Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skype och webbkamera?


kalh

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har Windows 8 Pro sedan ett par månader tillbaka och en Logitech webbkamera QuickCam Pro 9000 köpt 2009...

Senaste drivrutinen är installerad... i samband med bytet till W8:an.

Microsoft har ju tagit över Skype... och Telia ville väl ta betalt för Skypetjänsterna, men har ändrat sig om jag har förstått rätt.

 

Jag har Telia fiber sedan flera år och 100 Mb... min bror har Windows 8 Pro och har nyligen bytt till Telia fiber och har 10 Mb.

Det som har hänt på sistone är att när vi "skypar" med varandra så får vi båda "Varning" av Skype att "internetuppkoppling" är för långsam!!

Bilden hos oss båda är jättedålig och ljudet likaså...

Ibland försöker Skype fixa till den dåliga uppkopplingen och ibland så bryts kontakten bara.

"Stapelmarkeringen" som skall vara vit, är nu gul... eller röd.

Vi har båda Logitech QuickCam Pro 9000 som har superb bild och ljud tills nu...då!

 

Ett rykte säger att någon uppdatering av Skype har gjort att äldre webbkameror fungerar dåligt med Windows 8...

Vi provade båda att installera en äldre version av Skype 6.1.999.130 som tydligen skulle rätta till problemet.

Det gjorde den inte så vi är tillbaka på ruta 1... och återgått till den senaste versionen.

Eller har Telia....?

 

Någon som vet?

 

Trevlig helg!

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 67
  • Skapad
  • Senaste svar

Hej!

 

Har ni prövat med olika inställningar när det gäller anslutningen för Skype?

Verktygsmenyn - Alternativ - Avancerat - Anslutning

 

Har ni dubbelkollat att det inte är några andra program som använder internet mycket som är igång samtidigt, t ex antivirusprogram som laddar ner stor uppdatering, torrent-program?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Cecilia, tack för dina synpunkter.

Vi har gått igenom de möjligheter som finns med olika inställningar i verktygsmenyn på Skype.

Det har inte gett något.

Några andra program körs inte, förutom Norton 360 hos mig.

Jag har sett förslag om att prova med att byta USB-post...för webbkameran.

Jag skall prova det nästa gång vi skypar...

Sedan har jag en PC, i "reserv" med Windows 7 och Skype installerat.

Jag skall också testa att flytta webbkameran mellan de två datorerna med Skype igång och då kunna se om det blir skillnad på kvalitén.

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Provat lite...

Igår bytte jag till en annan USB-port, men det blev samma dåliga resultat som innan.

 

Idag bytte jag till PC'n den jobbar trådlöst, in ca 33Mb och ut ca 12Mb och har Windows 7 kopplade in webbkameran...

På motsatta sidan ingen ändring...

Resultat samma dåliga "uppkopling/anslutning"...

Stapelmarkeringen är inte vit utan GUL, och tittar man då på orsaken så "påstår" Skype att "anslutningen mellan er båda är dålig!!???

Där finns också en "cirkel" med "cirkulationspilar" och så står det TESTA HÄR....

"TESTA HÄR" är helt "död" för inget händer när man trycker där...

Märkligt att vår anslutning har blivit så märkbart mycket sämre på sista tiden.

Innan så hade vi oklanderligt bra bild och ljudförbindelse.

Nu finns det ju andra program än Skype...

Vi har provat Hangouts...där var det inga "Skypeproblem".

Jag, däremot gillade inte Hangouts.

 

God Helg!

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack detsamma :)

 

Gjordes det några ändringar i Nortons brandvägg i samband med att det blev sämre?

Pröva med att inaktivera Nortons brandvägg och se om det blir någon skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia, tack för all din hjälp!

Nej, jag har inte ändrat på några inställningar... Vad Norton 360 gör när de uppgraderar programmet vet jag inte.

Nu har jag version 20.4.0.40 är väl ibland kallad version 7.0. När jag kört den ett tag hände och händer då och då att programmet vill göra en uppdatering, se bilaga. Det här var för mig nytt och jag tycker det verkar som "Norton" då gör " rättelser" i programmet?

post-17391-0-40607100-1374049952_thumb.jpg

Vad gäller brandväggen så finns det olika inställningar att göra där, men jag har valt rekommenderade inställningar sedan programmet installerades. Se bilaga för brandväggen.post-17391-0-06201200-1374050035_thumb.jpg

 

Jag har även läst att om det är problem med att uppdatera Skype så är det troligt att Brandväggen stoppar den, och då måste man ge brandväggen tillåtelse att "öppna för Skype".

Norton 360 hos mig har aldrig nekat Skype att uppdateras...

 

Senast idag såg jag på MS Community's forum att någon har problem kopplat mellan Skype-Messenger-Live Mail-m.fl. Och där den ena supporten hänvisar till den andra som hänvisar tillbaka. Ingen har tydligen ansvar för problem som berör program som på något vis är/varit knutna till varandra... Messenger har ju blivit Skype...

 

Min bror använder Microsoft Security Essentials...(om han nu inte har bytt till något annat)

 

Båda har vi Telia, jag en Thomson TG789vn, nyligen utbytt då den förra inte ville vara med längre.

Och min bror har en Telia Smart med bredband, bredbandstelefoni och Telia digital TV.

 

Logitech hade ett eget "skype"= Live Vid HD, men det har man stängt ner... annars så.

 

Ha en fortsatt skön sommar :thumbsup:

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får ni båda två bra resultat på Bredbandskollen, både när det gäller hastighet och tid?

 

Har ni möjlighet att skypa med någon annan för att se om problemet bara ligger hos en av er?

 

Ni har ju bara problem med Skype så Skypes forum lär ju vara rätt ställe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia!

Tack för ditt tålamod... och tipsen!

Det borde vi ha tänkt på, men man blir så fixerad på det som stör...

Jo, vi har bra speed med bredbandskollen båda två.

Och därför förvånar det oss att vi får meddelandet från Skype att vår anslutning är långsam...

Och att det inte går att bruka "testknappen" som finns där?

Vi får testa att "skypa" med några andra...

Skype-forumet är såvitt jag läst, på engelska... men det går väl att knåpa ihop något "svenglish".

Men samtidigt är det väl där som de också hänvisar till att problemet finns i något annat "m-soft program".

Det var ju en som bollades mellan olika supportforum hos MS...utan att få hjälp.

 

Nu blir det några dagar "day off" i sommarvärmen.

Ha de gôtt!

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Med bredbandskollen gäller det att inte bara titta på hastigheten utan även tiden för den är viktig när video ska föras över i realtid.

 

Tack detsamma! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia!

Tack för synpunkter... svårt att släppa tråden.

Med Skype igång hos oss båda:

Jag tar emot 94.43 Mbit/s och skickar 11.22 Mbit/s, svarstid 5 ms och mätserver Göteborg.

Min bror tar emot 10.40 Mbit/s och skickar 14.89 Mbit/s, svarstid 5 ms och mätserver Stockholm.

 

Vid avancerad mätning kan man tydligen välja på andra mätservrar än den förvalda?

Likaså går det att välja mätmetod, Auto(förvald) eller 1, 2 eller 3 trådar... Vad nu trådvalet har för roll... gentemot Auto? Får studera det också.

 

Så här ser det ut för vår anslutning... post-17391-0-90596300-1374163908_thumb.jpg

Bilden ovanför har vi inte sett tidigare utan är ny för idag.

 

Bilden här nedan visar hur vi har haft det sedan ett par månader tillbaka...

 

post-17391-0-48106700-1374163986_thumb.jpg

 

Nu återstår väl bara att "skypa" med en kompis och se hur det blir då...

Skypeforumet, tycker jag vid en hastig titt visar att det är fler som har problem med de senare uppdateringarna av Skype... från 6.3. En har backat till 6.1... Vi bytte båda till 6.1.999.130 utan att det blev bättre.

Jag har hört att Skype skulle ha bytt "videomotor" i programmet som åstadkommit den här försämringen.

Det skulle tydligen "bara" drabba oss med lite äldre webbkameror, om detta har någon sanning vet jag inte?

Om nu inte Telia? Jag har fått byta ut min Thomson TG789vn p.g.a. problem... men den senaste tycks fungera ännu.

Jag får testa forumet i alla fall och se om hjälp finns att få?

 

Hej till nästa gång :thumbsup:

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej!

Jag har inte kommit så mycket längre... skapat mig ett konto för Skype Community.

Och knåpar nu på engelskan till min fråga.

 

Men jag ville prova att installera Skype på nytt på min laptop... Kör det trådlöst.

Hämtade och startade installationen, då kom detta meddelande uop...post-17391-0-01116800-1374877124_thumb.jpg

På något vis så kunde jag göra mig ett nytt Skypekonto.

Sedan ville Skype bli hämtad och installerad på nytt, med samma ERROR?

Men jag kom vidare och kunde testa mot Skype... det funkande så här långt...

Någon som vet vad som "Felar"???

Tittar jag i Skype, så finns det "Avancerade inställningar" och även "Anslutning".

Jag har inte ändrat på något här!

Är det någon "Skypare" som kan berätta hur du har dina inställningar...

Och om någon kan förklara min "ERROR"?

Jag kan inte säga om det är "ERROR" som är orsak till problemet på min fiberanslutna PC?

Tacksam för alla bidrag.

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Händer inte så mycket i värmen...

Men jag har skickat frågor till Telia Supporten...

Svar därifrån var att 1) Fabriksåterställa Gatewayen...

Om felet finns där? Jag har ju bytt några stycken redan, så vem vet?

2) Skall var att prova med nätkabeln direkt från vägguttaget och till datorn utan att gå via Gatewayen...

 

Jag tänker börja med att göra en fabriksåterställning hos mig...

Nu vet jag inte om jag måste "Ta bort" mina två trådlösa nätverkanslutningar och även "Ta bort" min Ethernetanslutning innan jag börjar om på nytt?

 

Någon som vet?

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två trådlösa nätverksanslutningar skriver du. Vad är det för några?

Men normalt behöver man inte ta bort några nätverksanslutningar bara för att man fabriksåterställer en gateway eller kopplar direkt till vägguttaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia :thumbsup:

Jag brukar få "ärva" av min bror när han köpt nytt...

Så den senaste och nyaste stationära datorn har blivit "Försten" och nu med Windows 8 Pro.

Den är ansluten med nätverkskabel i ett privat nätverk...används dagligen.

 

Den äldre stationära datorn, nu "reserven" används sällan och uppdateras ett par gånger i månaden eller vid behov bara för att den finns där...

Den körs trådlöst med en USB-ansluten TP-link.

Det inbyggda nätverkskortet plockades bort p.g.a. byte av grafikkort.

 

Kvar är min laptop Sony Vaio (köpt själv 2010) som också den används dagligen framför TV:n...

Den körs trådlöst via den inbyggda nätverkskortet, ett Intel Centrino-kort...

 

De båda trådlösa är konfigurerade som "hemmanätverk".

 

Nu använder jag bara en dator åt gången...

Då är de som inte används avstängda.(Ej i sparläge)

 

Okey, då behöver jag inte ta bort något i "Nätverks-och delningscenter" innan jag gör en fabriksåterställning, va' bra.

 

Jag hittade i PC för Alla ett programtips om "Mät nätverket"...

Gratis på www.softperfect.com/products/networx.

Här installerat det, men måste läsa på i "manualen" om funktionerna, inställningar, hastighet. mm. Programmet skall tydligen visa om det är något fel i "förbindelsen"...

Jag får se om jag kan förstå programinformationen...

 

Tack för hjälpen Cecilia!

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej igen! En ”liten” delrapport om vad som har hänt sen sist…

Jag har gjort en fabriksåterställning, men vi har fortfarande problem när vi ”Skypar”.

D.v.s. långsam anslutning och dålig video...

Nytt för mig… är kanske nytt för andra och kan vara till nytta… :rolleyes:

Man kan få teknisk information om och under pågående samtal.

I menyraden, välj ”Ring upp” och sedan ”Teknisk info om samtal”.

Där visas följande:

Basic –

Mina data –

Kontaktpersonens data -

Mina data var följande:

Identity:…

Status: 7

Video Status: 4

Problem: FW_BADNOT_UDP

Video debug (6571); media = 0; status = 4; error =

I min kontaktpersons data kunde jag se att det var mycket mer specificerat.

Bl.a.

Send packet loss 0,0 %

Recv packet loss 0,0 %

Roundtrip 17ms

UDP status local: Bad Remote: Bad

O.s.v…

Sedan har provat att använda ett program som heter NetWorx från Softperfect.

Använde det under vårt Skypsamtal och fann:

”Hastighetsmätaren” visade när vi hade långsam uppkoppling och dålig videokvalitet = gul stapel.

För inkommande = aktuell överföringshastighet var 12,2 KB/sek.

För utgående = aktuell överföringshastighet var 4,17 KB/sek.

Uppkopplingen bröts en gång, röd stapel, och programmet kunde inte återkoppla vår anslutning.

Nu provade jag med en annan och ny nätkabel direkt från vägguttaget till datorn.

Vi fick direkt kanonbild från webbkameran stapeln var vit.

Inga som helst problem…

Så nu väntar jag på leverans av en ny Gateway… det blir den 4:e i år om jag minns rätt :unsure: .

Ha en bra dag! :thumbsup:

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som att det är något som behöver ställas in brandväggen i Gateway så att inte UDP-trafiken blockeras eller något liknande.

https://support.skype.com/en/faq/FA148/which-ports-need-to-be-open-to-use-skype-for-windows-desktop

https://support.skype.com/en/faq/FA3161/my-video-quality-isn-t-great 3 och 4 från slutet

 

Tack detsamma!

Cecilia

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia :thumbsup:

1000 tack för dina länktips...jag skall läsa dem.

Måste erkänna att jag har inte knåpat färdigt på mitt engelska inlägg på Skype Community.

(Hoppas att jag inte behöver det, utan att våra problem snart upphör..)

Nu väntar jag på Gatewayen som Telia tog beslut om att byta ut.

Testar med den och ser vad det blir för resultat.

Telias support har inte påpekat något om portar och brandväggar.

De andra Gatewayerna som byttes ut har haft andra fel.

Kvarstår problemet så får jag ta detta med Telias support...

Vet inte om man får "rota" i deras "fabriksgjorda" inställningar?

Jag såg att någon som ville köpa en egen Gateway fick göra det, men Telia var tvungna att göra vissa inställningar för anpassning till fibernätet...

Återkommer efter utbytet av Gateway...

Tack igen!

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Nu får det bli slutrapport för orken är borta.

Så här är det…

Jag har, vilket framgår av tråden, problem med SKYPE när jag använder en Gateway typ Thomson TG 789. ( Den tredje i ordningen) Gäller nu även TG799.

( Jag har tidigare fått byta ut denna modell p.g.a. andra fel… skickat tillbaka 2 stycken).

Kopplar jag en nätkabel direkt från vägguttaget till datorn så fungerar SKYPE problemfritt.

Men går jag via Gatewayen så går hastigheten ner… samma gäller även mina trådlösa uppkopplingar.

Jag har också provat med att byta kablar mellan vägguttag och Gateway och mellan Gateway och dator… samma dåliga resultat.

Jag kan inte tolka det på annat sätt än att problemet sitter i Gatewayen.

Har dessutom provat med att inaktivera brandvägg och antivirus i Norton 360. Det gav ingen förbättring.

Nu togs beslut att jag skulle få mig tillskickad en ny Gateway, men en TG799… bekräftelse kom på en TG 789…? Jag frågade varför? Då skulle de skicka en till, men en TG799.

Paketet med TG789 kom och i kartongen, märkt TG789, låg en TG799!?

Nu skall jag hämta ut den TG799 som är på väg och packa om den samt returnera den.

Den TG799 som jag har, är inkopplad och fungerar lika dåligt med SKYPE som de andra har gjort

Nu återstår Premiumsupport, att betala för.

Det är tydligen de som har befogenhet att ändra i Gatewayen.

De flesta som jag har haft kontakt med har ingen ”vetskap” om SKYPE alls enligt egen utsago. Konstigt tycker jag…

Konstigt för SKYPE har fungerat klanderfritt under flera år, ändå tills i början av året.

Såg på ett annat forum att, flera har problem med Skype i mobilen…

Och att orsaken är att Telia har ändrat på bandbredden, vilket ger dålig kommunikation.

Vad vet jag...

 

Dags nu att klippa tråden här…

Tack till Cecilia för stöttning :thumbsup: !

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju tråkigt att det fortfarande är problem. Men har du prövat med att gå in i routerns inställningar och öppna portar?

 

Bara trevligt att försöka hjälpa till :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Nu har det inte blivit lättare…

Den ”sista” Gatewayen TG799TSvn v2 blev installerad den 23 augusti.

Skypade med min bror, samma dåliga resultat med låg anslutningshastighet med den nya TG’n…

Avinstallerade Norton 360 (med deras Removal-verktyg) och valde Microsoft Security på den PC som körs trådlöst… Provade att Skypa den vägen… Resultat lika dåligt. Stängde av!

Startade upp igen men kopplade nätkabeln direkt i vägguttaget och till PC’n. Resultat VIT stapel och inga problem med låg anslutningshastighet.

Jag har även via e-post fått svar från Telias support att jag får logga in på Gatewayen och öppna portar…

Men vill jag att Telia skall göra det så måste det ske med deras betaltjänst Premiumsupport.

Nu undrar jag om det inte är något lokalt fel här i huset där jag bor?

Det är väl många som använder Telia Gateway TG 789 eller TG799 och Skype!

Ingen tycks ha dessa problem med låg anslutningshastighet eftersom det är bara jag som söker hjälp…

Men nu senare så fick jag Skypekontakt med en granne i huset.

Läs och häpna nu blev det VIT stapel. Fast vi hade lite dålig videokvalitet, mest beroende på dålig upplösning i hans webbkamera.

Nu är vi anslutna till samma Teliaägda fibernät med digital TV, telefoni och internet (gratis installerat av Telia.) Fibern kommer in i huset i ena änden och går i källargångarna tills bortre änden.

Sedan har det dragits ”avstickare” in i vissa rum där skåp finns för anslutning av lägenheterna.

Hur många skåp det finns och hur de fördelats på lägenheterna vet jag inte.

Men flera skåp är det.

Då är frågan…

Jag är ansluten till ett skåp, kallas det för bredbands switch, i ett rum nere i källaren nära mig.

Min granne som bor lite längre bort i huset är ansluten till annat skåp i ett rum i källaren nära honom…

Skulle problemet finnas i ”mitt” skåp???

God helg på er alla!

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det berodde på utrustningen i källaren borde du väl ha samma problem när du ansluter datorn direkt till väggen, tycker jag.

 

Varför kan du inte försöka öppna portar själv i Gateway?

Det brukar inte vara så svårt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia!

Angående utrustningen i källaren, håller med dig. Men tänkte att "signalerna" därifrån på något vis ändras när de gick genom Gatewayen? Men är/var opåverkade när de gick direkt från vägguttaget och till datorn. Men jag vet inte...

Nu får jag ju kika på inställningarna i Gatewayen så det får bli nästa steg.

Jag har också hittat information på Skype om portar, mm.

Hämtat från Skype (översatt till svenska av Google)

För Windows

För att fungera korrekt, kräver Skype obegränsad utgående TCP tillgång till:

• Alla destinationsportar över 1024 (rekommenderas) eller

• Portarna 80 och 443

Konfigurera portarna som Skype använder för inkommande anslutningar:

1. I Skype, från menyraden, klicka på Verktyg > Alternativ.

2. Under Avancerat, klicka på Connection.

3. Ange den port som du vill ha Skype för inkommande anslutningar.

4. Välj om du vill använda port 80 och 443 som alternativ för inkommande anslutningar.

Det finns en bild som jag lägger till som bilagapost-17391-0-26800600-1377424342_thumb.jpg

 

Ny frågeställning… från Skype supporten...

Kan jag ansluta till Skype via en proxyserver?

" Ja du kan. Om du ansluter till Internet via en proxyserver, kommer Skype automatiskt upptäcka dina proxyinställningar. Men om du av någon anledning Skype inte kan ansluta till din proxyserver, om du vet att dina proxyinställningar kan du manuellt konfigurera Skype att ansluta till din proxyserver.

Om du inte känner dina proxyinställningar, eller du är inte säker på att konfigurera dina nätverksinställningar, rekommenderar vi att du inte ändrar dessa inställningar."

 

Lägger till en bild som visar hur portar och "proxyinställningen" är hos mig. post-17391-0-31912100-1377424382_thumb.jpg

 

Förvalet med "spåra mellanserver (Proxy) antar jag är rätt. Portarna är ju också förvalda, eller? Men de går väl att kontrollera i Gatewayen?

 

Spanar väl vidare... Telia har hänvisat till hembesök och är det fel hos mig så får jag betala, men är det fel i nätet så kostar det inte mig något. De har inte kommenterat detta att jag inte har något problem när jag skypar med min granne...

 

Ha en fortsatt bra dag!

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte ändrat några Skype-inställningar i min dator, så vitt jag kommer ihåg, och där är inte "Tillåt endast direkta..." förbockat. Dock använder jag inte Skype med videokamera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...