Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

HJÄLP VAD ÄR FEL MED MIN DATOR!


ankisen

Rekommendera Poster

Hej jag har bytt ut moderkort grafikkort och nätagregat under helgen och nu är något fel.

när jag startar datorn så lyser fläktarna och dom snurrar men skärmen säger "No sourse signal" och tangentbordet lyser inte.

det hjälper inte om jag byter tillbaks grafikkort nätagregat eller moderkort (har testat allt).

när jag tog loss processorn så var några pinnar böjda men jag böjde tillbaks dom så nu passar den.

problemet kvarstår vad är felet?

 

 

 

specs:

grafikkort: amd radeon hd 6970

processor: amd phenom ll x6

moderkort: msi 880GMA-E55

nätagregat: crossair 600w gaming series

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Svårt att säga, men när man riktar kontaktpinnarna på processorn så finns tips i detta inlägg #6 samt i inlägget efter #8 : http://eforum.idg.se...ost__p__1526467

 

Börja med att kontrollera följande. Obs. att du skall dra ur nätsladden från vägguttaget.

 

1. Har du använt och monterat moderkortdistanserna på moderkortsplåten på rätt ställe och till rätt antal, för motsvarande monteringshål på moderkortet?

Annars finns risk för kortslutning.

 

2. Gå igenom allt kablage från nätaggregatet och se till att alla strömkontakter är korrekt anslutna, speciellt gäller detta dom två strömkontakterna som sitter på moderkortet.

 

3. Kontrollera alla övriga kontakter du anslutit, exempelvis front USB så inte denna sitter på Firewire (1394) på moderkortet och att övriga kontakter Power On, Reset etc. sitter exakt på rätt ställe. Använd manualen och jämför noga kontakt för kontakt.

 

4. Kontrollera också att du anslutit PCIE strömkontakterna på grafikkort (bak eller ovanpå).

 

5. Koppla ifrån alla enheter och ha endast tangentbord, mus och bildskärm inkopplad till att börja med under felsökningen. Du skall kunna komma in i BIOS utan hårddisk och sedan kan du ansluta en hårddisk och fortsätta.

 

6. På moderkortet finns väl kanske en lysdiod eller liten display som visar en Hexadecimal kod och om detta är fallet så finns då en tabell i manualen vad dessa felkoder betyder.

Detta finns inte på alla moderkort, men kontrollera.

 

7. Snurrar chassifläktar och fläktarna till grafikkort och Processor kylaren?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ajajaj..

CPU är nog kass efter detta missöde, kanske även moderkortet.

 

Här "oroar vi oss" i andra trådar över "laddat damm", så böjda pinnar på CPU spelar i en helt annan och värre "division". :(

 

Edit:

Om den stackars datorn "vaknar", vilket den verkar ha gjort, så testa "flygfiskarens" tips. Men antagligen så är det så mycket fel efter missödet så det är nog inte värt besväret. En böjd "pinne" på CPU kan ha gjort stor skada. Om vi glömmer statisk elektricitet som är illa nog, så kan "böjda pinnar" dra loss den lilla "guldtråden" som sitter på chippet. Alternativt går guldtråden av när man försöker böja tillbaka.

 

Se det som lärdomspengar! (Och fortsätt att skruva ihop egna burkar!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag hijackar den här tråden lite tror jag.

 

Har precis byggt ihop en dator för första gången. Om det inte var för lite klantarsleri och andra småmissöden, så gick det ganska bra. Den är up and running så att säga. Men BD-brännaren har slutat läsa(hann uppdatera chipset innan den la av, men inte grafikkortet) och ljudet har börjat låta som en rispig gammal LP-skiva fast mycket värre. Jag misstänker statisk elektricitet.

 

Om så är fallet: Vad att göra?

Om så inte är fallet: Vad annat kan det vara och vad att göra åt detta?

 

Det är tydligen bara spotify som har kasst ljud. Ska installera om. Och jag ska kolla brännaren noga en gång till. Så strunta i det här inlägget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...