärmklipp för att bli jpegfil. ( går att zooma med en fotovisare men blir då lite pixliga).

De visar hur det ser ut i Gatewayens " Verktygspanel.

Första bilden visar "default" så som det ser ut när jag i Verktyg öppnat  Spel och Programdelning".  Där finns Spel eller program samt Enhet, ... osv.  

post-17391-0-85178000-1378546831_thumb.jpg

Nästa visar när jag klickat på "rullgardinen" för Spel eller program, där är AIM Talk först i raden.

post-17391-0-72793300-1378546933_thumb.jpg

Sista bilden visar öppnad rullgardin för Enheter...

post-17391-0-20247500-1378547310_thumb.jpg

Vem nu Unknown är..... kanske en av de många Gateway som jag har bytt den senaste tiden.

De andra är "lilla jag"...

 

Jag försöker nu att kolla anslutningshastigheten mot flera av mina kontakter (är inte så många)...

Tills nästa gång.

Cecilia är en superb support i detta, men nu undrar jag eftersom så många läser tråden...

Har ingen av er några tips?

Sätter ni alla hoppet till Cecilia? 

God Helg Trådvänner!

 

Anm. hade för mig att bilderna blev förstorade om man markerade dem, fel av mig, sorry."

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Unknown måste vara något som är anslutet (eller har varit ansluten senaste dygnet eller så) till den Gateway du använder, t ex en mobil. Man kan kolla i alla möjliga enheter vad de har för MAC-adress (fysisk adress för deras nätverkskrets) för att se vilken pryl det gäller. Jag vet hur man gör det i en dator men inte i något annat.

 

Det är nog inte så mycket att supportens kunskap inte räcker till utan att internetanslutningar är en väldigt prispressad marknad för närvarande, vilket innebär att företagen blir väldigt noga med vad som ingår i abonnemanget och vad som ligger utanför.

 

När trådar blir väldigt långa kräver det en hel del av den som skulle vilja svara, eftersom det tar tid att sätta sig in i allt som redan har föreslagits och gjorts i tråden.

 

Tack detsamma! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Telia och en TG799vn v2. Den fick jag eftersom Telias support gissade att det var ett fel på mitt Zyxel-modem.

Eftersom jag sedan tidigare hade en router som var konfigurerad bra för mitt nätverk så ville jag att Telia skulle ändra så att TG799vn blev i bryggat läge, dvs. endast fungera som ett modem.

Detta gjordes direkt när jag ringde dem. Ingen Premiumsupport.

 

Efter någon dag visade det sig att problemen kvarstod.

Kvar var då routern som misstänkt. Kontaktade då åter Telia via deras chatt (rekommenderas) och jag förklarade detta, lika kortfattat som ovan.

De ändrade då tillbaks så att TG799vn åter även fungerade som router och den har fungerat bra sedan dess.

 

Ett alternativ att pröva skulle kanske vara att be Telia via chatten att ändra till bryggat läge och testa så.

 

Fungerar det så får man överväga att köra så och skaffa egen router.

OBS! Med reservation för att jag kör ADSL - vet inte hur det funkar med fiber!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mikael63!

Tack för ditt inlägg. Beklagar att min tråd har blivit så lång...

Det problem som du fick gällde det Skype?

Nu har jag fått lite annat att fundera på... det skulle kunna vara att det är brandväggen som spökar till det för oss = min bror och jag har båda TG799TSvn 2, "dubbelfel" alltså? Det är kanske så att brandväggen är "bättre" i de senare modellerna av Gateways...

Men innan så hade jag en TG789vn som tyvärr gav samma dåliga resulat i Skype. Förvirrande är det dock att min granne har en TG789vn och med honom är det inga problem att skypa med min TG799TSvn 2. Märkligt!

 

Sedan fann jag ett tips om att avinstallera Skype och installera det på nytt... Det skulle kunna hjälpa!?

Sagt och gjort, avinstallerade och hämtade programmet...

Under installationen kom detta meddelande... (se tidigare i tråden, inlägg 11)

post-17391-0-06393400-1378931458_thumb.jpg

Jag vet faktiskt inte vad jag skall göra här....

Kan tillägga att jag valde "Avbryt" för att komma vidare. Det tycktes som att Skype blev installerat. Inloggning och annat verkade fungera. MEN frågan är om inte dessa rader " applying security settings. Users is not a valid user or group. This could be a problem with the package, or a problem connecting to a domain controller on the network. Check your network connection and click Retry,..." Försök igen hjälpte inte då heller...

Är detta orsaken till problemet med SKYPE; "Anslutningshastigheten mellan er är långsam. Din internetanslutning är snabb nog..."

Men att många har fått samma FEL det ser jag på webben...

I något fall rekommenderas att installera en äldre version av Skype. Det har vi provat tidigare också... men nu installerade jag version 6.3..... och då kom inte "FEL" upp.Problemet verkar finnas globalt och på Skype supporten skrivs bara på engelska. På webben ser det ut som att det inte bara är användare av Telia och Windows 8 som berörs.

 

Att göra, testa skype 6.3.... och försöka förstå FEL-meddelandet... samt leta på webben om det går att hitta en lösning.

Ha de' gôtt!

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Liten rapport...

Det fungerade inte med version 6.3.... samma gula stapel.

Med 6.3 fick jag meddelande om att det fanns en nyare version att installera. Okey då så körde jag igång, efter en stund kom detta post-17391-0-85400300-1379106087_thumb.jpg och därpå detta...post-17391-0-42301700-1379106146_thumb.jpg

Det här måste väl ha en koppling mot det tidigare FEL som jag skrivit om, och som bland annat innehåller:

"applying security settings. Users is not a valid user or group. This could be a problem with the package, or a problem connecting to a domain controller on the network. Check your network connection and click Retry,...".

 

Googlar vidare på detta och det finns många träffar...men många gäller för Windows 7. 

Har dock inte hittat något för Windows 8 Pro.

Visserligen har jag uppdaterat till W8 från Windows 7 Pro om det spelar någon roll?

 

Googlar på...

 

God Helg!

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det senaste felmeddelandet påminner mycket om ett felmeddelande som i Windows 7 brukar lyda:

"The feature you are trying to use is on a network resource that is unavailable"
"Error 1706. No valid source could be found for product xxx. The Windows Installer cannot continue."

Det beror vanligen på ett problem med Windows installationshanterare och det brukar man lösa med http://support.microsoft.com/kb/2438651 men den gäller inte för Windows 8 men det går kanske att leta efter motsvarande för Windows 8. Fast det är klart, mycket av den allmänna informationen stämmer säkert även i 8:an.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia, och tack för länktipset.

Igår med Skype version 6.3 blev det samma dåliga resultat som tidigare.

 

Jag har idag tittat på en del i länken, men skall studera mer... Synd att den inte omfattar Windows 8...

Jag har dock kollat om det är fel i Installer och gått steg för steg ...men det finns inga anmärkningar om fel där.

Versionen är V5...

Tjänsten startar manuellt.

Sedan har jag kört Ccleaner som har städat.

Avinstallerade Skype 6.3 fullständigt med Revo Uninstaller, och det var mycket som jag valde att radera.

Provade nu med att hämta den senaste Skype versionen 6.7. Nu gick det längre under installationen och jag trodde att NU går det bra..

Men inte heller... FEL kom upp igen och det är samma som " An error occured while...." Men programmet startade och logga in kunde jag.

Antar dock att det blir samma GULA stapel när det är Skypedags...

Men än ger jag inte upp! Kollar ditt länktips och googla på "ERROR" samt installations fel, Kod 1603.

Filfelet som finns eller fanns i C:\.... SkypSetup_6.3.0.105.msi har nog med gemensamma krafter raderats av mig och Revo Uninstaller, så den är nog ingen idé att söka på....

 

God Helg igen!

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mikael63!

Jag är ensam användare på mina datorer (Om nu ingen olovligen tagit sig in bakvägen?)

Så jag är min egen administratör och också inloggad som sådan.

Nu plitar jag på knagglig engelska ihop några rader till Skype Community... får se om de har någon lösning på problemet?

Vet inte om felet hör hemma i Gatewayen från Telia... då vet de väl inget om den på Communityn...

Är det "programfel" så kanske de har lösningar till Skype för både Windows 7 och Windows 8?

 

Samma Skypeproblem har jag när jag använder min laptop med Windows 7, 64 bitars och mina två stationära PC.

Den ena är reserv med Windows 7, 64 bitar, men jag ville testa den med Skype och fick då samma problem)

Den PC som jag försöker lösa problemet på körs med Windows 8 Pro, en uppgraderingsversion av en Windows 7 Professional, 64 bitar.

De andra två datorerna får komma i andra hand när det gäller Skype.

Önska mig lycka till...

Ha en bra vecka!

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Vista och senare har man av säkerhetsskäl inte fulla rättigheter i datorn fast man är inloggad som administratör. Det gör därför skillnad om man högerklickar på ett program och väljer Kör som administratör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:thumbsup: Cecilia!

Jag blir aldrig för gammal för att lära mig något nytt...  

Använde Revo Uninstaller för att "fullständigt" ta bort Skype och försökte att installera det igen som administratör....

Jag kom en bit på väg... sedan kom "Fel. An error ocurred while...." upp = samma som tidigare.

Avbröt... programinstallationen "fortsatte", då kom nästa meddelande,

"Installationen av Skypes samtalslänk är klar. Skype installerades normalt men ett problem uppstod vid hämtningen av insticksprogrammet för Skype-samtalslänken. Försök igen eller kontakta support.

 

Nu börjar jag bli trött på detta program. Tidigare var det aldrig problem  med uppdateringar... på sin höjd att det var många som för flera år sedan skypade samtidigt...

Men nu... :thumbsdown:

Får väl knåpa vidare på raderna till Communityn...

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte kollat om det förekommit tidigare i tråden, men har du försökt göra en installation efter en så kallad "ren start"?

 

Steg 1. Ställ in datorn för en så kallad Clean Boot
1. Klicka på Start-knappen och skriv in MSCONFIG i fältet "Påbörja sökning" (Vista), "Sök bland program och filer" (Windows7), resp. klicka på "Kör" först (XP). Tryck på Enter.
2. Välj första fliken.
3. Klicka sen på "Selektiv start".
4. Bocka ur alternativet "Läs in autostartobjekt".
5. Välj fliken "Tjänster".
6. Bocka för alternativet "Dölj Alla Microsoft Tjänster".
7. Klicka på "Inaktivera alla".
8. Klicka nu på Verkställ och OK.
9. Starta om datorn.

Steg 2. Installera Skype

Steg 3. Återställ datorn till Normal Start oavsett resultat i Steg 2
1. Starta MSCONFIG på samma sätt som i Steg 1.
2. Välj första fliken.
3. Klicka sen på "Normal start".
4. Klicka nu på Verkställ och OK.
5. Starta om datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:thumbsup: Cecilia, nu fick lära mig något nytt igen, bugar djupt.

Nejdå, det här kunde jag inte ...

Men nu skrotar jag SKYPE på min laptop och reservdatorn, båda med Windows 7.

Ett sista försök med SKYPE blir det på datorn med Windows 8 Pro... är väl snart färdig att skicka till Skype Community och fråga... 

Men detta med "Clean Boot" är det samma i W8:an som för W7:an, bara undrar?

Jag kan söka själv när jag gjort färdigt "engelskan"...

Ha de bra!

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Det var ett tag sedan.

Nu har jag haft en tråd på Skype Community..

Först fick jag det här svaret, översatt av Google från engelska till svenska…

-”Först om detta felmeddelande: " Ett fel uppstod när tillämpa säkerhetsinställningar ... ". Detta är ett välkänt problem med installation av Click-to-Call add-on på icke-engelska versioner av Windows där namnet på Users är annorlunda (på min danska Windows 8 står det Brugere). Det kan vara möjligt att korrigera problemet genom att lägga till användare som en lokal grupp, men det är inte nödvändigt. Se t.ex. detta:

 

http://community.skype.com/t5/Windows-desktop-client/An-error-occurred-while-applying-security-setti...

 

Om du inte har någon avsikt att använda Click-to-Call add-on, så du behöver inte installera det. Denna Click-to-Call add-on och några andra extra skräp installeras med den fulla installeraren. Om du istället använder ren msi-installer, kommer endast den Skype-programmet ska installeras idag senaste Skype 6.7.0.102 versionen kan installeras med denna msi-installer:

 

http://download.skype.com/msi/SkypeSetup_6.7.0.102 . MSI

 

Anslutningsproblem är en annan fråga. När ett samtal, öppna menyn Samtal och välj Ring Teknisk info. Gör detta medan du är ansluten till Gateway och direkt till uttaget i rummet.Jämföra den visade Info kan skugga lite ljus över frågan…”

 

Min åtgärd!

Jag avinstallerade Skype och använde länken http://download.skype.com/msi/SkypeSetup_6.7.0.102 . msi att ladda ner Skype och installera den igen.

Installationen går 100% igenom utan några meddelanden om FEL.

Skönt, då trodde jag att det var dags att klippa den här tråden…

MEN, nädå!

Inte heller… Samma problem igen med tillräcklig hastighet, men anslutningen är långsam. D.v.s. att kvalitén på samtalet visar en Ikon med GUL stapel!

Jag skickade in hela lista med Teknisk Info… hoppar över listan här…

 

Så kom detta svar åter översatt av Google från engelska till svenska…

- ”Jag vet ingenting om hur din gateway fungerar och hur du konfigurerar det, men tydligen är problemet med UDP-anslutning. UDP är det protokoll som krävs för optimal Skype-anslutning. När du ser SessionOut / SessionIn RELAY_UDP, då detta innebär att direkta UDP-anslutning är inte möjlig, och detta, som regel, kommer att resultera i betydande nedbrytning av Skype-anslutning.

Jag skulle försöka byta Gateway brandväggen och se om det hjälper…”

 

Så här är läget nu.. Jag vet vad jag skall göra.

UDP, får väl läsa på vad som bestämmer över den, var den håller hus?

I Gatewayen eller i någon annan mjukvara eller vad?

Möjligen testa att stänga av brandväggen i Gatewayen… för det verkar bara finnas två lägen i den, AV eller PÅ.

UDP… är det något nytt sedan Microsoft tog över Skype?

Beror det på Windows 8?

Eller beror det på att vi har nyare Gateway?

Det var inga problem tidigare med Skype - Windows 7 och Gateway TG784…

 

Ha de gôtt vänner!

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

UDP är ett protokoll för överföring av t ex video över internet. I ditt fall gäller det att en brandvägg (i datorn eller i gateway) stoppar UDP-signaler. Skype har använt UDP i många år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia!

Tack för kommentaren. Jag hade tidigare provat med att stänga av brandväggen i Norton... Stängde av hela Norton också för den delen, men inte hjälpte det.

Då måste det väl sitta i Gatewayen Telia Smart TG799TSvn 2 då?

Den är ju ny hos mig...

Den förra TG789 ville inte vara med heller.

Bara med TG784 fungerade det..., men den la' av...

Ha en bra dag!

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...