Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med Sidopanelen i Vista


kalh

Rekommendera Poster

Har du tagit reda på vilka filer det gäller genom att:

1. Öppna en upphöjd kommandotolk.

2. Skriv följande kommando och tryck sedan på RETUR:

findstr /C:"[sR] Cannot repair member file" %windir%\logs\cbs\cbs.log >sfcdetails.txt

Obs! Filen Sfcdetails.txt innehåller information från alla tillfällen Systemfilsgranskaren har körts på datorn. Filen innehåller information om filer som inte har reparerats av Systemfilsgranskaren. Kontrollera posterna för datum och tid och se vilka problemfiler som hittades senaste gången du körde Systemfilsgranskaren.

3. Skriv följande kommando och tryck sedan på RETUR:

edit sfcdetails.txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia!

Jag har läst och läst samt gjort som "Användarbeskrivningen är för Systemfilsgranskaren"... Jag har lärt mig att det är noga med skriva exakt som det anges i intruktionerna. Här tycker jag det är svårt att urskilja om det på vissa ställen är "mellanslag" eller ej...t.ex mellan;"findstr /C:". Här har jag gjort ett mellanslag...

Bilagan som jag lägger med... När jag har gjort enligt anvisningarna och trycker ENTER... sen händer det ingenting... bara cursorn som blinkar. Jag har kanske inte tillräcklig tålamod att vänta... Vet du om det dröjer "länge" innan systemet har letat upp listan med problemfilerna??

 

En fråga: När jag öppnat Kommandotolken (upphöjd) för att köra "sfc/scannow.." Och i nästa steg för att söka filerna som inte kan repareras köra "findstr/C:"[sR].." så skall man öppna en upphöjd Komandotolk. Komandotolken måste öppnas på nytt? Det går inte att köra "findstr/C:"[sR].." direkt efter "sfc/scannow.."??

kalhpost-17391-0-38899900-1331287210_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ett mellanslag mellan findstr och /C:"[sR]. Det ska vara ett mellanslag mellan file" och %windir också, samt innan >. De ser ut att saknas i din bild. Du avbryter det pågående kommandot med Ctrl+C.

 

Om filen är stor så tar det tid att gå igenom den.

 

Du behöver inte starta en ny upphöjd kommandotolk om du redan har en sådan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:thumbsup: Cecilia :thumbsup:

Jag skall kolla detta med mellanslagen, har dock för mig att det inte är mellanslag fast det ser ut att vara det...

Gör ett nytt försök under helgen...

Ha en bra helg!

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack detsamma!

 

Jag kopierar texten direkt från Microsoft-sidan och klistrar in här:

findstr /C:"[sR] Cannot repair member file" %windir%\logs\cbs\cbs.log >sfcdetails.txt

och då är det väldigt tydligt att där finns mellanslag där jag skrev. Jag klistrar in en gång till och byter ut varje mellanslag (förutom de som är inuti "") mot tre stycken:

findstr   /C:"[sR] Cannot repair member file"   %windir%\logs\cbs\cbs.log   >sfcdetails.txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia!

Nu fungerade det bättre, men sen blir det "överkurs" för mig...

Efter att ha gjort "steg 2" findstr.. osv.. Sedan händer det ingenting... ingen information?

I "steg 3" skrivit: edit sfcdetails.txt och tryckt Enter så blir det enligt bilagorna:

post-17391-0-59459500-1331374689_thumb.jpg post-17391-0-07384900-1331374753_thumb.jpg

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I steg 2 ska inget skrivas ut på skärmen utan all information läggs i filen sfcdetails.txt och det enda sättet man vet att det är klart är att det återigen kommer ut

C:\windows\system32>

på skärmen.

 

Kan du hitta filen sfcdetails.txt i mappen C:\Windows\system32 med Utforskaren/Datorn?

Kan du flytta den till mappen C:\?

För i så fall kan du ge kommandot:

 

edit C:\sfcdetails.txt

 

så bör det fungera bättre att starta edit med rätt fil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia!

Det blev lite struligt i förra tråden. Jag trodde att jag fick med den här bilden...

post-17391-0-20424700-1331398253_thumb.jpg

 

Men det kanske inte spelade någon roll?

För det kom ingen lista där heller...

Jag skall se om det funkar med dina råd.

Må gôtt!

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia.

Nu är det verkligen överkurs...

Sökt efter sfcdetails.txt i datorn som hittar;

- edit sfcdetails.txt i Anteckningar....

Flytta till "Mappen C:\?.... är inte med.

Och ge kommandot???

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flytta till "Mappen C:\?.... är inte med.
När du hittar sfcdetails.txt i datorn så högerklickar du på den och väljer "Kopiera". Ta fram mappen C:\ i Utforskaren/Datorn, högerklicka och välj "Klistra in".

 

Och ge kommandot???
Skriv i den upphöjda kommandotolken:

edit C:\sfcdetails.txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia... puuh.

Jag tror att vi lägger ner detta?

Idag, startade på nytt med Systemfilsgranskaren:

Steg 1 OK.

Steg 2 OK, med mellanslag på rätt ställe.

Steg 3 OK.

Jag fann:sfcdetails.txt i mappen C:\Windows\system32 med Utforskaren/Datorn... Men txt.dokumentet är på 0kb!!??

Kopiera txt.filen är inte svårt, sedan att klistra in den i: -"När du hittar sfcdetails.txt i datorn så högerklickar du på den och väljer "Kopiera". Ta fram mappen C:\ i Utforskaren/Datorn, högerklicka och välj "Klistra in"."...???

-"Skriv i den upphöjda kommandotolken:

edit C:\sfcdetails.txt"???

Förvirrad... :(

kalh

Fort och fel.. Nytt försök och gjorde Steg 1 och 2.

Hittade sedan i datorn sfcdetails.txt filen, nu på 471 byte...kopierade och klistrade in i C:\

Provar med att öppna kommandotolken då... :o

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När den är så liten som 471 bytes kan du dubbelklicka på filen för att få upp den i Anteckningar. Har man otur kan det vara 1 MB stor och då går den inte att öppna i Anteckningar och det är därför som det står att man ska öppna filen i "edit" i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia!

Blir inte klok på detta! Dubbelklick på filen med 471 byte så öppnas Anteckningar, och där finns inte en enda bokstav eller mening skrivet :(

Info om filen ser ut så här..post-17391-0-03771600-1331633651_thumb.jpg

Sedan har jag tittat i Tillförlitlighets-och prestandaövervakaren... den ger ju inga detaljer direkt, men jag ser att från det jag försökte få igång Sidpanelen har "poängen" sjunkit från 10 ner till 3,6!

Och alla programfel pekar på sidebar.exe med feltyp "Upphört att fungera".. enligt;post-17391-0-51485100-1331634059_thumb.jpg

Vet inte om detta betyder något, men när HP'n var ny så efter ett tag krånglade det mellan hårdvara/mjukvara. Många kontakter med supporten och återställning... systemåterställning via recovery'n som en del på C: Problemet löstes inte, utan jag fick då från HP 2 st Systemåterställningsskivor med posten, att använda för en ny "Återställning"... och efter den så fungerade allt som det skulle.

Skivorna är väl s.k. OEM skivor... jag vet inte om dessa kan användas för att reparera Vista och sidpanelen?

Nu skall jag avaktivera sidpaneln så jag slipper alla dialogrutor med begäran om CD-skiva, mm och att sidpanelen har slutat att fungera

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller sfcdetails så är det du visar egenskaper för en genväg och inte en riktig fil. Det är någon av textdokumenten som ska öppnas.

 

Ja, det är tydligt att sidebar-programmet kraschar. Min förhoppning var att sfc-körningen skulle reparera problemet alternativt peka ut vad det är för fil som inte går att laga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:thumbsup: Cecilia.

Jo. jag såg att jag hade "genat"... Men txt.filen som jag får upp i "söket" är ju på 0 byte så där finns inget läsbart.

Gjorde en ny Steg 1 och 2 igår...med sidpanelen inaktiverad.

(Slapp alla dialogrutor med begäran om CD-skiva, mm och att sidpanelen har slutat att fungera)...

Sökte igen i datorn efter sfcdetails.txt, fanns med datum 2012-03-14, men det är också en genväg???

En sfcdetails.txt, textdokument, finns från 2012-03-11. Men den är på 0 byte... I Tillförlitlighets-och prestandaövervakaren finns "Destination Component Version 100.0.0.0 Ändring av programkonfiguration FEL"... kom samtidigt som Sidebar.exe upphörde att fungera....

 

Nu när jag har stängt av sidpanelen så jag tror att det är dags att avsluta detta innan det blir alltför långrandigt.

 

Stort tack till dig Cecilia för ditt tålamod. :thumbsup:

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...