Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installation av windows 7


belton

Rekommendera Poster

Hej!

Jag håller på att uppgradera min dator. Jag kommer att behålla mina gamla hårdiskar och installera bland annat en SSD.

Just nu har jag Vista 32 bitars och jag får hem en windows 7 ultimate 64 bitars om ett par dagar.

Nu till min fråga.

 

Vad behöver jag göra innan installationen av windows 7? Jag vill göra en helt ren installation och att de gamla hårdiskarna ska vara tomma. Och så installerar jag windows 7 på SSD-disken.

 

Jag kommer även att byta moderkort processor och minnen.

 

Tacksam för all hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Börja med att gå in i BIOS Setup meny med Del eller F2, F1 eller Esc och kontrollera att du har SATA diskarna inställt på AHCI och inte IDE mode. Läs i manualen till ditt moderkort.

Du kanske får botanisera runt i menyerna tills du hittar.

 

Endast en disk inkopplad under Windows installation.

 

Ungefär så här brukar jag göra vid Windows 7 installation; se denna tråd inlägg #3

Jag brukar ha internetuppkopplingen på, eftersom Windows installationsprogrammet kan komma att göra vissa uppdateringar av vissa filer som behövs vid installationen.

 

Övriga SSD tips

http://eforum.idg.se...ost__p__1569089

http://eforum.idg.se...ost__p__1575878

 

Tänk på ESD när du håller på och byter delar. Se denna tråds inlägg #7

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Nu har jag inte hunnit läsa allt men om jag fattar rätt så behöver jag inte formatera och rensa hårdiskarna innan jag börjar byta ut alla delar i min rigg. Utan jag formaterar den hårddisken i samband med att jag installerar windows 7 64 på SSD disken sen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Inte säker på vad du menar?

 

Vid installationen av Windows på SSD så skapar du partitionen och den formateras av installationsprogrammet.

Endast denna inkopplad på datorn.

Du kan kolla in guiden som finns länkat i inlägg #3

 

Övriga diskar kopplar du sedan in och är dessa redan formaterade så behöver du ju inte göra nånting, men det är klart att det är bra att rensa ut gamla systemdisken tex. med att formatera om denna, vilket du då gör inifrån Windows 7 diskhanteraren och ger den samtidigt en enhetsbokstav.

 

Ett tips till; om du har en minneskortläsare inkopplad så brukar dessa automatiskt tilldelas första lediga enhetsbokstäver tex. E, F, G, H

om du redan har en DVD som heter D

Kopplar du efteråt in flera andra HDD så får ju dessa då enhetsbokstäver som börjar med I

 

Dessa går ju att ändra sedan, men kanske enklast är att du tillfälligt kopplar ur interna USB-sladden från minneskortläsaren på moderkortet, tills du är klar med Windows installationen och har anslutit dina övriga interna diskar och sedan stoppar tillbaks kontakten på moderkortet till minneskortläsare. När du då startar upp datorn så får denna enhetsbokstäver efter sista disken.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Tack! Nu har jag inte hunnit läsa allt men om jag fattar rätt så behöver jag inte formatera och rensa hårdiskarna innan jag börjar byta ut alla delar i min rigg. Utan jag formaterar den hårddisken i samband med att jag installerar windows 7 64 på SSD disken sen?

 

Du skall givetvis kopiera undan alla filer och ev. favoriter, mailfiler etc. till t.ex. en extern hårddisk.

Ev. genom att använda Microsofts verktyg för detta: http://windows.micro...es/productivity# Easy Transfer!

 

Har du en SSD disk som du vill köra Windows, program och spel ifrån och vill ha kvar din tidigare disk som ren lagringshårddisk så bör du ta en titt på WinGuider.se´s Optimala installationsguider för Windows 7! Dessa är de enda guider som totalt separerar Allt som har med användarna att göra från Windows, program och spel genom att alla användarrelaterade filer etc. hamnar på lagringsdisken! SSD-disken blir därmed helt dedikerad för Windows,program och spel!

Varför detta upplägg? Enkelt! De filer användarna skapar & sparar tar betydligt mer plats än program och spel! Vaför dessa skall lagrads på den största disken!

Spel och program kräver mest prestanda och detta upplägg ser till att få ut maximal prestanda & stabilitet för datorns ANVÄNDNING!

 

Dessa guider leder dej steg för steg igenom ALLT du behöver göra, såväl innan installationen inleds, som under och efter! Rekommenderas!

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen! Jag har kollat i BIOS på mitt nuvarande moderkort men den verkar inte ha något stöd för AHCI. Är ACHI bara en intel grej? Men jag ska se till att det nya jag köper har det. ESD ska jag se till att köpa också.

 

Så här gör jag alltså:

 

 

1. Jag installerar windows 7 på SSD med bara den inkopplad så att allt fungerar (enligt din eminenta guide Flyfisherman.

Fast jag får nog hoppa över att installera program och dyligt på SSD då jag vill ha mycket av det på min andra hårddisk.

 

2. jag kopplar in mina gamla hårddisk (med windows vista installerat + massa skit) och så formaterar jag den innifrån windows 7.

 

3. Går in i Bios och kollar att Sata diskarna är ställda på AHCI.

 

Är det smart att installera antivirusprogrammet på SSD-disken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glöm inte heller bort att vissa program, enheter, speciellt äldre, inte klarar 64 -bitars.

 

Många som går över till 64 -bitars tänker inte på detta, och så får dom problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Tack för tipsen! Jag har kollat i BIOS på mitt nuvarande moderkort men den verkar inte ha något stöd för AHCI. Är ACHI bara en intel grej? Men jag ska se till att det nya jag köper har det. ESD ska jag se till att köpa också.

 

Så här gör jag alltså:

 

 

1. Jag installerar windows 7 på SSD med bara den inkopplad så att allt fungerar (enligt din eminenta guide Flyfisherman.

Fast jag får nog hoppa över att installera program och dyligt på SSD då jag vill ha mycket av det på min andra hårddisk.

 

2. jag kopplar in mina gamla hårddisk (med windows vista installerat + massa skit) och så formaterar jag den innifrån windows 7.

 

3. Går in i Bios och kollar att Sata diskarna är ställda på AHCI.

 

Är det smart att installera antivirusprogrammet på SSD-disken?

 

Byt plats på 3.an och 1:an alltså kontrollera och ev. ändra till AHCI det första du gör.

 

AHCI är inte Intel specifikt och alla nyare moderkort stöder detta och dom flesta moderkorten har det aktiverat som standard - men långt i från alla. Det behövs för att TRIM och NCQ skall fungera på SSD samt ger ökad presatanda.

Se detta för TRIM/NCQ info: http://www.nordichar...10.html?start=3

 

Länka eller tala om fabrikat och modellbeteckning på ditt moderkort, så kanske vi kan utröna om det har AHCI.

 

På mitt ASUS P8Z68 Deluxe moderkorts BIOS finns inställningen under Advanced Mode > Advanced > SATA Configuration

post-73434-0-37235200-1338896534_thumb.png

 

 

Och se till att du sparar/kopiera undan filer som du vill ha kvar på din HDD innan du formaterar, som Winguider påpekat.

Se till att du spara ut tex. bokmärken i webbläsaren, e-post och adressboken, personliga filer och dokument, lösenord till webbsidor etc.

Till hjälp med E-post program så titta i denna guidetråd: http://eforum.idg.se...skopiera-epost/

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är inköpslistan jag håller på med.

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1089496&su=AED9C137-A842-4CD0-B66F-CF559F5F5B3A

 

Om ni har synpunkter på den så hojta till. Är inte jätteduktig på det här. Blir min första dator att sätta ihop.

Vill främst att det ska gå riktigt fort i spel.

 

Detta sparar jag sen tidigare dator:

Cooler Master Stacker 831 Svart, 2x12cm

fläkt, aluminum

 

Corsair Powersupply 750W Black,ATX/EPS,

140mm Fan, 8xSATA, SLI

 

ASUS RAdeon HD 6970 2mb

 

2 stycken Western Digital Caviar GP 500GB SATA2,

16MB 7200RPM

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ser bra ut.:thumbsup:

 

Nja, ordningen som du skrivit skall ändras till 3,1,2 hehe

Men nu behöver du inte bekymra dig om AHCI - se nedan.

 

Moderkortet är väldigt bra och en fördel till med ett komplett kit som du valt är att dom ingående delarna är kompatibla med varandra.

Moderkortets specifikationer ASUS P8Z68-V PRO/GEN3

Manualen kan du i förväg ladda hem och läsa igenom, medan du väntar på leverens. Brukar jag göra så man vet 'vad och hur'.

Och detta moderkort har AHCI aktiverat som standard - du hittar inställningen på samma ställe som på min bild ovan.

UEFI BIOS kan du använda mus på.

 

Som sagt tidigare; tänk på ESD (länkat i mitt första inlägg) och lägg på ett ESD-handledsband i inköpslistan.

http://www.komplett....62&reviewPage=2

 

Moderkortsdistanser - Var noga med rätt antal på rätt position på moderkortsplåten i chassit.

Dessa skall passa motsvarande monteringshål på moderkortet.

Annars risker du kortslutning på baksidan mot moderkortets ledarbanor och lödpunkter.

Sidan 2-37 i pdf-läsaren (55/146) i manualen som du hittar ovan.

 

post-73434-0-29806400-1338900598_thumb.png

 

Dom två minnesmodulerna monteras i blå slot A2 och B2 (manualen sidan 2-11)

post-73434-0-10015200-1338900267_thumb.png

 

Kolla in denna guide som jag kan rekommendera, nog den bästa på svenska:

NordicHardware - Datorbyggarskolan

 

Ps. Tack för poängen och lycka till.:)

Glömde säga att det också är en mycket bra processor Intel Core i5 2500K

http://www.sweclocke...k-core-i5-2500k

 

Processorn har även Intel Quicksync tillsammans med moderkortets stöd för Lucid Virtu. Då kan du använda dig av grafiken i Intel's Core i5 eller i7 1155 processorer och ett vanligt grafikkort samtidigt och använda något som kallas Quick Sync. för video encoding bl.a.

Snabbar upp det hela rejält med högre kvalitet då. I vissa lägen för att fullt stöd för Intel Quicksync skall fungera, måste bildskärmen kopplas om till moderkortets interna grafikport för att kunna utnnyttja iGPU i CPUN. Se Quicksync länkarna ovan samt i manualen till moderkortet.

 

Fler och fleer applikationer dyker hela tiden upp som stöder detta pga. att Intel tillhandahåller gratis Media SDK och bland dom senare s/w är DVDFab.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grymt! Fan va schysst!

När jag kollar på sidan så finns det en hel del drivers och annat jag kan ladda ner.

Ska jag ladda ner därifrån och skita i skivorna som följer med?

 

Och vad behöver jag? Alltihop eller bara chipset drivers?

 

Chipset (2)

AUDIO (1)

VGA (2)

LAN (2)

USB (2)

Utilities (11)

SATA (3)

BlueTooth (2)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Du behöver alltihopa av drivrutinerna, med start av chipset.

Se installationsordningen i inlägg #3

 

Däremot vissa verktyg (Utilities) är överkurs och ibland helt onödigt.

Tex. fundera på om du har behov för

Disk unlocker - för HDD större än 2TB

WebStorage - nån molntjänst?

 

Men svårt att säga så här direkt vad som är bäst; visserligen kan det vara senare drivrutiner etc. på Asus sida, men samtidigt så kan det vara bra att köra in drivrutinerna, helst en och en från skivan, dom skall ju i alla fall fungera.

 

Sedan du använt datorn en tid så kan du ju uppdatera drivrutiner och annat. Det beror på som sagt.

Jag skulle nog kanske installerat det övriga (men inte allt) från skivan och ta senaste chipset, Intel IRST SATA AHCI, Lan, ljudkort från nedladdningen.

 

När du fått hem grejorna dubbelkollar du att modellbeteckningen på Asus sida stämmer överens med det som Komplett levererat. Händer ju att modeller byts ut...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter all hjälp jag har fått så kommer jag lägga en beställning ikväll. Ska bara fundera så det inte är något jag glömt.

En fundering är hur man monterar själva ssd-disken i chassit. Kollade runt och det fanns lite olika metoder, till och med att bara tejpa fast den. Har inte koll på hur det ser ut i min låda just nu men ska plocka isär den strax o kolla.

Men att tejpa, känns sådär eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Kortet har http://www.asus.com/...#specifications

Intel® Z68 chipset :

2 x SATA 6Gb/s port(s), gray

4 x SATA 3Gb/s port(s), blue

Du klarar dig på dessa med dom diskar och DVD-du har nu.

SSD kopplas in på grå SATA 6Gbit/s port

-----------------------------------------------------------------------------------

Marvell® PCIe SATA 6Gb/s controller : *3

2 x SATA 6Gb/s port(s), navy blue

Dessa behövs ju inte nu i början och då inaktiverar du detta i BIOS och behöver således inte heller installera

  • SATA Marvell Controller Driver och dessa portar är enbart för HDD/SSD

JMicron® JMB362 controller : *3

1 x eSATA 3Gb/s port(s), red

Detta är för eSATA röd port på baksidan.

Har du ingen ESATA extern HDD då inaktiverar du detta i BIOS och behöver således inte heller installera

  • JMicron JMB36X(JMB362) Controller Driver

Manualen sid 3-21 ändra till Disabled för dessa i BIOS, sedan Save & Exit.

Startup tiden från det du slår på datorn tills den börjar på att boota från SSD (alltså innan Windows laddas) kapas ned med c:a 10sek.

Dessutom färre drivrutiner som laddas in i Windows gör att detta också går fortare.

 

Övrigt:

IEEE 1394 Firewire

Har du inga såna apparater eller enheter, Disable i BIOS (syns på bilden, ej utmärkt) och där kommer nog drivrutinen från Windows, som då inte kommer att installeras.

 

Bluetooth V2.1+EDR

Denna kan vara kul, går bl.a. att fjärrstyra datorn, media player etc. med tex. din telefon, tyvärr är min egen erfarenhet på mitt ASUS P8Z68 Deluxe att räckvidden på Bluetooth sändaren är ytterst begränsad, så i mitt fall använder jag det inte längre. Sändaren sitter bak på mitt moderkort och jag har ett stort isolerat Antec P193 V3 chassi under mitt datorskrivbord som effektivt försämrar signalen.

 

Om detta skulle bli fallet för dig också? Disable i BIOS och då behövs heller inte dessa:

  • ASUS och/eller Atheros Bluetooth Driver

  • ASUS BT GO! V1 Utility
  • ASUS Mobilink V1.00.40 Utility

post-73434-0-84382400-1338913349_thumb.png

Kom ihåg att det är ju lätt att aktivera (enable) någon funktion igen senare och därefter installera nödvändiga drivrutiner och Utilities.

 

[Edit] Nej inte tejpa.

Har du Kjell & Company i närheten där du bor eller annan data affär?

Fästvinkel 3,5" till 2,5" Art nr: 98840 50:-

Komplett OEM SSD 2.5" to 3.5" Bracket SATA 50:-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men va bra! Nu lär jag mig massor ju. Tack!

Jag plockade precis isär datorn och tog bort bland annat ljudkortet och en minneskortläsare som jag aldrig använt. Minneskortsläsaren var monterad på två "brackets" för att det skulle passa, så de kanske passar till SSD-disken.

Måste ju vara snyggt och prydligt innan jag får de nya grejerna.

 

Min enda fundering just nu efter att ha rotat runt i burken är mitt nätagg. Att den har allt den behöver, alltså kontakter som passar och så.

Men det kanske är någon standard på alla. Det är något liknande denna jag har:

 

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=340678#extra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja nätaggregatet skall inte vara några problem.

Och eftersom du redan har detta tillsammans med ditt grafikkort så har du ju redan dessa PCIE strömkontakter som sitter på grafikkortet.

 

Minneskortsläsaren var monterad på två "brackets" för att det skulle passa, så de kanske passar till SSD-disken.

Tänk då på att skruvarna inte får vara för långa, så dom gängas in och skadar SSD.

Kan tyvärr inte säga hur långa dom skall vara på rak arm, men dom brukar vara rätt korta om jag inte minns fel.

Det där märker du, annars travar (galopperar kanske) du bara ned till närmsta datorbutik eller Kjell & Company och köper några st.

 

Måste ju vara snyggt och prydligt innan jag får de nya grejerna.

Självklart. :thumbsup:

 

Dessutom så följer det med 2 typer SATA-kablar till moderkortet (sid 1-1 i manualen):

2 st. SATA 6 Gbit/s kablar

2 st. SATA 3 Gbit/s kablar

Dessa har olika färger och det står på kablarna vilken som är vilken.

 

Viktigt: om du har en 1394 Firewire port på fronten av ditt chassi; så får du noga läsa i manualen vilken port den skall kopplas in på moderkortet. Det är nämligen exakt likadana kontakter för USB på moderkortet (fast tydligt utmärkta) och sätter man Firewire kontakten i en USB port så går något sönder.

 

Överhuvudtaget gäller det att ta det lugnt och metodiskt, inte stressa och dubbelkolla alla anslutningar.

Följ noga instruktioner och bilder i manualen, så du vänder kontakter för lysdioder och annat rätt och på rätt plats.

 

Och som sagt, ta en titt i NordicHardware - Datorbyggarskolan också, rätt många sidor att läsa, men då har du nåt att göra tills paketet anländer.

Lycka Till.:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag beställt! Spännande, ska bli roligt att plocka ihop. Ska gå igenom alla tips här och plugga på lite så jag vet hur man gör. Jag kunde inte hålla mig och beställde mer RAM-minne också. :rolleyes:

 

Tack för all hjälp, hur schysst som helst!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Idag fick jag alla nya pryttlar från komplett och väntar nu bara på Windows 7 som nog dimper ner i morgon. Har läst på en hel del nu och börjar förstå lite bättre.

 

En sak jag dock undrar över är ifall jag ska uppdatera firmware på SSD disken innan jag installerar windows på den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej.

Vad kul.:rolleyes:

 

Kan inte tyvärr inte svara på detta, men så här är det ofta:

Att uppdatera Firmware på en SSD kan medföra att allt innehåll på disken töms och det går nog heller inte att uppdatera Firmware på SSD från Windows om SSD är systemdisk.

 

Jag tror du gör bäst i att gå in på tillverkarens sida och läsa på där hur du skall göra och det kan vara bra att uppdatera Firmware faktiskt.

Dom brukar tillhandahålla verktyg för detta och där du samtidigt kan se vilken version som SSD har nu, troligen att du skapar en botbar CD-skiva eller bootbart USB-minne eller om du har möjlighet att tillfälligt koppla in SSD på en annan dator som extra disk och köra Firmware uppdatering från denna.

 

Hittar du inte rätt sida, så tala om vilken SSD och modell det är, så kanske vi kan hjälpas åt.

Mvhv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittar det här:

http://www.ocztechnology.com/ssd_tools/SandForce_Based/

Jag har den som heter Agility3.

 

Verkar som om man kan uppatera firmware trots att den är systemdisk med OS på om man väljer:

Linux-based Tool i den listan.

 

"These tools run directly from the CD or USB stick, thus they can be used on ANY drive listed below, even if Windows/OSX/Linux is installed on the drive."

 

Då kan jag ju installera windows, kolla så att min internetuppkoppling funkar (krävs) och sen uppdatera firmware. :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Firmware updates may result in loss of user data and we recommend you back up your data before updating the firmware.

 

Du bootar ju med skivan eller från USB sticka, så Windows är ju inte igång.

Instruktioner: http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?99275-NEW!-Bootable-Linux-based-tools-for-OCZ-SSD-s

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Nu har jag kommit så långt att allt är monterat och SSD:n har senaste firmware samt att alla drivrutiner är installerade. Följde din guide och det har funkat strålande! Har kopplat in min ena hårdisk och ska formatera den nu.

Är det något speciellt att tänka på där?

 

Såg i din ena länk att du har lagt upp "program files" -mapparna på din andra hårdisk så att det bara är att byta till "D" när man installerar. Tänkte göra samma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...