Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med Sidopanelen i Vista


kalh

Rekommendera Poster

Hej alla Eforumister! Gott Nytt också... :thumbsup:

Jag har tappat bort mig i minnet(mitt eget! :angry: )är väl några år sedan jag stängde av(avinstallerade, vet inte om det går?)sidopanelen på "djupet". Hittar inget under Administrationsverktyg, men det är där som jag ändrat på något tror jag!?

Nu hittar jag inte var jag skall väcka den till liv igen.

Det fungerar inte med att följa "Hjälpens anvisningar" hur man gör för att visa den... Jag har för mig att genom att stänga sidopanelen skulle man spara på resurserna...

Hoppas på hjälp! :thumbsup:

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skriv bara Sidpanelen i sökrutan. Start och sökrutan. klicka på Sidpanelen. Vill du att den ska starta med Windows, högerklicka på ikonen i Aktivitetsfältet sedan Egenskaper och bocka i rutan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Start -> Alla program -> Tillbehör så hittar du Windows Sidpanelen.

Klicka på den och sedan högerklickar du på den när den är på skrivbordet och väljer Egenskaper så kan du välja att starta Sidpanelen med Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! tack så här långt, men det funkar inte. Det här var det första som jag provade med. Varhelst Sidpanelen finns så är den "död"... m.a.o. så händer det ingenting.

Som jag skriver så har jag nog stängt av någonstans att programmet skall starta. Och det är därför som inget händer...

Dessutom så finns inte Sidpanelen i listan över Tillbehör... och det beror säkert på att jag som sagt har stängt av panelen... i något "Kör"... msconfig eller så.

Jag letar förtvivlat... :blush:

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom så finns inte Sidpanelen i listan över Tillbehör... och det beror säkert på att jag som sagt har stängt av panelen... i något "Kör"... msconfig eller så.

Är inte inloggad i något Vista-system just nu, men väl Windows 7. Kan det vara samma?

Kika via Kontrollpanelen -> Program och funktioner -> Aktivera eller inaktivera Windows-funktioner. Finns där Windows Gadget-plattformen, så bocka i.

 

Om du kollar i Utforskaren -> C:\ -> Program (x86), ser du då Windows Sidebar?

 

Några andra tips här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Om du kollar i Utforskaren -> Program (x86), ser du då Windows Sidebar?

 

Några andra tips här.

 

I Vista är det C:(om det är din system disk)-Program-Windows Sidebar. Finns den inte där har du på något sätt lyckats ta bort den helt och hållet. Hur, vet jag inte, då det inte ska gå, vad jag vet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen :thumbsup:

Sicurezza, jag har kollat i kontrollpanelen...osv, där finns en del urbockade funktioner i listan men ingen som heter Windows Gadget. På C:i Program files finns däremot en mapp Windows Sidebar..i mappen finns bl.a. sidebar.exe. Kör jag den så vill programmet "matas med" en CD-skiva...Förmodar att det är en installationsskiva för Vista(32bitars).

Jag avbryter och tittar i Problemrapporter och-lösningar så visar felet på APPCRASH i Felmodul OLEAUT32.dll. Windows har ingen lösning på problemet heller och jag har även försökt med FixIT, men inte heller där så blir det bättre.

Jag får spana på om det inte finns ett sätt att reparera Windows på utan att mata in någon CD-skiva.

Tack så länge :thumbsup:

kalh

Hej!

Jag hann bara logga ut från forumet på min PC med W7, så var problemet löst på den andra PC:n med Vista... Sidpanelen på plats igen! Fråga mig inte hur den kom dit.

Nu är problemet löst, om det inte är tillbaka efter omstart senare.

Ha en bra dag!

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Du kan ju enkelt kolla om Sidebar.exe körs genom att högerklicka på Aktivitetsfältet och öppna Aktivitetshanteraren > fliken Processer

post-73434-0-63745200-1329822306_thumb.png

 

Annars får du se till att Windows Gadget plattformen är aktiverad.

Nu har jag Windows 7 men det är nog nästan lika på Vista:

 

Start > Kontrollpanelen > Program > Program och funktioner > Aktivera eller inaktivera Windows-funktioner => i listan som kommer upp se till att Windows Gadget-plattformen är ibockad.

post-73434-0-00726000-1329822613_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Vista och har sidopanelen igång, men det finns inget med Gadgets i "Aktivera eller inaktivera Windows-funktioner" eller något annat som jag associerar med sidopanelen.

 

Enligt http://www.vistax64.com/tutorials/81260-windows-sidebar-startup.html så ska sidopanelen finnas med i Kontrollpanelen men jag hittar den inte där, men det är kanske mina ögon som inte klarar av det. Även sidan http://www.vistax64.com/tutorials/114722-windows-sidebar-enable-disable.html handlar om hur man aktiverar sidopanelen i Vista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Vista och har sidopanelen igång, men det finns inget med Gadgets i "Aktivera eller inaktivera Windows-funktioner" eller något annat som jag associerar med sidopanelen.

Ja det är väl bl.a. detta som skiljer då mellan sjuan och Vista.

Men sidebar.exe bör ju i alla fall synas i Aktivitetshanteraren.

 

Dina länkar är ju bra, det borde ju fungera för TS.

Mvh :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia och Flyfisherman!

Trevligt, Jag startade om "Vistan" och då var sidpanelen borta igen.

I aktivitetshanteraren finns ingen sidebar.exe under fliken Processer.

Inte heller finns Windows Gadgets i "Aktivera eller inaktivera Windows funktioner.

Jag får stå mitt kast när jag gjorde något för några år sedan...tyckte det var smart att stänga av Sidpanelen... Minns inte var jag var inne och "rotade"

Jag skall följa dina länkar Cecilia och se om de kan hjälpa mig.

Tack så länge!

kalh

Det blev inte så länge... fick lite uppslag på Cecilias ena tips... och letade i "Standardprogram" upp "Ange programåtkomst och standardvärden"... fann där valet "egen" konfiguration!?Varför??

Ändrade till Microsoft Windows... och se då poppade sidpanelen fram. Dessutom finns den i processlistan på Aktivitetsfältet. :thumbsup:

Sedan tittade jag igen på "Ange programåtkomst och standardvärden"... då var valet mitt "egen" igen.... konstigt kan jag tycka... Jag får väl avvakta och se vad som sker efter omstart i morgon...

Allt för nu :thumbsup:

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Nä, det vill sig inte... Sidpanelen finns inte efter omstart.

Således finns ingen sidebar.exe i aktivitetshanteraren under fliken Processer.

Inte heller finns Windows Gadgets i "Aktivera eller inaktivera Windows funktioner.

I Standardprogram under "Ange programåtkomst och standardvärden"... fann där valet "egen" konfiguration!?

Ändrade till Microsoft Windows... då fanns sidpanelen. Dessutom finns den i processlistan på Aktivitetsfältet.

Startade om och då var allt som innan...Dvs ingen sidpanel och i "Ange programåtkomst och standardvärden"... var konfigurationen "egen" igen.

Får väl lägga ner detta, men man blir ju nyfiken varför det inte går att återställa.

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det blev inte så länge... fick lite uppslag på Cecilias ena tips... och letade i "Standardprogram" upp "Ange programåtkomst och standardvärden"... fann där valet "egen" konfiguration!?Varför??

 

 

Det är kanske inte så konstigt. Använder du t.ex. inte Internet Explorer som webläsare, blir det automatiskt "Egen".

 

Sicurezza, jag har kollat i kontrollpanelen...osv, där finns en del urbockade funktioner i listan men ingen som heter Windows Gadget. På C:i Program files finns däremot en mapp Windows Sidebar..i mappen finns bl.a. sidebar.exe. Kör jag den så vill programmet "matas med" en CD-skiva...Förmodar att det är en installationsskiva för Vista(32bitars). Jag får spana på om det inte finns ett sätt att reparera Windows på utan att mata in någon CD-skiva.

 

Varför vill du inte använda en Windows skiva? Det kanske fixar ditt problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows Sidebar går att stänga av via gpedit (för den som har Vista Enterprise eller Ultimate). Då man försöker öppna/starta Windows Sidebar visas följande:

 

post-9397-0-31474600-1330023085_thumb.png

 

Användarkonfiguration -> Administrativa mallar -> Windows-komponenter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

På "Vista-datorn" är det en svensk Home Premium 32 bitars...

Beträffande CD-skivan, jag vill inte mata datorn med den, utan jag blir anmodad att "mata" för att sidebar förmodligen skall bli "installerad".!?

OK! "Egen" konfiguration... jag använder IE. Tack för den bekräftelsen.

Jag vet att jag har "släckt ner" sidpanelen, så att den inte skall dra igång vid varje omstart... Men jag vet inte var jag gjorde det, är några år sedan.

Daqs att avsluta detta.

Tack till alla för allt bistånd :thumbsup:

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Sicurezza!

Jag har också, i Kontrollpanelen, "Egenskaper för Windows Sidpanelen".

1) Med vänster dubbelklick, "Konfigurera Windows sidpanelen" händer det ingenting!! :thumbsdown:

2) Med högerklick, "Skapa genväg".. gör jag det och försöker att öppna "Genvägen" på skrivbordet, så händer det ingenting då heller! :thumbsdown:

Tack för dina enträgna försök med att hjälpa mig.

Dags att lägga energi på något annat...

Ha en god helg!

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Ett sista försök... Startar datorn...Så vill datorn ha CD-skivan som tidigare.. Avbryter detta.

Dags för sidpanelen...Windows "säger" att sidpanelen slutat att fungera.. Inga lösningar finns...

Ändå får jag efter ett tag upp sidpanelen på skrivbordet.

Proceduren med CD-skivan drar igång vid varje uppstart av datorn, så det blir tjatigt i längden..

I "problemrapporter och-lösningar" ser det ut så här, se bilaga. OBS! Status = är rapporterat.

Namn på felmodul: OLEAUT32dll.

Någon som kan tipsa om hur jag fixar detta?

kalh

post-17391-0-94433100-1330681774_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen... jag hade tidigare lagt locket på.

Och jag har efter det sett att det inte kommit upp några nya tips... inte så konstigt...

Tyvärr tänkte jag fel då jag försökte väcka intresse för mitt problem genom att skapa en ny tråd... "Del 2".

 

Ledsen för detta... och avslutar härmed.

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:thumbsup: Cecilia!

Jag har kört Systemfilsgranskaren.som administratör..

-"skadade filer hittades men några av dem kunde inte repareras.

Information finns i CBS.Log windir\Logs\CBS\CBS.log.

Till exempel C:\Windows\Logs\CBS\CBS.Log

C:\Windows\system32>....

Efter C:\Windows\system32> skriver jag då in

C:\Windows\Logs\CBS\CBS.Log

ENTER... svar: åtkomst nekad. :thumbsdown:

sedan...

C:\Windows\system32>

Det vore väl bäst att lägga ner problemet med sidpanelen, men nu undrar jag varför jag blir utsatt för detta med "åtkomst nekad"???

Information finns i.... t.ex.?

Finns det alternativa ställen att leta?

Och var skall man leta...?

:(

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Windows-filer är skadade kan ju mycket konstigt hända. Det är nog bäst att du börjar med att kontrollera om hårddisken är hel eller om problemen beror på att den har börjat gå sönder. Först se till att ha säkerhetskopior på alla viktiga filer utifall att den blir sådana skador att Windows inte kan starta.

 

Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:thumbsup: Hej Cecilia!

Det sitter två 250 GB SATA 7200rpm Caviar HDD från Western Digital i min HP från 2007. Jag har både modell och serienummer för var och en av hårddiskarna.

Hämtade från WD och körde Extended test med deras programvara Western Digital LifeGuard Diagnostics... (fint värre.)

Testet påvisade inga fel på någon av hårddiskarna.

Sedan körde CHKDSK på hårddisken med volym C.

Här blev svaret att volymen är felfri.

:thumbsup:

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia :thumbsup:

Jag blev ju nekad åtkomst när jag ville se;

-"skadade filer hittades men några av dem kunde inte repareras.

Information finns i CBS.Log windir\Logs\CBS\CBS.log.

Till exempel C:\Windows\Logs\CBS\CBS.Log

C:\Windows\system32>....

Efter C:\Windows\system32> skriver jag då in

C:\Windows\Logs\CBS\CBS.Log

ENTER... svar: åtkomst nekad.."

Jag får väl läsa på mer om systemfilsgranskaren...

Men kommer jag inte åt informationen är det svårt att använda de alternativa förslagen i "supportlänken". Exempelvis...

 

Gör så här om Systemfilsgranskaren inte kan reparera en fil:1.Skriv följande kommando vid en upphöjd kommandotolk och tryck på RETUR:

takeown /f Sökväg_och_filnamn

Skriv till exempel takeown /f E:\windows\system32\jscript.dll.

2.Skriv följande kommando och tryck på RETUR för att ge administratörer fullständig åtkomst till filen:

icacls Sökväg_och_filnam /GRANT ADMINISTRATORS:F

Skriv till exempel icacls E:\windows\system32\jscript.dll /grant administrators:F.

3.Skriv följande kommando för att ersätta en fil med en känd korrekt kopia av filen:

Copy Källfilens_sökväg_och_filnamn Målets_sökväg_och_filnamn

Skriv till exempel copy E:\temp\jscript.dll E:\windows\system32\jscript.dll.

 

Det står "Sökväg" och "filnamn"? Är inte det dem som jag inte kommer åt pga "Nekad åtkomst"?

Eller missförstår jag det hela...

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...